Gjest Gjest_Penny_* Skrevet 10. februar 2010 #1 Skrevet 10. februar 2010 Jeg og sambo tenker å flytte fra plassen vi bor på nå (trives ikke), og finne oss jobb/bo på en annen kant av landet. De fleste jobbene jeg kan søke på er i Oslo/Trondheim. Jeg har sett på Finn i forhold til boligpriser både i og utenfor byen og fatter ikke hvordan vi skal få råd til å kjøpe noe som helst? Nå eier vi en enebolig litt utenfor en småby, kjøpspris 1.400.000. Jeg tjener litt under 400.000 i året (regner med å gå ned litt i lønn dersom vi flytter), og sambo på litt under 250.000. Månedlig avdrag er på ca.6000, og i tillegg er det jo strøm/renovasjon. Men uansett, selv om vi ser på relativt små leiligheter er jo felleskostnadene skyhøye! Leilighet med kjøpspris rundt en mill, og så felleskostnader på over 5000,- i måneden? +strøm, innboforsikring osv. Spørsmålet mitt er; hvordan får dere det til? Tjener alle som kjøper leilighet/hus i/rundt byer så vanvittig mye mer enn oss? Bruker dere veldig stor del av inntekten på hus? Vi lever absolutt ikke noe luksusliv som det er, men fatter ikke hvordan vi skal få råd til å flytte nærmere byen....
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2010 #2 Skrevet 10. februar 2010 Vi har felles inntekt på ca. 570.000. Huslån på 2,3 millioner og studielån på 400.000.
Gjest SmallTalk Skrevet 10. februar 2010 #3 Skrevet 10. februar 2010 Vi har per akkurat nå felles inntekt på ca 550.000 i grunnlønn, og har akkurat kjøpt oss enebolig til 2,2 mill. Jeg er ferdig utdannet til våren, og da vil vi antageligvis komme opp i rundt 800.000 totalt. I tillegg har jeg studielån på ca 150.000 og samboeren på runst 100.000.
Gjest Gjest_Bolla_* Skrevet 10. februar 2010 #4 Skrevet 10. februar 2010 Vi har fellesinntekt på ca. 1,4 millioner (minus bonuser). Huslån på 5 millioner og studielån på 250.000.
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2010 #5 Skrevet 10. februar 2010 Bor i en småby. Har samlet inntekt på omtrent en million og boliglån på omtrent to millioner. Det går veldig fint, og vi betaler ned boliglånet dobbelt så raskt som de fleste andre låntakere vi kjenner. M.a.o. kunne vi hatt omtrent det dobbelte i boliglån og likevel levd fint, bare med lengre nedbetalingstid.
Gjest megvel Skrevet 10. februar 2010 #6 Skrevet 10. februar 2010 Felleskostnader dekker som regel kommunale utgifter, vedlikehold og forsikring på bygningen, og betjening av fellesgjeld. Hos oss dekker det også tv og internet. Strøm og innbo koster ikke så mye egentlig, vi betaler ca 2000 i kvartalet for strøm, og 1500 for innboforsikring.
kontorstol Skrevet 10. februar 2010 #7 Skrevet 10. februar 2010 Hvordan er går det med inntekt på ca 500' og lån på over to millioner? Er det trangt til daglig? Må dere tenke mye på økonomi? Vi har ca 750' i samlet inntekt og kvier oss for lån på over 2 millioner...
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2010 #8 Skrevet 10. februar 2010 Vi har samlet inntekt på ca 750 000, lån på 2.1 mil, jeg har studielån på 140 000. Skulle egentlig gå fint, men vi har tatt et forbrukslån på 300 000 for å pusse opp og dette var veldig dumt. Derfor er det knapt med penger samt at mannen betaler barnebidrag for barn fra før...
Hanselot Skrevet 10. februar 2010 #9 Skrevet 10. februar 2010 Hvordan er går det med inntekt på ca 500' og lån på over to millioner? Er det trangt til daglig? Må dere tenke mye på økonomi? Vi har ca 750' i samlet inntekt og kvier oss for lån på over 2 millioner... Har 750' og lån på 2.4 mill + studielån. Med ca 40000 utbetalt totalt, og ca 11000,- (20000,- i dårlige tider) i utgifter i forbindelse med huslån så går det fint rundt.
Gjest Gjest_Penny_* Skrevet 10. februar 2010 #11 Skrevet 10. februar 2010 Med andre ord må vi få oss større inntekt! Ettersom samboer har lyst til å ta et par år utdannelse (noe han ikke har fra før), så kan vi vel bare se langt etter inntekt noe særlig over 500.000,-. (Med mindre jeg får meg jobb i den private sektoren og de mot forventning skulle være villige til å betale meg myyye mer enn det jeg får nå.) Sukk, det er lov til å drømme! En ting til forresten, da vi fikk huslån ville ingen bank gi oss mer enn max 1,5 mill i lån. Er det forskjell by/land her (pga.verdien på eiendommen) eller har dere bare høy egenandel???
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2010 #12 Skrevet 10. februar 2010 Med andre ord må vi få oss større inntekt! Ettersom samboer har lyst til å ta et par år utdannelse (noe han ikke har fra før), så kan vi vel bare se langt etter inntekt noe særlig over 500.000,-. (Med mindre jeg får meg jobb i den private sektoren og de mot forventning skulle være villige til å betale meg myyye mer enn det jeg får nå.) Sukk, det er lov til å drømme! En ting til forresten, da vi fikk huslån ville ingen bank gi oss mer enn max 1,5 mill i lån. Er det forskjell by/land her (pga.verdien på eiendommen) eller har dere bare høy egenandel??? Når tok dere opp lån? Det var jo en periode hvor bankene var veldig tilbakeholdne med lån. Ellers gjelder det vel at jo lavere samlet inntekt, jo lavere xinntekten får man lån (altså heller 2-3xinntekt framfor 4 og 5). Jeg synes forøvrig også at noen her har høyere boliglån enn hva jeg forestiller meg at vi kan få. Jeg er for tiden student, regner med famtidig inntekt på 350-400000, samboer 300-350 , evt mer hvis han jobber turnus - samlet studielån blir nok på over 400 000. Vi har riktignok egenkapital på ca 600 000 pga arv og sparing, noe som gjør det lettere. Men ser liksom ikke for meg at vi kommer til å låne over 2 millioner. Ellers vil jeg tro dere skal kunne finne 3-roms i mer usentrale områder dere har råd til. Det går også an å bo i nabokommuner, enkelte av disse har merkbart lavere priser enn selve byene, men da øker jo pendleutgiftene.
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2010 #13 Skrevet 10. februar 2010 Jeg synes forøvrig også at noen her har høyere boliglån enn hva jeg forestiller meg at vi kan få. Kunne presisert her - det er jo også snakk om vil ha, ikke bare kan få
Gjest Gjest_Penny_* Skrevet 10. februar 2010 #14 Skrevet 10. februar 2010 Når tok dere opp lån? Det var jo en periode hvor bankene var veldig tilbakeholdne med lån. Ellers gjelder det vel at jo lavere samlet inntekt, jo lavere xinntekten får man lån (altså heller 2-3xinntekt framfor 4 og 5). Jeg synes forøvrig også at noen her har høyere boliglån enn hva jeg forestiller meg at vi kan få. Jeg er for tiden student, regner med famtidig inntekt på 350-400000, samboer 300-350 , evt mer hvis han jobber turnus - samlet studielån blir nok på over 400 000. Vi har riktignok egenkapital på ca 600 000 pga arv og sparing, noe som gjør det lettere. Men ser liksom ikke for meg at vi kommer til å låne over 2 millioner. Ellers vil jeg tro dere skal kunne finne 3-roms i mer usentrale områder dere har råd til. Det går også an å bo i nabokommuner, enkelte av disse har merkbart lavere priser enn selve byene, men da øker jo pendleutgiftene. Vi fikk lån i 2008, så kanskje finanskrisen betydde litt? Ikke vet jeg, uansett hadde vi ikke (og har fortsatt ikke) noe ønske om lån på 2 mill eller mer. Man skal da leve også, og jeg synes det er vanskelig nok å få det til å gå ihop hver måned som det er... Jeg har da studielån på ca.300 000, billån (ikke kollektivtilbud her så hva gjør man?) og sparer ca.30 000 ekstra i året som går inn i BSU og ekstra nedbetaling av lån. Det hører også med at da vi kom tilbake til Norge for 4 år siden hadde vi kun klærne som fikk plass i kofferten (studier i utlandet gjør deg ikke rik, og du akkumulerer også veldig lite innbo!)så det har gått litt penger til nødvendigheter som komfyr, kjøleskap og seng. Jeg har ikke noe krav om å bo veldig sentralt, men samboer er født og oppvokst i en by med mer en 10 mill. innbyggere, så han skulle vel helst sett at vi slipper å bo i "villmarka" (som han kaller det her ettersom vi bor i boligfelt!) i framtida også. Men så lenge det er ok kollektivtilbud så...
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2010 #15 Skrevet 10. februar 2010 Vi har boliglån på ca 1 mill og tjener ca 800 000 til sammen. Men de største boligkostnadene våre er oppussing, da. (billig gammelt hus som trenger totalrenovering -vi har bare så vidt begynt og har hittil brukt 500 000 kr). Men de kan vi heldigvis ta etterhvert som vi får pengene og trenger ikke ta opp lån.
Rosalie Skrevet 10. februar 2010 #16 Skrevet 10. februar 2010 (endret) Vi har inntekt på botimot en million, leilighetslån på i underkant av 1,4 millioner, og rundt 500.000 i studielån til sammen. Deilig å ikke bo seg ihjel... Edit: Bor i liten tre-romsleilighet i Oslo sør-øst. Endret 10. februar 2010 av Wadjet
Gjest Gjest_pasta_* Skrevet 11. februar 2010 #17 Skrevet 11. februar 2010 Har ca 900 000 i inntekt og et boliglån på 2 mill. Med i det boliglånet er det en enebolig og en båt til ca 575 000.-. I tillegg har vi 100 000 igjen av de eviglange studielånene.
Soon Skrevet 12. februar 2010 #18 Skrevet 12. februar 2010 (endret) Vi har felles inntekt på ca 550 000 og lån på i underkant av 1,7 mill - klarer oss veldig bra. Men vi har ikke bil og billån - da hadde det fort vært verre Endret 12. februar 2010 av Soon
Caramello Skrevet 12. februar 2010 #19 Skrevet 12. februar 2010 (endret) Vi har planer om å kjøpe leilighet. Det er to leilihet i en.. Altså to etasjer, og en utleie leilighet i sokkel. Prisen er på 2 millioner. Min bedre halvdel tjener ca. 26 000 kr netto i måneden. Til meg varierer det veldig (jobber i helsevesenet, vanskelig å få fast stilling, men lett å få vakter), basert på i fjor, tjente jeg i snitt 16 000 kr i måneden (netto). Samt leieinntekter på 4500 kr. Vi har funnet ut den månedlige kostnaden kommer på 18 000 kr, da er det inkl. nedbetaling på lånet, bilutgifter, kommunale avgifter, eiendomsskatt husforsikting og strøm. Så vi har regnet ut at vi kommer til å sitte igjen med ca. 28.000 i måneden etter at det "faste" er betalt. Vi har da ikke regnet med nrk lisens og mat. Mulig det er noe mer vi har glemt også, men.. Innbo forsikring har vi gjennom fagforbundet. Og reiseforsikringen ligger vel på 1000 kr i året. Så vi regner med å site igjen med i overkant av 20.000 etter at alt er betalt. Endret 12. februar 2010 av Jente85
Alladin Skrevet 12. februar 2010 #20 Skrevet 12. februar 2010 Jeg er alene. Har inntekt på ca 630 000,- å lån på 2 millioner. Alenemor med 2 barn. Klarer meg kjempebra jeg. (ingen barnebidrag)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå