Gå til innhold

Kalorier & karbohydrater?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mange kalorier spiser du pr dag?

Hvor mange karbohydrat spiser du pr dag?

Og hvorfor?

Jeg spiser under 1500 kcal & under 15 g karbohydrater pr dag. Er i ketose :D

Anonymous poster hash: 9d8b6...34f

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hvor mange kalorier spiser du pr dag?

Hvor mange karbohydrat spiser du pr dag?

Og hvorfor?

Jeg spiser under 1500 kcal & under 15 g karbohydrater pr dag. Er i ketose :D

Anonymous poster hash: 9d8b6...34f

1. Vet ikke. Jeg teller ikke kalorier

2. Det vet jeg hvert fall ikke

Jeg spiser når jeg er sulten og lytter til kroppen :)

Endret av Sofie_22
  • Liker 4
Gjest Eurodice
Skrevet (endret)

Karbohydrater – unngå misforståelser

Det er mye snakk om karbohydrater for tiden. Karbohydrat er en viktig kilden til energi, vitaminer, mineraler og sporstoffer. Karbohydrater er faktisk hjernens og musklenes foretrukne drivstoff.

Raske og langsomme karbohydrater

Karbohydrater er sammen med proteiner, fett og alkohol de energigivende næringsstoffene. Raske karbohydrater finnes i matvarer som hovedsakelig består av sukker og hvitt mel, som loff, godteri, brus, kaker og kjeks. De raske karbohydratene fordøyes fort og gir en rask blodsukkerstigning. De langsomme karbohydratene som for eksempel finnes i grovbrød, grønnsaker, bønner, linser og erter inneholder kostfiber. Kostfiber/fiber bidrar til en langsommere fordøyelse og blodsukkerstigning.

Tomme kalorier?

Det snakkes også mye om tomme kalorier, med dette menes at matvaren er tom for annet enn hvitt sukker(raffinert), hvitt hvetemel (stivelse) eller usunt fett. Altså matvarer som inneholder mye energi, men lite av andre og viktige næringsstoffene som vitaminer og mineraler. Godteri, pommes frites, og loff er eksempler på karbohydratrike matvarene med «tomme» kalorier. Vi burde derfor kutte ned på matvarer/snacks/godteri som inneholder mye tomme kalorier, og heller øke inntaket av frukt, grønt og grove kornprodukter som er rikt på fiber, vitaminer, mineraler og sporstoffer som kroppen trenger for å holde seg frisk og rask.

Karbohydrater er ikke bare karbohydrater

Karbohydrater er en samlebetegnelse for en stor gruppe enkle og sammensatte sukkerarter. Monosakkaridene glukose, fruktose og galaktose er de enkleste formene for karbohydrat og er byggesteinene i alle de forskjellige karbohydratene. Nedenfor har vi delt karbohydratene i tre grupper, sukkerarter, stivelse og fiber.

Eksempler på matvarer i de forskjellige gruppene:

Sukkerarter (naturlig) Sukkerarter (raffinert) Tomme kalorier Stivelse Kostfiber

Frukt

Bær

Honning

Melk

Brus

Godteri

Sjokolade

Kaker

Godteri

Brus

Sjokolade

Kaker

Pommes frites

Loff

Potetgull

Kornvarer

Poteter

Ris

Mais

Løk

Grovbrød

Bønner, linser og erter

Havregryn

Fullkornsprodukter

Frukt og grønnsaker?

Sukkerarter

Her er det viktig å skille mellom naturlig forekommende sukker og tilsatt/raffinert sukker (hvitt). Matvarer med et naturlig innhold av sukker er for eksempel frukt og bær, men styr ikke unna av den grunn, for sukkerinnholdet er lavt. Frukt og bær består hovedsakelig av vann og med tanke på innholdet av vitaminer mineraler og antioksidanter som er viktig for helsen vår spiller sukkerinnholdet lite. Tilsatt/raffinert sukker derimot, inneholder mye energi, men ingen næringsstoffer. Derfor burde inntaket av tilsatt sukker utgjøre høyest 10 % av energiinntaket, helst mye lavere. Inntaket av tilsatt sukker i den norske befolkning er dessverre for høyt hos mange.

