Gjest Gjest Skrevet 15. september 2005 #1 Skrevet 15. september 2005 Har veldig lyst til å ta med ungene på "Charlie og sjokoladefabrikken" som har premiere i morgen. Ungene mine er 8 og snart 6. Er hun minste for liten dersom jeg følger henne? Er redd for varige traumer...
vixen Skrevet 15. september 2005 #2 Skrevet 15. september 2005 (endret) Så filmomtale på svensk tv i stad og der sa de at filmen til tider var preget av god gammeldags skrekkfilm-tendenser... Men jeg har ikke sett den, så vet jo ikke om de overdriver. -viXen- Endret 15. september 2005 av vixen
Naken Skrevet 15. september 2005 #3 Skrevet 15. september 2005 Har ikke sett filmen, men det ville forundre meg mye om de har klart å lage "Charlie og sjokoladefabrikken" så skummel at en 6 åring får traumer av den.
Gjest Gjest_eva_* Skrevet 15. september 2005 #4 Skrevet 15. september 2005 Hei, jeg så førpremiere på filmen i helgen og jeg vil si at den kan være litt skummel for et barn på 6 år. Filmen er helt fantastisk, men noen scener kan bli lit skumle for barn. Det kommer jo an på hva barnet takler. Tviler på at det oppstår evige traumer, men somsagt har filmen litt mørke undertoner, noe også boken har. Eva
Gjest gjest1 Skrevet 15. september 2005 #5 Skrevet 15. september 2005 Har ikke sett filmen, men det ville forundre meg mye om de har klart å lage "Charlie og sjokoladefabrikken" så skummel at en 6 åring får traumer av den. ← eh... det er Roald Dahl vi snakker om her.... Det er ikke hyggelig det som skjer med de andre barna akkurat.... Jeg har også tenkt å ta med mine for å se den. Nå tror jeg ikke akkurat denne filmen skal bli noe problem for noen av mine (8 og 10), men skal sjekke opp litt anmeldelser først. Er jeg i tvil om filmen kan bli litt heftig, pleier jeg å se den alene først. Har gjort det med Harry Potter-filmene.Nr 1 var geri nok , men etter å ha sett nr 2 fant jeg ut at min minste antagelig ikke kom til å sove på en måned om vi så den på kino. Så da ventet vi heller til DVD-utgaven. Blir et litt mere vennlig fomat på TV-skjermen enn det store film-lerretet.
aline Skrevet 15. september 2005 #6 Skrevet 15. september 2005 leste denne eller om vi ble lest for (husker ikke) fra vi var små ihvertfall, det er en bok jeg husker godt og jeg husker stort sett bare de morsomme tingene. det var bilder i boka også mener jeg, så vi så jo endel av det. (tror jaggu jeg må se den selv jeg, for gamle minners del. )
Naken Skrevet 15. september 2005 #7 Skrevet 15. september 2005 eh... det er Roald Dahl vi snakker om her.... Det er ikke hyggelig det som skjer med de andre barna akkurat.... Jeg har også tenkt å ta med mine for å se den. Nå tror jeg ikke akkurat denne filmen skal bli noe problem for noen av mine (8 og 10), men skal sjekke opp litt anmeldelser først. Er jeg i tvil om filmen kan bli litt heftig, pleier jeg å se den alene først. Har gjort det med Harry Potter-filmene.Nr 1 var geri nok , men etter å ha sett nr 2 fant jeg ut at min minste antagelig ikke kom til å sove på en måned om vi så den på kino. Så da ventet vi heller til DVD-utgaven. Blir et litt mere vennlig fomat på TV-skjermen enn det store film-lerretet. ← Har ikke sett den som sagt, så jeg skal ikke påstå noe som helst. Har sett den gamle versjonen av filmen da, og den var i alle fall ikke skummel. ..Men nå ser jeg at flere sier denne er "mørkere". Må jo se barna sine ann også.. Jenta mi på 5 har sett Harry Potter 1 og 2(?), (Den med edderkopp). Hun har aldri hatt noen problemer med det. Synes bare det er spennende der og da, og så ferdig med det.
Elle Melle Skrevet 15. september 2005 #8 Skrevet 15. september 2005 Jeg synes den var forbausende mørk og skummel til å være Charlie og sjokoladefabrikken. Det var litt "Edward saksehånd-stemning" i den, og den kan ikke kalles koselig i alle fall. Ble litt skuffet jeg, for i min verden er den fabrikken en rosa drøm, ikke et mekanisk mareritt som her...
