Sheherasade Skrevet 12. februar 2011 #1 Skrevet 12. februar 2011 En kenyansk familie kom til Norge som politiske flyktninger for noen år siden, og Stella tok i dag seieren i MGP-finalen. Nå skal ei norsk-kenyaner representere Norge i MGP-finalen internasjonalt. Må si jeg er ganske positivt overrasket over at hun vant, så mye skap-rasisme som herjer i landet om dagen. Og så kan man jo lure på hva utfallet av finalen i dag hadde blitt hvis ikke UDI hadde trodd på familiens historie da de kom til landet...
Gjest Valiant Skrevet 13. februar 2011 #2 Skrevet 13. februar 2011 jeg synes folk bruker order rasisme alt for enkelt 10
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2011 #3 Skrevet 13. februar 2011 En kenyansk familie kom til Norge som politiske flyktninger for noen år siden, og Stella tok i dag seieren i MGP-finalen. Nå skal ei norsk-kenyaner representere Norge i MGP-finalen internasjonalt. Må si jeg er ganske positivt overrasket over at hun vant, så mye skap-rasisme som herjer i landet om dagen. Og så kan man jo lure på hva utfallet av finalen i dag hadde blitt hvis ikke UDI hadde trodd på familiens historie da de kom til landet... Jeg har tenkt akkurat det samme som deg idag. Jeg viste ikke om dette med at de var flyktninger fra Kenya, men det er liten tvil om at det norske folket har valgt Stella til å representere Norge. Det er en bra ting. Jeg håper og tror "skap-rasismen" er på tilbakegang og at nasjonalistene og rasistene som bl.a. kritiserer andre religioner og andre lands innbyggere (f.eks. Amelie saken) etterhvert vil tape oppsluttning. Arbeiderpartiet har som kjent kastet seg på nasjonalismeog rasisme bølgen til FrP, men jeg tror Ap vil tape på forsøket å etterlikne FrP's nasjonalistiske og nazistiske holdninger.
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2011 #4 Skrevet 13. februar 2011 Jeg må også si meg overrasket over at hun vant. Ikke fordi hun opprinnelig er fra Kenya, men fordi hun faktisk ikke kan synge. 13
LeJardinSecret Skrevet 13. februar 2011 #5 Skrevet 13. februar 2011 Jeg synes også at ordet rasisme blir brukt altfor lett. Det er ikke et begrep man skal slenge rundt seg som forklaring og svar på alt. Nå har jeg ingen kjennskap til denne damen eller familien hennes, men om UDI hadde avgjort at de ikke burde få asyl/oppholdstillatelse dengang da, så regner jeg med at det hadde vært grunnlag nok for den avgjørelsen. Jeg ser ikke helt hvorfor man automatisk skal tvile på det..??
LeJardinSecret Skrevet 13. februar 2011 #6 Skrevet 13. februar 2011 Jeg har tenkt akkurat det samme som deg idag. Jeg viste ikke om dette med at de var flyktninger fra Kenya, men det er liten tvil om at det norske folket har valgt Stella til å representere Norge. Det er en bra ting. Jeg håper og tror "skap-rasismen" er på tilbakegang og at nasjonalistene og rasistene som bl.a. kritiserer andre religioner og andre lands innbyggere (f.eks. Amelie saken) etterhvert vil tape oppsluttning. Arbeiderpartiet har som kjent kastet seg på nasjonalismeog rasisme bølgen til FrP, men jeg tror Ap vil tape på forsøket å etterlikne FrP's nasjonalistiske og nazistiske holdninger. Handlet Amelie-saken om rasisme for deg? Virkelig?? 3
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2011 #7 Skrevet 13. februar 2011 Nå skal ei norsk-kenyaner representere Norge i MGP-finalen internasjonalt. Må si jeg er ganske positivt overrasket over at hun vant, så mye skap-rasisme som herjer i landet om dagen. Det har blitt så vanlig her med folk fra alle verdenskroker nå at folk har blitt vant til det. Var verre før da en det ble stort oppstuss om noen hadde sett en med litt mørkere hudfarge. Skal en være rasist i dag så må en enten holde seg innadørs eller risikere hjerteflimmer. Bra på en måte for det betyr at vi kan begynne å diskutere innvandring og integrering på en saklig og pragmatisk måte uten at det ender opp i bare fjas, som å kalle folk rasister om de er kritiske til integreringspolitikken. 2
