Gjest første gjest Skrevet 30. oktober 2005 #1 Skrevet 30. oktober 2005 Jeg tenker da på temperaturmåling, sjekk av utflod og andre naturlige metoder. Hvor sikkert er det som prevensjon? Funker det egentlig? Finnes det leger som støtter det?
Iceglow Skrevet 30. oktober 2005 #2 Skrevet 30. oktober 2005 Følger du det rigid, og bruker alle “reglene”, er det svært sikkert. Det kan være litt vanskelig om du har ustabil syklus, men det er ikke umulig. Ustabil, og da spesielt om det skjer til tider at du har korte sykluser, vil hos de fleste gi flere “røde” dager pga at det utelukker ubeskyttet sex før EL helt. De to metodene du bør ha i programmet er temperaturmålning, og EL tester, spesielt i starten. Sekret og livmortapp er en del vanskeligere, men vil gi nyttig tilleggsinformasjon. Det eneste som bekrefter når EL har vært, er temperaturmålningene, alt annet gir kun hjelpeinformasjon som er svært nyttig med tanke på at da vet du når du må være ekstra nøye med å tempe. Det som er viktig å huske på er at for å være mest mulig sikker kan du ikke ha sex uten barrierepreventiver (kondom, pessar el) før du har fått bekreftet at EL er over. Dette er pga at EL kan nå og da komme tidligere enn normalt for deg. Har du sett på http://www.fertilityfriend.com eller www.ovusoft.com ? Jeg bruker selv FF, og er fornøyd med det, men det er dyrere enn ovusoft nå pga at de kun selger årsabonnement. Fordelen med FF er at da ligger alt utenfor PC-en, og du slipper å uroe deg for om du plutselig mister all info. (Antar det går an å lage ovusoft på en cd el, jeg har liten kjennskap til det programmet). Et annet, men en del dyrere alternativer er Baby-comp, Lady-comp, pearly og lignende. Jeg har ingen personlig erfaring med de, men antar de fungerer på omtrentlig samme måte. Det er en bruker her som har MYE mer kunnskap enn meg om de Om leger støtter det? Jeg vet ikke. Jeg vet temperaturmålninger blir brukt mye for å finne ut om man har EL eller ikke under utredning for ufrivillig barnløshet, men om leger har nok kunnskaper nok til at de tør anbefale naturlig prevensjon vil jeg anta varierer fra lege til lege. Det er og en prevensjonsmetode som legger mer ansvar på brukeren enn de fleste leger er villige til å ta sjansen på. Dette er det jeg kommer på i farten, om du vil er det bare å spørre, så kan jeg prøve å svare
Gjest første gjest Skrevet 30. oktober 2005 #3 Skrevet 30. oktober 2005 Jeg har sykluser fra 25-60 dager. Er det for uregelmessig for slike metoder?
Iceglow Skrevet 30. oktober 2005 #4 Skrevet 30. oktober 2005 Jeg har sykluser fra 25-60 dager. Er det for uregelmessig for slike metoder? ← Ja og nei. Du vil kunne få forholdsvis få “grønne” dager pga i de 60 dagers syklusene. Dette pga at det er kun risikabelt å ha ubeskyttet sex før EL inntreffer og et til to døgn etter (dels pga det tar uansett to, gjerne tre, temperaturmålninger for å få en sikker bekreftelse på at EL har vært, og dels pga at egget kan leve i opptil 48 timer etter EL). Det vil da være flere “før EL dager” i en 60 dagers syklus, enn i en 25 dagers. Etter en stund vil du trolig lære deg å finne ut når EL inntreffer pga sekret og lignende, og da få flere “gule” dager i 60 dagers syklusene. Om dere velger å ha ubeskyttet sex eller ei på “gule” dager vil avhenge av hvor krise det er med barn. Håper jeg forklarer meg lettfattelig? Husker selv hvor kaotisk det var i starten med alt som skulle fordøyes En liten avsporing her: Med så ustabile sykluser, er du sjekket for PCO/PCOS? Eller har du nylig sluttet på hormonelle preventiver?
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2005 #5 Skrevet 30. oktober 2005 Ja og nei. Du vil kunne få forholdsvis få “grønne” dager pga i de 60 dagers syklusene. Dette pga at det er kun risikabelt å ha ubeskyttet sex før EL inntreffer og et til to døgn etter (dels pga det tar uansett to, gjerne tre, temperaturmålninger for å få en sikker bekreftelse på at EL har vært, og dels pga at egget kan leve i opptil 48 timer etter EL). Det vil da være flere “før EL dager” i en 60 dagers syklus, enn i en 25 dagers. Etter en stund vil du trolig lære deg å finne ut når EL inntreffer pga sekret og lignende, og da få flere “gule” dager i 60 dagers syklusene. Om dere velger å ha ubeskyttet sex eller ei på “gule” dager vil avhenge av hvor krise det er med barn. Håper jeg forklarer meg lettfattelig? Husker selv hvor kaotisk det var i starten med alt som skulle fordøyes En liten avsporing her: Med så ustabile sykluser, er du sjekket for PCO/PCOS? Eller har du nylig sluttet på hormonelle preventiver? ← Takk for svar! Jeg har ikke PCO/PCOS, har sjekket for det. Det er flere år siden jeg sluttet med hormonprevensjon. Jeg er bare så uregelmessig, sier legene.
Iceglow Skrevet 30. oktober 2005 #6 Skrevet 30. oktober 2005 Merkelig, men det er vel enkelte som er slik Du får bare spørre om det er mer du lurer på når du får fordøyd litt, jeg synes det er artig å leke orakel God helg
Gjest første gjest Skrevet 30. oktober 2005 #7 Skrevet 30. oktober 2005 Venninnen min som brukte Ladycomp ble ufrivillig gravid to ganger med denne, selv om de avstod fra samleie på røde og gule dager. Hun har også uregelmessige sykluser. Er temperaturmåling og sjekking av andre symptomer sikrere enn Ladycomp?
Iceglow Skrevet 30. oktober 2005 #8 Skrevet 30. oktober 2005 Jeg kjenner lite til LC, men så vidt jeg vet har den sine svakheter i og med at den kun benytter seg av statistikk for å gi “grønne/gule” dager før EL. Jeg ANTAR at det som kan ha skjedd er at hun har hatt en syklus som ikke LC har visst at hun kunne ha. Prøver meg på et tenkt eksempel her: Om man bruker LC i 5 sykluser, og alle de er på 35 dager + med EL på dag 14, så vet ikke LC at du nå og da kan ha en syklus på 25 dager. Den vil da anta at du har rundt 7-9 “grønne/gule” dager etter første blødningsdag. Om du da plutselig får en syklus på 25 dager, så vips, der hadde du knapt 1 “gul” dag. Grunnen til at dette kan skje er dette: LC har som sagt ingen mulighet til å forutse EL på annen måte enn statistikk. Styrken på å bruke andre ting enn LC er da at man kan til en viss grad forutse EL selv ved hjelp av sekret, livmortapp, og EL tester. Jeg har en “kroppfølelse” på ca 6-7 dager før EL (basert i hovedsak på sekret). Når jeg da begynner å kjenne på meg at EL nærmer seg, så vet jeg at jeg må være nøyere med tempingen for å få helt nøyaktig EL dag. Det som blir det sikreste er en kombinasjon av flest mulig kontrollpunkter. Sekret, temping, livmortapp, og EL tester. Så ja, jeg vil hevde at korrekt utført “Fertility Awareness Method” (FAM) er sikrere enn LC og lignende, men LC kan være en grei måte å få naturlig prevensjon enklest mulig på. FAM på egenhånd krever litt mer egeninnsats og kunnskaper enn LC, men det er langt i fra umulig å lære seg teorien i løpet av kort tid, og lære seg det i praksis i løpet av noen sykluser. Har du for øvrig vært innom http://www.pernille.info/ ? Helt grei side, viser enkelt og greit grunnreglene i temping, sekretkontroll, livmortapp osv. I utgangspunktet er siden ikke rettet mot personer som ønsker å bruke FAM som prevensjon, men informasjonen er jo lik uansett mål.
Gjest første gjest Skrevet 30. oktober 2005 #9 Skrevet 30. oktober 2005 Takk for svar, nok en gang. Jeg er med på logikken om Ladycomp. Jeg har bestilt to bøker om naturlig prevensjon, en om Billings-metoden og en annen om de tre symptomene kombinert (Taking Charge of Your Fertility). Med mine sykluser tør jeg ikke stole på statistikk (les: Ladycomp). Men jeg har alltid vært litt oppmerksom på forandringer i sekret, så kanskje det kan hjelpe meg hvis jeg bestemmer meg for å prøve dette.
Iceglow Skrevet 30. oktober 2005 #10 Skrevet 30. oktober 2005 (endret) TCYF har jeg vurdert å kjøpe på www.play.com (skulle til å spørre om du leste engelsk, vurderte tipse om den, men jeg er alltid litt i tvil om jeg bør tipse om en bok jeg ikke selv har lest ). Hvilken er det du har bestilt om Billings-metoden? Kunne vært greit å lest gjennom et par slike bøker slik at jeg vet hvilke jeg eventuelt kan anbefale eller fraråde Jeg tror kanskje ovusoft eller FF kan være noe for deg som et hjelpemiddel, men ikke stol 100 % på de, bruk ditt eget hode, og egen kunnskap. Der kan du skrive inn alle syklusene du har hatt, og dermed få et bedre statistisk grunnlag. Etter min mening gjør et slikt program det lettere å holde oversikt enn å skrive ned i en blokk. Begge programmene koster rundt 300 NOK, så store beløp er det ikke snakk om, bare synd FF ikke selger livstidsabonnement lenger, jeg hadde vel flaks for en gangs skyld. Endret 30. oktober 2005 av Iceglow
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2005 #11 Skrevet 30. oktober 2005 Hvordan lærte du om disse metodene? Jeg har bestilt denne: http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detai...=books&n=507846
Tusenfryd Skrevet 30. oktober 2005 #12 Skrevet 30. oktober 2005 Du kan sikkert bruke det som prevensjon og lykkes med det. Men ønsker du helt sikkert IKKE barn, så bør du finne noe som er langt sikrere enn såkalt sikre perioder. Hvorfor ta sjansen?
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2005 #13 Skrevet 30. oktober 2005 Du kan sikkert bruke det som prevensjon og lykkes med det. Men ønsker du helt sikkert IKKE barn, så bør du finne noe som er langt sikrere enn såkalt sikre perioder. Hvorfor ta sjansen? ← Det stemmer at jeg absolutt ikke ønsker å bli gravid. Hvorfor ta sjansen på å få blodpropp eller brystkreft med p-piller eller annen hormonell prevensjon? Hvorfor ta sjansen på å få infeksjon med spiral? Jeg synes både kondom og pessar er litt ubehagelig å bruke, så hvis jeg kan bruke det i en begrenset tid (den tiden jeg er fruktbar) i stedet for ved hvert samleie så hadde det vært bra. Er p-piller langt sikrere enn sikre perioder hvis man følger reglene?
Iceglow Skrevet 30. oktober 2005 #14 Skrevet 30. oktober 2005 (endret) www.pernille.info ble finlest, søkte på Google på “Fertility Awareness Method”, leste og spurte litt på forskjellige forum, prøvde meg litt frem med FF, termometer, og Personatester, noen av de beste EL testene jeg har vært borti, de er heller ikke av de dyreste. Fant etter et par sykluser ut hvordan jeg fungerte (og ble mildt sagt lettet når jeg fant ut at jeg fungerte som jeg skal ), og etter det har jeg fortsatt Må si det er en lettelse å vite nærmest på timen når mensen kommer, jeg slipper å tenke på at jeg kan være uheldig å planlegge noe de verste timene. Nå har jeg nesten to ukers forvarsel, og kan som regel planlegge bort ting som det er greit å slippe unna da. Har alltid hatt en glødende interesse for medisin, så dette her ble et fint forskningsprosjekt for meg Den boken så brukbar ut den, kort nok til at man får lest seg gjennom den før man går lei Men tror TCYF er en del mer lærerik, mener og den tar en del for seg ustabile sykluser? (Ser den er utsolgt på play, så det tar sin tid før jeg får tak i den, om jeg ikke roter meg på biblioteket da ) Endret 30. oktober 2005 av Iceglow
Gjest gjest1 Skrevet 30. oktober 2005 #15 Skrevet 30. oktober 2005 Det stemmer at jeg absolutt ikke ønsker å bli gravid. Hvorfor ta sjansen på å få blodpropp eller brystkreft med p-piller eller annen hormonell prevensjon? Hvorfor ta sjansen på å få infeksjon med spiral? Jeg synes både kondom og pessar er litt ubehagelig å bruke, så hvis jeg kan bruke det i en begrenset tid (den tiden jeg er fruktbar) i stedet for ved hvert samleie så hadde det vært bra. Er p-piller langt sikrere enn sikre perioder hvis man følger reglene? ← Skal man tenke slik så er vel avholdenhet det beste alternativet. Legen min lo iallefall godt da jeg nevnte Ladycomp og lignende alternativer. Har selvfølgelig hørt at noen er fornøyde med det, men da bør det ikke være krise om man blir gravid. Har du tenkt på hvor mange det er som får blodpropp av p-piller kontra hvor mange det er som bruker dem? Sjangsen er altså veldig liten med mindre du er i en risikogruppe fra før. Selv er jeg blant dem som ikke tåler østrogen(som er det "skumle" hormonet som som oftest skaper trøbbel), og jeg bruker nå Cerazette som er en minpille uten østrogen men som har den samme 12 timers marginen som vanlige p-piller. Ellers så finnes det vanlige minipiller, p-sprøyte og p-stav som også er uten østrogen. Av østrogenholdige prevensjonsmidler så har man for utenom vanlige p-piller også bl.a. p-ring og p-plaster som skiller ut hormoner mer lokalt enn det p-piller gjør og derfor kan fungere bra selv om man kanskje ikke kan ta p-piller. Vil du absolutt ikke ha hormoner så finnes det jo og kobberspiral. Har ikke hørt om noen som har pådratt seg infeksjoner av disse, men skulle du være uheldig så er det vel en lege i nærheten.
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2005 #16 Skrevet 30. oktober 2005 Men ønsker du helt sikkert IKKE barn, så bør du finne noe som er langt sikrere enn såkalt sikre perioder. Hvorfor ta sjansen? ← Hvis du vet at det finnes noe "langt sikrere" så vet du vel hvor sikre disse sikre periodene er? Det var en del av det opprinnelige spørsmålet mitt. Hawkeye: Jeg er klar over det du skriver, men alle prevensjonsmidler har en feilmargin. Hvis effektiviteten på naturlige og kunstige prevensjonsmidler er tilnærmet lik, hvorfor ikke bruke de naturlige? De er jo også fri for både farlige og ufarlige bivirkninger.
Iceglow Skrevet 30. oktober 2005 #17 Skrevet 30. oktober 2005 I håp om å prøve å bremse den verste spekuleringen om hva som er “sikkert” eller ei får jeg prøve å finne fram noe her: http://en.wikipedia.org/wiki/Fertility_awareness tung, men grei når man først kommer seg gjennom den. Jeg klarer ikke finne den listen jeg så for litt siden hvor alle vanlige prevensjonsmetoder ble listet opp med pearl index, skal se om jeg snubler over den.
Gjest gjest1 Skrevet 30. oktober 2005 #18 Skrevet 30. oktober 2005 Hvis du vet at det finnes noe "langt sikrere" så vet du vel hvor sikre disse sikre periodene er? Det var en del av det opprinnelige spørsmålet mitt. Hawkeye: Jeg er klar over det du skriver, men alle prevensjonsmidler har en feilmargin. Hvis effektiviteten på naturlige og kunstige prevensjonsmidler er tilnærmet lik, hvorfor ikke bruke de naturlige? De er jo også fri for både farlige og ufarlige bivirkninger. ← Japp, alle prevensjonsmidler for utenom avholdenhet har feilmargin. Selv har jeg opplevd en av de "farlige" bivirkningene ved å bruke østrogen, men siden jeg overhodet ikke vil ha unger og mensen er et sant helvete for meg uten hormonelle hjelpemidler, så er valget enkelt for meg. Når da min lege i tillegg sier at man ikke bør bruke denne type prevensjon dersom graviditet er uønsket så velger jeg å rette meg etter det. Det er vel mange forskjellige typer som baserer seg på måling av temperatur, hormoner osv. men her står det iallefall litt om sikkerheten til Persona. Som du ser så er risken for å bli gravid rimelig høy. På p-piller så vil i motsetning ca 1 av 100kvinner bli gravide i løpet av ett år. Men det er vel med dette som med alle andre typer prevensjon. Det som fungerer for noen fungerer ikke for andre. Hovedsaken er at du finner noe du er fornøyd med og kan bruke i det daglige. Vet at dette har vært oppe før, så om du søker på forumet så tror jeg du vil finne endel tråder om dette, spesielt Ladycomp. Har også sett det diskutert på Kvinnelegen, så kanskje du kan finne noe info der og. lykke til.
Iceglow Skrevet 30. oktober 2005 #19 Skrevet 30. oktober 2005 Som du sier, det er forskjellig hva som passer for hver enkelt. Jeg hadde aldri tatt p-piller, og du hadde aldri vurdert FAM, greit å ha et forum der det går an å finne ut om fordeler og ulemper ved begge metoder Persona som du her bruker som eksempel er basert på en helt annen teknikk (målningen av LH stigningen i urinen), og er mye mer usikker. Dette pga at LH stigning teoretisk kan skje uten at EL inntreffer. Persona vil da gi falskt “grønt” lys pga at den tror EL har vært. Persona er heller ikke egnet for kvinner med ustabil syklus. Så for øvrig litt på spørsmål og svar siden på kvinnelegen, og det ser generelt ut som om han har lite kunnskaper om LadyComp og lignende. http://www.kvinnelegen.no/wip4/sos_detail_...d=21228&cat=710 Kan være et greit eksempel. Ingen informasjon om hvordan de virker, og heller ingen informasjon om hvorfor sikkerheten er ulik på de forskjellige. Beklager at svarene blir mer og mer reduserte og rotete, men jeg skulle strengt tatt vært under dyna nå Til gjest: Kikker innom tråden med jevne mellomrom, kunne vært greit å hørt hvordan du likte TCYF
Gjest gjest1 Skrevet 30. oktober 2005 #20 Skrevet 30. oktober 2005 Så for øvrig litt på spørsmål og svar siden på kvinnelegen, og det ser generelt ut som om han har lite kunnskaper om LadyComp og lignende. ← Det er mulig, men jeg har sett temaet tatt opp av brukere i diskusjonsforumet der inne.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå