Gå til innhold

Hvordan finansierer dere?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Mulig det er noen tråder om dette fra før her, men hvordan finansierer dere deres bryllup?

For dere som ikke får sponset noe av familien, hvor lang tid i forveien begynte dere å spare, og hvor mye sparte dere i måneden?

Vi er ikke akkurat noen rikmannsfamilie, så vi sliter litt med å få til å finansiere her.. Så vi vurderer om vi må utsette bryllupet eller finne billigere alternativer, for å klare å spare så mye hver måned som vi ser ut til å måtte, går dessverre ikke med vår økonomi...

Noen gode tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi finansierer selv. Legger derfor opp til et bryllup økonomien vår tåler.

Ser ut til at vi får noe penger fra svigers, men ville aldri i verden ha basert et bryllup på det.

Skrevet

Vi la først opp til et bryllup økonomien vår tålte, med ca 15 gjester (bare nærmeste familie). Etterhvert tilbød begge foreldreparene seg å betale hver sin tredel, slik at bryllupet kunne utvides (vi hadde aldri sagt noe om at dette var noe vi ønsket..). Da slo vi til og utvidet bryllupet. Nå blir vi ca 40 gjester.

Det hadde aldri falt meg inn å spørre etter bistand, slik jeg forstår mange gjør. Men når de tilbød seg å være med å bære regningen, kunne vi be flere. Det er jo veldig hyggelig.

Enten så sparer man i mange år (alle feriepenger, evtl. skattepenger + månedlig sum) for å få et stort bryllup - hvis det er drømmen, eller så har man et mindre bryllup - og ber kun de nærmeste.

Lykke til!

Skrevet

Vi fikk ca 1/3 av hver av foreldreparene og betalte 1/3 selv, så vi var heldige sånn.

Bryllup koster akkurat så mye som man vil det skal koste, og du kan finne masse tips her på forumet på hvordan man kan spare penger. Hvis ikke familiene betaler noen penger, så står dere jo også mye friere til å invitere de dere vil og gjøre ting på deres egen måte.

Selv hadde vi et bryllup med 60 personer, og det synes jeg i ettertid at kanskje var vel mange. Man rekker ikke å snakke med alle og det er slitsomt. Så man kan kutte ned antallet til de personene det er viktig for en at er der, og ikke ta med alle de man føler at man burde invitere.

Så er det masse å spare på å kjøpe kjole brukt, ordne blomster og kaker selv, få venner til å ta bilder, ikke ha levende musikk, begrense alkoholforbruket osv. Noen får jo også venner til å hjelpe til med maten eller har spleiselag.

Det er altså masse muligheter, så økonomi trenger ikke å være noen hindring hvis man vil gifte seg!

Skrevet

Vi er av de heldige - forldrene nekter oss å betale noe som helst....

Hvordan de får det til vet ikke jeg...

Nå er ikkevi sånn som må ha festen på et stort flott hotelll da! Det blir en enken og elegant kveld... Masse roser!! Lager alt selv. Har lokal hvor vi kan lage maten selv samt ha med drikke selv! Det blir endel billigere det ja...Elsker å holde på med bordkort, innbydelser og annet dilldall...

Skrevet

Vi betalte alt selv. Sparte endel (ca ett år i forveien) samt brukte alt av feriepenger og skattepenger.

Det holdt hardt en stund...men det var verdt det!!!!

Kunne ikke falt meg inn engang å spørre foreldre eller andre om hjelp. Dette var jo vårt bryllup, ingen andres. :-)

Skrevet

Som flere nevner - et bryllup koster akkurat det dere øsnker at det skal koste :) Vi begynte med å skulle betale alt selv. Nå betaler mamma og pappa mat og drikkevarer (dvs vi gikk med på at vi "låner" pengene til drikkevarer og betaler tilbake på et senere tidspunkt). Vi bruker skattepenger og litt oppsparte midler, og antakelig noe feriepenger. Kommer vel til å betale ca 40 000,- + selv. Vi skal ha 80 gjester, men kompisen til pappa skal lage all maten - det sparer man MYE på. Kjøpte kjolen i USA (sparte 9000,-). Sett dere ned å se hva dere kan spare på (f.eks. bruke markblomster eller fra hage).

Lykke til :)

Gjest Svimle
Skrevet

Vi belager oss på at vi skal betale alt selv, og sparer opp til det. Vi har åpnet en egen konto til bryllupet, og skal sette inn en slant hver måned. I tillegg blir vi (med vilje) trukket alt for mye i skatt pr mnd (har brukt dette som en spareform i flere år), så vi vet vi får igjen en good slant på dette i juni. Og feriepengene vil også bli kalkulert inn.

Vi inviterer 44 stk til bryllupet, hvorav ti er barn. Jeg tror heller ikke at alle kommer. Vi har budsjettert med 50 000,- og føler at vi har tatt godt i på postene.

Nå har mine foreldre tilbudt seg å være med på gildet, men vet ikke hvor mye de har lyst til å gå inn med. Regner med at det blir avklart i løpet av ferien.

Vi ville aldri ha spurt om hjelp, men synes det er greit at de er med på å betale når de tilbyr seg det. Vi kommer ikke til hverken å fortelle det eller spørre om det hos hans foreldre, er redd det kan virke som at vi hinter frampå. Men under bryllupet synes jeg det er på plass med en "takketale" hvor vi takker de som har vært med å hjelpe oss til den store dagen, også de som har hjulpet til økonomisk.

Skrevet

Vi hadde tenkt å betale alt selv..Har spart alt vi kunne legge av det siste året + ferie penger +skatte penger.

Men nå har våre foreldre bed om å få betale catringen (koldtbord) som en bryllups presang.... Og vi seier ikke nei takk.... 200 pr kurvert på 62 stk...

Vi skal være på et lokalet der vi styrer ståket selv... og Har laget egen bryllups vin med egne etiketter på til vårt bryllup... (med heimalaget vin) Og det er en måte å spare litt penger på.

Blir vel ca 50 000 på oss...

Skrevet

Vi har vært så heldig å få 15000,- i gave av svigermor m/mann som vi kunne bruke som vi ville. Vi bruker de til bryllupet. I tillegg fikk vi 10000,- av mamma og pappa til bryllupet. Da er det ca 10000,- som vi betaler selv.. (I tillegg insisterte mamma på å betale stoffet for kjolen min + begge brudepikene. )

Vi har spart inn endel da mamma syr kjolen min + brudepikekjolene, fant rimelig dress til sambo på nettet, kjører koldtbord til middag, lager brudebukett + borddekorasjoner selv osv...

Vi forventet ingenting, og la opp bryllupet sånn at vi hadde hatt råd til å betale det selv.

Skrevet

Vi er så heldige at vi får økonomisk støtte fra både mine og hans foreldre, uten at dette er noe vi har bedt om. Min svigermor har gitt og kommer til å gi 25 000,- til alle sine barn - gjør ikke forskjell på noen, så da fikk vi de pengene fra den kanten. I tillegg har hun betalt for brudepikekjoler og sjaketten til mannen, da hun selv ønsket å bidra med det.

Mine foreldre bidrar med 50 000,- for å dekke middagen, noe de også har insistert på å gjøre...så vi er VELDIG heldige! :wink:

Selv hiver vi inn rundt 40 000,- og har spart litt her og der, samt satt både feriepenger og skattepenger etc. rett inn på bryllupskontoen!

Skrevet

Vi la opp til å betale alt selv, men innerst inne visste jeg vel at mine foreldre kom til å ønske å bidra litt. Det endte med at de ga oss 40 000 + betalte kakene. Vi fikk en god slant med penger fra svigerfar i bryllupsgave, så det var nok hans måte å bidra på. Resten betalte vi selv, men jeg hadde heldigvis en leilighet jeg solgte rett før bryllupet, så da tok vi mesteparten derfra. Ellers tjener min kjære en del på aksjer, så underveis tappet vi en del fra overskuddet der. Sånn sett merket vi det ikke i det daglige, selv om det totalt sett nok kom opp mot 200 000 kr. Verdt hver krone!!!

Gjest lindas
Skrevet

vi kommer til å dekke bryllupet selv... kunne ikke falle meg inn å spørre noen etter penger til det, men selvfølgelig kommer noen og tilbyr seg å betale for noe skal de få lov!!!

kjolen har jeg penger i banken til + kansje til noe annet (spørs hvor dyr kole det blir), da jeg mistet min far for en tid tilbake( :( ) og arvet litt... liksom naturlig at de pengene skulle gå til bryllupet, for da føler jeg at han er "med" liksom...

Skrevet

Dere svarer i og for seg på det jeg lurte på, men jeg lurte egentlig mest på hvor lang tid i forveien dere begynte å spare dere som betaler alt selv.

Det kunne ikke falle meg inn å spørre noen som helst om hjelp til bryllupet heller, det er trossalt vi som skal gifte oss. Hvis noen ville hjelpet oss så hadde det vært hyggelig, men jeg er redd for at de da ville blandet seg inn for mye.. hehe.. Særlig med tanke på at vi ikke skal ha bryllupsfest.

Vi har funnet ut hvordan vi skal gjøre det nå og vi kommer til å spare masse penger! Vi har omtrent nesten halvert budsjettet vårt nå..

Gjest Svimle
Skrevet
Dere svarer i og for seg på det jeg lurte på, men jeg lurte egentlig mest på hvor lang tid i forveien dere begynte å spare dere som betaler alt selv.

Det kunne ikke falle meg inn å spørre noen som helst om hjelp til bryllupet heller, det er trossalt vi som skal gifte oss. Hvis noen ville hjelpet oss så hadde det vært hyggelig, men jeg er redd for at de da ville blandet seg inn for mye.. hehe.. Særlig med tanke på at vi ikke skal ha bryllupsfest.

Vi har funnet ut hvordan vi skal gjøre det nå og vi kommer til å spare masse penger! Vi har omtrent nesten halvert budsjettet vårt nå..

Vi begynner nå, men aktiv sparing går ikke igang før i august. Vi gifter oss 22. juli neste år (og får utbetalt feriepenger og skattepenger i juni).

Skrevet

begynner med ganske aktiv sparing nå.. gifter oss i septbember neste år...

trur det går akkruatt.. (blir dyrt nok.. men det er jo med tur og opphoold new york så..)

svigers har sagt at de skal bidra med like mye penger som det svigerbror fikk.. mamma og pappa har ikke sagt noe om det enda... vi forventer ingen ting av de.. de blir også med over til statene og det er nok i seg selv det synes jeg..

Skrevet

Vi begynte å spare i august i fjor, og det er fortsatt ett år igjen. Er ny etablerte og har derfor gått en del penger til opppussing m.v. Har satt av 1600,- per måned pluss 20.000,- av feriepengene fordelt over to år. Da skulle det bli 60.000,- tilsammen. Får 10.000,- av mamma i tillegg + at vi har kjøpt inn en del alkohol (tax-free) og andre småting underveis.

Er i rute iallefall, det står nå 30.000,- på kontoen, og det er som sagt ett år igjen.

Skrevet (endret)

slettet

Endret av gaja
  • 2 uker senere...
Skrevet

Eg spar 1000 kr pr mnd og har gjort d fra januar. Sku egentli berre spar.. men no bi d jo bryllup sia min kjære fridd så fint!

Eg veit at mamma og pappa gjerne vil betal bryllupet. Men eg vil betal d sjøl sånn at eg og sambisen kan gjør alt sånn som vi sjøl vil! Bi litt skremt over kor masse penga folk her inne har brukt! Må bjynn å lag en oversikt over kor masse vi må forvent at ting bi å kost!!

Skrevet

vi har vært så heldige å få 1/3 av hver side, så sparer vi 1/3 selv. Vi spurte ikke direkte, men sa at bryllupet ville bli deretter,om vi bare skulle betale selv. Ikke som en trussel altså, men som en ren faktabit. Vi møtte en vannvittig forståelse for dette. Selv begynte vi å spare ca 3/4 år før bryllupet, samt ferie pengene vil også gå til det. Vi gifter oss i august :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...