Thomasine Skrevet 16. september 2005 #9 Skrevet 16. september 2005 Vel, jeg kjenner 6-åringer som sannsynligvis ville klart filmen helt fint, mens andre mere "ømfindllige" vill jeg kanskje drøyd filmen med. Du kjenner din datter best!! Ellers er jeg tilhenger av å lese boka (om den finnes! ) før jeg tar med barna på kino. Da kjenner de til handlingen og om det skulle være noe som var litt skummelt er de forberedt på det ( f.eks den stor edderkoppen i Harry Potter!! )
Gjest sjokolade-elsker Skrevet 17. september 2005 #10 Skrevet 17. september 2005 Husk, RD's "heksene" handler om aa ville drepe alle barn paa jorden! Vi syntes det var forferdelig bare aa hore det paa lydbok, men barna (9-12) elsket den! Naar vi selv var smaa og leste boken om Charlie "horte" vi nok ikke alle undertonene og nyansene som Dahl hadde skrevet - og som kanskje kun var beregnet for voksne? Disse nyansene blir nok mye mer tydelig paa film.
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2005 #11 Skrevet 17. september 2005 Tusen takk for alle svar! Jeg venter noen dager før jeg evt. tar ungene med på denne filmen. Er det noen som var på premieren i går så er jeg fortsatt interessert i å høre hva dere synes. Jeg er fortsatt litt i tvil da...størstemann har jo veldig lyst til å se filmen (de andre i klassen skal se den) og da føles det jo litt urettferdig for minstejenta...selv om jeg har forklart at den er litt skummel..
Gjest MrsL Skrevet 17. september 2005 #12 Skrevet 17. september 2005 :klø: Jeg hadde tenkt å ha med meg 19 5-åringer på en dubbet versjon, men må kanskje revurdere den tanken
Gjest Emera Skrevet 17. september 2005 #13 Skrevet 17. september 2005 Dette var en nyttig tråd! Jeg har faktisk ikke tenkt tanken at den filmen skulle være for skummel. Har lest boka for åtteåringen, og hun elsket den. Men det er klart, den er jo ikke bare morsom og koselig! Så jeg får vurdere litt jeg også, om det er lurt å se filmen sammen med henne.
Naken Skrevet 24. september 2005 #14 Skrevet 24. september 2005 Nå har jeg endelig sett filmen og kan fastslå at det i alle fall for min 5 åring, var bare gøy! Hun synes ikke en eneste scene i filmen var skummel. (Og jeg synes heller ikke det var mye som var "skrekkfilmaktig" i den). ..Men det var min 5 åring,- er jo ikke sikkert at deres 5 åringer er av samme oppfattning..
Mini_me Skrevet 25. september 2005 #15 Skrevet 25. september 2005 Min 8 1/1 åring sysn den var litt skummel...
Gjest Gjest Skrevet 25. september 2005 #16 Skrevet 25. september 2005 Takk for svar! Nå har jeg faktisk vært og sett den selv. Tok med min snart 6 årige jente og et søskenbarn av henne på samme alder. De synes den var skummel....men jeg håper de ikke får drømmer e.l. av den senere. Vi snakket mye om det som de synes var skummelt, så jeg tror egentlig den er "ute av verden" for dem. Grunnen til at jeg tok dem med var at "alle andre" i klassen skulle se den, så jeg hadde ikke så lyst til å holde dattera utenfor heller.. Bor på en liten plass så det blir snakket om dagen etterpå for de som ikke fikk lov osv... Men jeg må jo si det selv også at jeg var litt skuffet. Synes det var veldig til dramatisering over den egentlig så flotte historien.
Gjest Embla s Skrevet 25. september 2005 #17 Skrevet 25. september 2005 Hm. Har tenkt å se den sammen med bla.a. et barn på snart seks. Har ikke falt meg inn at den kunne være skummel, men husker jo nå at det skjedde rare ting med barna underveis?
Annie78 Skrevet 25. september 2005 #18 Skrevet 25. september 2005 Etter å ha lest litt på denne tråden, trodd jeg filmen var skumlere enn den var.... Så den sammen med svigerinna mi på 9 år, hun er selvsagt noe større enn barna dere snakker om, men jeg tror ikke jeg hadde hatt betenkeligheter med å ta med en unge på 5-6 år. (Ikke yngre, tror jeg) I den alderen skjønner de aller fleste ungene at det som skjer med barna i filmen, er litt ''fortjent'', pga måten de oppfører seg på. Ungene skjønner at de blir 'straffet' for oppførselen, og da blir det ikke noe ondskap over det. Men, det er selvsagt forskjell på barn, og som foreldre er det nok lurt å tenke på om 'mitt barn tåler dette', og snakke med dem om filmen, både før og etter. For enkelte scener er med skummel/ spennende enn andre....Til og med svigermor skvatt innimellom...
Gjest Lille Solstråle Skrevet 25. september 2005 #19 Skrevet 25. september 2005 Kan jeg spørre konkret om hva barna syntes var skummelt i filmen? Spør av ren nysgjerrighet, for selv så jeg ingen skumle elementer. (Kanskje rent bortsett fra tannlege-pappaen) Og jeg er helt uenig i at fabrikken framstilles som skummel og mekanisk, den er jo nettopp det fantastiske vidunderet som i boka!
Gjest Gjest Skrevet 25. september 2005 #20 Skrevet 25. september 2005 Oi. Jeg vurderte å ta med min 4 åring på kino for første gang.. Skjønner nå at det må bli en annen film da.. Trodde dette var en koselig og artig film jeg..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå