Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har lest igjennom alle trådene om laseroperasjon i forumet, men de begynner nå å bli litt gamle.

Jeg vurderer å få øynene mine operert. Har hatt stabilt syn i endel år nå (-1,5 på begge), og er rett og slett drittlei av linsestyret. Jeg har sett litt på Norsk Synskirurgi på Hamar, og lurer på om det er noen som har erfaringer derfra?

Fortell gjerne litt ellers hvordan du opplevde det.

Jeg vet rett og slett ikke om jeg tør...

Videoannonse
Annonse
Gjest Veronica Mars
Skrevet (endret)

--

Endret av Gjesten
Skrevet

Jeg hadde -4,5 på begge øynene og har brukt briller siden jeg var i 4-årsalderen og linser siden jeg var 12 :sjenert: Tok laseroperasjon her hjemme i Bergen for vel 4 år siden og jeg er kjempefornøyd :jepp: Det er bare så utrolig deilig å kunne våkne opp om morgenen og se alt rundt en helt klart uten linser eller briller på(noe som jeg forøvrig må innrømme at jeg alltid har "misunnet" de som tar dette for gitt).

Operasjonen min var av den typen hvor de "skjærer" av et tynt flak ytterst på øyet(LASIK). Det høres utrolig ubehagelig ut, men det gjør faktisk ikke vondt i det hele tatt. Jeg var vanvittig nervøs i og med at jeg aldri har operert før, men jeg fikk noen øyedråper med bedøvende virkning og en valium så alt gikk plettfritt. Litt merkelig å se at noen pirker deg inn på øyet uten at du faktisk kjenner at noen er borti deg i det hele tatt. Selve operasjonen tar ca. 30 sekunder på hvert øye. Det som var verst var å gå ut i dagslys etterpå, det skar rett og slett i øynene så jeg er glad jeg hadde med meg solbriller. Lå meg ned da jeg kom hjem og etter en to timers hvil var jeg frisk og rask igjen. Tok ikke mer enn et par dager før synet mitt var helt perfekt og det er det fremdeles den dag i dag :jepp:

Kan absolutt anbefales på det varmeste....

Skrevet

Lasik høres skumlere ut enn det er , og dersom du er veldig bekymret kan du be om valium i forkant av operasjonen .

(Valium er forøvrig et veldig tøft medikament for alle som aldri har tatt beroligende før , men det er en annen diskusjon)

Jeg opererte øynene mine på aker synskirurgi (i oslo ) som drives av 2 overleger fra ullevaal sykehus som hadde drevet med dette i over 5 år . Hadde ingen komplikasjoner og det gjorde ikke vondt hverken under eller etter operasjonen , eller det gjorde litt vondt etterpå , men ikke noe alvorlig .

Det som de sa var problemet med laseroperasjon av øynene , var at det egentlig ikke krevdes noe særlig formelt av de som utførte slike operasjoner (dette var i 2005) , slik at hvem som hels kan tilby det .

Disse 2 legene hadde operert ca 2000 par øyne og hadde hatt komplikasjoner i 1 av tilfellene hvor resultatet ble at operasjonen ikke kunne gjennomføres (etter at den var påbegynt) og at pasienten måtte operere øynene sine med en eldre og mer smertefull metode .

De anbefalte uansett at man opererte ett øye av gangen i tilfelle man skulle være så uheldig å oppleve komplikasjoner .

Du bør også forsikre deg om at den klinikken du velger tilbyr korreksjons operasjoner gratis , dersom synet skulle forværre seg det første året , det gjorde de der jeg opererte meg .

Alle senere inngrep det første påfølgende året var gratis :)

Skrevet

Jeg tok laseroperasjon for i november og er kjempefornøyd!

Trodde ikke noe på påstanden om at det ikke var vondt, men det var faktisk ikke det.

Fikk bedøvende øyedråper og kjente faktisk ingenting under operasjonen.

Syntes det var ekkelt å tenke på at de skulle skjære av horhinna, men merket ikke noe til det heller. Var også litt redd for at jeg ikke skulle klare og holde øynene i ro... Men alt gikk bare bra. Man bekymrer seg alt for mye over alt som kan gå galt.

Etter operasjonen fikk jeg en allergitabelett som jeg skulle ta om øynene rant og en mild smertestilende (ibux/paracet, i kombinasjon). Tror jeg hadde smerter i ca 4 timer og etter det var jeg smertefri.

Jeg tok operasjonen min i utlandet og betalte bare 8000 for den, i Norge tar de 33 000 for operasjon med samme laseren som jeg ble operert med.

Skrevet

Dere som har tatt operasjonen, hvordan finansierte dere det? Og var det verdt pengene? Jeg er sånn i tvil om jeg skal gjøre det, for det er jo dyrt!

Gjest Veronica Mars
Skrevet (endret)

--

Endret av Gjesten
Skrevet (endret)
Hvis du har veldig dårlig syn (-4 eller mer?) eller veldig stor forskjell på øynene kan du få det dekket. Gå til en øyenlege og hør.

Tror det er mer snakk om dersom du har mer enn -8 eller noe sånt. Selv hadde jeg som sagt -4,5 og jeg fikk det ikke dekket. Jeg var utrolig heldig(og kanskje utrolig bortskjemt også), for jeg har to fantastiske foreldre som valgte å dele på kostnaden(av en operasjon som kostet 30 000) :rodme: Men dersom du har ganske dårlig syn og det plager deg å måtte bruke briller/linser vil jeg absolutt si at det er verdt det. De aller fleste må nok uansett belage seg på å måtte ty til lesebriller i sine eldre dager, men resultatet er helt fantastisk og det er utrolig praktisk å kunne se skikkelig uten hjelpemidler.

Endret av Altena
Gjest Veronica Mars
Skrevet (endret)

--

Endret av Gjesten
Skrevet
Dere som har tatt operasjonen, hvordan finansierte dere det? Og var det verdt pengene? Jeg er sånn i tvil om jeg skal gjøre det, for det er jo dyrt!

Veldig mange steder har rentefri nedbetaling som du kan ta over 1, 2 eller 3 år.

Forresten, hvis noen har mulighet til å komme seg til Göteborg så er det mye billigere der enn i Norge ;) Gjelder sikkert i hele Sverige, men klinikken jeg har sett på ligger i Göteborg...

Skrevet

Jeg trodde det var sånn at utgiftene til operasjonen var fradragsberettiget på likningen dersom man hadde mer enn -6 (det er et annet tall for langsynthet) , men det er mulig dette har forandret seg siden jeg opererte meg .

Skrevet

Noen som er langsynt og skeve hornhinner som har noen erfaring fra laseroperasjon?

kan langsynte få noe dekket?

Har +5,7 og +5,75

Vært godt å sluppet de fordømrade brillene :kjefte:

Hvor var det du gjorde det i utlandet hvor det kostet 8000kr gjest?

Skrevet

Du får ikke noe dekket uten du er mer enn - 7 eller +7.

Men du kan jo prøve å skrive det av på skatten.

skal snart selv operere meg med restor som tar både - og + så jeg slipper lesebriller også.gleder meg.

Skrevet

Jeg opererte meg i Mumbai i India.

Jeg skulle på min 2. tur til India og fant ut at jeg skulle undersøke muligheten med å laseroperere meg der.Søkte på nett og fant en klinikk jeg likte og sjekket opp laseren di brukte, som er en av de nyeste på markedet. Legen var utdannet i England og jeg fikk et godt inntrykk av både han og klinikken.

"Alle" reagerte på at jeg skulle operere meg i India og mente at jeg måtte være gal. Men jeg fant ut at de opererer med det beste utstyret. Forskriftene for hygiene fulgte de internasjonale ISO standardene. Legen er utdannet i England og han opererer mye mere og er dermed mye mer erfaren enn de norske legene. Klinikken hadde kunder fra hele verden, så de måtte jo da ha et godt rykte.

Er kjempefornøyd med operasjonen og behandlingen jeg fikk på klinikken, veldig hyggelige folk!

Skrevet

Jeg har akkurat gjennomført en Lasek operasjon i Sverige, og det har gått utrolig bra så langt.

Vårda øyeklinikk heter det der jeg har vært, og de bar virkelig proffe. De har to klinikker i Sverige, Gøtebord og Malmø. Jeg tok Malmø, flydde til københavn og tok tog i 20 min til Malmø. Klinikken lå rett ved togstasjonen.

Jeg har ikke opplevd noen komplikasjoner, og nyter virkelig linsefriheten! angrer bare på at jeg ikke har gjort det for lengst..

Ved å bestille operasjon via www.godtsyn.no fikk jeg operasjonen for kr.18.490,- for begge øynene, i Bergen skulle de ha 36.000!

Vårda benytter såkalt wavefront analyse(skreddersøm) som gir mest optimalt resultat og bedre nattsyn.

Lykke til, tror ikke noen vil angre!

Skrevet

Jeg ble operert på aker synskirurgi i 2003, lasik operasjon. Var ikke noe vondt, men ubehagelig med den tingen som holder øyelokket oppe. Jeg tok først ett øye, det andre uka etter, og var nesten blind den uka i mellom da man ikke kan bruke linser rett før operasjon, så jeg hadde ett nyoperert øye og ett -6,5 øye...

Hadde dårlig nattsyn lenge etterpå, fremdeles faktisk, men nå kan jeg kjøre bil om kvelden igjen... det kunne jeg ikke første 2 årene! Dette vil ikke gjelde alle, kun dem med store pupiller (dette er noe de måler, mine var på grensen til å kunne opereres i det hele tatt, så jeg var klar over risikoen).

Jeg trenger ikke briller eller linser lenger, jeg fikk tilbake mesteparten av pengene på skatten (hvis du ikke har -6 eller dårligere syn må du få kirurgen til å skrive en legeerklæring på at du av en eller annen grunn ikke kan bruke briller/linser, min grunn var allergi som hindrer brillebruk (får sår på nesa og bak ørene) og nattarbeid som gir tørre øyne, noe som gjør linsebruk vanskelig)

Hadde veldig tørre øyne i begynnelsen, men det er bedre nå. Vil anbefale å gjøre det, synet mitt er ikke perfekt som en som aldri har hatt dårlig syn, men det er likevel en ny verden! Jeg klarer meg uten briller og linser, da får det så være at jeg ikke kan lese små bokstaver på en viss avstand i halvmørke...

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg hadde for tynne hornhinner til laser operasjon. Så jeg fikk en CLE (Clear Lens Exchange). Så fint med en gang, og har ikke hatt noen problemer. Opererte i 2003. Jeg hadde - 8,75 og fikk det dekket.

• 4 uker senere...
Skrevet

Dere som tar lasik/laser operasjon må alikevell bruke lesebriller når dere blir 40-50 år.

Jeg har tatt RESTOR operasjon ,og slipper de også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...