Gå til innhold

Asperger, hva er så galt med det?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kan jeg spørre på hvillen måte du selv merker noe til at du har denne diagnosen?

Anonymous poster hash: a15be...f1e

Nå i voksen alder, svært lite. Jeg merker det faktisk ikke. Men da jeg var yngre, tålte jeg forandringer svært dårlig. Jeg var veldig intressert i en bestemt ting og kunne alt om dette. Men nå i voksen alder merker ikke jeg eller andre noe til diagnosen. Så man kan fint leve med en som har Asperger uten at det byr på problemer.

Anonymous poster hash: b0297...8fc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har ikke noe med Asperger å gjøre. Det har med personlighet å gjøre.

Nei, i mange tilfeller mest sannsynlig ikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jøsses, blir helt satt ut nok en gang.

Fordommer mot mennesker som ikke oppholder seg innenfor den indre normen. Hvorfor?

Skjønner dere at de sånn ca. alle av oss kommer til å ha en diagnose eller 20 om tredve år? Ikke fordi bare fordi vi blir mer "sjuke" av naturlige grunner som at evolusjonen, vitenskapen, teknologien og menneskeheten går fremover, tiden går fremover, -men selvfølgelig også fordi vi på veien forsker oss frem til enda flere diagnoser. Vi fokuserer på mer og mer på det mikroskopiske, setter navn på den minste ting og prøver å finne grupper av mennesker som innehar disse små mikro-forskjellene så de kan settes i bås. "Det er vitenskap må sies" "Du er det", du er det, du har noe annet, deg må vi prøve noe annet med".  

Tror nok det sitter mange "ikke spesielt syke" pasienter på psykologens kontor -som bare ønsker at de kunne gått en tur i parken istedenfor for å sitte inne på et kontor. Hva med en kopp te sammen i litt hyggeligere omgivelser? Mange bruker måneder bare for å komme seg igjennom den statlige påbudte spørreskjemarunden. Hauger av kryss her og kryss der.

Hva med en fisketur? Å få lov til å ta en pause fra livet med en som er der for å hjelpe deg hadde gjort mirakler. Mange ønsker bare å få hjelp til å komme seg på beina, og mange hadde nok sluppet unna årevis med "behandling" om en kunne hjelpe som en støttespiller i livet, ikke som en "privat"  akademiker.. 

Datamaskiner, akademiske bøker og hvite vegger. Det er mer greit hos legen og kirurgen, eller tannlegen, som ønsker å holde rom sterile, men kom an -ei potteplante og to barnetegninger av unger du ikke kan spørre om mer en alderen på, -for det er psykologens privat liv nemlig, og nå er vi her for å snakke om deg. Kjære vene, hva er det vi tenker med? Hvor ble det av følelsene i alt papirarbeidet?

eg håper psykologien vil ta en ny vending snart. 

Det mange av de med "diagnoser" som har hjulpet oss med å bevise ting vi tidligere lo av. Grunnen til at vi har all denne vitenskapen i dag, er jo fordi folk er gale, gærne, rare, unormale. De normale er kjedelige, ignorante og overfladiske i de gales verden, de gale skjønner ikke hvorfor de normale ikke tør å se mer, større, dypere. Men om du ikke vil være venn med Einstein så går det helt fint, Helen Keller klarte seg fint uten de som ikke aksepterte, Martin Luther King valgte likevel å stå opp for sine egne. 

Joda, det finnes raringer, det finnes til og med slemme mennesker -men ikke alle får en diagnose stemplet i panna. Så lenge du klarer deg på skolen og kommer deg igjennom livet noen lunde greit så er det ingen som reagerer. Men faller du litt utenfor er det med en gang noe galt med deg, med en gang du f.eks ikke lengre tror så mye på deres system, på penger og makt. Ja da er det noe gæærnt, noe de mener at må fikses. Blæh..!

Nå begynner behovet å melde seg for å utvikle menneskene i større grad med følelser og tanker. Vi må finne løsninger på hvordan teknologi og de sjelelige, fysiske og tenkende dyrene -og menneskene her på jorda kan leve sammen, i fred og fordragelighet. Mange som lever med "diagnoser" burde aldri hatt dem, og de som kan bør gies sjansen til å bli utfordret på deres evner og "evneveikhet". Det er mange som sitter på smarte løsninger der ute, men de blir ikke hørt "du er rar, du er syk, du er gæærn, vi gidder ikke høre på deg" Tullemennesker..

Anonymous poster hash: 7dd87...c9e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og takk til deg, ab over meg.

Det handler ikke om fordommer, men noe så enkelt som at folk med asperger er ulike som alle andre. Dvs at noen er helt oppegående mennesker, mens andre klarer seg svært dårlig i samfunnet. Vi har visse sosiale normer og koder som de fleste av oss lærer å følge gjennom sosialisering i oppveksten. Mange med asperger klarer ikke dette, og ja, da er det dessverre fort å falle utenfor. Det er ikke noe som er unikt med oss mennesker. Det ser man blant dyrearter også. Hvis en hund oppfører seg veldig atypisk i en flokk, så vil resten av flokken gå vekk fra hunden, eller til og med angripe den. Det er synd, men sånn er det. Man har behov for en viss grad av sosiale antenner for å klare seg godt i samfunnet.

Det er helt sikkert mange mange som i dag har diagnoser de ikke ville fått før i tiden. Men det betyr ikke at det er feil at de har fått den diagnosen. Før i tiden fikk ingen diagnosen kreft. Men sykdommen fantes da likevel, etter all sannsynlighet.

De som i dag har ulike atferds-diagnoser ble før i tiden gjerne bare omtalt som probrembarnet, drittungen, raringen og analfabeten. Slik ble de utstøtt. Jeg vil da påstå at disse menneskene får mer hjelp og aksept den dag i dag.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mennesker med asperger er like forskjellige som alle oss andre. Jeg ville ikke droppet å date noen på grunn av diagnosen, og det er jo slett ikke alltid du merker at noe er "galt" med en gang heller.

Noe av det som kjennetegner mennesker med asperger er stort behov for forutsigbarhet, forandringer kan være veldig vanskelig. De kan også ha dårlige sosiale antenner/vansker med å lære sosiale spilleregler. Hinting fungerer dårlig, du må ofte være veldig tydelig (som de fleste av oss gjerne kunne vært flinkere til ellers også), de kan ha vansker med å forstå hvorfor forskjellige ting er sårende, men kan lære at de er det, og dermed forholde seg til det på samme måte som oss "friske". (Friske i anførselstegn, mange av oss har en eller annen diagnose, astma, allergi, angst, depresjon, diabetes osv.) Det krever altså større innsats fra deres egen side, og tålmodighet for de rundt for at de skal lære de sosiale kodene, men når de er lært klarer mange å forholde seg til dem. Et annet kjennetegn er at de kan ha "sære" interesser, at de går veldig opp i en ting, leser og lærer mye om akkurat det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, i mange tilfeller mest sannsynlig ikke. Anonymous poster hash: a15be...f1e

Jo faktisk så spiller personligheten inn. Mange av eksemplene her har ikke noe med Asperger å gjøre. Aspbeger er svak autisme. Kjennetegn er at de ofte sliter med å vise empati, er narsissiske, ser verden svart/hvitt, de blir over gjennomsnittet oppslukt i ting de interesserer seg for.

Det betyr ikke at de ikke kan lære seg å vise empati og forstå hvorfor empati er viktig. De må bare vises at når de selv opplever noe kjipt så suger det og den følelsen kan de huske på for å forstå hvorfor de må vise empati for andre.

De kan lære seg å inngå kompromisser i forhold til narsissmen(mener selv at de alltid har rett ala Sheldon i Big Bang som er en overdreven versjon) og selv om de gjerne ikke kan overbevises om at de tar feil, så kan de akseptere at man må møtes på halvveien og inngå kompromisser.

De ser verden svart/hvitt i forhold til at de de oppfatter ting akkurat som de sies, men igjen så kan de lære seg seg at selv om noen sier f.eks hopp i havet så betyr ikke det at man faktisk skal hoppe i havet.

De blir oppslukt i hobbyer og blir faktisk eksperter på områdene de interesserer seg for. Men å si at Aspebrgere er mer utsatt for spilleavhengighet etc er latterlig. Avhengighet har ikke noe med diagnosen å gjøre. Det er noe som ligger i personligheten. Det er flere uten Aspeberger som er spilleavhengig, alkoholikere, narkomane, treningsnarkomane etc.

De med Aspeberger er faktisk utrolig snill, lojal, tålmodige og finner de en de elsker så er de villig til å gjøre alt for den personen.

Jeg blir oppgitt over at det er så mye fordommer og kunnskapsløse mennesker der ute som tar ale med diagnosen under en kam fordi de har møtt én person med diagnosen som tilfeldigvis hadde personlige problemer og da MÅ jo alle være like!?

Da er jo alle barnevern barn dømt til å være vanskelig, alle menn som ble seksuelt misbrukt når de var små større sjans for å bli pedofile, alle barn avalkoholikere er dømt til å bli alkoholikere osv osv.

Endret av me2u
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jo faktisk så spiller personligheten inn. Mange av eksemplene her har ikke noe med Asperger å gjøre. Aspbeger er svak autisme. Kjennetegn er at de ofte sliter med å vise empati, er narsissiske, ser verden svart/hvitt, de blir over gjennomsnittet oppslukt i ting de interesserer seg for.

Det betyr ikke at de ikke kan lære seg å vise empati og forstå hvorfor empati er viktig. De må bare vises at når de selv opplever noe kjipt så suger det og den følelsen kan de huske på for å forstå hvorfor de må vise empati for andre.

De kan lære seg å inngå kompromisser i forhold til narsissmen(mener selv at de alltid har rett ala Sheldon i Big Bang som er en overdreven versjon) og selv om de gjerne ikke kan overbevises om at de tar feil, så kan de akseptere at man må møtes på halvveien og inngå kompromisser.

De ser verden svart/hvitt i forhold til at de de oppfatter ting akkurat som de sies, men igjen så kan de lære seg seg at selv om noen sier f.eks hopp i havet så betyr ikke det at man faktisk skal hoppe i havet.

De blir oppslukt i hobbyer og blir faktisk eksperter på områdene de interesserer seg for. Men å si at Aspebrgere er mer utsatt for spilleavhengighet etc er latterlig. Avhengighet har ikke noe med diagnosen å gjøre. Det er noe som ligger i personligheten. Det er flere uten Aspeberger som er spilleavhengig, alkoholikere, narkomane, treningsnarkomane etc.

De med Aspeberger er faktisk utrolig snill, lojal, tålmodige og finner de en de elsker så er de villig til å gjøre alt for den personen.

Jeg blir oppgitt over at det er så mye fordommer og kunnskapsløse mennesker der ute som tar ale med diagnosen under en kam fordi de har møtt én person med diagnosen som tilfeldigvis hadde personlige problemer og da MÅ jo alle være like!?

Da er jo alle barnevern barn dømt til å være vanskelig, alle menn som ble seksuelt misbrukt når de var små større sjans for å bli pedofile, alle barn avalkoholikere er dømt til å bli alkoholikere osv osv.

Jeg vet ikke hvilken FAGkunnskap du sitter på på dette området, men jeg kan fortelle deg at jeg sitter på både dette og mangeåring arbeid med mennesker med aspberger. Selvsagt finnes det stor variasjon mellom personer som har diagnosen aspberger syndrom, noen er svært høyt fungerende, andre det motsatte. Men man kommer likevel inne unna at dette er en gjennomgripende utviklingsforstyrrelse. Jada, overdiagnostisering forekommer helt sikkert, men når noen har fått diagnosen aspberger syndrom, på bakgrunn av langvarig og grundig utredning, forholder jeg meg til at diagnosen er et faktum.

Du skriver at "de med aspberger er utrolig snille, lojale og tålmodige". Hvor du har dette, aner jeg ikke. For meg høres det ut som anektodisk historiefortelling. Mange med syndromet er sikkert snille osv, men slik jeg forstår det gjør ikke disse egenskapene de andre utfordringene som man følge med mindre vanskelige, alvorlige og fremfor alt gjennomgripende. At mennesker med aspberger er snille og villige til å gjøre alt for dem de elsker, er jo veldig fint, men slik jeg forstår det er ikke dette noe som handler om aspberger syndrom i seg selv og for meg virker det som at du har en naiv oppfatning av det å ha denne typen utviklingsforstyrrelse kan innebære.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sammenligningsgrunnlaget er helt feil og dette er enkel deterministisk tankegang. I "merkelappen" barnevernsbarn ligger ikke nevropsykologisk utviklingsforstyrrelse latent. Det gjør det i "aspberger syndrom".

Som en kommentar vil jeg bare nevne at det statistisk sett er større sjanse å selv bli alkoholiker dersom man har foreldre som har denne lidelsen.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner du en med Asperger, kjenner du èn med Asperger. Det er forskjell på folk, enten de har Asperger eller ikke. Noen er velfungerende, andre ikke.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner du en med Asperger, kjenner du èn med Asperger. Det er forskjell på folk, enten de har Asperger eller ikke. Noen er velfungerende, andre ikke.

Kjenner du én uten Asperger, kjenner du én uten Asperger. Folk er forskjellig, enten de har en diagnose eller ikke. 

Dette tror jeg vi alle kan være enig om.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk med Asperger kan være helt normale, jeg kjenner faktisk ei som har det som er sykepleier.

Syns folk bør forsøke å se mennesket og ikke bare diagnosen.

De er ikke Asperger, de er mennesker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ikke hvilken FAGkunnskap du sitter på på dette området, men jeg kan fortelle deg at jeg sitter på både dette og mangeåring arbeid med mennesker med aspberger. Selvsagt finnes det stor variasjon mellom personer som har diagnosen aspberger syndrom, noen er svært høyt fungerende, andre det motsatte. Men man kommer likevel inne unna at dette er en gjennomgripende utviklingsforstyrrelse. Jada, overdiagnostisering forekommer helt sikkert, men når noen har fått diagnosen aspberger syndrom, på bakgrunn av langvarig og grundig utredning, forholder jeg meg til at diagnosen er et faktum. Du skriver at "de med aspberger er utrolig snille, lojale og tålmodige". Hvor du har dette, aner jeg ikke. For meg høres det ut som anektodisk historiefortelling. Mange med syndromet er sikkert snille osv, men slik jeg forstår det gjør ikke disse egenskapene de andre utfordringene som man følge med mindre vanskelige, alvorlige og fremfor alt gjennomgripende. At mennesker med aspberger er snille og villige til å gjøre alt for dem de elsker, er jo veldig fint, men slik jeg forstår det er ikke dette noe som handler om aspberger syndrom i seg selv og for meg virker det som at du har en naiv oppfatning av det å ha denne typen utviklingsforstyrrelse kan innebære. Anonymous poster hash: a15be...f1e

Jeg nevnte det med snill, lojal og tålmodig fordi mange fremstiller de med diagnosen som psykopater uten noen form for følelser, empati, at de bare bryr seg om seg selv etc etc.

Hva kunnskaper du har jeg ingen anelse om.

Endret av me2u
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snuppi

I en annen tråd var det veldig mange som skrev at de ikke kunne datet en med asperger. Men hvorfor ikke, hva er så galt med det? Som regel kan man knapt merke at noen har asperger. De er kanskje litt sjenerte. Litt stille. Men gjør det noe?

Anonymous poster hash: 234b5...98f

Du kjenner mao ikke til Asperger Syndromet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Folk med Asperger kan være helt normale, jeg kjenner faktisk ei som har det som er sykepleier.

Syns folk bør forsøke å se mennesket og ikke bare diagnosen.

De er ikke Asperger, de er mennesker.

Det er et viktig poeng å se menneske, og ikke diagnosen. 

Men. Man får IKKE diagonsen asperger syndrom dersom man er "helt normal". Diagnosen impliserer at noe er "feil" og "galt", man HAR en utviklingsforstyrrelse. Det er ikke nødvendigvis gitt at rundt en merker stort til det.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg nevnte det med snill, lojal og tålmodig fordi mange fremstiller de med diagnosen som psykopater uten noen form for følelser, empati, at de bare bryr seg om seg selv etc etc.

Hva kunnskaper du har jeg ingen anelse om.

Jeg kan ikke se at noen her fremstiller mennesker med diagnosen aspberger syndrom som "psykopater". Det forundrer meg at du bruker termen "psykopat", da denne er svært stigmatisert og som det er knyttet mange fordommer til. Jeg trodde du var opptatt av å se mennesker, ikke diagnoser, og det blir dermed ganske feil å bruke en slik term. Det vitner om dårlig forståelse og kunnskapsløshet. "Psykopat" brukes i dag gjerne som et skjellsord, noe du viser greit her.

Vel, jeg sa litt om hvilke kunnskap jeg har. Du sier ingenting om din.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke se at noen her fremstiller mennesker med diagnosen aspberger syndrom som "psykopater". Det forundrer meg at du bruker termen "psykopat", da denne er svært stigmatisert og som det er knyttet mange fordommer til. Jeg trodde du var opptatt av å se mennesker, ikke diagnoser, og det blir dermed ganske feil å bruke en slik term. Det vitner om dårlig forståelse og kunnskapsløshet. "Psykopat" brukes i dag gjerne som et skjellsord, noe du viser greit her. Vel, jeg sa litt om hvilke kunnskap jeg har. Du sier ingenting om din. Anonymous poster hash: a15be...f1e

Du er en ab på et forum så hva kunnskaper du sier du sitter på er uansett ikke verdt så mye. Hva erfaring jeg har er personlig. Jeg brukte ikke psykopat som et skjellsord. Det var dine ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du er en ab på et forum så hva kunnskaper du sier du sitter på er uansett ikke verdt så mye. Hva erfaring jeg har er personlig. Jeg brukte ikke psykopat som et skjellsord. Det var dine ord.

Jeg kan ikke ha troverdighet fordi jeg skriver som anonym? Er du egentlig så veldig mye mindre anonym? Du skriver jo under et pseudonym.

At jeg har fagkunnskap og du har "personlig erfaring", er to vidt forskjellige ting. Jeg har akademisk kunnskap, du har anekdoter.

Hvordan mente du å bruke "psykopat", da?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Må bare legge til at jeg har god hygiene og holder hjemmet mitt rent og ryddig. Klarer å komme meg på jobb hver dag, og har absolutt empati med andre. Så på tide å knuse fordommene mot mennesker med Asperger. De kan være like normale som alle andre, eller like unormale

Anonymous poster hash: b0297...8fc

Du virker ikke særlig aspergerisk.. Du har jo ingen av symtpomene jo. Tror du burde skifte fastlege.

Jeg har selv asperger og har ingen venner, dårlig sosialt, jeg har varierende grad av empati, aldri hatt jobb, jeg holder hjemmet rent og ryddig, hadde dårlig personlig hygiene som barn.

Anonymous poster hash: 36c8e...3ee

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...