Gjest gjesten Skrevet 1. juli 2005 #1 Skrevet 1. juli 2005 Vurderer å begynne med p-sprøyte etter fødsel. Har tidligere brukt p.piller i mange år. Noen som kan gi meg fordeler/ulemper/erfaringer? Har hørt at mensen blir borte ved bruk av p-spøyte?
Pleier Skrevet 1. juli 2005 #2 Skrevet 1. juli 2005 Jeg kan gi deg min erfaring med p-sprøyten. Jeg begynte med den første gang for tre år siden. Jeg trodde at jeg ville miste mensen men der tok jeg feil. Jeg hadde blødninger hver dag i og valgte å slutte etter den første sprøyten. Selv etter jeg hadde sluttet så blødde jeg. Tilsammen blødde jeg i 5 måneder sammenhengende (Måtte ta mye jern tilskudd). Legen fortalte at hormonene var i ubalanse, men klarte ikke å stoppe blødningen. Prøvde sprøyten igjen for et år siden, siden legen fortalte at mensen ville bli regelmessig eller borte etter to sprøyter. Men dette funket ikke denne gangen heller. tok 3 sprøyter. Ikke vanlige blødninger, men små blødninger hver dag. Har vært uten sprøyten i snart 2 måneder og småblødningene er der fortsatt, og ikke fått vanlig mensen enda. Men dette er meg og alle medisiner fungerer individuelt forskjellig. Kjenner mange som bruker sprøyten som mistet mensen tvert. Kjenner også andre som meg.
Teddy Skrevet 1. juli 2005 #3 Skrevet 1. juli 2005 (endret) -slettet- Endret 18. januar 2006 av Teddy
Gjest lillyyy Skrevet 1. juli 2005 #4 Skrevet 1. juli 2005 for meg fungerer sprøyta helt perfekt, brukt den i over 5 år, og aldri hatt no tull, mista mensen................men ikke merka no bivirkninger
Gjest 123 Skrevet 1. juli 2005 #5 Skrevet 1. juli 2005 http://www.snartgravid.com/plassen/showthr...ght=p-spr%F8yte litt forskjellig hva folk opplever, jeg tør ivertfall ikke.
Gjest Violetta Skrevet 1. juli 2005 #6 Skrevet 1. juli 2005 Har brukt den i nesten ett år. Har ikke mensen, slipper å tenke på det bortsett fra hver 3. mnd. når jeg må ha ny sprøyte. Anbefales. Skjønner ikke hvorfor man ikke skal tørre dette like mye som å tørre å ta piller. Det er hormoner i begge deler, forkskjellen er vel stort sett hvordan de opptas i kroppen.
Gjest Revenka Skrevet 1. juli 2005 #7 Skrevet 1. juli 2005 Nei nei nei!! Jeg gikk på sprøyten i over 4 år. Jeg mistet mensen fra første dag jeg tok den. Men så fant jeg ut at jeg ville slutte. Hadde hørt at det kunne ta tid før kroppen var i naturlig balanse etter bruk. Et par mnd etter siste sprøyte (begynte på pillen i stedet) ble jeg veldig tørr nedentil. Var slik i 1,5 år! Orket ikke ha sex for jeg ble så sår. Da jeg sluttet på sprøyten ble det ubalanse i hormonene som førte til sårheten. Måtte innom flere leger og spesialister før de fant årsaken. Jeg anbefaler ikke sprøyten til noen!!
Gjest Violetta Skrevet 1. juli 2005 #8 Skrevet 1. juli 2005 Nei nei nei!! Jeg gikk på sprøyten i over 4 år. Jeg mistet mensen fra første dag jeg tok den. Men så fant jeg ut at jeg ville slutte. Hadde hørt at det kunne ta tid før kroppen var i naturlig balanse etter bruk. Et par mnd etter siste sprøyte (begynte på pillen i stedet) ble jeg veldig tørr nedentil. Var slik i 1,5 år! Orket ikke ha sex for jeg ble så sår. Da jeg sluttet på sprøyten ble det ubalanse i hormonene som førte til sårheten. Måtte innom flere leger og spesialister før de fant årsaken. Jeg anbefaler ikke sprøyten til noen!! Dette kunne kanskje like gjerne ha skjedd om man brukte annen hormonprevensjon?
Hjalmarlover Skrevet 1. juli 2005 #9 Skrevet 1. juli 2005 Hei! Er det sant at det tar mye lengre tid før man kan bli gravid etter å ha sluttet på p-sprøyta enn om jeg bruker p-piller? Synes også det hadde vært greit å sluppet å tatt en pille hver dag. Jeg får angstanfall hver gang jeg tror jeg har glemt noen... Spurte kjæresten(legestudent)-han sa det tok opp til ett halvt år før man kunne bli gravid igjen-men jeg synes jeg har hørt at det kan gå laaang tid...Noen erfaringer?? Han sa også at p-sprøyten er like sikkert som pillen og fordeler er at det er færre bivirkninger,man slipper mensen og alle(uansett alder,sykdommer osv) kan bruke den. Og veldig praktisk- for rotekopper som meg i hvert fall :oops:
Gjest Ms Chanandler Bong Skrevet 1. juli 2005 #10 Skrevet 1. juli 2005 I diskusjonsforumet hos Kvinnelegen er det skrevet flust av innlegg om erfaringer med p-sprøyte. Om du ikke er sikker så er jo spiral og p-stav andre alternativ til sprøyte og der slipper du jo å dra til legen hver 3.mnd.
Hjalmarlover Skrevet 1. juli 2005 #11 Skrevet 1. juli 2005 Man anbefaler vel ikke spiral til kvinner som ikke har født barn. Det er også en del ubehagelige bivirkninger ved spiral!!
Gjest Ms Chanandler Bong Skrevet 2. juli 2005 #12 Skrevet 2. juli 2005 Jeg ble iallefall tilbudt spiral, og jeg har ikke født. Bivirkninger kan man oppleve med absolutt alle former for prevensjon, det vet man ikke før man har prøvd. Det som er abret med p-sprøyta for meg iallefall er at om du får bivirkninger så er det ikke bare å slutte på dagen, og om du blir dårlig like etter at du har satt sprøyta så kan det være ille å måtte vente i opp til tre mnd før virkningen gir seg.
Gjest gjesten Skrevet 3. juli 2005 #13 Skrevet 3. juli 2005 Jeg har akkurat fått mitt første barn (6 uker gammel) og vi skal ikke ha flere så at det eventuelt tar lang tid å bli gravid etter p-spøyte slutt spiller ingen rolle. Hva er p.stav? Spiral har jeg venninner som har brukt og de har dårlig erfaring med dette så det har "skremt" meg bort fra det alternativet. Har brukt piller i 20 år og de har funket bra så kanskje jeg skal gå tilbake til de? Tenke litt til jeg
Gjest rødbrus Skrevet 3. juli 2005 #14 Skrevet 3. juli 2005 P-stav er en liten pinne med hormoner som blir satt inn i overarmen der den kan stå i 3 eller er det 5 år før den må byttes. Se mer her. Ellers så er det jo mange som er fornøyd med den nye minipillene Cerazette. Personlig tåler jeg ikke østrogen, og fant ingenting som funket før meg før jeg fikk prøve disse. Om du ikke liker tanken på piller så er jo kanskje p-plaster eller p-ring et alternativ?
Litz Skrevet 3. juli 2005 #15 Skrevet 3. juli 2005 Dette er mitt innlegg fra en tidligere diskusjon her inne ang p-sprøyte. Innlegget ble skrevet 13. desember 2004. Hele diskusjonen finnes her: http://forum.kvinneguiden.no/viewtopic.php?t=108887 Heh. Jeg kan fortelle mine erfaringer med p-sprøyta, og de er IKKE gode. Jeg begynte med p-sprøyta rett etter fødselen for 5,5 år siden. Var superfornøyd i begynnelsen, mistet menstruasjonen helt etter 2. sprøyta og ikke merket jeg noenting til bivirkninger.... ennå! Etter 4. sprøyta begynte ting å krølle seg, i løpet av 3 måneder gikk jeg opp 18! kg. (jeg trente regelmessig 4 dager i uka i samme periode, i tillegg spiste jeg sunt) Det var bare begynnelsen. Etterhvert begynte jeg å få store og tunge depresjoner og jeg fikk også etterhvert skremmende humørsvingninger. Raserianfall som ikke lignet noe jeg hadde opplevd tidligere. Jeg fikk også store kviser/byller i nakken, på skuldrene og nedover ryggen. Oppå det hele så ble jeg gravid to ganger mens jeg gikk på sprøyta så jeg mistet all tiltro til den etterhvert. Nå er det 2 år siden jeg sluttet på p-sprøyta. (jeg brukte den i 3 år, altså tilsammen tok jeg 12 sprøyter) Humørsvingningene begynner å avta, jeg brukte antidepressiva i nesten 1 år før depresjonen løsnet. Kvisene er der fremdeles og menstruasjonen er håpløs. Sistnevnte kommer med ujevne mellomrom, alt fra 2 dager til 2 måneder mellom hver gang, og den varer alt fra 2 dager til 1 månede. Første menstruasjon jeg fikk etter å ha sluttet med sprøyta kom ca 5 måneder etter siste sprøyte.... og den varte i 3 måneder. Tilslutt måtte jeg ta jerntabletter for ikke å svime av når jeg reiste meg opp. Etter vektøkningen (som kom for ca 4 år siden) dro jeg til legen. Jeg skjønte jo at noe var galt, men ble desverre ikke tatt seriøst av fastlegen min. Etterhvert flyttet vi og jeg bytta fastlege. Da ble jeg henvist til hormonlab'en på Aker Sykehus i Oslo, og der har jeg nå vandret ut og inn i over 3 år. Den første blodprøven viste at jeg hadde alt for mye mannlige hormoner i kroppen. Dette førte da til at kroppen min reagerte som kroppen til en 14 år gammel gutt på mat ol. Alt jeg spiste ble derfor lagret som fett og ikke forbrendt som energi, dette førte da til vektøkningen. Humørsvingningen kom også pga det høye nivået av mannlige hormoner. Det blir nesten som om jeg skulle gått på anabole steroider, og ikke en p-sprøyte. Pga den kraftige vektøkningen har jeg da i tillegg begynt å utvikle Diabetes type 2. Og alt dette pga p-sprøyta! (det har jeg skriftlig fra flere spesialister på aker sykehus) Jeg kan ikke anbefale P-sprøyte til noen! Jeg har selv erfart hva så store doser hormoner kan gjøre med kroppen, desverre kommer jeg ganske sikkert til å slite med bivirkninger resten av livet. Ingen kan garantere at vekten noengang vil stabilisere seg, heller ikke at menstruasjonssyklusen vil komme tilbake til det normale. For meg blir dette for mye gambling med kroppen, og jeg har gått med tanker om å gå videre med denne saken, men rett og slett ikke orket pga depresjoner. Jeg har søkt en del på nett, og snakket med andre som har brukt p-sprøyte, og desverre er ikke min historie unik. Det er veldig mange som har opplevd sterke og svært ubehagelige bivirkninger av sprøyten. Felles for oss alle er at vi var superfornøyde det første året/ to første årene... men etter det kom bivirkningene på rekke og rad. I mitt tilfelle kom de gradvis (bortsett fra vektøkningen) og jeg tenkte ikke over at det kunne være p-sprøyta før jeg kom på hormonlab'en og fikk undersøkt dette nøyere. Jeg trodde det var noe med stoffskiftet som var galt, men så var det de selvpåførte kunstige hormonene som herjet vilt. Sier ikke at alle vil få sånne bivirkninger, men for min del så syns jeg ikke det er verdt og ta sjansen. I mitt tilfelle var det for seint å snu når bivirkningene satte inn.
Gjest Violetta Skrevet 3. juli 2005 #17 Skrevet 3. juli 2005 Slike skrekkhistorier finnes vel om alle slags hormonprevensjoner. Klart det er noen som reagerer. Det er det jo med p-piller og spiral også.
Pleier Skrevet 3. juli 2005 #18 Skrevet 3. juli 2005 Fikk lagt inn min skrekkhistorie der nå. Plagsomt å blø i 5 måneder konstant (første gang jeg prøvde), og så i et helt år (andre gang jeg prøvde)
Gjest 666 Skrevet 3. juli 2005 #19 Skrevet 3. juli 2005 Slike skrekkhistorier finnes vel om alle slags hormonprevensjoner. Klart det er noen som reagerer. Det er det jo med p-piller og spiral også. Naturligvis. Men piller, sprial etc kan du jo slutte med eller få fjernet på dagen. Hormonene fra p-sprøyta er jo der i flere mnd.
Teddy Skrevet 4. juli 2005 #20 Skrevet 4. juli 2005 Må si jeg ble litt skremt av å lese innleggene her :o Blir man mensfri av p-stav og? Isåfall vil jeg bytte!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå