AnonymBruker Skrevet 25. desember 2010 #1 Skrevet 25. desember 2010 Er ikke softgun ulovlig? 15-åringen i huset fikk softgun av en idiot av en slekting i gave. Og hva skal en 15-åring, eller noen for den saks skyld med en softgun? Det er jo et våpen. Nå har vi tatt den, men lurer litt på hva mer vi skal gjøre. Mannen sa han skulle levere den til politiet, men 15-åringen sier at det er lovlig. Men da har det vel uansett 18-årsgrense? Og hva gjør vi med slektningen som ga den? H*n var ikke tilstede i går heller så har ikke fått sagt i fra. Hva er det man tenker med som gir våpen til en uge. Meer ikke å høres krass ut altså, men blir bare så forbanna over slikt. Er ikke førstegangen slikt skjer akkurat heller med den slektningen, men før har det i det minste vært lovlige ting da.
Scorpina Skrevet 25. desember 2010 #2 Skrevet 25. desember 2010 Ikke ulovlig men.... han kan ikke EIE en softgun.
Gjest Blondie65 Skrevet 25. desember 2010 #3 Skrevet 25. desember 2010 Det er lovlig, men 18 års aldersgrense. Kilde: Wikipedia
Gjest Blondie65 Skrevet 25. desember 2010 #4 Skrevet 25. desember 2010 Jeg hadde innkalt slektningen og spurt han om han hadde feilmerket gaven siden poden ikke kan eie et slikt våpen. Hvis han da kommer med noe sludder om at faren kan eie og overvåke ville jeg som far bedt han ta våpenet i retur siden han ikke vil ha slikt i hus. Utover det ville jeg sagt til vedkommende at fremtidige gaver til barna i huset skal være innenfor loven og i tråd med verdisynet til barn og foreldre. Hva han gir når barnet er voksent (over 18) får bli hans sak, men så lenge barna / ungdommene bor hjemme og er under 18 år vil dere ikke ha denne typen våpen i hus.
Gjest Blondie65 Skrevet 25. desember 2010 #5 Skrevet 25. desember 2010 Jeg har også lyst å legge til at jeg hadde reagert akkurat likedan.
Scorpina Skrevet 25. desember 2010 #6 Skrevet 25. desember 2010 Er ikke softgun ulovlig? 15-åringen i huset fikk softgun av en idiot av en slekting i gave. Og hva skal en 15-åring, eller noen for den saks skyld med en softgun? Det er jo et våpen. Nå har vi tatt den, men lurer litt på hva mer vi skal gjøre. Mannen sa han skulle levere den til politiet, men 15-åringen sier at det er lovlig. Men da har det vel uansett 18-årsgrense? Og hva gjør vi med slektningen som ga den? H*n var ikke tilstede i går heller så har ikke fått sagt i fra. Hva er det man tenker med som gir våpen til en uge. Meer ikke å høres krass ut altså, men blir bare så forbanna over slikt. Er ikke førstegangen slikt skjer akkurat heller med den slektningen, men før har det i det minste vært lovlige ting da. Hva med å si til denne onkelen at han heretter gir guttungen gaver som er litt mer "ageapropriate"????
