Gå til innhold

Alternative julekaker

Anbefalte innlegg

Gjest Vilja :-)
Skrevet

Jeg gruer meg litt til å reise hjem til jul og få servert mammas julekaker 22. året på rad. Serinakaker, goro, sandkaker og sirupsnipper, samt 3 andre slag som er de like de fire foregående at jeg ikke evner å smake forskjell på de. Synes visse juletradisjoner begynner å bli i kjedeligste laget. Derfor tenkte jeg å overraske mamma i år med å bake noen nye slag. Håper hun ikke blir fornærmet :ler:

Så, har noen av dere noe forslag på litt uortodokse julekaker evnt. kakeslag man typisk ikke forbinder med norsk jul, men som kan fungere i så måte allikevel? Har funnet et par oppskrifter selv, om ikke uortodokse så har iallefall ikke jeg smakt disse før:

Peppermyntestjerner

200 gram smør

100 gram melis

200 gram hvetemel

25 gram maisstivelse

25 gram kakaopulver

3 eggeplommer

Peppermynteglasur:

125 gram melis

1 spiseskje kokende vann

5-8 dråper peppermynteolje

Bland smør, sukker, mel, maismel, kakao og eggeplommer til en bløt deig. Ha deigen i plastfolie i kjøleskapet i 1 time. Rull deigen (mellom to stykker bakepapir) til ca. 3 cm tykkelse. Stikk ut 12 store stjerner, evnt. bruk andre former, og legg de på stekeplate kledd med bakepapir. Stekes på 180 grader i 10 minutter. Avkjøl.

Lag melisglasur og hell i frysepose, klipp av et lite hull i hjørnet av posen og pynt kakene med glasuren.

Danske vafler

200 gram smør

50 gram melis

50 gram maisstivelse

2 ts vaniljesukker

200 gram hvetemel

melis til pynt

Rør smøret til en myk krem og pisk det luftig med melisen. Rør i maisstivelse, vaniljesukker og mel, litt av gangen. Deigen skal ikke være for fast. Fyll deigen i sprøytepose og sprøyt den ut i lengder på 10 cm på stekeplate kledd med bakepapir. Stek på 200 grader i 8-10 minutter eller til de er lysebrune. Avkjøl kakene og dryss de med melis.

(Oppskriftene er fra magasinet Vakre Hjem)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vurderer å bake disse for å ta med meg til noen jeg vet allerede har bakt en god del tradisjonelle kaker:

Zimtstjerne

Vepsebol

Peanøttkjeks

Tror ikke vi får dobbelt opp av noe på kakebordet i år ;)

Skrevet

Sirupstynnkake er en lokal spesialitet fra Østerdalen som vi pleier å lage til jul, og det er min favoritt, i hvert fall. Finner ingen oppskrift på nett, da, og jeg har den ikke selv... Kan spørre mamma, hvis det er interessant. :icon_smile:

Selve deigen kjevles ut til så tynne leiver som fysisk mulig (tenk flatbrød - marmorkjevle er en fordel her), deretter stekes den på takke. Når den begynner å bli gylden smører man på noe sirupsklin over hele leiven, bretter den på midten, og steker litt til. Når den er ferdig skjæres den i passe store firkanter, og skal da være sprø utenpå og litt seig inni... namme.

(Men jeg er veldig glad i de vanlige julekakene og, da... hehe.)

Gjest Vilja :-)
Skrevet

Takk for linkene, Drua, tror jeg kommer til å prøve Zimtstjernene og vepsebolene. :smilyblomst:

Og takk Virvel. Tror kanskje jeg har hørt om noe lignende selv. Skal søke litt på nettet og se om det dukker opp ei oppskrift, men jeg har ikke noen takke tilgjengelig..

Snakket med mamma istad, og hun var igang med Serinakakene allerede.. :forvirret:

Skal lete opp flere oppskrifter etterhvert, må bare få unnagjort en eksamen først.

Skrevet

Mine favorittjulesmåkaker :)

Ser at de likner endel på de som heter vepsebol, men jeg vil absolutt anbefale å prøve disse, mandler og kardemomme er en bra blanding.

Skjærereir:

3 eggehvitter

250 gram melis

1/2 ts kardermomme

250 gram mandler, finskåret på langs

Pisk eggehvittene stive. Rør forsiktig inn melis, kardermomme og mandler i eggehvittene. Settes i små klatter på bakepapir og stekes ved 185 oC i 10-15 minutter. Avkjøles på bakepapiret.

Det er viktig å prøve å skjære mandlene mest mulig på langs og ikke hakke helt villt rundt. Hvis man hakker får kakene en litt pussig konsistens... Evt kan man kjøpe ferdigsnittede mandler på Meny eller Ica. Det står "Blue Diamond" på pakka. Men de er ganske dyre...

• 1 år senere...
Gjest Gjest_sonja_*
Skrevet

Hei!

Ser at det er lenge siden denne "debatten" egentlig foregikk, men har et lite spørsmål til deg ettersom du nevner dette i innlegget ditt: stikkordet er marmorkjevle. Det virker som en veldig nyttig ting å ha, både for å lage de kakene du nevner her men også til mye annet. Men jeg har hittil ikke funnet det i noen av de butikkene jeg har sjekket. Vet du hvor man kan få kjøpt dette...?

Sirupstynnkake er en lokal spesialitet fra Østerdalen som vi pleier å lage til jul, og det er min favoritt, i hvert fall. Finner ingen oppskrift på nett, da, og jeg har den ikke selv... Kan spørre mamma, hvis det er interessant. :icon_smile:

Selve deigen kjevles ut til så tynne leiver som fysisk mulig (tenk flatbrød - marmorkjevle er en fordel her), deretter stekes den på takke. Når den begynner å bli gylden smører man på noe sirupsklin over hele leiven, bretter den på midten, og steker litt til. Når den er ferdig skjæres den i passe store firkanter, og skal da være sprø utenpå og litt seig inni... namme.

(Men jeg er veldig glad i de vanlige julekakene og, da... hehe.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...