Gå til innhold

Belgiske vafler?


Gabriella

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Belgiske vafler stekes i et annet vaffeljern. Her er en oppskrift (skal straks på flyplassen, men kan oversette mandag hvis du trenger hjelp):

Grundteig

* Creme Fraiche lauwarm: 125 Gramm

* gesiebtes Weizenmehl: 250 Gramm

* Butter: 250 Gramm

* Puderzucker: 100 Gramm

* Eier: 6

* 1/2 Teel. Salz

* Pkt. Vanillinzucker: 1

[bearbeiten]

Zubereitung

1. Butter cremig rühren.

2. Eier im warmen Wasserbad schaumig schlagen und abwechselnd mit dem Mehl in die Butter rühren.

3. Mit Creme fraîche und Salz verrühren.

4. Den Teig portionsweise im ausgefetteten Waffeleisen backen.

5. Puderzucker mit Vanillinzucker vermischen und die frisch gebackenen Waffeln gut damit bestreuen.

Her kan du se bilder og flere oppskrifter!

http://www.kochwiki.net/wiki/index.php/Belgische_Waffeln

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Her følger oversettelse:

Grunndeig:

* 125g romtemperert Crème Fraîche

* 250 g siktet hvetemel

* 250 g smør

* 100 g melis

* 6 egg

*1/2 ts salt

* 1 pk (tysk forpakning) vaniljesukker, jeg foreslår 1 ts

Tilberedning

1. Rør smøret mykt

2. Pisk egg og sukker til eggedosis i vannbad, røres inn i smøret sammen med hvetemel

3. Bland inn Crème Fraîche og salt

4. Stekes i smurt vaffeljern.

5. Bland melis og vaniljesukker, og strø dette på vaflene mens de er varme.

Her kan du se bilder og flere oppskrifter!

http://www.kochwiki.net/wiki/index.php/Belgische_Waffeln

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LoisLane

Jeg har prøvd flere forskjellige oppskrifter, men det blir ikke helt det samme uten det spesielle jernet. :forvirret:

Her er en annen belgisk vaffel-tråd.

Uff... er det bare meg som alltid leser "rompetemperert"? :rodme:

Endret av LoisLane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppskrift! :) Men hva slags jern er det man bruker da? Er det å få tak i her i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjesta
Uff... er det bare meg som alltid leser "rompetemperert"? :rodme:

Der ser du...så kan du tenke på hvordan enkelte av oss leser tittelen på dagboka di. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet noe på amazon iallfall - prøvde både den amerikanske og den tyske siden - men jeg har ikke engang et ordinært vaffeljern og vet ikke hva som er bra i vaffeljernklassen. Kan noen anbefale et merke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest svisjy

Hei!

Gledelig nyhet for belgiske vaffel elskere: jeg var innom Deli de Luca på Aker Brygge og de selger ferske nystekte vafler!!! Nam nam nam.. Jeg kjøpte det pluss en kule med italiensk iskrem.. dagen ble reddet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Sabia
Belgisk vaffeljern kan bestilles hos Jernia og koster rundt kr 200,-  :)

:hoppe:

*noterer*

(Til nå har jeg pleid å kjøpe frosne belgiske vafler. De duger når man varmer de, men kan jo ikke sammenlignes med ferske nystekte...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Annonse

Gjest Kveseth

hei

jeg lurer på en ting, når jeg var i england for noen år siden så spiste jeg noen spesielle vaffler, så da er spørsmålet mitt er belgiske vaffler populert i england å får du sjøpt belgiske vaffler i norge å hvor? :sjenert::ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kveseth

glømte en ting, di pleide å sjøbe di pakkene i butikken, åsså la di dem inni en slags liten stekeovn i ca 2-5 min åsså så vidt jeg husker så hadde jeg bacon og ketchup på dem...di va også sprø utpå å mjuke og gode inni :sjarmor:

MVH HEKTET GUTT 17 :legrine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Belgisk vaffel-elser

Jeg simpelthen elsker belgiske vafler. Det finnes ikke bedre kosemat enn disse. Jeg har vært i Brüssel (hovedstaden i Belgia) og spist opptil flere belgiske vafler, og der var de vanvittig gode. Her i Bergen har vi en vaffelbutikk på Bergen Storsenter. Her selger de også fantastiske belgiske vafler.

Skal prøve å lage dem selv da det kanskje er noget billigere. Men først må jeg skaffe meg et passende jern. Så skal titte på det på Jernia sin webbutikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_Morten_*
Jeg simpelthen elsker belgiske vafler. Det finnes ikke bedre kosemat enn disse. Jeg har vært i Brüssel (hovedstaden i Belgia) og spist opptil flere belgiske vafler, og der var de vanvittig gode. Her i Bergen har vi en vaffelbutikk på Bergen Storsenter. Her selger de også fantastiske belgiske vafler.

Skal prøve å lage dem selv da det kanskje er noget billigere. Men først må jeg skaffe meg et passende jern. Så skal titte på det på Jernia sin webbutikk.

De har vaffeljern for Belgiske vafler på den lille elektrobutikken på Galleriet. Jeg kjøpte selv et i Brussel i sommer.

Lykke til

PS: jeg trenger god oppskrift på vaflene. Tror mange bruker gjerdeig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest-Ola

Da vi var i Belgia for et år siden spiste vi mye belgiske vafler.

Det var noen som ble kalt "Brüssel-vafler" og noen som ble kalt "Brügge-vafler". De var ganske forskjellige, men jeg husker ikke hvordan. Er det noen som kjenner til forskjellen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...