Spesielt barn og ungdom har et for høyt sukkerinntak. Foreldre beskytter barna sine med barnesikringer på kjøkkenskuffene og mot spisse bordkanter, men når det kommer til sukker er nok en del foreldre for sløve. Dette kan tyde på en for liten forståelse om sukker og de negative konsekvensene av et høyt inntak av tilsatt sukker. Det er for eksempel fem ganger så mye sukker i en 0,5l brus som i et eple, og brusen inneholder kun tilsatt sukker. Gir du et barn på to år et glass saft med tilsatt sukker, har du nesten nådd maksimalgrensen for hva barnet burde få i seg av tilsatt sukker for den dagen. Litt sukker er det likevel fint plass til i et variert kosthold, men alt med måte, helst med mer næringsrike matvarer som for eksempel yoghurt. Og husk: Vann er den beste tørstedrikken, i tillegg gir du barnet gode vaner!

Stivelse

Stivelse er satt sammen av et stort antall monosakkarider (glukose, fruktose og galaktose) og er en av de viktigste energikildene i kosten. Bakverk som loff og boller er laget av siktet hvetemel, som inneholder mye stivelse, lite fiber og fordøyes derfor raskt, omtrent på lik linje med sukker, men har ingen søtsmak. Grovere kornprodukter, upolert ris (villris, naturris, fullkornsris, middagsris) og en del grønnsaker inneholder også mye stivelse, men i motsetning til loff er disse matvarene rik på vitaminer, mineraler, sporstoffer og fiber. Fiberinnholdet er med på at kroppen bruker lengre tid på å fordøye maten. Stivelserike matvarer er hovedsakelig fra planteriket. Kornet er den viktigste kilden i kosten til stivelse, omkring 70 % av kornet er stivelse. Ved koking og bearbeiding av maten lettes fordøyelsen av stivelse.

Fiber

Kostfiber er også karbohydrater, men blir ikke fordøyd i tynntarmen og gir derfor lite energi. I tykktarmen derimot, brytes en liten mengde ned av tarmbakteriene.

Matvarer som naturlig inneholder fiber er som oftest samtidig rike på vitaminer, mineraler og antioksidanter. Et tilstrekkelig inntak av fiber gir en lavere blodsukkerstigning, mer stabilt blodsukker og bedre fordøyelse. I tabellen nedenfor ser du fiberinnholdet i forskjellige karbohydratrike matvarer.

Matvarer Gram kostfiber per 100 gram vare Hvetekli 42 Sammalt hvetemel 12 Havregryn 8,5 Siktet hvetemel 3,6 Upolert ris* 8,7 Polert ris 4,8 Brød (75 % sammalt hvetemel) 7,0 Loff (100 % siktet hvetemel) 2,6 Erter, fryste 6,5 Potet 1,1-2,0 Gulrot 2,7 Bringebær 4,3 Eple 2,5 Banan 1,6

*Naturris, villris, brun ris, fullkornsris

Anbefalinger

Anbefalingene fra helsemyndigheter er at karbohydrater bør utgjøre 50-60 % av energien vi spiser. Har du et energibehov på 2200 kcal, skal 1100-1320 av kcal komme fra karbohydrater. Gjennomsnittlig daglig inntak av kostfiber er omtrent 20 gram hos kvinner og 25 gram hos menn og bør øke til henholdsvis 25 og 35 gram per dag. Man bør begrense inntaket av tilsatt sukker til maks 10 % av energiinntaket og fortrinnsvis velge de sunne karbohydratrike matvarene, som grove kornprodukter, frukt, grønnsaker og magre meieriprodukter.

Endret av Arabella
  • Liker 4
Skrevet

Jepp karbohydrater er bra for hjernen, men det må du ikke si for høyt for da får du alle lavkarbo fanatikerne etter deg med pseudoscience kilder

Anonymous poster hash: 55cf3...9a9
  • Liker 1
Skrevet

Jepp karbohydrater er bra for hjernen, men det må du ikke si for høyt for da får du alle lavkarbo fanatikerne etter deg med pseudoscience kilder

Slike utsagn er det som krydrer debatten.

Lavkarbo handler ikke om å utelukke karbohydrater. Jeg vet ikke hvor mange ganger det blir sagt, men det er ikke nullkarbo. Grønnsaker er en viktig del av kostholdet, og for dem som ikke trenger å gå ned i vekt er frukt også det. Det har nødvendigvis ingenting med hjernen å gjøre. Omtrent uansett hvor lite karbohydrater en spiser vil kroppen alltid ha nok, eller omdanne nok karbohydrater (glycerol->glukoneogense). Behovet er forsvinnende lite siden hjernen også kan få mesteparten av energien sin fra ketonlegemer.

Hele poenget med er å kalle en spade for en spade. En har ikke et behov for å spise sukkerarter. Det finnes overhodet ingen essensielle karbohydrater. Det som finnes er matvarer som kan synes å være essensielle pga det andre innholdet og derfor bør inntas. Og det gjør ingenting at det er karbohydrater i det. De som av en eller annen grunn utvikler karbohydratskrekk er sannsynligvis de samme folkene som hadde, eller ville få en annen form for skrekk eller spiseforstyrrelse.

For å holde meg i temaet til tråden:

Jeg teller ikke energi men ligger vel sannsynligvis i området 3000+ kcal og fra 50-150g karbohydrater per dag.

• Liker 5
Gjest Nanne70
Skrevet (endret)

Terskelen for å bli kalt lavkarbofanatiker her inne på KG er jo relativt lav da, det holder jo at man sier at man opplever at kroppen fungerer bedre på mindre karbohydrater enn myndighetens anbefalinger....

Det er ingen som bestrider at hjernen trenger karbohydrater, eller snarere glukose, men saken er den at kroppen kan produsere den glukosen den trenger selv. Et annet faktum er at både proteiner og fett er essensielle næringsstoffer, dvs. næringsstoffer som kroppen ikke kan klare seg uten, men karbohydrater er ikke det. Det finnes faktisk ikke essensielle karbohydrater.

Forøvrig er det poeng at det heter lavkarbo, og ikke nullkarbo, ikke sant? De fleste som spiser lavkarbo, spiser grønnsaker, bær og litt nøtter, og mange spiser også melkeprodukter og noe frø, og dette er helt fine kilder til både fiber og karbohydrater.

Det er helt greit at folk er skeptiske/kritiske til lavkarbo, men kan ikke vi som tror på lavkarbo få lov til å gjøre det, og argumentere for det, uten å bli kalt for fanatikere?

Endret av Nanne70
Skrevet

Haha, jeg var skikkelig skeptisk, tenk å kutte på karbohydratene, brød og korn må vi jo ha, til hvert eneste måltid! Men så skulle jeg kutte kalorier, og der røyk jammen mest karbohydrater ut. Men smaken er igjen. Flesteparten av mine måltider er nå uten særlige kilder til stivelse. Men jeg spiser ganske mye frukt. Jeg ligger på ca 1400 kcal og 80-130 gram karbohydrat pr dag.

• Liker 1
Gjest Silverstream
Skrevet

Jeg vet ikke med karbohydrater, men på kalorier prøver jeg å ligge under 1300 :)

Skrevet

Jeg ligger på 1500 kalorier daglig (er kun 155 cm høy og veier lite så holder meg stabil på dette inntaket, trener i tillegg to harde spinningøkter i uka og løper totalt to mil i uka + gåturer og litt styrketrening)

Spiser ca 120 g karbohydrater daglig. Mest fordi jeg får mye luft i magen av brødmat etc.

Anonymous poster hash: c14e7...e02

Skrevet

Tråden er ryddet for spiseforstyrret innlegg.

Irrlys, mod.

Skrevet

Jeg ligger på 1500 kalorier daglig (er kun 155 cm høy og veier lite så holder meg stabil på dette inntaket, trener i tillegg to harde spinningøkter i uka og løper totalt to mil i uka + gåturer og litt styrketrening)

Spiser ca 120 g karbohydrater daglig. Mest fordi jeg får mye luft i magen av brødmat etc.

1500 kcal er ganske lite, og jeg forstår ikke hvordan noen kan spise så lite og holde en stabil vekt. Selvfølgelig har aktivitet mye å si, men en person som er normalt aktiv, burde ikke få i seg så lite. Jeg er tynn, undervektig faktisk, og spiser jeg 1500 kcal om dagen mens jeg trener 3 dager i uken, går jeg gradvis ned i vekt. Det er ganske lite næring på en dag - for noen som skal det i vekt, er det kanskje optimalt, men ikke ellers.

Anonymous poster hash: 7926a...28e

• Liker 1
Skrevet

1500 kcal er ganske lite, og jeg forstår ikke hvordan noen kan spise så lite og holde en stabil vekt. Selvfølgelig har aktivitet mye å si, men en person som er normalt aktiv, burde ikke få i seg så lite. Jeg er tynn, undervektig faktisk, og spiser jeg 1500 kcal om dagen mens jeg trener 3 dager i uken, går jeg gradvis ned i vekt. Det er ganske lite næring på en dag - for noen som skal NED i vekt, er det kanskje optimalt, men ikke ellers.

Skrevet

Spiser rundt 1200-1300 kalorier per dag, rundt 80 g karbohydrater eller deromkring. Faar mesteparten av disse fra gronnsaker, ettersom jeg ikke spiser pasta/brod/potet. Har ikke noe behov eller onske for aa gaa for ketose.

Gjest lillelarve
Skrevet

Jeg teller ikke, jeg bare spiser, jeg! hehe :-) Kroppen trenger karbohydrater, men av den riktige typen. Er bedre å spise trege karbohydrater.

Skrevet

Jeg vet ikke hvor mye jeg spiser til dagen, men jeg forsøker å redusere karbohydratene i det store og det hele. Jeg kan ikke huske sist jeg spiste poteter, ris eller pasta. Brød spiser jeg bare unntaksvis. Blodsukkeret holder seg mye jevnere nå enn da jeg åt mye av disse matvarene.

TS, kan du eller noen andre fortelle hva dere spiser som tilbehør til middag i stedet for pasta, ris og poteter?

Jeg lager gjerne blomkålris eller linser med grønnsaker, men det er alltid greit med flere ideer :)

Anonymous poster hash: 2db63...6e7
Skrevet

Forøvrig er det poeng at det heter lavkarbo, og ikke nullkarbo, ikke sant? De fleste som spiser lavkarbo, spiser grønnsaker, bær og litt nøtter, og mange spiser også melkeprodukter og noe frø, og dette er helt fine kilder til både fiber og karbohydrater.

Det er helt greit at folk er skeptiske/kritiske til lavkarbo, men kan ikke vi som tror på lavkarbo få lov til å gjøre det, og argumentere for det, uten å bli kalt for fanatikere?

De som blir kalt "fanatikere" er jo de som ikke forstaar poenget du gjor her. Jeg spiser lavkarbo selv men ser at det har vaert kommentarer paa forum der folk sier at du ikke spiser "lavkarbo" dersom du ikke er i ketose. De skjonner ikke at "lavkarbo" rett og slett er en fellesbetegnelse paa flere typer kosthold som innebaerer at man kutter ned paa karbohydrater.

Saa ja, det er noen fanatikere paa KG, som visstnok har svaret paa alt og antyder at vekttap er umulig hvis du spiser en banan. Alle gjor som de vil, men det er en grunn til at folk blir irritert.

Gjest Nanne70
Skrevet

De som blir kalt "fanatikere" er jo de som ikke forstaar poenget du gjor her. Jeg spiser lavkarbo selv men ser at det har vaert kommentarer paa forum der folk sier at du ikke spiser "lavkarbo" dersom du ikke er i ketose. De skjonner ikke at "lavkarbo" rett og slett er en fellesbetegnelse paa flere typer kosthold som innebaerer at man kutter ned paa karbohydrater.

Saa ja, det er noen fanatikere paa KG, som visstnok har svaret paa alt og antyder at vekttap er umulig hvis du spiser en banan. Alle gjor som de vil, men det er en grunn til at folk blir irritert.

Du har sikkert rett i det, men jeg synes uansett det virker som om terskelen for å bli kalt "lavkarbofanatiker" er temmelig lav her inne på KG :) Når jeg var "nyfrelst" lavkarbospiser, ble jeg litt ivrig i argumentene min for lavkarbo, og det var tilstrekkelig til at jeg ble plassert i "fanatikerleiren". Så det går nok litt begge veier.

Skrevet

Jeg har lagt inn alt jeg spiser i en ukes tid på en app bare for nysgjerrighetens skyld. Jeg spiser det jeg har lyst på når jeg har lyst på det, så jeg teller ikke verken kalorier eller karboer. Bare lever.

Jeg spiser mellom 1400 og 1600 kalorier om dagen og karboene holder seg rundt 30-60g som regel. Med noen unntak da.

Vekten min er stabil og jeg har veid det samme i 10 år.

Anonymous poster hash: 30f3c...856
Skrevet

Jeg holder meg iallefall stabil på 1500 kalorier og trener hardt fire ganger i uka. Er jo bare 155 cm, men veier også bare 39kg og da forbrenner jeg mindre enn gjennomsnittet.

Skrevet

Jeg holder meg iallefall stabil på 1500 kalorier og trener hardt fire ganger i uka. Er jo bare 155 cm, men veier også bare 39kg og da forbrenner jeg mindre enn gjennomsnittet.

Da har du for lav BMI. 16.23, undervektig

Kontakt IKS

http://www.iks.no/

Anonymous poster hash: 7e739...050

Anonymous poster hash: 7e739...050

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...