Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har stormet om Åsne Seierstad de siste dager ang hennes bok "Bokhandleren i Kabul". Mener dere hun har begått overtramt ovenfor bokhandleren og hans familie? Jeg har riktignok ikke lest boken så mine tanker omkring det er fra media. Jeg får inntrykk av at de ikke har diskutert innholdet av boken før den ble skrevet. Samtidig må jeg jo si at dersom jeg bodde i f.eks Afganistan og hadde en forfatter boende hos meg hadde jeg krevd å fått lest ALT av innholdet før den kom på trykk. Er litt seint å komme med det lenge etter at boken er gitt ut.

Men samtidig synest jeg en forfatter journalist, i dette tilfelle Åsne, har ansvar med hva som blir skrevet dersom det viser seg at det kan skape farlige konsekvenser for denne familien.

Hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke lest boken, eller hørt hennes versjon av saken (har hun sagt noe?) - så det er farlig å uttale seg når man kun har hørt en såret sjels tanker om det.

Hun får rimelig pepper i en kronikk i Aftenposten i dag også. Blir litt lei meg på hennes vegne. Om hun har vært klønete har det nok fått endel konsekvenser ja.

Generelt vil jeg si at man som journalist og forfatter må være rimelig trygg på hva man driver med, og konsekvensene av det. Integritet er en glemt greie, får jeg følelsen av...

Skrevet
Jeg har ikke lest boken, eller hørt hennes versjon av saken (har hun sagt noe?) - så det er farlig å uttale seg når man kun har hørt en såret sjels tanker om det.

Ja, hun har vært intervjuet på tv og i aviser. Hun uttalte i ett intervju i vg:

"- Det er mulig jeg trakk gjestfriheten noe langt, men jeg mener at det er viktigere å få frem sannheten, sier Åsne Seierstad. Hun sier hun ble sjokkert over det hun så og opplevde, og føler at verden har krav på å få vite om det som skjer i landet. Det vil hun formidle gjennom å fortelle om Mohammads familie, som hun mener er ganske typisk for den gjennomsnittlige afghanske familie."

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=73807

Men som sagt så vet ikke jeg om bokens innhold vil ha farlige konsekvenser for denne familien. HUN mener den ikke vil ha det, mens bokhandleren mener den vil ha det. Jeg har jo lest hun har fått mye positiv tilbake meldinger, men også svært negativ kritikk. Jeg synest det er nå litt rart at den kritikken kom NÅ, og ikke med en gang boken kom ut. Det er nå en liten stund siden den kom ut i Norge.

Skrevet

Har ikke lest boken, men har nettopp bestilt den på nettet til 98 kroner!

Kan være verdt å lese, kanskje?

I alle fall er det ikke tvil om at hun får mye gratisreklame nå...

Skrevet

Ikke på www.haugenbok.no vel?... :sjarmor:

Skrevet

Der kostet den nemlig 99,-...

Jeg har ikke tenkt å kjøpe den, i solidaritet til bokhandleren. :blunke:

Skrevet

Jeg er ikke i tvil om sannhetsgehalten i denne boken. Selvfølgelig har bokhandleren og Åsne ulik oppfatning av det som skjedde. Jeg mener det er jo helt naturlig. De har ikke de samme kulturelle brillene. Åsne skriver ut i fra sine tolkningsapparater som er gitt fra hennes kultur og henne som kvinne. Mens han har en helt annen virkelighet. Dette er en vanlig "konflikt" for sosialantropologer som er ute å forsker på andre samfunn, bare at disse antropologene har til hensikt å forstå hvorfor de handler, snakker og gjør slik de gjør ut fra deres kulturelle verden, mens Åsne rett og slett har beskrevet virkeligheten ut fra sin livsverden.

Jeg har ikke lest boken, men akter å gjøre det :wink:

Skrevet
Jeg er ikke i tvil om sannhetsgehalten i denne boken. Selvfølgelig har bokhandleren og Åsne  ulik oppfatning av det som skjedde. Jeg mener det er jo helt naturlig. De har ikke de samme kulturelle brillene. Åsne skriver ut i fra sine tolkningsapparater som er gitt fra hennes kultur og henne som kvinne. Mens han har en helt annen virkelighet.

Jeg er heller ikke i tvil om sannhetsgehalten i boken. Men dersom det viser seg at familien får problemer, så burde gjerne bokhandleren vært anonym. Istedet for "Bokhandleren i Kabul", så kunne det vært "Mureren i Kabul". Hmm...tror jeg må lese boken ja. :wink:

Skrevet

Har lest boken, og den avdekker mye om et liv vi ellers aldri ville få innsikt i, nemlig kvinnenes. Kvinner kan aldri intervjues, da mannen er overhodet og den eneste man som utlendign kan snakke til ute.

Jeg mener det er KVINNENES stemme vi hører i boken, en viktig stemme som ellers er taus.

Hvis han mener familien nå er i stor fare, ville jeg holdt en litt lavere profil enn han nå gjør. Hvis folk mener Åsne utleverer familien er det rart ingen sa noe da boken kom for 1 år siden.

Jeg likte boken godt (men følte jeg hadde lest hele på forhånd pga mye medieomtale og utdrag), og satt igjen med mange spørsmål om hvordan det gikk med alle disse menneskene.

Skrevet

Han har vel funnet ut at Åsne har tjent så mye penger på boken, at han vil ha en bit av kaka.

Skrevet

Jeg har ikke lest boken, men av en eller annen grunn så misliker jeg Åsne Seierstad. Syns derfor det er helt kult at hun får litt pepper nå!! :ler:

Gjest Embla s
Skrevet

Jeg er heller ikke sikker på bokhandlerens motiv for å ta opp dette nå, (kan det være fordi det er først nå at boken er tilgjengelig i Afganistan, med oversettelse?). Jeg syns også det er viktige stemmer som blir hørt i boken og at det er en historie som absolutt bør skrives.

Men hun kunne og burde gått fram annerledes. Syns det er merkelig at ikke apparatet rundt henne (forlaget) har vært mer opptatt av de formelle sidene rundt utgivelsen, i fht bokhandleren.

Jeg syns en kommentar som "det er mulig at jeg strakk gjestfriheten vel langt, men..." er en usympatisk kommentar. Det er mange hensyn å ta og det er synd hvis noen er så fokusert på sitt prosjekt at de ikke vurderer hensynet til andre.

I et slikt prosjekt, syns jeg det ville vært naturlig å anonymisert kilden.

Skrevet

Grunnen til at det ikke kom opp før nå, er at bokhandleren ikke leste boken før en KK journalist visstnok ga ham en engelsk utgave.

Hvis det stemmer at familien nå er i fare så synes jeg det er skremmende at hun kan utgi noe slikt uten at personene i boken er anonym.

Jeg kan vel si meg enig i at det er viktig at verden får innsyn i slike ting, men når det er fullt mulig å gi det innsynet uten å utlevere hvem disse personene er, skjønner jeg ikke hvorfor hun gjorde det på denne måten.

Har ikke lest boken selv, men regerte litt på det Jan Guillou uttalte om at han tviler på at boken er sann. Han sier bl.a:

At menn skal ha fortalt henne hvordan de har deltatt i seksuelle overgrep. Nei, det tror jeg ikke de har gjort.

Akkurat dette synes også jeg høres usannsynlig ut, men hvem vet.....

Synes i hvertfall at bokhandleren, med tanke på hva slags samfunn han og familien lever i, burde ha fått lese gjennom boken før den ble utgitt.

Det stemmer visst ikke helt at ingen har regaert før heller. Jeg finner det ikke igjen på nettet, men jeg leste i avisen at en av anmelderene hadde påpekt problemstillingen da boken kom ut.

Kulturforskjeller er ikke bare bare.....

Skrevet
Jeg har ikke lest boken, men av en eller annen grunn så misliker jeg Åsne Seierstad. Syns derfor det er helt kult at hun får litt pepper nå!!  :ler:

Enig!

Gjest Anonymous
Skrevet

Hmmm- jeg hørte henne på radioen her forleden, der hun skulle svare på disse bekyldningene. Syntes hun hadde svært dårlige og grunne svar...Fikk inntrykk av at hun prøvde å sno seg unna, svarte ikke direkte på spørsmål. Fikk et litt dårlig inntrykk.

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg har ikke lest boken, men av en eller annen grunn så misliker jeg Åsne Seierstad. Syns derfor det er helt kult at hun får litt pepper nå!!  :ler:

Jaaaaaa :wink: Vet ikke hvorfor jeg ikke klarer den dama, irriterende er hun :roll:

Skrevet

Har ikke lest boken, men fikk lyst etter all ekstra presseomtale i det siste!

Væren skrev:  

Ikke på www.haugenbok.no vel?...  

Har vært inne på "min" nettbokhandel, www.mao.no og der hadde de den kun innbundet, og den var DYR! Men nå har jeg bestilt den på www.haugenbok.no! :P Takk for tipset!

Dina

Skrevet

Jeg har fulgt debatten i media og lest boken.

Mitt inntrykk er at bokhandleren var fullt klar over hvilke konsekvenser det kunne få da han inviterte en forfatter til å bo hos seg og sin familie.

Alt som står i boken er blitt fortalt Seierstad, av bokhandleren selv og familiemedlemmene hans.

Kanskje han angrer seg i etterkant, eller ser muligheten for å få en del av kaka.

Det virker hvertfall ikke på meg som om Seierstad har begått noe overtramp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...