Gå til innhold

Trenger sparetips...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg vet dette temaet har vært oppe tidligere,men det har jo kommet en del nye kommende bruder her inne på KG og jeg lurer på om det er noen som har gode sparetips?

Alt av tips tas i mot med stor takk. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når det gjelder bryllup er det egentlig mange ting som det går an å gjøre selv - alt ettersom hva man føler man kan... Her er noe av det jeg har tenkt å gjøre/har gjort selv:

frisyren

sminken

borddekorasjoner (blomster, lys etc...)

invitasjoner

bordkort

sanghefter

Ellers vet jeg at mange også gjør dette selv, eller får kjente til å gjøre:

Bukett

Bryllupskake

Fotografering

Lage mat

Transport

+++++++++

Ellers er det mye å spare n.d.g. lokaler. Noen er dyre, særlig de som ordner med mat ++. Billigere er det å leie et annet lokale og stå for maten selv.

Jeg har funnet ut at noe som fungerer som "sparing" for meg er å kjøpe inn ting allerede nå. Jeg kjøper litt hver måned, slik at ikke alle innkjøp kommer i innspurten. Det finnes jo utallige ting som går ann å kjøpe inn tidlig.

Vet ikke om dette er til noen hjelp. Du får heller spørre igjen om du lurer på noen konkrete ting... :wink:

Det går sikkert kjempefint!!!!!!!!!!!!! Lykke til!

:D

Gjest Anonymous
Skrevet

Tja...

Alt av trykte ting, som innbydelser, menyer, bordkort osv kan du, eller en flink bekjent, lage selv ved hjelp av pc.

Ha koldbord, så kan evt du og familie/venner lage alt selv på forhånd og du trenger kun et minimum av servitører på selve dagen.

Ha festen på et lokale hvor det ikke er betjening, slik at du kan gjøre mest mulig selv og få noen voksne ungdommer til å stå for serveringen.

Kjøp brukt brudekjole.

Ha drikke til maten og la gjesten nyte medbrakt resten av kvelden.

Bind brudebuketten og blomsteroppsatser selv.

Ikke bruk penger på å leie bil fra kirken.

Få en flink venn eller bekjent til å ta brudebildene.

Smink deg selv og stell håret ditt selv, få evt en venninne til å hjelpe deg.

Begrens antall gjester så mye du synes du kan. Det er ikke nødvendig å invitere alle de 20 søskenbarna dine med følge. Be f eks de du har god kontakt med, samt den eldste fra hver søskenflokk eller de som er nærmest deg selv i alder.

Skrevet

Har du sette på disse trådene:

http://www.kvinneguiden.no/Forum/viewtopic.php?t=10170

http://www.kvinneguiden.no/Forum/viewtopic.php?t=12609

Her finner du iallfall noen tips. Jeg skal prøve å komme med noen tips om hva vi sparte penger på... Som jeg har sagt mange ganger her inne synes jeg det er viktig å spare på de rette tingene og det følte jeg at vi gjorde også.

-Når det gjelder maten trenger ikke koldtbord å nødvendigvis bli så mye billigere enn en middag. Vi laget forrett og desserten selv, og dette gikk smertefritt. Hovedretten bestilte vi fra catering. Og 3 retters middag kom totalt på 8000 kroner. Synes ikke det var så ille med mat til 45 personer.

-Vi leide ikke bil. Personlig synes vi det var ille å skulle bruke opp til 3000 kroner på å leie en bil i max 2 timer. Vi fikk derfor lånt en splitter ny (og litt uvanlig) sportsbil. Synes dette var minst like stilig som en gammel bil, og det passet faktisk bedre til oss. Hadde vi ikke fått lånt denne bilen gratis, hadde vi brukt vår egen.

-Vi kjøpte inn småtteri i Sverige med det samme vi var der. Vi sparte noen kroner på servietter og drink-mix-flasker, selvom det kanskje ikke ble så store summene.

-Som skåler til borddekorasjonene brukte vi teracotta-skåler/potter som vi malte med gullmaling. Det samme med "vase" til brudebuketten, der brukte vi en stor teracotta-potte. I tillegg hadde vi små potter som vi hadde tannpirkerene i.

-Av lys valgte vi å bruke telys. Vi fikk låne en eske med små drinkglass av moren min og kjøpte i tillegg en eske til selv. Rundt stetten hadde vi sløyfebånd. Siden vi brukte telys brukte vi heller ingen stor formue på akkurat dette.

-Lokalet var billig, bare 850 kroner. Her kan man spare mye, og det lønner seg å undersøke ordentlig. Det billigste er selvsagt å velge et lokale der man ordner alt selv. Pass på å ha muligheter for å være litt ute der man skal være.

-Skoene mine var billige. Ønsket ikke å brukte over 1000 kroner for sko som skulle brukes 1 dag og som ikke syntes under kjolen. Kjøpte derfor til 400 kroner. De var riktignok ikke så gode å gå i, men det ble faktisk ikke så mye gåing heller. Selvom jeg hadde litt vondt i beina av dem etterpå er jeg glad for at jeg ikke brukte mer penger på det.

-Slør kan man spare mye på ved å sy det selv eller kjøpe brukt. (Se markedsplassen på KG eller QXL). Har også lest om folk som har kjøpt det i Sverige og spart mye på det.

-Tiara er også dyrt, men man kan kjøpte brukt eller billig via markedsplassen på KG eller QXL.

-Skal man ha åpen bar er det lurt å begynne å handle inn tax-fritt. Drikkevarer er en stor utgiftspost og her kan man spare mye!

-Bryllupskaken kan man vel strangt tatt lage selv, men også her kan man få den billig. Dessuten trenger man ikke en så stor kake som man egentlig skal ha. Vi bestilte kake til 60 personer (vi var 50) og det gikk kun 3/4 av den nederste etasjen. Forøvrig varierte kakeprisene med 600 kroner på akkurat samme kake da jeg undersøkte priser, så det lønner seg å sjekke litt rundt.

-Når det gjelder pynting i kirken kan man ordne det selv, og ikke bestille alle blomstene. det er få som faktisk legger merke til pynten i kirken, og det er derfor lurt å velge billige løsninger og noe man kan ordne selv. (Si i fra hvis du vil ha mer detaljerte tips.)

Det var iallfall noen sparetips. Håper det hjalp deg litt!

Gjest Prinsessen - ikke inlogge
Skrevet

Her måtte jeg bare bryte inn, Augustbrud02!

Når det gjelder å kjøpe tiara bør Augustbrud02 kontaktes! Hun lager kjempelekre perletiaraer etter dine ønsker, og de koster 1/3 av det jeg har sett i brudesalonger. Fikk mye skryt av både frisøren og gjester for den! :D

Ellers støtter jeg meg til LilleBRURAs forslag om å lage en oversikt over alt du trenger og kjøpe inn litt og lage litt hver mnd, så slipper du alle kostnadene den dagen bryllupet skal være.

Et annet tips er å få venner til å synge eller spille i bryllupet, de vil som regel ikke ha betaling for det og det skaper veldig mye stemning.

Skrevet
Her måtte jeg bare bryte inn, Augustbrud02!

Når det gjelder å kjøpe tiara bør Augustbrud02 kontaktes! Hun lager kjempelekre perletiaraer etter dine ønsker, og de koster 1/3 av det jeg har sett i brudesalonger. Fikk mye skryt av både frisøren og gjester for den! :D

:oops: Tusen takk! Er nå spent på om Sannasol får like mye skryt for sin neste lørdag som både du og jeg fikk. Det morsomme er iallfall at absolutt ingen har maken da. Dessuten er det jo litt gøy å høre at folk får skryt!

Gjest Anonymous
Skrevet

Bare en kommentar til å gjøre ting selv. Jeg hadde tenkt til å sette opp håret selv, men valgte til slutt å gå til frisøren. Det er jeg veldig glad for at jeg gjorde. Det ble utrolig fint, og jeg hadde ALDRI klart å få til noe sånt selv. Sminken seyns jeg derimot var veldig greit å ordne selv, for da blir det akkurat sånn som man selv vil, og det har man jo oftest mye trening i - da det er noe jeg gjør hver dag :)

Veldig lurt å spare der man kan - men frisør ville jeg absolutt kostet på meg. Det er liksom den ene gangen :)

• 3 måneder senere...
Gjest Anonymous
Skrevet

Vi sparte 1800 kroner på å være med i en vinklubb ( Kjedjebrev opplegg)

Skrevet

Augustbrud har många bra tips, titta även på länkarna om andra tips. Men återigen:

• * Gör mycket själv

* Jämför priser (naglar, smink, hår, inbjudningar mm)

* Fundera på om det är värt kostnaden (vi valde tex att INTE gå till fotograf utan lät mina svägerskor ta två rullar film var. Vi fick många mycket bra foton)

* Köp mycket i förväg för att sprida ut kostnaden

* Låna bil, ordna med serveringspersonal via bekanta etc

* Önska er bröllopsnatt el. resa av familjemedlemmarna

Tänk på att väldigt mycket är mycket dyrare bara för att det är bröllop, titta efter skor, accesoarer, pynt mm i vanliga affärer också.

Jag valde att sätta upp håret själv (eller min mamma satte upp håret). Några träningsomgångar och resultatet blev mycket bra.

Skrevet

Hvis du har tenkt å sette opp håret bør du få hjelp av en frisør, for det er ikke lett å gjøre selv, og det syns jeg du skal koste på deg på din store dag. ellers er det lurt og kjøpe inn litt og litt, og det er mange ting fra naturen du kan dekorere med. jeg prøver også å spare men på en del ting vil jeg sørge for at det blir best mulig og heller spare inn på det som ikke er så viktig

Hilsen Tuva :P:P:P:P

Skrevet

Vi prøver også å spare litt på kostnadene til den store dagen. Vi har derfor valgt:

- å ha middag for max 40 stykker. Kun foreldre, steforeldre, søsken, stesøsken, brudepiker, forlovere (4 stk), besteforeldre og faddere. Ingen tanter og onkler her altså.

- vi lager også middagen selv - bestiller alt vi trenger fra et lokalt engros firma - til "kompispris" :D

- har leid et lokalt grendahus med stort kjøkken, masse plass, og scene som kan være praktisk, stor garderobe, uteplass og romslige toaletter. Her skal vi holde fest for i overkant av 130 personer om alle kommer.

- vi kjøper inn etterhvert. Så slipper vi den store regninga i august liksom. Vi er også så heldige at vi kan benytte oss av muligheten til å handle på polet i sverige. Vi sparer nesten 9000 kroner på det.

- vi handla klær til brudepikene på salg i august. Kjolen min blir sydd så det blir ikke noen stor utgift. Klærne hans vet vi ikke helt enda....Blir nok så han kjøper diplomatfrakk.

- Skal pynte lokalet med ting i naturen, og MASSE telys. Det er skikkelig koselig.

- Vi har leid inn kompiser av sambo til å spille på festen - kompispris.

- En av forloverne til sambo skal være toastmaster.....penger spart.

- Servitører er venner av oss og foreldrene våre. De vil bare være med på festen de.

- Søster til sambo synger i kirka - penger spart.

Det er masse man kan gjøre for å spare inn på budsjettet. Vi holder middag for 40 og fest for 130, og prisen for dette, inkludert ALT annet av utgifter, klær osv - 40 000 kroner. Synes ikke det er så ille.

Lykke til :hjerter:

Og ikke minst. Vi har valgt å ta alle bilder selv. Bruker div kamera og digitalt kamera. Vi skal ha fotograf til å ta "action"bilder i kirka. Det skulle han ha 500 kroner for.

Skrevet

Vi sparte også en del på å ikke ha levende musikk. Vi brente CD'er ut i fra musikk vi selv likte, og dette kom på max 100 kroner, mot noen tusenlapper som et band tar. Ikke var det noen som savnet levende musikk heller.

Skrevet

Vi gifter oss ikke før august neste år, men underveis har vi funnet ut at det er ting å spare penger på.

For det første er det veldig avhengig av hvor i landet man bor. Prisene (både på lokaler, band, lokale, catering, blomster etc) varierer veldig avhengig av om man bor i en storby eller litt i utkant-Norge.

Band i Oslo koster for 5-6000,-. Her sparer man selvsagt mye på å kjøre CD'er istedet.

Invitasjonene er det også veldig mye å spare på. Ønsker man å lage selv, kjøpe disse enkle i bokhandelen, eller skal man ha noe mer fancy spesiallaget??

Man sparer også mye på å ha festen i lokaler hvor man selv kan stå for mat og drikke. (Fremfor å ha festen på feks en restaurant).

Ved å gifte seg i en kirke man ikke sokner til, sparer man fort kr 2500,- (det er det vi må betale for å gifte oss i Maridalen kapell)

Alt er selvsagt en prioriteringssak.

Lykke til ihvertfall :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...