Gå til innhold

Scrapbooking

Gjest olive

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til å forsøke meg litt på scrapbooking.

Det er så masse fint å få kjøpt på nettet, men er det noen av dere som vet om det finnes et slags "nybegynnersett" der man får med album, ark og diverse annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke hvor du bor, men onsdag er "Scrappe-kveld" hos Scrapbooking.no. Da kan du bare møte opp med albumet ditt, og evt. kjøpe ting og tang mens du sitter der. Du kan også få så mye råd og veiledning som du ønsker, samt bli kjent med andre scrappere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant faktisk ganske mye sånt på ebay en gang.

Det var store og små pakker med papir og andre ting.

Bare gå inn på ebay og gjør et søk, så er jeg sikker på at du finner en drøss med "pakker".

Ellers har Panduro en del utstyr tror jeg.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk tak i et slags sett på bokhandelen. Album, ark, noen klistremerker og border, samt mønstersaks og en slik greie til å krykke ut små ender i papir.

Har tenkt til å lage et album til besteforeldrene til jente mine til jul.

I tillegg gikk jeg amokk i nettbutikken scrapbooking.no :oops:

Så gjenstår det bra å finne tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sunshine-t

Not to worry, vi er flere som har gjort det, Olive :lol:

kjenner meg ganske godt igjen der ja!! dagen etter jeg hadde hentet pakken min, fikk jeg mail fra de. masse tilbudsgreier.. fikk jo helt noia jeg da!!hehe!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare utrolig morsomt å lage album. Selv har jeg ikke helt sansen for altfor masse dill og dall, men limer inn en del knapper, paper cuts og sånne poff-greier (sånne myke greier vet dere). Synes det blir flott. Men jeg bruker jo år og dag på å lage en side :o Blir nok aldri ferdig med mitt første album...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder på nå, og det er kjempegøy!

Nesten som å lage hjemmesider (som jeg også gjør en del), men vanskeligere for man har jo ingen "undo-knapp". He-he.

Tror mottoet mitt må bli "less is more".

Foreløpig har jeg jo bare startpakken min også, og det er kanskje like greit, i alle fall sånn i starten.

Planen er nå å lage to album, med 12 sider i hver.

Hvert ark representerer en måned i 2003, også blir det altså julegave til bestemor og bestefar og mormor og morfar. Og bildene er av jentene.

Blir fin gave tror jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Den tanken var god. Den skal jeg lagre i hodet mitt til.. ja, til en gang i fremtiden da mine foreldre og svigerforeldre får barnebarn :)

Forøvrig har jeg kjempelyst til å lage litt penere album. Jeg LIMER allerede inn bildene mine, men det var dette med farger, motiver, klistremerker etc jeg tenkte på...

Men jeg har hørt noe om at vi må bruke papirer uten syre i (?) Hvordan vet jeg det da? De fargede album-sidene de har på fotobutikken står det ikke NOE om dette på...

Har lyst til å gå amokk på en nettside jeg også, så kanskje..... når økonomien tillater det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg har hørt noe om at vi må bruke papirer uten syre i (?) Hvordan vet jeg det da? De fargede album-sidene de har på fotobutikken står det ikke NOE om dette på...

Syrefritt papir er viktig for å bevare bildene over tid. Desverre er ikke alltid de løse arkene man får kjøpt syrefri. Da er det bedre å kjøpe merkede kvalitetsalbum...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Men jeg vil ikke ha et merket album, jeg vil ha et album som er "ringperm" også putter jeg inn ark med bilder på. Det er det jeg HAR, og ejg tenkte bare å "videreutvikle sidene" i dem. Liker godt disse albumene, de er passe store, har greie ark (finnes i mange farge, enda har jeg bare hvite, er nemlig skaptisk til om de fargede har syrer (kan de hvite ha det også? De sorte da?) Jeg kan ikke noe om dette, men vil jo bevare bildene mine, så MÅ jeg, så får jeg heller bytte albumtype da... Om jeg altså ikke kan få tak i SYREFRITT papir. (litt rart om albumsider som selges på fotobutikk er syreholdig? Men det står ikke noe på dem, jeg har undersøkt...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker løse ark som jeg setter inn i ringperm. Selve permen skal jeg trekke med tøy etterpå og applikere navnet til jenta mi på.

Jeg bruker svarte ark. Om det er syre i dem eller ei, det aner jeg faktisk ikke. Jeg bruker hvit, sølv- og gullfargede penner på de svarte sidene. I tillegg lager jeg en del fargede bakgrunner selv ved bare å klippe til "rammer" til enkelte av bildene. Tegner også en tynn linje i hvitt, gull eller sølv rundt de fleste bildene, sånn at sidene ikke skal bli dystre pga det svarte. Noen ganger skriver jeg på farget papp som jeg limer inn, jeg limer inn knapper og paper cuts, og alt er med på å sprite opp sidene uten at de blir "dollete" (som jeg kaller det).

Hmmm, kanskje jeg skal sjekke dette med syre eller ei i arkene mine? *noterer bak øret*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zalomine

Det du beskriver ligner litt på det jeg vil gjøre.

Jeg er ikke så opptatt av å få det kjempemasse komplisert, slik jeg leser på disse nettsidene, men enkelt og greit å lage et pent album, emd litt farger, bilder, minner og tekst.

Men jeg vil gjerne finne ut av det med syre i papiret. Det er jo FOTOKARTONG jeg bruker, kjøpt på fotobutikk, laget for å være albumsider, så jeg kan ikke helt skjønne at de skal være skadelige? Derimot å ta "farget tegnepapir" til å lime inn, det er jeg skeptisk til (selv om det frister, for fargene) så der må jeg finne på noe lurt etterhvert...

Har baer lyst til å få litt farge inn i albumene mine jeg. Limer og skriver gjør jeg allerede...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kan spørre i butikken du handler, eller eventuelt ringe produsenten? Jeg vet at albumprodusenten Henzo har en garanti som bl.a innbærer at alle albumark og mellomlagsark er syrefrie, men jeg vet ikke om Henzo leverer løse ark..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

"Lim-duttene" mine er trygge da, de er fra Henzo, men jeg er rett og slett ikke sikker på hvem som lager arkene, det står bare "Time saver. Photos" på dem (jepp, jeg hadde en helt ny pakke liggende) De jeg har nå er hvite, men jeg vet de finnes med farge, jeg har lyst på det.

Kan kjøpe dem et annet sted, i syrefri kvalitet, dersom det finnes noen som selger i det formatet (altså A4, med huller til å putte i ringperm) Sånn at de passer inn..

Jaja, punkt en er å få fremkalt noen bilder. Jeg har minst 200 liggende, men mangler noen, og dermed ble det stopp på albumprosjeket mitt....

Jeg tittet litt mer, og fant ut at albumene er laget av de som står bak Henzo, så kanskje det er de som står bak papiret også da, da anser jeg meg som trygg?

Skal ta en tur på fotobutikken en dag og titte litt (spørre dersom det ser ut til at der er noen fornuftige mennesker som kan svare, kanskje) og plukke med meg litt dill hjem... Fremkalle bilder, og KOSE MEG!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Zalomine

Forøvrig er hjemmesiden deres meget halvferdig (for den som lurer på om de bare har gjort dårlig linkarbeide, titt på "kontakt" der står det hav som skal være på sida, og "må lages". Genialt....

de albumene jeg har er ikke de som er avbildet, men de har et merke med dette navnet på seg. Jeg gleder meg til den siden der evt blir ferdig, sikkert en koselig plass å titte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle trekke fram denne, for å fortelle at jeg snakket med en representant for Rohde og Sæter idag (henzoimoportøren).

Representanten sa at absolutt alle produkter de solgte, er helt syrefrie - testet opp og ned og in mente.

Time Saver er av R&S' produkter, og følgelig helt trygge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Så flott!

for jeg fant noen papirer på fotobutikken som det sto på var garantert syrenøytrale, men det var bare papier, UTEN HULL I. Og jeg ville ha farget kartong til å sette i permen, og eventuelt dekorre ekstra med andre papirer (syrenøytral, er det det samme som syrefri da? Det var scrapbookingpapirer, så jeg antar de er greie)

Nå gleder jeg meg til å lime inn bilder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gubban........jeg vet neimen ikke om jeg tør å begynne med sånt jeg asså -hehe :o

Sitter allerede omtrent hver dag med bilder av småtten og det ene albumet han har (foreløpig) og klipper og limer.

men det så unektelig morsomt ut ja.......Kanskje det blir en tur på Panduro først før jeg gir meg i kast med sånn netthandling..............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...