Gå til innhold

"Kjekke gutter lærer deg data"

Anbefalte innlegg

Gjest Formosiss
Skrevet

"..vi har 65000 medlemmer" - slik lyder HW.no-reklamen.

Hva med fine jenter da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet du, jeg er så irritert på den reklamen jeg også!

For det er jo INGEN jenter som driver med data... :roll:

Neida, vi trenger bare å læres opp av kjekke gutter vi...

Tenk deg den annonsen på herresalongen, bare med

"Deilige damer lærer deg matlaging" som reklame for en eller annen matside. Arg!

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Hvorfor er den flyttet på Data og Internett? Det er vel strengt tatt ikke en diskusjon om data og internett dette her.

Forøvrig litt enig. Ikke noe galt med å tulle litt med at det er mange gutter på forumet (for det er det jo) og få flere jenter over på forumet, men det framstilles som om alle jenter er hjelpesløse med datamaskiner og må "reddes" av gutta. Tanken er god, men ikke helt bra gjennomført.

Gjest Formosiss
Skrevet

Nettopp. Jeg har drevet med data siden jeg var 10 år, som 11-åring fikk jeg min første Amiga (ja, dette var en amiga-maskin, ikke en spillekonsoll), etter det fikk jeg PC, og så mac - og så har det gått slag i slag med PC-er. Jeg har drevet med Internett siden jeg var 10 1/2. Jeg er altså ingen "n00b" innen faget, som en del gutter nok ville kalt det.

Den reklamen irriterer meg, fordi det nettopp høres ut som om ingen jenter kan noe som helst, og trenger å læres opp av en kjekk gutt. Minner meg om en typisk 40 - 50-tallsreklame med colgate-gliset og brylkremen.

For øvrig vil jeg ha tråden min tilbake til generell debatt, dette har ingenting med data/internett å gjøre - egentlig. Det var mer om kjønnsroller jeg tenkte det.

Skrevet

Forum på HW består nesten utelukkende av menn - tror prosenten er langt over 95%. Kjekke er de sikkert også!

Har dere sett annonsen vår hos HW?

Hva betyr det egentlig; når hun sier hun ikke er sur...

Synes begge annonsene er helt greie jeg :)

Skrevet

Dette er en anonse jeg bevisst IKKE trykker på selv om jeg prøver å være "flink" med klikkingen min.

Synes nemlig det bare blir for dumt - mulig at det er humoristisk ment eller at det faktisk er kun menn ansatt .. men dog..

Gjest sexysadie
Skrevet

Jentenerdene er på vei inn. :-)

Gjest Formosiss
Skrevet

Forskjellen er at ting av typen "hva mener han/hun egentlig når han/hun gjør det og det" er noe som florerer hos begge kjønn. Å si "kjekke gutter lærer deg data" er i mine øyne som å si "du er jente, derfor er du automatisk dum og trenger beskyttelse av en kjekk herremann. Kanskje lærer han deg data også".

Gjest Valhalla
Skrevet

Eller kanskje det rett og slett betyr at kjekke menn lærer deg data.

Skrevet

Synes bare det blir for dumt når vi vet at blant annet altfor få jenter satser på en utdannelse innenfor data OG at dette er kulturelt betinget.

Slike annonser fyrer bare oppunder fordommer og misforsåelser om at jenter ikke skjønner seg på data. Og dermed bidrar til at vi opprettholder den særegne norske greien om at data er for gutter.

Når vi i utgangspunktet har et av Europas aller mest kjønssdelte utdanningsmønster, bidrar ikke akkurat tankeløse annonser som dette til å bedre situasjonen.

Er jeg dum som lar meg provosere? :oops:

Og hvis det er ment som ironi: Ikke morsomt.

Gjest HW-medlemmet
Skrevet

Jeg har sett annonsene jeg også og de kunne nok ha vært utformet mindre fordomsfullt. Det samme mener jeg om kvinneguidens reklame. Men jeg lar meg ikke irritere så mye av sånt. Både fordi jeg synes reklamen er bra for begge nettstedene, brukerene og fordi jeg har reklameblokkering på hoved PCen.

Jeg ønsker dere i hvertfall velkommen til en tur innom HW (for de av dere som ikke allerede er innom der). Selv liker jeg å komme innom KG i blandt for å lese/diskutere ting som er vanskelige å diksutere med en overvekt av gutter, og temaer som ikke passer så bra på HW. Jeg vet også om en del andre brukere på HW som av og til tar turen innom KG. (Derav minst et par av de jeg kjenner best med registrert brukernavn her)

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

De framstiller i hvert fall "datanerder" som kjekke, så de skal ha for at de ikke spiller på gamle fordommer der i hvert fall. :)

Skrevet
De framstiller i hvert fall "datanerder" som kjekke' date=' så de skal ha for at de ikke spiller på gamle fordommer der i hvert fall. :)[/quote']

Det har du faktisk rett i! :ler:

Tror ikke jeg har hørt akkurat det om hardbarka datagutter før nei... :sjarmor:

Gjest databerte
Skrevet

Typisk at reklame er utformet på en måte som underbygger fordommer, og det er nok tydelig at reklamen bommer litt; de fleste brukerne av dette forumet føler vel dessuten at de kan LITT om data, all den tid de (vi) sitter foran den store deler av fritida...

Ellers er det vel ikke overraskende at den som tjener penger på reklamen uttaler at "den er helt grei"?

:tunge1:

Utover det synes jeg det er fint at hw.no prøver å trekke kvinnelige brukere til sidene sine, så bedre lykke meste gang;)

Skrevet
Ellers er det vel ikke overraskende at den som tjener penger på reklamen uttaler at "den er helt grei"?

Vi tjener ingen ting på HW annonsen.

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Vi tjener ingen ting på HW annonsen.

:o Bare frynsegoder? :sjarmor:

Skrevet

He-he!

Både Kvinneguiden og Hardware eies delvis av Orkla media, så vi bytter litt annonser for å gi hverandre trafikk :)

Gjest Simira
Skrevet

Jeg har holdt på med data siden jeg var ti (av mine nå 24), utdannet meg innen data, og jobber med data.

Men det er da fortsatt hyggelig å bli lært opp av kjekke gutter...

Og hvis man ikke er det, så kan man jo ta reklamen til rette, og sørge for at minst èn mer jente er medlem der?

Likestilling eller ikke, vi kan ikke hindre at det er flere gutter enn jenter som er aktive i data-relaterte sammenhenger.

Skrevet

Man kan de virkelig love meg at de er kjekke da? Hva hvis jeg skal bli lært opp .. og den som skal lære meg dette ikke er kjekk i mine øyne .. får jeg da tilbake pengene mine??? :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...