Gjest Little me Skrevet 31. mai 2006 #1 Skrevet 31. mai 2006 Hvorfor i all verden har vi røykere under 35 år??? Dette er for meg vanskelig å forstå. Med dagens opplysninger om hvor skadelig røyk er for en selv og andre har jeg vanskelig for å se motivasjonen for å begynne/fortsette å røyke. Veit at det kan være gruppepress og lignende, men når man blir eldre burde vel motivasjonen for å slutte være såpass stor at man klarer det. Hva er deres synspunkter??
Gjest Gjest Skrevet 31. mai 2006 #2 Skrevet 31. mai 2006 Det er så mange laster. Noen røyker andre har helt feil kosthold. Begge delene skader kroppen. Jeg levde et sunt liv med unntak av røykingen (10 pr dag). Jeg vil likevel påstå at jeg levde langt sunnere enn en jeg kjenner som knapt går en meter, lesser innpå med store mengder usunn mat, tror at grønnsaker er en afrikansk folkestamme og veier rundt 150 kg. Men h*n påtalte gjerne hvor usunn jeg var som røykte. Jeg har sluttet nå, men savner kosen med røyken - jeg likte å røyke. Jeg synes likevel det er fint om folk heretter dropper å begynne, men vil tro vi vil få en mye større helseeffekt hvis det hadde vært like mye fokus på galt kosthold som det er på røykingen.
Gjest Gjest Skrevet 31. mai 2006 #3 Skrevet 31. mai 2006 Hvis du slår opp i nesten hvilket som hlest blad eller avis vil du se at det er fokus på kosthold så der er jeg uenig med deg. Skammelig at folk ikke tar bedre vare på seg selv da det går utover de som er rundt dem ved at de reduserer levealderen sin osv.
Gjest Little me Skrevet 31. mai 2006 #5 Skrevet 31. mai 2006 (endret) Sikkert godt for hjertet ditt... Endret 31. mai 2006 av Little me
Gjest Gjest Skrevet 31. mai 2006 #6 Skrevet 31. mai 2006 Hvis du slår opp i nesten hvilket som hlest blad eller avis vil du se at det er fokus på kosthold så der er jeg uenig med deg. Skammelig at folk ikke tar bedre vare på seg selv da det går utover de som er rundt dem ved at de reduserer levealderen sin osv. ← Fokus og fokus, de fleste produktene som selges i dagligvarebutikker rundt i landet innbyr ikke akkurat et fullverdig kosthold. Folk velger dessuten ofte rimelige prosukter som gjerne inneholder mer salt, mindre næring osv, og de fleste har vel noen svakheter? De fleste kan vel gi etter for fristelser eller latskap, selv om det ikke dreier seg om tobak? I hvert fall jeg... Kjenner mange som lever ganske sunt, og som ikke røyker, men som drikker halvannen liter cola om dagen. Eller spiser potetgull hver dag. Dette gir ikke noe bedre utsikter enn for en som røyker. Jeg har aldri røykt fast selv, men samboern min røykte til inntil nylig. Klart presset rundt om å slutte har blitt større de siste årene, i tillegg til at man merker helsegevinsten umiddelbart, dette bidro nok til at han etter hvert ble motivert for å slutte. Men han var ikke motivert før det, sånn er det bare. Ellers synes jeg det er litt trist at man skal fokusere så veldig mye på hvilken skyld man har når man f eks ikke har et perfekt kosthold, røyker eller drikker litt. Faktisk er nesten alle jeg kjenner som har hatt kreft, både de som har dødd og de som har overlevd, vært usedvanlig sunne mennesker som både har trent, vært vegetarianere (med godt sammensatt kosthold) og ikkerøykere. En jeg kjenner som ligger for døden av kreft nå, og som har vært veldig opptatt av sunt kosthold/livsstil, har sagt at h*n synes ikke folk skal skremmes til å leve sunt. Det er vel litt viktig å nyte livet også? Men for all del, jeg tror det er mange som slutter å røyke nå, jeg, ikke akkurat i dag, men i løpet av ganske kort tid tror jeg det blir mange færre røykere. Og det er jo fint, det.
Yme Skrevet 31. mai 2006 #7 Skrevet 31. mai 2006 (endret) Sikkert godt for hjertet ditt... ← Røyking er teit! Jeg skjønner meg mer på folk som røyker hasj, enn de som bare røyker vanlig sigg. Hasj får man en rus av... Vanlig røyk får man bare vondt i halsen av. Endret 31. mai 2006 av Yme
Gjest Gjest Skrevet 1. juni 2006 #8 Skrevet 1. juni 2006 Hvorfor har vi røykere OVER 35 da????????????
Gjest Catwoman Skrevet 1. juni 2006 #9 Skrevet 1. juni 2006 ja, hvorfor skulle det være enklere å la bli motivert til å slutte for de under 35 enn for de over?
Gjest Turi Skrevet 1. juni 2006 #10 Skrevet 1. juni 2006 Vi under 35 hadde mer informasjon allerede før røykestart om mulige skadevirkninger. Gjerne det trådstarter tenker på? Selv har jeg sluttet maaaange ganger (lengste jeg holdt var 3 år i forbindelse med svangerskap). Det er ikke lett, og jeg sprekker på teite ting. Nå har jeg hatt en sprekk i 4 uker, og skal slutte igjen over pinsen. Hvorfor jeg gjør det? Fordi det er godt. Akkurat samme grunn som jeg spiser sjokolade under en slankekur, tar bilen i stedet for å gå til butikken, drikker to glass for mye vin på en fest etc. Manglende viljestyrke og lyst på noe godt. Problemet med røyking er (for meg) at det bare avler behov for mer, og fra festrøyk er veien kort til daglig røyking. Og plutselig merker jeg at jeg røyker for å røyke, ikke fordi det er godt. Og selvsagt vil jeg gjerne se barnet mitt vokse til. Så jeg slutter igjen.... Snart.
Titti72 Skrevet 1. juni 2006 #11 Skrevet 1. juni 2006 Åååååh, det er sååååååå gooooooodt! ← Røyking er teit! Jeg skjønner meg mer på folk som røyker hasj, enn de som bare røyker vanlig sigg. Hasj får man en rus av... Vanlig røyk får man bare vondt i halsen av. ← Hadde jeg fått vondt i halsen så hadde jeg muligen sluttet å røyke. Jeg får ikke vondt i halsen av det. Og ang. hasj. Jeg går heller opp til 40 røyk om dagen en å røyke bønner. Skjønner ikke helt at de skal sammelignes.
Gjest Catwoman Skrevet 1. juni 2006 #12 Skrevet 1. juni 2006 Vi under 35 hadde mer informasjon allerede før røykestart om mulige skadevirkninger. Gjerne det trådstarter tenker på? Joda, den er jeg med på. Veit at det kan være gruppepress og lignende, men når man blir eldre burde vel motivasjonen for å slutte være såpass stor at man klarer det. men det burde vel ikke være letter for de under 35 enn for de over.
Gjest Turi Skrevet 1. juni 2006 #13 Skrevet 1. juni 2006 Helt enig altså! Men jeg tror ts tenkte på det med info, og kanskje hun går ut fra at det er vanskeligere å slutte jo lenger man har holdt på? Det tror ikke jeg det er, om man har røyka fast i 10 eller 30 år tror jeg ikke spiller noen rolle for avhengighet og problemene ved å slutte... Uansett - enig i at det er teit. Jeg syns det er ENDA teitere å røyke hasj, men meg om det
Gjest Gjest Skrevet 1. juni 2006 #14 Skrevet 1. juni 2006 Hvis du slår opp i nesten hvilket som hlest blad eller avis vil du se at det er fokus på kosthold så der er jeg uenig med deg.De som har et usunt kosthold dropper å lese sånne artikler. Jeg kan ikke forstå hvorfor legene ikke tar det opp med overvektige pasienter. Ei jeg kjenner ligger nok og vaker rundt 150 kg. Hun ser grusom og usunn ut. Har fått en mengde plager, og får behandling for disse - MEN legen sier ikke til dama hva disse plagene skyldes. Hun mener selv hun er veldig flink da - fordi hun ikke røyker. Det hjelper lite å slukke en brann i en ende av huset hvis det står en haug med folk og spyler bensin på resten av huset.
Gjest Gjest Skrevet 1. juni 2006 #15 Skrevet 1. juni 2006 Det er så mange laster. Noen røyker andre har helt feil kosthold. Begge delene skader kroppen. Jeg levde et sunt liv med unntak av røykingen (10 pr dag). Jeg vil likevel påstå at jeg levde langt sunnere enn en jeg kjenner som knapt går en meter, lesser innpå med store mengder usunn mat, tror at grønnsaker er en afrikansk folkestamme og veier rundt 150 kg. Men h*n påtalte gjerne hvor usunn jeg var som røykte. Jeg har sluttet nå, men savner kosen med røyken - jeg likte å røyke. Jeg synes likevel det er fint om folk heretter dropper å begynne, men vil tro vi vil få en mye større helseeffekt hvis det hadde vært like mye fokus på galt kosthold som det er på røykingen. ← Egentlig likte du ikke å røyke, det var nok heller innholdet i røyken som ga deg inntrykk av at du likte det. :-D
Gjest Gjest Skrevet 1. juni 2006 #16 Skrevet 1. juni 2006 Egentlig likte du ikke å røyke, det var nok heller innholdet i røyken som ga deg inntrykk av at du likte det. :-D ← Ja, det vet jo selvfølgelig du best.
Gjest Catwoman Skrevet 1. juni 2006 #17 Skrevet 1. juni 2006 Egentlig likte du ikke å røyke, det var nok heller innholdet i røyken som ga deg inntrykk av at du likte det. :-D ← Det går jo omtrent ut på det samme.
Yme Skrevet 1. juni 2006 #18 Skrevet 1. juni 2006 (endret) Hadde jeg fått vondt i halsen så hadde jeg muligen sluttet å røyke. Jeg får ikke vondt i halsen av det. Og ang. hasj. Jeg går heller opp til 40 røyk om dagen en å røyke bønner. Skjønner ikke helt at de skal sammelignes. ← Du skjønner ikke det? Man røyker begge deler... Begge deler er avhengighetsdannende... Begge er helseskadlige... Eneste forskjellen er at Hasj er ulovlig og gir en rus. Man kan jo si at det ikke er greit bare fordi det er et ulovlig rusmiddel... Jaja, det er jo sant, men lover er jo ikke så veldgi lure altid. Øl er jo et lovlig rusmiddel, å alkohol er faktisk et av de mest (sier ikke at det er det aller mest skadelige, men et av de mest) skadelige rusmidlene man får tak i. Fikk du ikke noe vondt i halsen første gang du røyka, forresten? Endret 1. juni 2006 av Yme
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå