Gjest Solgløtt Skrevet 29. april 2003 #1 Skrevet 29. april 2003 Har noen en god oppskrift på Satay-spyd? Jeg spiste dette i Nederland en gang, og det var himmelsk godt! Tror det var Minnie som nevnte denne retten i en annen tråd, har du en god oppskrift Minnie? På forhånd takk! :D
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 29. april 2003 #2 Skrevet 29. april 2003 800 g svinekjøtt 150 g peanøtter 1/2 chili 1 fedd hvitløk 1 dl H-melk Salt etter behov 1/2 agurk 1 løk Skjær kjøttet i passende strimler og tre dem på trespyd som du har latt ligge i kald vann en stund (hvis ikke brenner de). Peanøttter, chili, hvitløk og melk kjøres glatt i hurtigmikser. Smak til med salt om nødvendig. Hell litt av sausen over kjøttspydene og fordel. Grill spydene på sterk varme ett minutt på hver side. Serveres med resten av sausen som dip. Rå løk og agurk i biter er godt til. Minnie
Gjest Solgløtt Skrevet 29. april 2003 #3 Skrevet 29. april 2003 Tusen takk Minnie! Skal det forresten være salte peanøtter? Kan de grilles i ovnen?
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 29. april 2003 #4 Skrevet 29. april 2003 Jeg bruker usaltede peanøtter og i og med at de skal stekes så raskt ville jeg ikke brukt ovn, en grillpanne er mye bedre. Minnie
Lula Skrevet 29. april 2003 #5 Skrevet 29. april 2003 Hvis du ikke får tak i usaltede peanøtter, kan du bruke vanlige salte peanøtter. Skylle dem i så fall godt i kaldt vann først. Hvis ikke blir det lett for salt.
fruenge Skrevet 29. april 2003 #6 Skrevet 29. april 2003 Og så er det en del oppskrifter du skal bruke kokosmelk i stede for vanlig melk, spør du meg så er det å foretrekke.
Lula Skrevet 29. april 2003 #7 Skrevet 29. april 2003 Enig med deg Fruenge. Kokosmelk gir en bedre sataysaus. Men det er jo selvsagt en smaksak. Man kan jo også bruke 50/50 vanlig melk og kokosmelk dersom man ønsker å dempe kokossmaken noe.
Gjest Solgløtt Skrevet 30. april 2003 #8 Skrevet 30. april 2003 Ja da er garantert middagen i morgen klar. I Nederland spiste vi dette med pommes frittes med majones(!) på, og det var faktisk godt. Så nå skal jeg overraske min kjære. Får jeg kjøpt disse pinnene i en vanlig dagligvare-forretning? Minnie, jeg burde jo egentlig invitere deg på middag i morgen, du som skal legge på deg et par kilo. Dette blir jo skikkelig kaloribombe!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå