Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har vært student noen år, men de to siste semesterene har det endt med at jeg har måttet sykemelde meg. Jeg er redd disse problemene vil vedvare. Hvordan er mulighetene for å få attføring det siste året jeg har igjen av studiene? Hva er det man da har krav på?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke det er så lett og få til.

Yrkesretta attføring er jo for de som trenger og omskoleres, som er i en jobb de ikke kan jobbe i og må ta seg en annen utdanning. Man må og være over 26 år for og få ta utdannelse på attføring. Aetat er ganske strenge med hva de godkjenner eller ikke.

Hvis du bare kan fortsette med de studiene du har startet på, så er jo du frisk, og da trenger ikke du attføring. Hadde vært noe annet hvis du måtte avslutte studiene fordi du fikk en sykdom som gjorde at du ikke kunne fullføre utdannelsen din, og ikke kunne hatt noen jobber innen det du tar utdannelse i.

Skrevet
Man må og være over 26 år for og få ta utdannelse på attføring.

Hvis ikke det er noe helt nytt... så tror jeg ikke det stemmer helt. En bekjent av meg fikk utdannelse på attføring fra han var 23 år og i 2 år...

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg ville i første omgang tatt kontakt med lokalt trygdekontor eller Aetat lokal, de vet i hvert fall hva som er gjeldende regelverk og hva som eventuelt kreves av dokumentasjon.

Skrevet

Hvis ikke det er noe helt nytt... så tror jeg ikke det stemmer helt. En bekjent av meg fikk utdannelse på attføring fra han var 23 år og i 2 år...

Det er noe nytt! Jeg er 25 år og må vente til neste år for å studere (har ya)! :veldigsur:

Skrevet
Jeg ville i første omgang tatt kontakt med lokalt trygdekontor eller Aetat lokal' date=' de vet i hvert fall hva som er gjeldende regelverk og hva som eventuelt kreves av dokumentasjon.[/quote']

Det starter hos legen din. Ta kontakt med han/henne, Men veien er lang (og ikke minst vanskelig!), og det er ikke lett å få godkjent.

Jeg tror ikke du har krav på noe. Yrkesrettet attføring er noe du får fordi du ikke kan fortsette i den jobben du har (av forskjellige grunner, for det meste sykdom).

Men jeg vil iallefall anbefale deg å gå til legen din, så finner du ut av det.

Skrevet

Det er noe nytt! Jeg er 25 år og må vente til neste år for å studere (har ya)! :veldigsur:

Ok... Han jeg kjenner fikk attføring innvilget for snart 3 år siden.... Ting skjer fort da... Lykke til med "ventinga" di. :trøste:

Skrevet

Tror de nye reglene kom i sommer sammen med sykemeldings-reglene... :-?

Takk! Jeg skal nok klare ventinga på et vis... :)

Gjest Anonymous
Skrevet

Du kan få attføring etter at du er fylt 26 år (de nye reglene trådte i kraft fra 1.1. 2004), for å få hjelp til å klare økonomien under studiene. Dersom du ikke kan jobbe pga. sykdom/skade/lyte, og leser pensum hjemmefra, samtidig som at du er under behandling med utsikt til å bli frisk, kan du få attføring.

Men folkens! Finnes det ikke unntaksregler ifbm. 26-års regelen? I forhold til studier, så kan en ha rett til støtte selv om en ikke er fylt 26 år, dersom ens situasjon avviker (betraktelig?) fra det som er vanlig for annen studerende ungdom i denne alderen.

Tror 26-års regelen vurderes i hvert enkelt tilfelle?

Skrevet

Vet bare at de har blitt veldig strenge hos aetat nå etter de nye reglene kom. Så tror det skulle være veldig vanskelig og få støtte når man er under 26 år, men sefølgelig så finnes det sikkert noen unntak.

Synes de nesten har blitt for strenge nå, går selv på det nå og til høsten begynner jeg med og ta opp de fagene jeg mangler fra videregående så skal jeg begynne på høyskole som går over 3 år, siste året må jeg betale selv, fordi man m får støtte for max 3 år.

Skrevet

Jeg har fått innvilget YA og er 25 år. Men det er egentlig ok, for jeg trenger dette året på å bli friskere. Jeg har studiekompetanse, men det er mulig jeg tar opp noen fag og tar noen kurs.

Hva skal du begynne på, momo?

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg er 25,5 og må gå på rehabiliteringspenger, ergo har jeg ikke råd til å fortsette med studiene (leser på egen hånd), må flytte hjem til foreldrene mine pga. ikke økonomi til å betale for husleie, mat og terapi.. Bryter opp med terapien der jeg bor nå og søker hjelp i hjemkommunen, hvor tilbudet er nokså dårlig.. Alt dette fordi Aetat setter seg på bakbeina. Selv om situasjonen min avviker endel fra det som er vanlig for andre studenter.. Jeg har vært syk siden jeg var 17. For et liv! Blir jo bare enda sykere av å ikke komme igang med utdanning.

Gjest Anonymous
Skrevet

Regelen er 26 år, men om du har en påstartet utannelse som du ikke har fått gjort ferdig, og som du pga tilstanden ikke kan bruke i arbeidslivet kan du få innvilget å få utdannelse om du er under 26. Da må du søke, og håpe de har en god dag!

Gjest Anonymous
Skrevet

Pga. tilstanden ikke kan bruke? Mener du at man da må, med støtte fra Aetat, fullføre utdannelsen man har begynt på, men ikke kan bruke, eller mener du at Aetat gir støtte til at man begynner på en annen utdanning?

Skrevet
Pga. tilstanden ikke kan bruke? Mener du at man da må' date=' med støtte fra Aetat, fullføre utdannelsen man har begynt på, men ikke kan bruke, eller mener du at Aetat gir støtte til at man begynner på en annen utdanning?[/quote']

det var jeg som skreiv forrige innlegget. Det jeg fikk vite på aetat var at hvis jeg hadde en påbegynt utdannelse(altså en jeg ikke er ferdig med) som jeg ikke kan fullføre eller bruke i arbeidslivet fordi situasjonen/tilstanden min gjør dette vanskelig/umulig så KAN jeg få støtte til å ta annen utdannelse, altså ikke gjøre ferdig den jeg har begynt på men ikke kan bruke, men å ta ny utdannelse som kan lede til en jobb jeg er i stand til å klare meg i. Men det må søkes om det, og vurderes om det er klokt å sende meg i ny utdannelse, eller om de heller tror det er bedre å sette meg i tiltak og få meg ut i arbeid så snart som mulig...

kommer nok mye an på hvor mye arb.evnen er redusert, og hva som feiler deg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...