Gå til innhold

Overkjørt av svigerfamilien

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Fast bruker, anonym nå

Jeg kom hjem fra jobb tidlig i dag og fant min datter og min svigermor sittende ved kjøkkenbordet med fargeprøver, tapetprøver og andre ting. Da jeg spurte hva dette var for noe kunne min datter på 13 fortelle at hun skulle få pusset opp rommet i julegave. Svigermor og svigerfar har planlagt dette bak min rygg og de hadde visst planlagt mye også. Ting var allerede bestilt. Og møbler også, bla. ny stor seng, skrivebord, bokskap og diverse. Nå satt de og snakket og gardiner, sengeteppe og puter.

Da jeg sa at det ikke passet så godt ble jeg møtt med følgende kommentar av min svigermor;

"Kom nå ikke men dumme innvendinger, rommet hennes er jo IKKE pent, dessuten skal vi lete en tapetserer og andre ting, du trenger ikke gjøre noe" :o

Jeg ble så sint :evil: hva er galt med rommet hennes? Det kunne kanskje trengt maling men gardinene er bare 15 år gamle og kun sover godt på min gamle campingseng (ny seng har vi ikke råd til nå). Leksene gjør hun på kjøkkenet og bokhylle synes jeg ikke hun trenger.

Sitter her og føler meg overkjørt, min datter snakker ikke om annet, hun og svigermor skal på IKEA og andre steder og kjøpe masse ting (som hun ikke trenger) og svigerfar skal kjøpe datamaskin til henne (som om hun trenger det).

Noen gode råd til hva jeg skal gjøre, jeg er jo moren hennes og jeg vet hva hun trenger og ikke!!!

Fortvilet mamma

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her setter du foten ned og sier NEI!

Det er ditt hjem og DINE avgjørelser!

Datteren din er gammel nok til å skjønne hvorfor også, om du forklarer det nøye til henne. Klart hun blir sur, men vil nok forstå etterhvert.

Jeg hadde blitt så forbanna at jeg hadde lempa henne ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

si klart fra til besteforeldrene at du skal være med på prosessen..

og at de for framtiden får klarere den slags med deg..

å gi en gave som en enkelt ting (eks en seng) må de fremdeles kunne gjøre..

men å gå inn i ditt hjem og begynne tapetsering osv skal ikke foregå uten at de har tatt det opp med eg og din mann (og fått godkjennelse!!) før det nevnes et pip til barnet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det går an :o Enkelte svigermødre er verre enn pesten altså! Hold deg hard du. det er tross alt du som bestemmer! Skjønner godt at du er forbanna ja. Det der har jeg ALDRI akseptert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sover hun på campingseng???? Gardinene er 15 år gamle???? Da tror jeg at jeg hadde sagt ja takk til økonomisk hjelp fra svigers!!! Har jente på 13 selv og vet hvor mye et kult rom har å si når hun samler venninnegjengen der........Hun har fått TV til rommet sitt i julegave av svigers. Det er da helt i orden; så lenge de har lyst og anledning til å gi henne det, hvorfor skulle jeg nekte???? Tenkte på det da du nevnte PC! Jenta får vel stort sett bestemme farger og tapet selv, går jeg ut i fra. Og så lenge dere slipper den økonomiske og arbeidsmessige biten av dette, må det vel bare være hyggelig for 13-åringen og få dette av besteforeldrene! Men skjønner jo at du syns hun kunne rådført seg m dere først da.........

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

oi.. der leste jeg det med campingsengen..

igjen en tulletråd!! :roll:

(og bare i tilfellet den skulle være ekte; ta for all del i mot en ekte seng til jenta.. og en pult må da en 13 få ha.. !)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal hun være overbærende da?

Dette er snakk om å sette seg i respekt!

Overkjørt en gang, overkjørt alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at du reagerer veldig på at de gjør dette helt over hodet på deg. Men jeg lurer litt når du skriver:

Jeg ble så sint :evil: hva er galt med rommet hennes? Det kunne kanskje trengt maling men gardinene er bare 15 år gamle og kun sover godt på min gamle campingseng (ny seng har vi ikke råd til nå). Leksene gjør hun på kjøkkenet og bokhylle synes jeg ikke hun trenger.

15 år gamle gardiner, campingseng og ingen bokhylle høres ut som et stusselig ungpikerom. Og om dere ikke har råd til å pusse opp, så kan det jo være greit at svigers trer støttende til? Jenta di synes helt sikkert at det er kjempekult og få være med på å bestemme oppussingen av rommet selv, og selv om hun får noen "unødvendige" ting som PC vil den kunne være til nytte for resten av familien også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun trenger ikke bokhylle og har ikke leksepult...........må da være kødd dette........v nærmere ettertanke! :o

Kan høres sånn ut ja.... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hun som skrev hovedinn.

Dette er ikke tull, hun sover på en campingseng inntil vi har råd til å gi henne en bedre seng. Det er ikke alle som driter penger nemlig :evil: Vi har akkurat pusset opp andre steder i huset, bla. badet.

De har visst rådført seg med min mann og han synes dette er kjempefint. Dattern min har valgt ut farger og tapet (kjempedyre ting) og går rundt og er kjempefornøyd. Hun har allerede begynt og pakke ned tingene sine for han som skal male/tapetsere kommer visst nå på torsdag. Føler meg overkjørt og maktesløs.

Fortvilet mamma

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:hoho:

Jeg slettet mitt første svar jeg..for alle andre svarte jo seriøst...

Men ærlig talt...

Dersom dette er seriøst og det må vi gå ut fra at det er...

Så stakkars stakkars jenta di som ikke får lov til å pusse opp rommet sitt...

Innlegget er endret ~Sissan - moderator

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

dersom jeg skal fortsette å ta tråden seriøst (ha, ha! :hoho: )

så må jeg si at dersom det står så dårlig til, bør du absolutt ta takknemlig i mot.. jenta fortjener bedre...

det eneste jeg mener du bør tenke gjennom er PC`n..

ikke fordi den er "unødvendig" (masse nyttig hun kan gjøre med den i allel fall.. så unyttig blir den ikke) men fordi jeg mener det er foreldrene som må ha ansvaret for barn på den alderens internetsurfing..

du kan f.eks foreslå at pc`n kan stå på et fellesrom (så har du oversikt over hva hun bruker den til) og at hun skal ha begrenset tilgang til den.. (f.eks ubegrenset tid til skolearbeid men max en time (eller annen tidsbegrensing) til "ikke skole-aktiviteter" (mailskriving, surfing, spilling osv))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hun har ikke så mye bøker og de hun har står i tv stuen sammen med andre bøker, på rommet sitt har hun seng, stol, klesskap (som selvsagt ikke er godt nok nå) og ett lite bord og teppe har hun også.

Synes dette er mer enn godt nok for henne.

Fortvilet mamma

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hvorfor skal hun være overbærende da?

Dette er snakk om å sette seg i respekt!

Overkjørt en gang, overkjørt alltid.

Når man er voksen skal man sette barns behov før sine egne. Å sette seg i respekt her virker totalt meningsløst når hun ser hvor glad datteren blir. Har hun selvtillit nok, hefter man seg ikke opp i slike bagateller. :blunke: Intensjonene fra svigerforeldrene var gode, og det er det som teller, etter min mening :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke tull, hun sover på en campingseng inntil vi har råd til å gi henne en bedre seng. Det er ikke alle som driter penger nemlig :evil: Vi har akkurat pusset opp andre steder i huset, bla. badet.

De har visst rådført seg med min mann og han synes dette er kjempefint. Dattern min har valgt ut farger og tapet (kjempedyre ting) og går rundt og er kjempefornøyd. Hun har allerede begynt og pakke ned tingene sine for han som skal male/tapetsere kommer visst nå på torsdag. Føler meg overkjørt og maktesløs.

Fortvilet mamma

Dere har pusset opp andre steder i huset, mens 13-åringen din skal bo i rottereir, sove på campingseng og får ikke lov til å ta imot bokskap og en skikkelig seng av besteforeldrene sine????

Ikke narr meg til å le!!! :roll:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Synes dette er mer enn godt nok for henne.

hva mener du med "godt nok for henne"?

jeg reagerer veldig på den campingsengen.. det å pusse opp noe som helst annet mens barnet ligger på en campingseng er latterlig!!

en orntlig seng trenger nesten ikke å koste noe (en grei rammemadrass fås til under 2000) mens opppussing av bad er knalldyrt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hun får da lov til å få skikkelig seng men ikke før vi har råd. Badet måtte pusses opp pga. vann- og råteskader og kunne ikke vente. Hun bor ikke i noe rottereir, veggene er lyseblå (bare litt slitte) og gardinene hvite, teppet er også blått. Rommet er ikke noe rottereir!!!! Stolen hun har er en hvilestol med fotskammel.

Fortvilet mamma

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...