mysan Skrevet 13. februar 2011 #8 Skrevet 13. februar 2011 Nå er det ikke sånn at selv om folk er skeptiske til stort innrykk av muslimer så er de skaprasister, du må blande kortene riktig. Sånn rent bortsett fra det, så synes jeg det var rart at hun vant, for jeg synes, som anonym tidligere i tråden, at hun ikke sang bra. Refrenget og melodien var catchy, men Stella synger ikke bra. I hvert fall ikke det lille jeg hørte av henne i går. Kanskje det heller er omvendt av din tankegang, TS, at folk stemte på henne fordi hun var fra Kenya og kom hit som flyktning for noen år siden, for å vise at de IKKE er rasister? 3
Søtpotita Skrevet 13. februar 2011 #9 Skrevet 13. februar 2011 Det er skremmande å lese kor ofte rasisme vert hevda å vere forklaringa. Kven er eigentleg rasistane? Meiner du etniske nordmenn?? Folk med kvit hud?? Stella har vore mykje i media (både radio og tv), og då var det ikkje nokon bombe at ho vant... Songen glir rett inn i resten av mølja, ingen særpreg i det heile. 3
Lumê Skrevet 13. februar 2011 #10 Skrevet 13. februar 2011 Jeg må også si meg overrasket over at hun vant. Ikke fordi hun opprinnelig er fra Kenya, men fordi hun faktisk ikke kan synge. Der er jeg helt enig. Jeg gir da f.. i om vinneren er gul, blå eller svart, men hun kan jo ikke synge. Tenkte at dersom hun hadde blitt med i Idol så hadde hun ikke gått videre fra 1. audition engang. 2
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2011 #11 Skrevet 13. februar 2011 Nå er det ikke sånn at selv om folk er skeptiske til stort innrykk av muslimer så er de skaprasister, du må blande kortene riktig. Sånn rent bortsett fra det, så synes jeg det var rart at hun vant, for jeg synes, som anonym tidligere i tråden, at hun ikke sang bra. Refrenget og melodien var catchy, men Stella synger ikke bra. I hvert fall ikke det lille jeg hørte av henne i går. Kanskje det heller er omvendt av din tankegang, TS, at folk stemte på henne fordi hun var fra Kenya og kom hit som flyktning for noen år siden, for å vise at de IKKE er rasister? Eller fordi nordmenn ikke tør annet av redsel for at man skal tro de er rasister... 1
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2011 #12 Skrevet 13. februar 2011 Jeg har tenkt akkurat det samme som deg idag. Jeg viste ikke om dette med at de var flyktninger fra Kenya, men det er liten tvil om at det norske folket har valgt Stella til å representere Norge. Det er en bra ting. Jeg håper og tror "skap-rasismen" er på tilbakegang og at nasjonalistene og rasistene som bl.a. kritiserer andre religioner og andre lands innbyggere (f.eks. Amelie saken) etterhvert vil tape oppsluttning. Arbeiderpartiet har som kjent kastet seg på nasjonalismeog rasisme bølgen til FrP, men jeg tror Ap vil tape på forsøket å etterlikne FrP's nasjonalistiske og nazistiske holdninger. Vel, de får kanskje min stemme. Om jeg ikke stemmer FRP da.
Gjest Lizette Skrevet 13. februar 2011 #13 Skrevet 13. februar 2011 Der er jeg helt enig. Jeg gir da f.. i om vinneren er gul, blå eller svart, men hun kan jo ikke synge. Tenkte at dersom hun hadde blitt med i Idol så hadde hun ikke gått videre fra 1. audition engang. Men nå er faktisk MGP en melodi-konkurranse og ikke en sangkonkurranse da. Så det bør absolutt være låta/melodiens kvalitet som ligger til grunn, og ikke sangprestasjonene til artisten. (Uten at jeg av den grunn mener at Stella Mwangis låt var den som burde ha vunnet).
Gjest Airi Skrevet 13. februar 2011 #14 Skrevet 13. februar 2011 Sangenprestasjonen var dårlig, melodien var kjedelig, showet var helt standard. Jeg vil ikke si at det var en verdig vinner av en sånn konkurranse, når verken sang, melodi eller show var noe spesielt imponerende. Men de andre deltagerne var jo ikke bedre, kvalitetsmessig...
