Gjest Spirula Skrevet 24. november 2013 #41 Del Skrevet 24. november 2013 Kan det hende at dette er slik Genesis beskriver, at det er de som ikke har råd til dette som har størst fokus på hvor dyrt og hvilke merker det er? Nja, de jeg kjenner viderefører holdninger og vaner de har arvet fra ("nyrike") foreldre og besteforeldre, så den teorien stemmer ikke her i alle fall, men jeg ser ikke bort fra at den kan stemme i andre tilfeller. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2013 #42 Del Skrevet 24. november 2013 Ikke lagt noe merke til det, ennå. Har bodd 2 år i Bærum, og bor nå et sted i Asker. Nå går barnet mitt på skolen, og jeg gruer meg hvis det blir merkepress etterhvert. Jeg har hverken råd eller lyst til det tullet. Jeg ser på merkeklær som tull, skjønner ikke vitsen. synes stort sett ikke de klærne er noe fine. Med merkeklær tenker jeg på Gant, Ralph Lauren og sånt. Noen sier det er bedre kvalitet på merkeklær, kan så være. Men barn vokser jo stort sett ut av klær ganske fort, så da duger buksene fra Cubus og Lindex som koster 99 kr like godt. Ungen har faktisk noe klær fra sånne kjedbutikker (H&M, Cubus, Lindex, Primark) som hun har hatt i 2 år nå, de er sånn ca. like fine forsatt. Hun har også noe klær fra de kjedebutikkene som hun arvet, altså minst en unge har brukt klærne før henne., og de klærne ser stort sett like fine ut fortsatt. Anonymous poster hash: 39d8d...2d3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2013 #43 Del Skrevet 24. november 2013 Det er kanskje et østkantfenomen, der man bruker klær til å vise at man har råd. Jeg bor i Oslo vest og har ganske bra økonomi (men ikke rik), og jeg har aldri kjøpt noen merkeklær eller merket noe press. Syntes egentlig det var litt pinlig å kle datteren min i en Gant-kjole vi fikk i gave en gang. Vi kjøper litt Polarn og et par plagg fra Nøstebarn, men ellers er det meste fra Lindex.. Sånn går de fleste andre barna i barnehagen her også. Men min svigerinne som bor i øst, og har en smalere økonomi, hun bruker mye penger på barneklær og der ser jeg det går i Polo og Gant. Hun er heldigvis fornuftig med pengene ellers så det går fint, men jeg hadde aldri selv vært villig til å kjøpe en skjorte dobbelt så dyr bare fordi det er en polospiller på brystlomma...Anonymous poster hash: 06911...607 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2013 #44 Del Skrevet 24. november 2013 Kan det hende at dette er slik Genesis beskriver, at det er de som ikke har råd til dette som har størst fokus på hvor dyrt og hvilke merker det er? Ja, selvfølgelig, klart det må være folk med dårlig råd som påpeker at det er galskap å kjøpe skjerf til småbarn som koster 1600 kr. Soleklart.... Er vel helst rosa-bloggere som liker å dra misunnelsekortet når folk påpeker at det de driver med er idioti. Og det er vel helst rosa-bloggere som også har dratt igang denne sinnsvake trenden. "– Jeg tror også at de fleste foreldre ville ha kjøpt dyre klær til barna sine om de hadde hatt mulighet til det, og at den stygge kritikken jeg og andre mødre får, som velger å kjøpe merkeklær til barna, kommer av at de rett og slett føler seg litt utenfor og misunnelige og gjerne skulle hatt muligheten til å gjøre det selv, " http://www.altaposten.no/lokalt/nyheter/article8672729.ece Rosablogger fra Alta, kjent fra unge mødre. Anonymous poster hash: 57a03...1a6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2013 #45 Del Skrevet 24. november 2013 For meg er det sykt å bruke penger på noe bare p.g.a et merke. Jeg tror mange kjøper bare p.g.a merket. Jeg er absolutt ikke sjalu eller misunnelig på de som har Gant o.s.v klær. Jeg er så lei at hver gang man har en mening om noe, eller ikke vil hive seg med på noe, så er man sjalu, misunnelig o.s.v. Og babybody til små babyer 800 kr? Jaja. Hva er vitsen? Babyen kommer garantert til åbåde gulpe og drite seg ut i den også. Anonymous poster hash: 39d8d...2d3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2013 #46 Del Skrevet 24. november 2013 Kan det hende at dette er slik Genesis beskriver, at det er de som ikke har råd til dette som har størst fokus på hvor dyrt og hvilke merker det er? Arv og miljø. Folk lærer av sine foreldre og miljøet du går i. Å se andre gjøre det, prate om det og diskutere det gjør at du kan "føle" et press for å passe inn med de andre. Det er ikke gøy å føle seg spesiell eller annerledes.Anonymous poster hash: d132d...51a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Seajewel Skrevet 24. november 2013 #47 Del Skrevet 24. november 2013 Det er så mange menneskeskapte, syke behov... Merkeklær til små unger, og så søler de ketsjup på den dyre ralph lauren-genseren sin... Det er foreldrenes ansvar å hindre merkepress blant barn. Sossete og kvalmt. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2013 #48 Del Skrevet 24. november 2013 Må bare komme med ett innspill fra østkanten. Har ikke lagt merke til merkepress her heller, og har aldri blitt spurt om prisen på klærene. Tror det henger mer sammen med hvem man leker med jeg. Anonymous poster hash: e004f...940 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skyflakes Skrevet 24. november 2013 #49 Del Skrevet 24. november 2013 Ja, selvfølgelig, klart det må være folk med dårlig råd som påpeker at det er galskap å kjøpe skjerf til småbarn som koster 1600 kr. Soleklart.... Er vel helst rosa-bloggere som liker å dra misunnelsekortet når folk påpeker at det de driver med er idioti. Og det er vel helst rosa-bloggere som også har dratt igang denne sinnsvake trenden. "– Jeg tror også at de fleste foreldre ville ha kjøpt dyre klær til barna sine om de hadde hatt mulighet til det, og at den stygge kritikken jeg og andre mødre får, som velger å kjøpe merkeklær til barna, kommer av at de rett og slett føler seg litt utenfor og misunnelige og gjerne skulle hatt muligheten til å gjøre det selv, " http://www.altaposten.no/lokalt/nyheter/article8672729.ece Rosablogger fra Alta, kjent fra unge mødre. Anonymous poster hash: 57a03...1a6 Jeg har aldri sett verken Rannveig eller barna hennes i merkeklær (på bloggen), så hvorfor hun plutselig blander seg oppi diskusjonen ser jeg ikke helt....Men Rannveig skriker jo at alle er "MISUNNELIGE" med en gang noen ytrer noe som helst som ikke er postitivt 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2013 #50 Del Skrevet 24. november 2013 Vel, slik blir det når en har innstillingen som f.eks Aina Stenersen: "Hvis Frp-politiker Aina Stenersen (30) får barn, vil hun kle de opp i silke og kashmir, uttalte hun til VG fredag. - Foreldre ønsker det beste for barna sine, også når det gjelder klær. Hvis de har råd til å betale 800 kroner for en Burberry-body til minstemann, så ser jeg ikke noe galt i det, sier Frp-politikeren, iført en Canada Goose-jakke til nærmere 10.000. Foreløpig har hun ingen barn, men sier hun er åpen for å kle minsten i både Polo Sport og Burberry når den tiden kommer. JA TIL MERKER: Frp-politiker Aina Stenersen (30) beskriver Canada Goose-jakken til nærmere 10.000 kroner som en «veldig god investering». I fremtiden vil hun også kjøpe merkeklær til barna sine. Foto: PRIVAT - Hvis økonomien tilsier det kommer jeg til å kjøpe merkeklær til mine barn. Det er ingen barn som tar skade av å gå med klær fra Burberry eller Chanel, sier Stenersen, som er bystyremedlem i Oslo Frp, og som debuterer på Stortinget i desember Anonymous poster hash: 48f21...3b2 Den her kjerringa har så fine verdier i livet sitt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Seajewel Skrevet 24. november 2013 #51 Del Skrevet 24. november 2013 Den her kjerringa har så fine verdier i livet sitt. Enig. Hun virker til å ha forstått hva livet dreier seg om. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2013 #52 Del Skrevet 24. november 2013 Kjøpte brukte klær for en billig penge som datteren min brukte i barnehagen jeg. Klærne var hele og rene og fungerte kjempefint som barnehageklær, hørte aldri noe om at hun ikke hadde bra klær. Ikke rakk hun å slite dem ut før hun vokste utav dem heller. La selvfølgelig mer penger i skikkelig sko og yttertøy. Men dette er endel år siden da, mye har desverre forandret seg de senere årene. Jeg er så glad jeg ikke har små barn lenger, som risikerer å bli mobbet og utstøtt allerede i barnehagen pga klærne de går i. For en syk verden vi lever i. Anonymous poster hash: 8caae...408 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2013 #53 Del Skrevet 24. november 2013 Kjøpte brukte klær for en billig penge som datteren min brukte i barnehagen jeg. Klærne var hele og rene og fungerte kjempefint som barnehageklær, hørte aldri noe om at hun ikke hadde bra klær. Ikke rakk hun å slite dem ut før hun vokste utav dem heller. La selvfølgelig mer penger i skikkelig sko og yttertøy. Men dette er endel år siden da, mye har desverre forandret seg de senere årene. Jeg er så glad jeg ikke har små barn lenger, som risikerer å bli mobbet og utstøtt allerede i barnehagen pga klærne de går i. For en syk verden vi lever i.Anonymous poster hash: 8caae...408 Men det er jo ikke sånn... Jeg tror dette er en konstruert virkelighet fra media sin side. Unger i dag går da fremdeles i arveklær og så vidt jeg vet så har H&M til salt i maten. Det har vel også kommer frem at barn og unge er rause med hverandre og at man ikke blir utstøtt pga av merket på jakken. Hva man sier til mamma når man har lyst på jakke til 10 000kr er en annen historie. Selv kjøper jeg en god blanding mellom dyrt og billig, att jeg kjøper dyrt til barna er fordi jeg har lyst til det. Barna bryr seg ikke så lenge de er varme og tørre. Anonymous poster hash: e004f...940 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2013 #54 Del Skrevet 24. november 2013 Jeg har god råd, mine venner har god råd, vi bor i villastrøk der alle har god råd. Ingen av oss bryr oss om merker, men kjøper det vi liker og det vi mener har den kvaliteten barnet trenger for å holde seg varm/tørr etc. Merkepress et et fenomen blant de som ikke har så god råd, men vil prøve å hevde seg med merkevarer. Derfor ser du folk med tydelig dårlig råd og replika-vesker, replika-jakker, replika-solbriller. For de betyr det ikke noe hvordan plagget eller varen fungerer til bruken, men at andre tror det er dyrt. Jeg kan kjøpe dyre varer når jeg vil, men jeg har ikke behov for å flashe. Jeg kjøper det jeg behøver, og en Reima-dress er mer enn god nok til normal bruk i barnehagen. RayBan beskytter øynene like bra som Prada, en skinnveske uten merke er like mye veske som Louis Vuitton og pengene mine har det like bra i en lommebok fra Steinerskolens høstmarked som i en Mulberry-pung. Anonymous poster hash: 3ba8b...f8e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2013 #55 Del Skrevet 24. november 2013 Jeg har god råd, mine venner har god råd, vi bor i villastrøk der alle har god råd. Ingen av oss bryr oss om merker, men kjøper det vi liker og det vi mener har den kvaliteten barnet trenger for å holde seg varm/tørr etc. Merkepress et et fenomen blant de som ikke har så god råd, men vil prøve å hevde seg med merkevarer. Derfor ser du folk med tydelig dårlig råd og replika-vesker, replika-jakker, replika-solbriller. For de betyr det ikke noe hvordan plagget eller varen fungerer til bruken, men at andre tror det er dyrt. Jeg kan kjøpe dyre varer når jeg vil, men jeg har ikke behov for å flashe. Jeg kjøper det jeg behøver, og en Reima-dress er mer enn god nok til normal bruk i barnehagen. RayBan beskytter øynene like bra som Prada, en skinnveske uten merke er like mye veske som Louis Vuitton og pengene mine har det like bra i en lommebok fra Steinerskolens høstmarked som i en Mulberry-pung. Anonymous poster hash: 3ba8b...f8e Der tror jeg du er inne på noe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2013 #56 Del Skrevet 24. november 2013 Ser ikke helt det store problemet ang denne saken. Jeg kjøper de klærne jeg føler passer til mitt barn. Det har heg alltidgjort. Om det er fra cubus eller dior spiller ingen rolle. Hvorfor kan ikke folk kjøpe de klærne de vil ha til barna sine?? Omfolk vil kjøpe dyre merkeklør, ja så la dem da få lov til det! Anonymous poster hash: b847a...059 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sophia Skrevet 24. november 2013 #57 Del Skrevet 24. november 2013 Synes det er en latterlig problemstilling. Utrolig at voksne mennesker føler seg presset av andre til å kjøpe dyre klær. Er folk virkelig så usikre på seg selv? Hadde det vært en fjortiss hadde jeg til en viss grad skjønt det, men at voksne mennesker står frem i avisen og sier de føler seg presset til å kjøpe dyre klær til barna sine vitner om lite ryggrad og mye usikkerhet. Hva slags verdier sender man da til barna sine egentlig? Når de blir eldre? "Jaja gutten min, det blir ingen ferietur på oss i år, for jeg måtte bare kjøpe Canada Goose jakke, noe annet hadde vært flaut. " Ærlig talt. Hadde noen sett ned på meg fordi jeg hadde cubus klær til ungen min hadde jeg ledd av dem og kommet med en spydig kommentar at jeg heller bruker pengene på å gjøre hyggelige ting med barna mine. En 1 år gammel baby driter i om bodyen den har på seg er fra dior eller cubus, så lenge den er myk og god å ha på. Har ingen problemer med at folk kjøper dyrere klær til barna sine så lenge de har råd til det og det ikke går ut over andre ting. Folk må gjøre som de vil med pengene sine. MEN når man begynner å se ned på andre fordi de har andre prioriteringer mister de min respekt. Samtidig som de som føler seg presset til å prioritere dyre klær i stede for andre viktige ting mister litt min respekt de også. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
absinthia Skrevet 24. november 2013 #58 Del Skrevet 24. november 2013 Jeg kjenner meg ikke igjen i fremstillingen, men så er jeg også gammel nok til å gi f... Følte ingen press da jeg var småbarnsmor og tenåring heller, men det er jo en del år siden, selv om jeg fortsatt har en småtass på 22 måneder. Hadde uansett satt spørsmålstegn til om det virkelig er til barnets beste at de har foreldre som gir signaler om at fasade i form av dyre merkeklær er en god verdi, fremfor å lære seg til å tenke økonomisk og finne det som er gode produkter, men som har en funksjonfsom står i forhold til pengene som er brukt på det, for så å bruke det de sparer på litt mer varige verdier eller opplevelser for familien. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2013 #59 Del Skrevet 24. november 2013 Ja, jeg tror det er mye merkepress ut fra det jeg har observert så langt i omgang med andre småbarnsforeldre, men det er mer subtilt blant voksne enn barn og ungdom. Voksne liker å snakke om at de er kvalitetsbevisste og at de vil kun kjøpe det beste for barna (og mer eller mindre subtilt antyder at om man velger annet så er man en dårlig forelder ref R. Heitmann...). Jeg har til og med hørt om at barnehagers utstyrslister har vært utstyrt med kjøpetips som Reima, Ecco og Viking. WTF? Det finnes da heldigvis mye annet godt barneutsty uten at man må betale 1500-2000 kroner for en vinterdress.. For de med insiderkunnskap om tekstilbransjen, så er det godt kjent at det ikke lengre er noen direkte sammenheng mellom pris og kvalitet lengre. Prispress, nye teknologier, konkurranse mellom aktørene har for lenge siden ført til at det ikke er et slikt skille (og hvis det faktisk var slik hadde neppe kjente designere laget kolleksjoner for kjedebutikkene...). Anonymous poster hash: fce85...7ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2013 #60 Del Skrevet 24. november 2013 Nja, de jeg kjenner viderefører holdninger og vaner de har arvet fra ("nyrike") foreldre og besteforeldre, så den teorien stemmer ikke her i alle fall, men jeg ser ikke bort fra at den kan stemme i andre tilfeller. Av typen FRP-velgere. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå