Gå til innhold

Katt som klorer opp møbler...

Anbefalte innlegg

Skrevet

:vinke:

Jeg har en innekatt på 6 år, som daglig klorer på sofaen.

Jeg har klorestamme til henne, og sprayer denne med lukt for at hun skal tiltrekkes korestammen, men fortsatt så klorer hun mest på sofaen.

Nå har vi tenkt å kjøpe ny sofa, men føler det blir litt håpløst hvis hun klorer den opp med en gang.

Noen som har noen tips til hva vi kan gjøre?

Synes jeg så på et TV-program en gang at man kunne feste små "gummihylstre" på hver klo, som ikke hemmer innekattene noe.

Noen som har hørt om dette i Norge???

Tusen hjertelig takk for all hjelp!!!

Videoannonse
Annonse
Gjest Madeline
Skrevet

Jeg har brukt spruteflaske med vann på våre katter hvis de klorer på steder de ikke skal. Det har vært veldig effektivt. Men husk at du må spraye med en gang katten gjør det.

Gjest Ms Chanandler Bong
Skrevet

Du får kjøpt flasker med et stoff som skal frastøte katter på de fleste dyrebutikker, men jeg aner ikke hvorvidt det virker.

Gjest Gjesta
Skrevet

Har akkurat det samme problemet med vår katt...han klorer på sofaene våre daglig - og de er begge helt nye, og ødelagte. :-(

Vannflaske-trikset har ikke fungert på han, dessverre, og ikke vet jeg hva annet jeg kan gjøre for å få han til å la være. Nå er det jo for sent også, mtp å bevare møblene pene.

Er det noen som vet om det luktstoffet kan luktes av mennesker også? Vil jo ikke at det skal stinke i stuene heller...

Gjest Darcy
Skrevet

Jeg har sprayet rundt omkring med Cat-stop, det inneholder sitron(gress?), en lukt kattene ikke orker.

I dyrebutikken fikk jeg beskjed om at for noen fungerer det veldig bra, for andre ikke.

Jeg kjente lukta av sitron med en gang jeg hadde sprayet, men det gav seg fort.

Om det virker er jeg foreløpig ikke sikker på.

Skrevet

Ja, du har iallefall litt av en utfordring siden den har fått lov til å klore på den gamle sofaen.

Sånne antikattelukter virker ikke for annet enn lommeboka til produsenten.

Det eneste som muligens kan hjelpe...er å ta skikkelig tak i katten hver gang du ser den gjør det....og det obligatoriske "nei/fy" selvfølgelig.

Et tips: Ikke la katten deres få lov til å "herje" med noe fordi det den "herjer" med er gammelt. Se det fra kattens synspunkt: Hvis den har fått lov til å klore på ei gammel fillerye....hvorfor skal den da ikke få lov til å fortsette med å klore på samme sted når den gamle fillerya blir erstattet med et dyrt orientalsk teppe?

Et tips til: bruker dere "nei/fy" flittig i kattens første år...så blir den en "mønsterkatt" å ha i hus. :)

Gjest Gjesta
Skrevet
Et tips til: bruker dere "nei/fy" flittig i kattens første år...så blir den en "mønsterkatt" å ha i hus. :)

Det stemmer overhode ikke for vår kattepus. Vi har gjort det vi har kunnet etter alle kunstens regler, men har gjør det som passer han uansett.

Vi har aldri latt han få lov til å klore på møbler, vi har alltid sagt nei og fy, og fjernet han fra møbelet, men han prøver seg likevel hver eneste dag.

Jeg trodde det skulle bli enkelt å oppdra katten siden jeg var hjemmeværende de første månedene vi hadde han, men den gang ei...

Så det er ikke alle katter det gjelder for, dessverre.

Skrevet
Så det er ikke alle katter det gjelder for' date=' dessverre.[/quote']Det finnes selvfølgelig unntak...men det kan da ikke bety at man ikke skal bruke det som funker for så godt som alle?

Hvis "fy/nei" og det å ta krafig tak i katten ikke funker....så bør man kanskje vurdere om korreksen ikke er ubehagelig nok.

Men at katten prøver seg forundrer meg ikke :ler: ...katter er selvstendige dyr som ikke kan dresseres på samme måte som en hund.

Poenget mitt var vel helst det at hvis man lar dyrene holde på med noe over lenger tid....så er det vanskelig å avvenne dem.

Gjest Gjesta
Skrevet

Nei, det var da ikke det jeg sa. Jeg bare uttrykte min frustrasjon over at det ikke fungerte med vår katt.

Skrevet
Men du...har du prøvd å endre på hvordan du "kjefter" på den da?

Noen er f.eks. for snille i stemmen....de vil ikke at katten skal bli lei seg.

:)

Gjest Gjesta
Skrevet

Tro meg, vi har prøvd alt. Både mannen og jeg. Nå har han snart rundet året, så jeg holder på å gi opp. Ikke å irettesette han, selvsagt, men å tro at han noen gang kommer til å gi seg med kloringa. :-?

Skrevet
Tro meg' date=' vi har prøvd alt. Både mannen og jeg. Nå har han snart rundet året, så jeg holder på å gi opp. [/quote']Ikke gi dere...han er fremdeles i umuliusalderen. :ler:

Uansett vil kattene alltid prøve seg....vår gjør også det en sjelden gang....men fy som han vet at det den gjør er galt. :roll:

Vi har imidlertid aldri opplevd at noen av kattene har kloret opp noe.

Er katten deres ute....så er det jo heller ikke aktuelt å klippe klørne dens.

Men stå på krava litt til. :ler:

Gjest Gjesta
Skrevet

Nei, han kommer aldri til å oppleve at det er greit at han klorer på møblene - men kanskje jeg ikke skal gi han opp helt enda da. :wink:

Skrevet
men kanskje jeg ikke skal gi han opp helt enda da. :wink:
:ler: Nei, pes den et snaut år til.
Skrevet

Ganske mye riktighet i sixx sine svar (så les dem gjerne om igjen :wink: ).

Å få en "så gammel" katt til å vende om er vanskelig. Men det er mulig å prøve! Når kattene våre har gjort ting vi ikke liker, roper vi: "NEEEEEIIIIIII!!!!" (altså ikke med pusestemme). Viser gjerne en pekefinger også. Det skvetter de (nei, sixx, ikke tisser :ler: ), og løper avgårde, og skjønner at de har gjort noe gæærnt.

Jeg hadde en perser en gang, som klorte på skinnsofaen til mamma, og den sofaen ser ikke ut! Vi fikk ikke vendt den av med det... :-(

Katter er egne dyr. De gjør som de vil.

Men det er ikke umulig å dressere dem litt, men jeg tror nok det egentlig må gjøres fra "småalderen".

Den ene katten min bruker klorebrett inne, og trærne ute (tror jeg?). Hva storkatta gjør aner jeg ikke, han bruker ikke klørne inne iallefall!

Lykke til! Ikke vær redd for å være litt "hard" (kjefte, riste den bittelitt i nakken).

Skrevet

noen som har noen gode tips når det gjelder annskaffelse av hund. og i sær Rottwiler??? :-)

Skrevet

Takk for mange svar!

Det som er er at vi alltid sier "NEI/FY" i en høy og streng stemme når ho klorer på møblene. Ho stopper når vi sier det, men kort tid etter er det på'n igjen... Og det merkes på møblene at ho også gjør det når vi ikke er hjemme.

Så det med å si ifra har jeg prøvd i snart 6 år... ;) (og ja, er streng. Ho slutter når jeg sier ifra)

Kjøpte faktisk en sånn spray nå, bare for å prøve. Spraya det på steder ho pleier å klore. Ligger og sover oppå der hvor jeg spraya nå, så det hjalp vel ikke så mye.. :ler:

Vet katter er selvstendige, og ho er verdens artigste katt ellers. Blir bare litt oppgitt...

Skjønner deg godt, Kverula!

Skrevet
Det som er er at vi alltid sier "NEI/FY" i en høy og streng stemme når ho klorer på møblene. Ho stopper når vi sier det, men kort tid etter er det på'n igjen...

Dere får bare stå på! :ler: Jeg tror nemlig ikke det er umulig. Og hvis dere skaffer ny sofa, så er det jo ikke sikkert hun ser på det som et nytt klorebrett?

Kjøp nytt klorebrett til henne i samme slengen! :wink:

Når hun klorer på sofaen, løft henne bort på klorebrettet! Og smøt klorebrettet inn med catnip, det elsker mange katter (ikke alle).

Gjest fanta
Skrevet
Og smøt klorebrettet inn med catnip, det elsker mange katter (ikke alle).

CatNip er iallefall svært populært her i huset.

Skrevet

CatNip er iallefall svært populært her i huset.

Den ene katten min er helt vill etter det, den andre bryr seg ikke...

Blir katten din tullete av cat nip?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...