Gå til innhold

Bekymret for pusen min


Tyren

Anbefalte innlegg

På fredag fikk jeg beskjed om at den ene pusejenta mi har fått jurkreft!! Herregud for en beskjed å få. :sjokkert:

Vi har deppa hele helga og gruer oss veldig til imorra når hun skal opereres.... Det er liksom ingen ende på hva den stakkars katten min skal gjennomgå... :grine:

Ifjor sommer ble hun påkjørt og brakk bekkenet og måtte gjennom en stor operasjon og har i vinter hatt endel plager der hvor skruene og metall platen sitter...

For en måneds tid siden begynte pelsen der hvor hun opererte ifjor å bli borte og isteden for pels fikk hun ett svært kjøttsår... Etter flere prøver, viste det seg at hun faktisk har fått hud allergi, men er veldig mye bedre nå.

Og for ca 1,5 uke siden lå jeg og koste magen hennes og kjente en kul så stor som en drue... Siden hun skulle på kontroll på fredag som var, ble vi enige med vet'en om å sjekke det da. Jeg var veldig glad for at mannen min var med så han fikk stilt alle sprm han hadde behov for med en gang.

Det rare er at pusen vår viker ikke dårlig i det hele tatt, litt trøtt,men ellers i kjempeform. Innbilte meg liksom at de ble dårlige, men det kommer vel etter operasjonen isteden

Er det noen som har hatt katt med jurkreft og har erfaring med om alt går bra med katten senere ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Dalwhinnie

Jeg har hatt katt med jurkreft. Svulsten var ganske stor og med diffus utbredelse, så den stakkars lille katta hadde nesten 30 sting langs over magen etterpå. Men det gikk bra. Katter er overraskende kjapt på føttene igjen (min hoppet opp i vinduskarmen dagen etterpå, dog ikke like elegant som vanlig). Og til tross for at svulsten var stor og diffus, så fikk de fjernet alt og hun fikk ikke noe tilbakefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, så trist. :( :trøste:

Jeg ønsker deg, mannen din og pusen lykke til. Håper gullet blir bra igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk !!! :blomst_opp:

Dalwhinnie: det var godt å høre om katten din!! Fikk beskjed av vet'en at hun regnet med at det ikke ble mange stingene, for hun fjærner bare de to jurene som er "linket" mot hverandre.

Måtte pusen din gå med krave i mange dager ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Dalwhinnie

Jeg husker ikke hvor lenge hun hadde krage, men vi måtte ha den på så lenge stingene satt i. Vi klippet imidlertid litt av den, men ikke så mye at hun kom til for å bite elelr slikke i såret.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catwoman

heisann.

min pus ble operert for jur kreft i oktober. Oppdaget det på samme måte som deg, en liten kul ved det ene juret. Full fart til dyrlegen for å sjekke det ut, og det viste seg å være en liten svulst som de mente det var best å operer vekk.

Vet ikke hvor lenge hun hadde hatt kulen før jeg oppdaget den, men hun hadde ingen plager av den, som jeg kunne se, men hun ble litt aggressiv når jeg tok på kulen.

Så fernet de svulsten og den patten den satt ved, tror ikke de trengte å fjerne noen flere. Og sydde igjen.

Etter operasjonen var hun jo helt groggy etter narkosen ( den biten har du sikkert vært gjennom før) men da hadde våknet helt opp igjen var hun akkurat som seg selv igjen :-)

Jeg fikk velge om hun skulle ha krage eller bukbeskyttelse, jeg valgte bukbeskyttelse. En slags body. Syns det virket my bedre for henne enn den kragen. Den gikk hun med i ti dager, og dyrlegen fjernet stingene også etter ti dager.

Så det går nok fint med pusen din, dyrlegen sa til meg at sånne juravulster i de aller aller fleste tilfellene var ufarlige, og at det gikk greit å fjerne de. :-) Lykke til, og fortell åssen det gikk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir beroliget av å lese innlegg om hvor det går bra. Skal høre om sånn bukbeskyttelse, hørtes veldig lurt ut.

Jeg skal seff fortelle hvordan det går, vi kommer ikke til å hente jenta vår før til onsdag, i og med at vi er borte på dagen tirsdag.... :cry:

Vi får hamstre inn tunfisk i gele og kokt skinke, så blir det nok fest når hun kommer hjem. Lille pusen Gizmo, blir nok veldig glad når mammaen hennes kommer hjem igjen tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usj så fælt det var å måtte gå ifra pusen hos vet'en igår morges :sjenert: Både pus og jeg gråt... :cry:

Men operasjonen gikk iflg vet'en bra og jeg skal hente henne hjem imorra ettermiddag :-) Nå er jeg bare spent på hvordan formen hennes er og hvor sur hun er på mamsen sin... Hun blir nemlig så utrolig dårlig i flere dager av narkose + at hun kommer til å hevne seg ved på tisse i noe som er mitt, siden jeg avleverte henne hos vet'en og har påført henne "lidelse" :-? Så min kjære får all kosen og jeg er den som blir påført hevnen når hun er sur.... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catwoman

Godt å høre at det gikk bra :-D

Pusen din blir no kbare glad over å få komme igjen. :wink:

men pass på så hun ikke stikker ut (det gjorde min :oops:) hun skal jo ikke være ute før stingene er tatt, og katter kan være så utrolig kjappe og utspekulerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håper det går bra!

God bedring til pusen, vi må få høre hvordan det går fremover. :trøste:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har katter med jurkreft:

Har katten fått P-piller?

Jeg ringte min veterinær for å få piller til katten min for en tid siden, men hun ville ikke gi meg det.

Hun sa at flere og flere dyrleger har sluttet å gi ut disse pillene, nettopp pga kreftfaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Dere som har katter med jurkreft:

Har katten fått P-piller?

Jeg ringte min veterinær for å få piller til katten min for en tid siden, men hun ville ikke gi meg det.

Hun sa at flere og flere dyrlegen har sluttet å gi ut disse pillene, nettopp pga kreftfaren.

Det er i utgangspunktet tøysete. Veterinærer sier at katter kan bruke p-piller i fem år sammenhengende uten spesiell fare. det er langvarig bruk av p-piller som er farlig. Min første katt døde av jurkreft - da var hun 14 år. MEN en huskatt eller annen katt som ikke skal brukes i oppdrett bør absolutt steriliseres. Det er best, også helsemessig, for katten.

Avlshunner i rasekatt får p-piller. (At veterinærer ikke skulle skrive resept på p-piller høres ikke sant ut!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Heisann og vel overstått påske !! Jeg tenkte jeg endelig skulle oppdatere dere på formen til pus :-)

Vi hentet henne forrige onsdag og med en gang vi kom inn hos vet'en, begynte hun å HYYYYLE :grinele: når hun først hørte stemmene våre før hun fikk se oss!

Formen hennes var overraskende bra og påsken har vært laaaaaang :roll: når pus har vært "surra" inn i bukbeskyttelsen sin og har vært orntli :sinna::frustrert::kjempesinna: og bare har villet vært ute og løpt.... Må si at denn beskyttelsen fungerte veldig bra, til tross for at pus er smart :ler: og klarte å regelrett rulle seg ut av den ett par ganger, inntil vi fikk strammet den stramt nok..

I og med at pus er vant til å få være ute, så har det vært mange turer i bånd (gudskjelov er hun vant til det fra før) selv om det ikke har vært helt det samme.

Imorgen skal vi ta stingene, så da blir hun nok glad når hun kan få løpe i det fri uten bukbeskyttelse og bånd :danse: Det skal bli deiligt å kunne ha døra oppe igjen uten å tenke på hvilken katt som er ute og hvilken som er inne :Nikke:

Forhåpentligvis så får hun ikke noe mer sykdom som gjør at hun må til doktor dyregod på veldig lenge(dyrt er det også... 2200,- kosta detta, selv om det går på forsikring, så får jeg ikke tilbake de pengene før mot slutten av neste uke....), nå har hun snart helt angst når hun skal ut og kjøre bil - det som hittil bare har vært gøy :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catwoman

så fint at dte går bra med henne :-)

(kjenner igjen den der med å rulle seg ut av bukbesjyttelsen ja :ler: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hmmm, har forresten fått svar på om det var godartet eller ondartet kreft....

Til både vet'en og vår overraskelse, så var det ikke kreft! :) Det var en overaktiv lymfekjertel, som ikke er farlig i det hele tatt ! :-) Synd at den eneste muligheten for å finne ut av det var å operere - for kattens skyld altså.

Vet'en hadde aldrig vært borti ett sånt tilfelle tidligere, bare hørt om det.

Godt er det ihvertfall å vite at hun da ikke kan få tilbakefall !! :):):) Hun har det veldig bra, til tross for pelsløs mage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var bra at det gikk så bra med katten din og at det ikke var kreft det var snakk om. Katten til kjæresten min har nettopp også opererert for jurkreft, og det går forhåpentligvis bra for den og. Det jeg reagerte litt på at det var så dyrt hos veterinæren din. Det kan kanskje ha noe å gjøre med at det ble gojort på en klinikk hvis det ble det? Vi tok katta til kjæresten min til den lokale dyrlegen, siden vi bare måtte få den vi fant som var leidg på dagen siden byllen hadde gått som langt som å sprekke og lukta ille, men vi betalte 800 kroner inklusiv medisinen.

Men selvsagt, en kan jo ikke sette pris på kattapusen sin :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...