Nilma Skrevet 3. september 2003 #1 Skrevet 3. september 2003 Har noen en oppskrift på sunne muffins, uten mye sukker og fett? Både salte og søte, av typen "mat-muffins" ønskes (m.a.o. ikke kaker), gjerne med frukt, nøtter, havregryn osv. *Krysser fingrene og håper på svar*
Gjest gjest1 Skrevet 3. september 2003 #2 Skrevet 3. september 2003 Har et oppskrifts hefte fra le gordon bleu (eller noe i den duren) Der står det en hel del sunne muffinsoppskrifter. Bla frokost muffins med musli, og grove muffins med paprika og mais. Dette heftet fås kjøpt i bokhandelen, men hvis jeg kommer på når jeg kommer hjem, kan jeg se om jeg får skrevet av et par oppskrifter til deg.
Smurfa Skrevet 3. september 2003 #3 Skrevet 3. september 2003 Kommer deg i forkjøpet, Pulverheksa. Har nemlig dette heftet, så nå skal jeg finne noen oppskrifter til Nilma. :D KLIMUFFINS Dette er en helsemuffins som inneholder mye fiber og som bare er søtet med honning. En super start på dagen. De smaker best nystekt og varme med litt smør. 225 gr hvetemel 75 gr kli 1 1/2 ts bakepulver 185 gr rosiner 90 gr usaltet smør 4 ss honning 2 egg 250 gr nøytral yoghurt Slik gjør du: 1) Forvarn ovnen til 210 grader. Sikt mel og bakepulver ned i en stor bolle, rør inn kli og rosiner og lag en fordypning i blandingen. 2) Varm opp smør og honning i en liten kjele over svak varme og rør til smøret er smeltet. Bland godt. Visp sammen egg og yoghurt og hell det i fordypningen i de tørre ingrediensene sammen med smør-/honningblandingen. Rør sammen med metallskje til deigen er akkurat såvidt blandet-ikke lenger. Deigen skal være klumpet. 3) Fordel deigen i ca 12 muffinsformer til de er omtrent 3/4 dels fulle. Stek dem i 20 minutter, eller til en prøvepinne stukket i midten av en muffins kommer tørr ut. Avkjøl på rist. Server dem varme eller kalde med smør. Har ikke smakt disse selv, men de kan jo være verdt et forsøk.
Smurfa Skrevet 3. september 2003 #4 Skrevet 3. september 2003 Her kommer enda en oppskrift. MÜSLIMUFFINS Dette er ideel frokostmat! 150 gr hvetemel 75 gr sammalt hvete 1 ts bakepulver 100 gr ristet müsli 115 gr brunt sukker 85 gr rosiner 2,5 dl melk 2 egg 100 gr usaltet smør, smeltet 75 gr ristet müsli, ekstra 1) Forvarm ovnen til 210 gr. Sikt sammen mel og bakepulver, men la det grove som blir liggende igjen fra det sammalte melet bli med i bollen, Rør inn müsli, sukker og rosine, og lag en fordypning i blandingen. 2) Visp sammen egg og melk, og hell blandingen i fordypningen sammen med smøret. Rør sammen alle ingr. med en metallskje til deigen akkurat er såvidt samlet - ikke mer. Også denne deigen skal være klumpet. 3) Fordel deigen i 12 former- omtrent 3/4 dels fulle. Dryss over ekstra müsli på toppen av hver muffins, og klem den litt ned i deigen. Stek dem i ca 20 minutter. Avkjøl på rist. Smaker visstnok herlig når de serveres varme med smør til.
Vianne Skrevet 4. september 2003 #6 Skrevet 4. september 2003 Har ikke prøvd disse selv, men de høres gode ut. Ostemuffins med kesam: 250 g mel 2 ts bakepulver 200 g revet ost 4 egg 1 beger Kesam (brukte mager) 1/2 ts paprikapulver 1 ts provence-krydder Bland alt godt sammen, men ikke rør for lenge, da kan de bli tunge. Stekes på 170 grader i en halv time, nederst i ovnen. Deigen er ikke flytende, som når en lager vanlige muffins. Min deig ble iallefall veldig fast og måtte settes med spiseskje i formene. Jeg fikk 24 muffins i papirformer.
Gjest gjest1 Skrevet 4. september 2003 #7 Skrevet 4. september 2003 Har prøvd begge muffinsene til smurfa. Der er kjempegode. Og er lagd på den tiden det tar å få ovnen varm. De kan fryses og varmes opp i microen da blir de som nystekte igjen.
Nilma Skrevet 4. september 2003 Forfatter #8 Skrevet 4. september 2003 Takk for svar Pulverheksa, Smurfa og Ztella! :kysse: Disse grove muffinsene med mais og paprika du nevner Pulverheksa, de høres veeeeldig gode ut...*hinter / maser diskret*. Eller har dere eventuelt navnet på dette heftet dere nevner, kanskje like greit å få tak i det selv?
Grooo Skrevet 9. mars 2004 #9 Skrevet 9. mars 2004 Oj for en bra tråd! Fikk lyst til å bake jeg og!!! Og slenger samtidig inn oppskriften på mine ostemuffins: Ostemuffins 250 gr. hvetemel 3 ts. bakepulver 200 gr. revet ost 4 egg 1 beger (3 dl) rømme salt, paprikapulver, oregano etc. (bruker i alle fall en t-skje med paprikapulver, er bare å prøve seg fram?) Små pølsebiter, paprika, løk etc. blandes i deigen, og deigen fordeles i en muffinsplate med plass til 12 muffins. Det er kanskje lurt å bruke papirformer i tillegg, for det har ofte lett for å sette seg fast. --> Stekes på 200 grader i ca 25 minutter Like gode varme som kalde!
Gjest 1111 Skrevet 9. mars 2004 #10 Skrevet 9. mars 2004 Ostemuffins høres jo helt herlig ut da! tror jeg må bake en dag
Arkana Skrevet 9. mars 2004 #11 Skrevet 9. mars 2004 Lunsjmuffins (10 store eller 16 små) 2 gulrøtter 1 purre 5 dl hvetemel 3,5 dl sammalt hvete grov 3 ts bakepulver 1 ts salt 2 ss hakket frisk timian eller 1 ts tørket 3 egg 2,5 dl vann 1,5 dl kefir 1 dl olivenolje 1 egg 2 dl cottage cheese Riv gulrøttene grovt. Skjær purre i tynne ringer. Bland sammen det tørre og tilsett grønnsaker og timian. Pisk eggene skikkelig opp og visp inn vann, kefir og olje. Rør eggeblandingen inn i det tørre. Fordel røren i muffinsformer. Bland sammen egg, cottage cheese, seterrømme og ost. Lag en fordypning i hver muffins og hell i en skje røre. Pynt med litt purrestrimler og stek ved 175 grader i ca 30 minutter. ½ dl seterrømme 1 dl revet ost
Snuppelure Skrevet 21. april 2007 #12 Skrevet 21. april 2007 Nå har jeg bakt müsli-muffins og det ble knall godt!!! Jeg droppet rosinene men fordelte litt frosne bær i foremen etter at rørern var fordelt. Neste gang skal jeg prøve med eple og kanel. Dette var nam!
Gjest Borghild Skrevet 23. april 2007 #13 Skrevet 23. april 2007 Muffins er aldri sunt. Enkelt og greit.
Gjest Elfrida Skrevet 23. april 2007 #14 Skrevet 23. april 2007 Jeg tror jeg har funnet denne linken her på KG tidligere en gang: http://www.dagensmuffin.se/ Her finns det over 600 oppskrifter på muffins, og det er en søkefunksjon der. http://www.dagensmuffin.se/show.pl?id=703 Dette er en 'sportsmodell' som er uten fett i det minste.
Gjest Marlene Skrevet 1. august 2007 #15 Skrevet 1. august 2007 Jeg pleier å kjøpe sånn speltblanding også har jeg i litt havregryn, nøtter, linfrø etc. (spørs helt hva jeg har i skapet) Da får jeg fylt opp ett sånn muffinsbrett fra Ikea + at jeg får ett brød ved siden av. Det blir jo ikke muffins muffins, og det smaker jo det samme som brødet, men det er litt med det psykiske... Putter man i eks blåbær trenger man ikke pålegg på heller...
Gjest Gjest-hilde Skrevet 25. februar 2009 #16 Skrevet 25. februar 2009 Hva med disse? http://www.pickles.no/bringebrmuffins-gone-bananas/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå