Gå til innhold

Fersk grillkylling i matbutikkene?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg er i tvil om kvaliteten på grillkyllingene rundt omkring i de ulike matbutikkenes "ferskvare"disker.

Ofte smaker grillkyllingen tørt, so mom den var fra i går. Hender det virkelig at de ansatte lar kyllingene lligge fremme på en benk for så å varme dem opp igjen dagen/helgen etter?

Hvorfor kan ikke kyllingene være bløte, saftige og kryddermarinerte?

Hver dag...? Og er kyllingene avlet av en bonde som mater de sunt, eller en bonde som mater de på masseproduksjonsmåten med mat som skal "svelle ut" kyllingen så den SER stor ut?

Hvordan kan vi være sikre på at dette ikke er billige kjøpte kyllinger fra øst-Europa eller Finland og Russland?

Skrevet

Jeg har alltid fått saftig, varm og god grillet kylling på flere forskjellige butikker, de har aldri vært tørre. Jeg har sett et par butikker selge gårdagens kylling til halv pris, og da står det spesifisert at den er fra dagen før.

Skrevet

Vel, jeg har hatt sommerjobb i en matbutikk en gang, og i den butikken ble ikke gårsdagens grillkylling solgt! (Men den ble inkludert i "husets kyllingsalat" o.l. Moralen er: Kjøp aldri noe butikken har laget selv, med mulig unntak for delikatesseforretninger) Allikevel er det nok lurt å være skeptisk... I "min" butikk ble først kyllingene tint opp, og så marinert i "grillkrydder" i et døgn på kjølelager, og så stekt. Noen ganger ble kyllingene stekt for lenge,og da ble de tørre. Så enkelt er det. Trooor det var Prior - og det betyr ikke kyllingvelferd, det heller...

Amarone

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Jeg jobbet i matbutikk før, i ferskvaren. Det må sies at rutinene der ikke var heeeeeelt... vel.

Dersom det ble stekt for mye kylling en dag, ble disse kjølt ned, satt på kjøla over natta og så varmet opp igjen morgenen etter, eller brukt i kyllingsalaten. Ble det veldig mye til overs, ble de fryst ned og brukt i salaten.

Hvorfor det blir gjort? Feilberegning? Det er mulig det vettu...

Skrevet

hos oss ble aldri gårsdagens kyllinger solgt, kun til halvpris ev eller lagt i frysa slik at folk kunne kjøpe dem billige frosne. Så vi på slutten av dagen det ville bli mange igjen, laget vi tilbud da.

at det blir brukt i kyllingsalat, har jeg ingen betenkeligheter med. Iallefall hos oss ble det jo godt oppbevart, og behandet godt. selv gjør man da det ofte, kjøper en kylling man dagen etter bruker i salat! Så lenge de ikke varmer den opp igjen, greit for meg!

Skrevet

Jeg har jobbet noen år som ekstrahjelp i ferskvaredisk.Vel, jeg kjøper aldri varm mat fra ferskvaredisk mer...

I den ene butikken jeg har jobbet kunne faktisk kyllingen ligge tre-fire dager før den ble solgt! Og det var veldig vanlig å varme opp kyllingen fra dagen før.

Gjest gjest1
Skrevet

Jobber selv i ferskvaredisk og er ubeskrivelig lei dette temaet (i jobb, ikke her)

Vi varmer ALDRI opp gårsdagens kylling!! Hvis der er noe igjen, selges den kald. (og den er korrekt nedkjølt, ja) Ja, vi steker kylling hver eneste dag, helt fra tidlig om morgenen..

Det som kan være problemet er at man steke for mye kylling i en ovn, og at de da blir liggende for lenge i varmeskap før den blir solgt. Da blir den tørr. Sånn er det dessverre. Ikke kjøp hvis du synes den ser dårlig ut, det er ikke kjøpetvang på butikken!!

(dette gjelder nok ikke dere, men nå er frustrasjonen allerede på vei ut kjenner jeg :oops: ) Jeg er så utrolig lei kunder som står og rynker på nesen og ser ut som jeg har vist dem en tallerken spy, for så og si "jeg får vel ta den da" NEI, du MÅ ikke det! :evil: Gå hjem, stek din egen kylling, og få den akkurat slik du vil ha den!! Eller finn på noe annet til middag, norske folk spiser noe uhorvelig mye ferdigstekt butikkylling.

(Takk, det var godt å få ut!! :wink: )

Selvfølgelig, produktet jeg selger burde være topp kvalitet hele veien, men det går dessverre ikke alltid. Det er vanskelig å vurdere en flytende kundemasse fra dag til dag.

Du kan være ganske sikker på at det er norske kyllinger i norske butikker, rett og slett fordi vi ikke har lov til å selge annet. Med mindre det er 400 skilt som gjør deg oppmerksom på at kyllingen din kan være en polakk :)

Caro

Gjest agurk
Skrevet

Gjør som meg, kjøp den rå og hiv den i din egen ovn! Blir best da!

Skrevet
Gjør som meg' date=' kjøp den rå og hiv den i din egen ovn! Blir best da![/quote']

Det er naturligvis det beste! Men kylling må være den eneste varen hvor ferdigbehandlet er billigere enn rå! Har alltid lurt på hvorfor det er slik... :klø:

Amarone

Gjest agurk
Skrevet

Bruker å kjøpe den i ferskvaredisken jeg. Koster akkurat det samme som den som er stekt!

Skrevet

Men det er jo flott at de er like billige, selv om ikke jeg har lagt merke til det! Skal kikke bedre neste gang. :-) Aldri mer frossenkylling, bare ferske fine.... :sikle:

Amarone

Gjest agurk
Skrevet

De ligger ikke fremme, du må spørre etter de. Må iallefall det her!

Gjest agurk
Skrevet

Hmm.. Kanskje ikke butikkene egentlig vil selge de? Men fått det på alle butikkene i nærheten som selger grilla kylling.. Skader ikke å spørre iallefall!

Pleier å steke den med sitron og timian og rosmarin inni, og salt og pepper på utsiden. Nam!

Gjest Kryddermarinert
Skrevet

Det er veldig godt når den grillede kyllingen fra butikkene er fersk og ikke tørr. Og aller best når den er marinert med masse kryddere!

Mmmmmm..men hvordan lager man slike kryddermarinader til kylling selv og hvordan gjør man det med en hel kylling?

Skrevet

Kryddermarinert: Jeg kan fortelle hvordan Meny, som jeg jobbet på, gjør det. Man tager en kylling, en bøtte (!) med grillkrydder og et par plasthansker. Så gnir man inn kyllingen godt med krydder, og lar den ligge et døgn kaldt, før man griller. Hjemme ville jeg gjort det ganske annerledes...

Skal mase etter fersk grillkylling på Ica i dag, jeg! :-)

Amarone

Gjest Anonymous
Skrevet

"Marinaden" fra Meny høres bra ut, men glemte du ikke å si olje? En marinade må vel være fuktig med olje?

Det virker som om grillkyllingene er behndlet riktig og rent de fleste steder ut fra svarene her. Men det er 1 svar her som skiller seg ut fra "gjest" som sier at der hun jobbet lå kyllingene fremme i 3-4 dager og butikken solgte dette!

Det er liksom slike svar jeg fryktet da...så helt trygg er en vel ikke da?

Skrevet

Nope! Ingen olje på Meny.

Amarone

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Jeg jobbet på Spar, der fikk vi dem ferdig marinert fra prior.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...