Gjest Willie Skrevet 25. desember 2010 #7 Skrevet 25. desember 2010 Jeg hadde innkalt slektningen og spurt han om han hadde feilmerket gaven siden poden ikke kan eie et slikt våpen. Hvis han da kommer med noe sludder om at faren kan eie og overvåke ville jeg som far bedt han ta våpenet i retur siden han ikke vil ha slikt i hus. Utover det ville jeg sagt til vedkommende at fremtidige gaver til barna i huset skal være innenfor loven og i tråd med verdisynet til barn og foreldre. Hva han gir når barnet er voksent (over 18) får bli hans sak, men så lenge barna / ungdommene bor hjemme og er under 18 år vil dere ikke ha denne typen våpen i hus. Enig. I tillegg hadde jeg levert våpenet til politiet eller hvem det er som tar i mot. Ikke ville jeg latt min sønn hatt noe slikt og ikke hadde jeg gitt det tilbake til en idiot. Idioter og våpen er ofte en dårlig kombinasjon, så da ville jeg heller ha kvittet meg med våpenet. 2
lille katt Skrevet 25. desember 2010 #8 Skrevet 25. desember 2010 "ageapropriate"???? Eller "aldersadekvate". Ellers helt enig med innleggene her. 2
Miss Puddel Skrevet 25. desember 2010 #9 Skrevet 25. desember 2010 softgun? er ikke det sånn med små plastkuler nesten som en ertepistol til å skyte på blink med? ikke farligere enn en luftpistol? Greit nok at det ER 18 års grense på det, om man skal være pirkete, men ærløig talt, en femtenåring burde da greit kunne håndtere å skyte på blink med en slik, hva er så farlig med det? tiltror du ikke femtenåringen å bruke den på fornuftig vis? 1
waco Skrevet 25. desember 2010 #10 Skrevet 25. desember 2010 Tenk om femtenåringen hadde fått dartbrett med ordentlige piler! 3
waco Skrevet 25. desember 2010 #11 Skrevet 25. desember 2010 Softgun er uansett bare et leketøy, mindre farlig enn skating og det å stå på skøyter vil jeg tro? 2
Phaedra Skrevet 26. desember 2010 #12 Skrevet 26. desember 2010 softgun? er ikke det sånn med små plastkuler nesten som en ertepistol til å skyte på blink med? ikke farligere enn en luftpistol? Greit nok at det ER 18 års grense på det, om man skal være pirkete, men ærløig talt, en femtenåring burde da greit kunne håndtere å skyte på blink med en slik, hva er så farlig med det? tiltror du ikke femtenåringen å bruke den på fornuftig vis? Ikke der vi bo. Det er en gruppe med flere fjorten-femtenåringer her som løper oppi skauen og skyter på hverandre. To av dem har "utstyr" (dvs. briller), resten har ikke. De krabber rundt i buskaset, skyter hverandre, og ble nettopp tatt av en nabo fordi de hadde skutt på kjøkkenvinduet hans. Jeg kjenner flere av dem, og dette er det man ellers ville kalle "greie, oppegående gutter", hvor alle foreldrene er helt overbevist om at de bruker softgun med fornuft. Ellers (regner med at det er andre her enn meg som ikke vet hvor "farlige" softguns er) står det på Wastelands hjemmesider at: Softguns (Airsoft) er ikke laget for å skade, men for å spille og ha det gøy. Våpnene bruker 6mm plast-pellets og har en utgangshastighet på 70-150 m/sek. Kulene veier 0,12 - 0,36 gram og har derfor svært liten anslagsverdi. Spilleren har typisk på seg camo-klær og vernebriller. Det er ikke farlig å spille softgun såfremt man verner øyne. Beskyttelsesbrillene er noe som er like naturlig å bruke som det er å ha på seg fallskjerm når man hopper fra fly. Alt i alt er det mer sannsynlig å vrikke ankelen under et spill enn det er å bli skadet av et skudd fra en softgun. Treff skal kjennes, men de er mindre smertefullt enn paintballtreff som av og til kan gi blåmerker. Dette er dog ikke ment som et argument for at en som er under 18 skal kunne eie og oppbevare en softgun, ettersom dette faller under Våpenloven.
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2010 #13 Skrevet 26. desember 2010 Største problemet med 15 åringer og softgun er mange av de skyter på andre tilfeldige mennesker og dyr. Hvis du lærer han at det er strengt ulovlig så skal de gå så fint så, hadde softgun da jeg var ung selv og. Hele klassen kjøpte det på tur til polen, kun de uoppdragne guttene det var "problemer" med.
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2010 #14 Skrevet 26. desember 2010 Største problemet med 15 åringer og softgun er mange av de skyter på andre tilfeldige mennesker og dyr. Hvis du lærer han at det er strengt ulovlig så skal de gå så fint så, hadde softgun da jeg var ung selv og. Hele klassen kjøpte det på tur til polen, kun de uoppdragne guttene det var "problemer" med. Det skal ikke gå "så fint så", for dette er ikke lov. Gutten skal dermed ikke ha dette våpenet, selv om det selvsagt er gode muligheter for at han ville brukt det med noenlunde fornuft.
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2010 #15 Skrevet 26. desember 2010 Største problemet med 15 åringer og softgun er mange av de skyter på andre tilfeldige mennesker og dyr. Hvis du lærer han at det er strengt ulovlig så skal de gå så fint så, hadde softgun da jeg var ung selv og. Hele klassen kjøpte det på tur til polen, kun de uoppdragne guttene det var "problemer" med. Hvis dette var på en tur til konsentrasjonsleire i Polen så blir jeg virkelig deprimert over hvor lite det er mulig å lære... 3
Gjest Blondie65 Skrevet 26. desember 2010 #16 Skrevet 26. desember 2010 Hvis man velger å kjøpe et våpen til en ungdom under 18 år, ville jeg forsikret meg om at: - det var lov for barnet/ungdommen å eie et slikt våpen - det var greit for foreldrene at barnet/ungdommen fikk et slikt våpen - det fulgte med instruksjoner om bruk og jeg ville personlig forsikret meg om at disse ble forstått - det fulgte med verneutstyr Det er mange ting som er farlige her i verden. Vrikke ankel eller bli truffet av en dartpil. Likevel vil det være min påstand at det er lett for barn og unge og deres foreldre å ha kontroll med hvor og hvordan det skytes med dartpiler, og litt mindre lett når det gjelder softgun. Uansett er aldersgrensen satt ved 18 år og det er nok ikke helt tilfeldig. Her i Bergen var det nylig en dame som fikk skudd mot vinduene sine fra noen villstyrlige ungdommer. Så lenge ungdommen ikke forstår at de ikke kan skyte mot hus i tettbygd strøk - eller f.eks. skyte opp fyrverkeri midt mellom husene i en tettbebygd gate forteller det vel hvorfor det er aldersgrense på slike ting. Med aldersgrense 18 år betyr det også at ungdommen kan straffes for uansvarlige handlinger.
Gjest Skrevet 26. desember 2010 #17 Skrevet 26. desember 2010 Våpenet er ikke direkte farlig, men jeg har blitt skutt på med softgun fra 1-2 meters avstand. Jeg endte opp med store blåmerker og var hoven og sår på de stedene jeg ble truffet. Og er sjelden så unge gutter har skikkelig utstyr til sånt...
Trampe Skrevet 26. desember 2010 #18 Skrevet 26. desember 2010 Det er da en soleklar forskjell på dart og softgun?? Et dartspill hadde blitt hengt opp på veggen med en gang, og vi kunne brukt det sammen med 15åringen. En softgun hadde blitt inndratt tvert, og denne uansvarlige onkelen hadde fått seg ei kraftig skyllebøtte. Ærlig talt, man gir ikke våpen til et barn, og en 15åring er fremdeles et barn. Jeg hadde reagert kraftig om min sønn fikk en lekepistol i julegave jeg
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2010 #19 Skrevet 26. desember 2010 Hvis dette var på en tur til konsentrasjonsleire i Polen så blir jeg virkelig deprimert over hvor lite det er mulig å lære... Vi var i konsentrasjonsleir i Tyskland, og handlet i Polen. Ser ikke hvorfor tennåringer ikke skal ha det gøy selv om de er på klassetur, løpte ikke akkurat rundt inne i auswitch med de heller. At de ikke er lov etter norsk lov er riktig nok noe annet, selv om ytterst mange bryter lover og regler støtt og stadig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå