Gå til innhold

Lavterskel- tilbud i barnehagen

Anbefalte innlegg

Gjest bekymret mamma
Skrevet

Vi har en aktiv gutt på 3 1/2 år som går i barnehage. Han stortrives i barnehagen, har mange venner og er grei med andre barn. Vi vet han er aktiv, men vi har ikke trodd han er aktiv utenom det vanlige. Ved tidligere foreldresamtaler har vi fått forespeilet at han har vanskelig med å sitte lenge ved inneaktivitetene. Han løper mellom perling, tegning og legoen, og har ikke tid til å sitte på rompen sammenlignet med andre barn. Han fungerer bra i slike situasjoner dersom voksne sitter med han, feks ved spill, lesing.

Ved utelek i barnehagen sier de at de ikke merker noe forskjell fra andre barn.

Hjemme merker vi ikke det samme aktivitetsnivået. Vi ser han blir noe fort ferdig med aktivitetene, men vi har ikke synes det har vært verre enn at vi kan "hente han tilbake" til påstartede aktiviteter som feks puslespill.

Han sitter lenge ved de aktivitetene han virkelig elsker, feks å lese. Vi kan sitte en time og lese forskjellige bøker om kvelden. Han kan sitte lenge foran en interessant film, og i stad spilte vi dyrelotto i 20 min uten at han igkk lei.

I barnehagen har de kommet med tilbud om en såkalt lavterskel "inngripen". At han på et lavere nivå enn PPT skal observeres av fagpersonell slik at de kan finne ut om de ansatte kan gjøre noe for å bedre og lette barnehagehverdagen hans. Da vil han kunne få noe mer ut av barnehagen og aktivitetene der.

Jeg var kjempelei meg i går da de spurte om dette. Følte hele kvelden var trist og gråt masse. Det er et veldig sårt tema for mammaer å høre at barnet ikke kan konsertrere seg om enkelte aktiviteter.

Han er veldig tidlig ute språklig, og på mange andre områder. Han kan skrive sine egne bokstaver og har snakket flytende lenge. Han er grei med andre, og grei med oss. Han har jo sine raserianfall som andre tre-åringer, men ikke noe dramatisk, tror jeg. Han tar beskjeder og skjønner irettesetting.

Hva er gangen i slik observering? Hva ser de etter?

Som bekymret mor tenker jeg selvfølgelig ADHD med engang... Idiotisk sikkert, det er på ingen måte noen som har vært i nærheten av å hevde dette. De ønsker kun å møte utfordringen i forhold til lillegutt slik at han kan forberedes på skolebenken. I tillegg er det trist hvis han skal miste venner i barnehagen fordi han er for aktiv og ukonserntrert i lek med andre, synes de.

Når vi ser han samhandle med andre barn er han veldig grei. Han deler leker, og er grei med andre. I feks barnebursdager er han langt fra den mest voldsomme gutten. Han har ogsp god impulskontroll; vi har flere ganger sett han ta seg i å bli sint og slå andre barn, han stopper seg selv akkurat i tide. Han er opptatt av rettferdighet.

Noen andre som har vært borti lignende?

Klem:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenk på at om det mot formodning skulle være noe galt, er det utrolig fint at de så smått begynner utredning allerede nå.

Om det ikke er noe er det uansett fint at de prøver å finne måter å hjelpe barnet ditt på. - Ikke nødvendigvis på en måte hvor barnet ditt må endres, men at barnehagen (og de ansatte) kanskje ikke klarer å gi han det beste tilbudet i dag..

(om det skulle vise seg at han har adhd er det ikke verdens undergang det heller :) )

Gjest Moonshadow
Skrevet

Selv om det sikkert ikke er ADHD så prøv å ikke tenke at det er verdens undergang. ADHD trenger ikke nødvendigvis og bety problemer. Så lenge man er klar over det så kan man legge til rette hverdagen for barnet. Jeg har selv ADHD men hos meg ble det ikke oppdaget før jeg var 20 år. Dette gjorde at jeg har hatt mye problemer med å fungere i skolesituasjoner ol. Jeg var hardt angrepet og vet av flere som ikke har slitt på samme måte pgr av diagnosen.

Mange hevder at mennesker med ADHD er over gjennomsnitt smart og mange er veldig kreative. Om man bare får lagt opp hverdagen så man får brukt overskuddet sitt på riktig måte så tror jeg man kan finne mye positivt som følge av diagnosen også.

Jeg har nå fått en datter og pappan hennes har også ADHD, og i og med at det er arvelig er det jo større sjanser for at hun kan ha det enn hos de fleste. Men jeg ser ikke det som noe problem så lenge man er klar over det. De fleste som får diagnosen som barn får tilrettelagt livet sitt så de fungerer bra. Er det veldig ille så finnes det medisiner også.

Håper dere slipper å¨tenke på det men ville bare få fram at det ikke trenger å være bare negativt om det skjer :) Lykke til :klemmer:

Gjest Gjest_marthe_*
Skrevet
Vi har en aktiv gutt på 3 1/2 år som går i barnehage. Han stortrives i barnehagen, har mange venner og er grei med andre barn. Vi vet han er aktiv, men vi har ikke trodd han er aktiv utenom det vanlige. Ved tidligere foreldresamtaler har vi fått forespeilet at han har vanskelig med å sitte lenge ved inneaktivitetene. Han løper mellom perling, tegning og legoen, og har ikke tid til å sitte på rompen sammenlignet med andre barn. Han fungerer bra i slike situasjoner dersom voksne sitter med han, feks ved spill, lesing.

Ved utelek i barnehagen sier de at de ikke merker noe forskjell fra andre barn.

Hjemme merker vi ikke det samme aktivitetsnivået. Vi ser han blir noe fort ferdig med aktivitetene, men vi har ikke synes det har vært verre enn at vi kan "hente han tilbake" til påstartede aktiviteter som feks puslespill.

Han sitter lenge ved de aktivitetene han virkelig elsker, feks å lese. Vi kan sitte en time og lese forskjellige bøker om kvelden. Han kan sitte lenge foran en interessant film, og i stad spilte vi dyrelotto i 20 min uten at han igkk lei.

I barnehagen har de kommet med tilbud om en såkalt lavterskel "inngripen". At han på et lavere nivå enn PPT skal observeres av fagpersonell slik at de kan finne ut om de ansatte kan gjøre noe for å bedre og lette barnehagehverdagen hans. Da vil han kunne få noe mer ut av barnehagen og aktivitetene der.

Jeg var kjempelei meg i går da de spurte om dette. Følte hele kvelden var trist og gråt masse. Det er et veldig sårt tema for mammaer å høre at barnet ikke kan konsertrere seg om enkelte aktiviteter.

Han er veldig tidlig ute språklig, og på mange andre områder. Han kan skrive sine egne bokstaver og har snakket flytende lenge. Han er grei med andre, og grei med oss. Han har jo sine raserianfall som andre tre-åringer, men ikke noe dramatisk, tror jeg. Han tar beskjeder og skjønner irettesetting.

Hva er gangen i slik observering? Hva ser de etter?

Som bekymret mor tenker jeg selvfølgelig ADHD med engang... Idiotisk sikkert, det er på ingen måte noen som har vært i nærheten av å hevde dette. De ønsker kun å møte utfordringen i forhold til lillegutt slik at han kan forberedes på skolebenken. I tillegg er det trist hvis han skal miste venner i barnehagen fordi han er for aktiv og ukonserntrert i lek med andre, synes de.

Når vi ser han samhandle med andre barn er han veldig grei. Han deler leker, og er grei med andre. I feks barnebursdager er han langt fra den mest voldsomme gutten. Han har ogsp god impulskontroll; vi har flere ganger sett han ta seg i å bli sint og slå andre barn, han stopper seg selv akkurat i tide. Han er opptatt av rettferdighet.

Noen andre som har vært borti lignende?

Klem:)

Hei!

Det er supert at barnehagen oppdager små "avvik" og setter i gang tiltak før de små forskjellene vokser seg større og blir et reelt problem,- de ønsker jo kun det beste for gutten din. Akkurat som deg! :)

Regner med det er sårt, ja,- men det er bedre at man blir observant på evt. problemer ¨så tidlig som mulig, for så å kunne løse dem lettere/raskere :)

Jeg har uthevet det du skriver at b.hagen påpeker ang. aktiviteter, han klarer å konsentrere seg lenge om det er voksne sammen med ham.

Så skriver du at dere ikke merker noen ting hjemme, og gir eksempler på aktiviteter han kan holde på med lenge,- men disse gjør jo og¨å dere sammen med ham.. Så det er vel aktiviteter alene/med andre barn som ser ut til å være vanskelig?

Lykke til :)

Gjest Gjest_mor_*
Skrevet

Personlig synes jeg det var tidlig av barnehagen å bekymre seg når han er 3,5 år. Må absolutt alle barn like å sitte stille å perle i timesvis? Jeg forstår at mye det du beskriver kan peke mot adhd om barnet hadde vært litt eldre og at det da er naturlig å observere for å tilrettelegge mot stillesitting på skolebenken. Må virkelig fagpersonell tilrettelegge for en gutt på 3,5 år som ikke orker å sitte stille så lenge av gangen? Noe av tilretteleggingen vil jo kanskje bare være kortere tid per aktivitet, mer voksenoppfølging, mer utetid til fri lek. Kan ikke bare gutten få leke med de aktivitetene som passer best for han nå da? Det kan vel ikke være så strikst i en bhg at alle må sitte å perle og tegne samtidig? Kanskje han bare er såpass intelligent og selvlært at han synes perling er helt meningsløst. Jeg hadde nok ventet et år eller to med å koble inn ppt, hvis ikke bhg mente det var noe alvorlig da som autisme feks.

Skrevet
Personlig synes jeg det var tidlig av barnehagen å bekymre seg når han er 3,5 år. Må absolutt alle barn like å sitte stille å perle i timesvis? Jeg forstår at mye det du beskriver kan peke mot adhd om barnet hadde vært litt eldre og at det da er naturlig å observere for å tilrettelegge mot stillesitting på skolebenken. Må virkelig fagpersonell tilrettelegge for en gutt på 3,5 år som ikke orker å sitte stille så lenge av gangen? Noe av tilretteleggingen vil jo kanskje bare være kortere tid per aktivitet, mer voksenoppfølging, mer utetid til fri lek. Kan ikke bare gutten få leke med de aktivitetene som passer best for han nå da? Det kan vel ikke være så strikst i en bhg at alle må sitte å perle og tegne samtidig? Kanskje han bare er såpass intelligent og selvlært at han synes perling er helt meningsløst. Jeg hadde nok ventet et år eller to med å koble inn ppt, hvis ikke bhg mente det var noe alvorlig da som autisme feks.

Hva tror du skjer med barn som faktisk trenger ekstra oppfølging i skolen ol. om barnehagen skal vente lengst mulig med å _observere_ (ikke spesielt farlig akkurat)? Slik jeg forstår det har ikke barnehagen sagt noe som helst om adhd, og de kobler IKKE inn ppt.

Når vi i barnehagen opplever barn med tidlige (men helt normale) språkvansker begynner vi med ekstra språktrening for disse barna med en gang. Om vi hadde ventet til de skulle begynne på skolen, og det viste seg å være et skikkelig problem hadde vi ikke gjort jobben vår! (men når vi derimot begynner så smått når de er tre er det knapt nok noen som sliter når de skal videre).

Skrevet

Synes du skal være glad for at sønnen din går i en barnehage der de tar barnas utvikling på alvor. Det pedagogiske personalet i barnehagen har god trening i å se normalutvikling, og oppdager raskt hvis det er noen avvik fra dette. Synes det høres ut som et flott tilbud! Som nevnt her, jo tidligere man kommer i gang med observasjoner og eventuelle tiltak, jo bedre er prognosene. Og angående du som mener det hadde vært hensiktsmessig å vente noen år, lurer på hvorfor du uttaler deg når du åpenbart ikke har peiling? Vet at dette er et diskusjonsforum, men man må jo bruke sunn fornuft ang. hva man kan uttale seg om, lei av gnålete kjerringer som bruker all sin tid på å "mene og tro ditt og datt" uten å kunne komme med en eneste fornuftig begrunnelse.

Huff, beklager men blir oppgitt over enkelte.

Skrevet

På en måte er det jo synd at alle skal inn i den samme boksen... altså at sønnen din blir kategorisert som "avvikende" fra gjennomsnittet for noe så lite.

På den andre side er det jo bra at de ansatte i barnehagen er våkne og bryr seg.

Ikke vær lei deg. Å være litt ekstra aktiv er ikke det verste. Hadde vært verre om du hadde fått beskjed om at gutten din f.ek. var konsekvent slem med de andre barna.

Skrevet

Trådstarter,

Er som å lese om gutten min på 3,5. Alt stemmer på en prikk!!Men, vi er ikke bekymret i det hele tatt. Jeg vil si at halvparten av gutter i den alderen er enten rolige typer, mens den andre halvparten er "bajaser", og jeg vil heller ha en rampegutt, enn en som er sjenert og tafatt!!

Han går i en skibarnehage hvor han får utløp for all energien sin i løpet av dagen.

Tror ikke du skal bekymre deg!

Skrevet

gratulerer, du har hvert så heldig å få barnet i en barnehage som tørr og bry seg.

det er utrolig mange barn der ute som ikke får hjelp før de begynner på skolen, dette fordi enkelte pedlederene ikke tørr og gå videre med en bekymring, er mye enklere og la skolen ta det.

at ditt barn løper rundt og skaper kaos/bekymring kan fort bli til en diagnose, menn det kan også bety at han bare er en glad gutt som kan ha alt fra feil kosthold til for lite utfordringer i det daglige, noen barn er proppeller og da synes hvertfall jeg det er viktig å prøve å forstå grunnen til det.

for og si det slik, har en unge ad/hd så "tar" vi barnet på en måte, er det lite grensesetting osv i hjemmet må vi gjøre ting anderledes,er det fordi barnet har for lite mentale eller fysiske utfordringer så agerer vi ut i fra det, derfor er det viktig og kartlegge hvorfor et barn som skiller seg ut gjør det:-)

så igjen, gratulerer med en barnehage som tørr og bry seg:-)

Gjest Zerafina
Skrevet

Er det TRAS han skal igjennom?

Isåfall er dette et program alle 3 åringer i de fleste norske, om ikke alle barnehager skal igjennom for å kartlegge barnets nivå før en begynner på skolen.

Jeg synes også at det er bra at barnehagen bryr seg.

Det er bedre å få oppdage eventuelle "problemer" på et tidlig tidspunkt og sette igang med tiltak nå, enn å oppdage dette senere, slik at han evt. kommer til å slite seg gjennom skolen.

Skrevet
Er det TRAS han skal igjennom?

Isåfall er dette et program alle 3 åringer i de fleste norske, om ikke alle barnehager skal igjennom for å kartlegge barnets nivå før en begynner på skolen.

Jeg synes også at det er bra at barnehagen bryr seg.

Det er bedre å få oppdage eventuelle "problemer" på et tidlig tidspunkt og sette igang med tiltak nå, enn å oppdage dette senere, slik at han evt. kommer til å slite seg gjennom skolen.

TRAS (tidlig registrering av språkvansker) har vel ikke så mye med om gutten har mauer i rompa? slik jeg forsto ts har ikke gutten språkvansker.

vet at mangel på språk ofte kan gi utslag i negativ oppførsel, menn TRAS skal vel brukes til og kartlegge barnets språkutvikling og forståelse, ikke brukes til og kartlegge hvorfor et barn har for mye energi i forhold til resten av gjengen på avdelingen.

om ikke jeg har misforstått totalt da?

Skrevet

Har gjennomført en tras registrering idag faktisk, og dette går mer på språkutvikling, språkforståelse, evne til kommunikasjon og samspill. Dette er noe nesten alle barn i barnehagene (tror jeg) er gjennom. Registreringen foregår ved at pedagogen krysser skraverer ett felt i en sirkel dersom barnet oppfyller kriteriet under det aktuelle punktet.

Skjønner at det er sårt som foreldre å høre at barnet kanskje trenger litt ekstra oppfølging. Kanskje du trenger litt tid for å la det synke inn? Håper du kommer frem til konklusjonen at dette er til det beste for gutten. Ved å kartlegge mer spesifikt kan de fokusere på de områdene han trenger det mest.

Kanskje han trenger ekstra oppfølging i overgangssituasjonene??? (Og ikke under selve aktivitetene)

Kanskje han trenger ekstra oppfølging i forbindelse med påkledning??? (og ikke under dobesøk i forkant)

Jeg vil tro dette er helt ufarlig og rett og slett bare en positiv måte å ta fatt på situasjonen.

Skrevet

Bare en liten rettelse, TRAS- tidlig registrering av språk (utvikling, ikke bare vansker). Mange kommuner bruker dette, og barnehagene er da pålagt å kartlegge språket fra barnet fyller 2 år. Konsentrasjon og oppmerksomhet blir bla. vektlagt i kartleggingen. Forstod det ikke som at det var dette sønnen til trådstarter var blitt tilbudt.

Skrevet

Hei. Trådstarter her :)

Tusen takk for alle svar.

Jeg har latt det hele synke inn litt mer, og er selvfølgelig glad for oppvaktheten og den tilbakemeldingen vi får fra barnehagen. I dag har de hatt en kjempefin turdag, og alt har gått bare bra. Det er ingen konsentrasjonsproblemer eller uromomenter under utelek eller turer, det er de stillesittende aktivitetene som kan være et problem.

Det er ikke i forhold til språkvansker at de ønsker å koble inn en eventuell pedagog. Han har et MEGET godt språk, snakket flytende da han var rett over 2 år. Noen ganger tror jeg litt av problemet kan ligge i at noen voksne tar gutten vår for å være et hakk eldre enn det han faktisk er.

Men jeg er veldig glad for at barnehagen ønsker å koble inn dette tilbudet. De har nå opplyst at det gjøres like mye for at de barnehageansatte skal få råd om hvordan hverdagen kan tilrettelegges for forskjellige typer barn. Det er ikke PPT- tjensten, en et valgfritt, kommunalt tilbud på lavere nivå enn PPT.

I går spilte vi brettspil hjemme i en halv time, og lillegutt var konsentrert hele tiden:)

I barnehagen sier de at alle aktiviteter går helt greit så lenge det sitter en voksen ved siden av han. Han er et barn som er veldig vant til voksenkontakt. De første 2 årene i hans liv jobbet jeg og pappaen mye motsatte vakter for å få ting til å gå opp da vi ventet på barnehageplass. Han ble veldig vant til å være hjemme med en av oss, og fikk da all voksenoppmerksomhet. Han er i tillegg stimulert på voksenkontakt ved å være første barnebarn på begge sider.

Han har bare gått 1/2 år i barnehage (fikk ikke plass før han var 3 år!), og han trenger kanskje litt tid til å finne sin plass i barnehagesystemet?

Fra han var 2 til 3 år gikk han i utendørs barnepark der det ikke fantes noen inneaktiviteter, bare utelek og gøy:)

Men vi får gode tilbakemeldinger på at han har masse venner i barnehagen og at han har flotte dager. Det viktigste for oss er jo at han er lykkelig i barnehagen. Og vi skal ha et orienteringsmøte med barnehagen til tirsdag for å høre hva tilbudet dreier seg om. Det er flott at flere enn oss ønsker å gjøre hverdagen hans lettest mulig:)

Phu...Det tar på å være foreldre noen ganger :)

Skrevet

TRAS gjennomføres på fireåringene, ikke treåringene.

TS: Spør barnehagen om de har et skjema som heter "alle med". Det er en sirkel som ligner på TRASsirkelen, sor dere om vet hva det er.

I "alle med"-sirkelen kan dere fort se om barnet har noen "hull" i utviklingen. Det er lett å se hvilke områder som evt bør jobbes med.

Skjemaet tar blant annet for seg språk (ikke like detaljert som TRAS), sosial- og emosjonell utvikling, motorikk...

Skrevet

TS: Spør barnehagen om de har et skjema som heter "alle med". Det er en sirkel som ligner på TRASsirkelen, sor dere om vet hva det er.

I "alle med"-sirkelen kan dere fort se om barnet har noen "hull" i utviklingen. Det er lett å se hvilke områder som evt bør jobbes med.

Skjemaet tar blant annet for seg språk (ikke like detaljert som TRAS), sosial- og emosjonell utvikling, motorikk...

tras består av forskjellige temaer, som skal sees på i alderen 2-3 år, 3-4 år og 4-5 år. De har nå også utviklet et skjema som brukes i skolen, husker ikke hva det heter, men det bygger videre på tras observasjonene...

Skrevet
Nbp - helt riktig ang. tras

bra, for om ikke har jeg lest håndboka uten og forstå hva jeg leser og tatt TRAS tester i ca tre år på unger nå uten og ha peiling på hva jeg driver med:-)

til TS.

det viktigste er at du og barnehagen forstår hverandre, klarer og komunisere og prater samme språk, for både dere og bhg vil det beste for deres barn og bhg-personalet ønsker også en enklere hverdag, noe de vil få om de lærer og takkle barna/barnet på riktig måte.

bare skyter litt i mørket her, menn, om barnet er vandt til et rolig liv med nesten bare voksenkontakt, det er ikke det at det er så utrolig mye morro som skjer når han er med andre barn at han helt tillter da? har han sosialkompetanse som en på hans alder skall ha? og at når en voksen sitter ved han blir han "trygg" nokk til og ta et valg på hvilke lek han vil leke? føler han at hann går glipp av noe om han sitter ved et bord?

Skrevet

Men det er jo noe alle barn i barnehage blir vurdert ut ifra, ikke bare de som "skiller seg ut"? Har nettop gått gjennom den sirkelen der for to-åringen vår. Han har et avansert språk, men ligger etter på pottetrening og er ikke flink til å sitte pent og spise er konklusjonen. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...