Cuckold Skrevet 13. februar 2011 #15 Skrevet 13. februar 2011 (endret) Jeg har tenkt akkurat det samme som deg idag. Jeg viste ikke om dette med at de var flyktninger fra Kenya, men det er liten tvil om at det norske folket har valgt Stella til å representere Norge. Det er en bra ting. Jeg håper og tror "skap-rasismen" er på tilbakegang og at nasjonalistene og rasistene som bl.a. kritiserer andre religioner og andre lands innbyggere (f.eks. Amelie saken) etterhvert vil tape oppsluttning. Arbeiderpartiet har som kjent kastet seg på nasjonalismeog rasisme bølgen til FrP, men jeg tror Ap vil tape på forsøket å etterlikne FrP's nasjonalistiske og nazistiske holdninger. Å kritisere religion er ikke rasisme. Dette er skremmende og antidemokratiske holdninger, grums alle vi som deler et humanistisk menneskesyn og ønsker å videreføre den demokratiske liberale arv må kjempe mot. Både her hjemme og internasjonalt der noen av verdens verste diktaturer har kuppet FNs menneskerettighetsråd for så å forsøke å sidestille kritikk av undertrykkende religion med rasisme. Slike grunnleggende antihumanistiske holdninger passer best for mennesker på ytterste fascistiske fløy, og det er vel også der gjest i realiteten hører hjemme. Skal vi ta utgangspunkt i holdningene som kommer frem i innlegget. Endret 13. februar 2011 av Cuckold
Tears.of.the.Sun Skrevet 13. februar 2011 #16 Skrevet 13. februar 2011 Jeg lurer litt på hva som går under "rasisme" jeg. Er det rasistisk av meg å ønske en norsk sang i en internasjonal konkurranse som har mye med nasjonalitet å gjøre? For jeg skjønner ikke hvordan det er rasistisk. Jeg har ingenting imot mennesker fra andre land, men skal de være med i en internasjonal konkurranse med det type preg som MGP er, så kan de vel representere sitt hjemland i stedet? Hvorfor skal ikke vi som er fra Norge vise verden hvordan land vi er, hvordan kulturen vår er og hvordan musikken vår er. Sangen viser jo ikke til norsk kultur i det heletatt. Hadde sangen vært på norsk eller engelsk med norskt preg, ville jeg ikke brydd meg om sangerinnen var fra Kenya. Så lenge hun viste til de norske verdiene. Attpåtil så er sangen utrolig uinspirerende dårlig, og jenta har en kjedelig stemme. 4
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2011 #17 Skrevet 13. februar 2011 Jeg må også si meg overrasket over at hun vant. Ikke fordi hun opprinnelig er fra Kenya, men fordi hun faktisk ikke kan synge. Jeg må si meg enig i det siste - om at hun synger dårlig. Men når det er sagt, så er jeg ikke overrasket over at Stella vant. Hun er ei søt dame, og hun har vært mye eksponert i media de siste dagene. Selv om det var NRK som arrangerte den norske finalen, så har Stella vært en flittig gjest på TV2 denne uka. Hun har vært på både "God morgen Norge" og "Senkveld", og særlig sistnevnte har nok gitt henne mange ekstra stemmer. Ingen andre deltakere fikk tilsvarende eksponering. Jeg fikk ikke med meg noen av "semifinalene" eller hva de kalte dem, men ventet til finalen før jeg valgte å kikke litt på programmet. På grunn av all medieomtalen hadde jeg derfor store forventninger til Stella, men ..... du verden for en nedtur det ble. De afrikanske rytmene i begynnelsen var greie nok, og jeg har ingen ting imot "nytenkning" når det gjelder norske bidrag til MGP. Men dette bidraget var mye dårligere enn det jeg hadde trodd. Og det er tre punkter som trekker ned, slik jeg ser det: 1. Hun synger dårlig 2. Sangen er slett ikke fengende 3. Dansen var lite original og lite engasjerende. Eller var det i det hele tatt en dans? Hun daffet over scenen, viftet med armen, løftet kneet, vrikket litt på rumpa, ..... ikke særlig originalt etter min mening. Til tross for at jeg liker litt afrikanskinspirerte rytmer, så var det etter min mening ikke nok til å løfte sangen opp på et nivå som gjør den til en potensiell vinner i den europeiske finalen. Den mangler alt det som gjorde Rybakk til en umiddelbar favoritt for 2 år siden. Og det å sammenligne den med Shakiras "Waka Waka" slik jeg har hørt noen gjøre, er en grov fornærmelse mot Shakira. Nei, dette var skuffende svakt. Ikke det at de andre bidragene var så mye bedre. I år tror jeg vi skal ha problemer med å komme gjennom den europeiske semifinalen. Og skulle vi allikevel komme til finalen, så ser jeg for meg en plassering mellom 15 og 25. Det som kommer til å skje nå er at alle medianissene vil hause både Stella og sangen opp til det punkt der de tror at vi kommer til å vinne MGP! Slik er det jo hvert år. Og dersom det går så dårlig som jeg tror, så vil man sitte igjen med en flau smak i munnen når det hele er over. Men medianissene vil selvfølgelig ikke ta selvkritikk. Det gjør de aldri.
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2011 #18 Skrevet 13. februar 2011 Jeg er også overrasket. Sangen som vant var forbausende dårlig. Jeg mistenker stemmeresultatet for å være fikset. Det var antagelig viktig for de som styrer Norge å få en afrikansk vinner i GP.
Sheherasade Skrevet 13. februar 2011 Forfatter #19 Skrevet 13. februar 2011 Jeg synes det er naivt å tro at det irrasjonelt strenge innvandringssystemet vi har, som gang på gang blir kritisert av FN, ikke er presset frem av en befolkning som blir mer og mer fremmedfiendtlig og som politikerne hegner etter å tilfredsstille.
Gjest Airi Skrevet 13. februar 2011 #20 Skrevet 13. februar 2011 Jeg synes det er naivt å tro at det irrasjonelt strenge innvandringssystemet vi har, som gang på gang blir kritisert av FN, ikke er presset frem av en befolkning som blir mer og mer fremmedfiendtlig og som politikerne hegner etter å tilfredsstille. Neiså! Grensene våre er heeeeelt åpne, vi har ikke noen kontroller, vi. Eneste som må være på plass er dårlig arbeidsmoral og fundamentalistiske holdninger, så slipper man inn lett som bare det. Lest det på VG-debattsidene. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå