AnonymBruker Skrevet 14. september 2010 #1 Skrevet 14. september 2010 Jeg er fadder for tanteungen min og til dåpen ga jeg og flere andre penger, summene varierte, men jeg vil tro ungen fikk 15-20.000 kr totalt. Foreldrene sa etter dåpen at de skulle opprette sparekonto til ungen, og sette inn disse pengene og fremtidige jul-/bursdagsgaver til ungen der. For en tid tilbake fikk fikk jeg uventet et større pengebeløp og bestemte meg for å sette inn noen penger på sparekontoen til fadderbarnet mitt og kontaktet foreldrene og ba om kontonummeret. Det kunne jeg ikke få, siden de aldri har opprettet en sparekonto, de hadde brukt opp pengene på å dra på ferie i sommer. Jeg ble ganske paff og fikk meg ikke til å si noe der og da, men må innrømme at jeg ble både irritert og oppgitt. Jeg, og de andre som ga penger til dåpen, ga jo ikke penger for at de skulle dra på en dyr ferietur (som jeg må innrømme at jeg stusset litt over at de hadde råd til, siden jeg vet at de har hatt det ganske trangt økonomisk), vi ga jo penger til ungen. Ungen er så liten at h*n skjønner ikke forskjell på den ferien de har vært på og å være på familiehytta på Sørlandet, så det var kun foreldrene som hadde glede av den ferieturen. Jeg har ikke fortalt dette til noen andre, men jeg har lyst til å ta det opp med familien min, da jeg faktisk mener at det er uakseptabelt at de "tømmer sparegrisen" til ungen for å dra på ferie. Samtidig føler jeg liksom at jeg ikke helt har noe med det... Noen som har opplevd lignende situasjoner og kan gi noen tips om hva jeg kan/bør gjøre? TS, Louise
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 14. september 2010 #2 Skrevet 14. september 2010 Gjort er gjort. Du kan ikke endre det som har skjedd, og du har faktisk ingenting med det heller.
Havbris Skrevet 14. september 2010 #3 Skrevet 14. september 2010 Jeg synes heller ikke du har noe med dette å gjøre så du bør la det ligge. Hva ønsket du i såfall å oppnå?
AnonymBruker Skrevet 14. september 2010 #4 Skrevet 14. september 2010 Det går bare ikke an å bruke penger barnet har fått på en ferie. Hadde det vært noe babyen trengte og som de ikke hadde penger til hadde jeg forstått det. Det er nok vanskelig å ta opp hva du synes om det med foreldrene, men personlig hadde jeg sørget for all framtid å gi ungen gave og ikke penger.
sebastianen Skrevet 14. september 2010 #5 Skrevet 14. september 2010 Det er vel som sagt ikke stort du kan kjøre med det . I fremtiden er det kanskje lurere at du oppretter en egen konto som barnet får når han/hun blir 18
Gjest Cho Skrevet 14. september 2010 #6 Skrevet 14. september 2010 Er nok ikke å mye å gjøre med det nå, men neste gang du vil gi penger kan du jo opprette en sparekonto selv, så er du sikker på at de faktisk går til ungen.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2010 #7 Skrevet 14. september 2010 Jeg ville ikke blandet inn andre enn foreldrene. Hvis dette kommer ut og barnet får vite det når det blir tenåring vil barnet bli skuffet. Foreldrene har kanskje planlagt å løse det og opprette en konto der de setter inn pengene i løpet av noen år som de frekt nok har lånt til ferien i sommer? Lat som du tror det og spør når de skal opprette konto til barnet. Hvis de ikke har planer om å sette tilbake pengene vet jeg ikke om det er noe poeng i å si at du synes det var dårlig gjort, og at det selvfølgelig er de som bestemmer. Jeg ville valgt å si fra hvis jeg kjenner de godt og hadde lagt til at de kanskje vil få dårlig samvittighet hvis de ikke begynner å spare opp dåpspengene når barnet blir eldre.
Aud Long Skrevet 14. september 2010 #8 Skrevet 14. september 2010 Kanskje du kan opprette en liten sparekonto i ditt navn til barnet, som du overfører til barnet når det blir gammelt nok?
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2010 #9 Skrevet 14. september 2010 Jeg synes det er uakseptabelt at foreldre bruker barnets dåpsgave til ferietur, og jeg ville faktisk sagt fra på en pen måte at jeg mener det er feil. Selv om foreldrene av en eller annen grunn ikke har skjønt såpass, så fortjener vel barnet at noen sier ifra i det minste én gang, slik at foreldrene får sjansen til å innse at det er galt. Dersom de ikke har en god plan for at dette var et lån som skal betales tilbake til barnet, så ville jeg ikke gitt barnet mere penger. Gaver til barna skal ikke utsettes for foreldres freidige "sugerør".
Gjest BabyBlue Skrevet 14. september 2010 #10 Skrevet 14. september 2010 Synes det er frekt! Dette er penger slekt og venner har gitt til barnet for at det skal være til hjelp i fremtiden for viktigere bruk. Jeg hadde bedt om å få tilbake pengene, og sagt: "Disse pengene tilhører ***, ikke dere. Jeg finner meg ikke i dette her." Dåppengene mine er fremdeles på en sparekonto jeg ikke kan åpne før jeg er atten, og det samme gjelder konfpengene mine. Da har jeg en god sum liggende som kan være til hjelp når jeg f.eks skal kjøpe leilighet, flytte ut, bil, sertifikat osv, osv. Hadde foreldrene mine brukt det på en luksusferie hadde jeg blitt rasende. Hvem tror vel at dåppengene man gir i gave til barnet blir brukt på en ferie til foreldrene?
Rabadamtimtim Skrevet 14. september 2010 #11 Skrevet 14. september 2010 Jeg er fadder for tanteungen min og til dåpen ga jeg og flere andre penger, summene varierte, men jeg vil tro ungen fikk 15-20.000 kr totalt. Foreldrene sa etter dåpen at de skulle opprette sparekonto til ungen, og sette inn disse pengene og fremtidige jul-/bursdagsgaver til ungen der. For en tid tilbake fikk fikk jeg uventet et større pengebeløp og bestemte meg for å sette inn noen penger på sparekontoen til fadderbarnet mitt og kontaktet foreldrene og ba om kontonummeret. Det kunne jeg ikke få, siden de aldri har opprettet en sparekonto, de hadde brukt opp pengene på å dra på ferie i sommer. Jeg ble ganske paff og fikk meg ikke til å si noe der og da, men må innrømme at jeg ble både irritert og oppgitt. Jeg, og de andre som ga penger til dåpen, ga jo ikke penger for at de skulle dra på en dyr ferietur (som jeg må innrømme at jeg stusset litt over at de hadde råd til, siden jeg vet at de har hatt det ganske trangt økonomisk), vi ga jo penger til ungen. Ungen er så liten at h*n skjønner ikke forskjell på den ferien de har vært på og å være på familiehytta på Sørlandet, så det var kun foreldrene som hadde glede av den ferieturen. Jeg har ikke fortalt dette til noen andre, men jeg har lyst til å ta det opp med familien min, da jeg faktisk mener at det er uakseptabelt at de "tømmer sparegrisen" til ungen for å dra på ferie. Samtidig føler jeg liksom at jeg ikke helt har noe med det... Noen som har opplevd lignende situasjoner og kan gi noen tips om hva jeg kan/bør gjøre? TS, Louise du får gjøre som de på brullypforume, kreve at pengene du gir blir brukt sånn og sånn at gaver skal være der og der i huset og egentlig så er ikke det en gave, men noe du mener og kunne bestemme over til evig tid. folk er kontrollerende og syke!!!
AnonymBruker Skrevet 14. september 2010 #12 Skrevet 14. september 2010 Oprett en egent konto i ditt navn, som du kan spare til barnet på, så vet du at pengene går til barnet og ikke fancy ferieturer til foreldrene.
O'hara Skrevet 14. september 2010 #13 Skrevet 14. september 2010 Utfra mitt synspunkt synes jeg foreldrene har utvist en dårlig moral. Samtidig, så vet jeg ikke om jeg ville sagt noe, hvilken nytte ville det ha? Nei, jeg tror det ville skape flere problemer enn løsninger, og ville skape et surere miljø enn nødvendig. Så, som mange andre her foreslår, sett heller penger inn på en konto du disponerer eller gi fadderbarnet gaver i fremtiden.
Norbertine Skrevet 14. september 2010 #14 Skrevet 14. september 2010 Jeg tror jeg ville nevnt at de pengene var til barnet, og ikke til dem. Og deretter opprettet en egen sparekonto for barnet.
Berentsens Skrevet 14. september 2010 #15 Skrevet 14. september 2010 Jeg har blitt fortalt at da jeg ble døpt fikk jeg en del penger. Pengene ble satt inn på en konto. Men da jeg var 3-4 år skulle mine foreldre kjøpe leilighet, og pengene fra dåpen ble brukt til det. Jeg har ingen problemer med å godta at de pengene ble brukt på leiligheten. Selv om det ikke var jeg som brukte pengene, fikk jeg likevel noe bra for dem. Selvsagt hadde det vært fint å hatt de pengene til studietiden, men slik ble det ikke.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2010 #16 Skrevet 14. september 2010 hehe...takk for at dere var med å sponsorerte ferien vår i år! Barnedåpen var egentlig bare en kamuflert innsamlingsaksjon. Ønsk oss lykke til på cruiset, da... -Hva mener dere med tyveri...??
Gjest Spinell Skrevet 14. september 2010 #17 Skrevet 14. september 2010 Det er nok vanskelig å ta opp hva du synes om det med foreldrene, men personlig hadde jeg sørget for all framtid å gi ungen gave og ikke penger. Det ville jeg også gjort. Foreldre har disposisjonsrett over barnas penger, så de har ikke gjort noe juridisk galt. Moralsk riktig synes jeg slett ikke det er, men det er sjelden noe å vinne på å prøve å oppdra foreldrene.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2010 #18 Skrevet 14. september 2010 Takk for svar og forskjellige synspunkter! Jeg har ingen plan om å lage noe stort nummer ut av dette, men jeg synes det blir så utrolig feil at man bruker penger som er gitt til ungen på en ferie som egentlig bare foreldrene har glede av. Hadde pengene blitt brukt på å pusse opp barnerommet eller å kjøpe noe annet til ungen hadde jeg ikke reagert. Jeg hadde heller ikke reagert om ungen hadde vært noen år eldre og f.eks. hadde drømt om å komme til Disneyworld eller noe sånt og de hadde tatt av pengene til ungen for å ha råd til en skikkelig drømmeferie for ungen. Da hadde jo ungen hatt glede av det, ikke bare foreldrene. TS, Louise
AnonymBruker Skrevet 14. september 2010 #19 Skrevet 14. september 2010 Synes ikke om å bruke av barnets sparekonto for å oppfylle barnslige ønsker om en tur til Disneyworld. Hvis ikke foreldrene har råd til en slik tur må de vente til barnet er eldre og forstår seg litt bedre på økonomi. I tilfellet nevnt over der foreldrene satte pengene inn i fast eiendom og kjøpte bolig, forstår jeg de bedre.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2010 #20 Skrevet 14. september 2010 Jeg hadde også reagert - personlig har jeg ikke økonomi til å dra på dyre ferier, og da vil jeg heller ikke sponse andre voksnes ferie når gaven var gitt spesifikt til barnet. For meg er det en selvfølge at gaver til niesen min og andre barn i omgangskretsen går til DEM, ikke til foreldrene, men jeg ville ikke brydd meg om de f eks hadde dårlig råd og pengene gikk til noe mer basalt. Jeg kunne nok sagt noe til foreldrene i dette tilfellet, men det er kanskje ikke så lurt å ta det opp med de andre giverne?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå