Gjest gjest1 Skrevet 20. mars 2005 #1 Skrevet 20. mars 2005 Vet ikke hvorfor dette irriterer meg, men hver gang jeg trener vekter på SATS, så ser jeg at kjempemange kvinner trener med aaaltfor lette vekter. Jeg er ikke spesielt sterk, men ser at mange tar av flere kilo på apparater etter at jeg har trent. Også tar de 10 repitisjoner uten å se litt anstrengt engang. Hvorfor?? Redselen for å få enorme muskler av tunge vekter må være den mest rigide treningsmyten som finnes.
Gjest Anonymous Skrevet 20. mars 2005 #2 Skrevet 20. mars 2005 Vet ikke hvorfor dette irriterer meg, men hver gang jeg trener vekter på SATS, så ser jeg at kjempemange kvinner trener med aaaltfor lette vekter. Jeg er ikke spesielt sterk, men ser at mange tar av flere kilo på apparater etter at jeg har trent. Også tar de 10 repitisjoner uten å se litt anstrengt engang. Hvorfor?? Redselen for å få enorme muskler av tunge vekter må være den mest rigide treningsmyten som finnes. På den annen side, så er det ikke antall kilo som utgjør hvorvidt man får god trenging, men bruken av de antall kilo man nyttegjør. Alt for mange som løfter vekter, løfter på en måte som aldri vil kunne gi resultater - og da igjen på grunnlag av antall kilo som ikke kan utføres korrekt for maximal effekt. Dermed er det bedre å benytte færre kilo, og utføre øvelsen korrekt.
Gjest gjest1 Skrevet 20. mars 2005 #3 Skrevet 20. mars 2005 Selvfølgelig skal man gjøre øvelser riktig, men det er ikke grunnen til at de bruker så lite belastning. Dessuten ser jeg at instruktører sier i fra hvis noen trener feil. Fascinerende greier. Menn bruker gjerne for mye belastning og løfter med feil muskelgrupper, mens kvinner ikke vil ha det ubehagelig ved vekttrening.. Finnes heldigvis unntak
Gjest Bellatrix Skrevet 20. mars 2005 #4 Skrevet 20. mars 2005 Fordi det er sånn trening som er best for meg.
Gjest Anonymous Skrevet 20. mars 2005 #5 Skrevet 20. mars 2005 Selvfølgelig skal man gjøre øvelser riktig, men det er ikke grunnen til at de bruker så lite belastning. Dessuten ser jeg at instruktører sier i fra hvis noen trener feil. Fascinerende greier. Menn bruker gjerne for mye belastning og løfter med feil muskelgrupper, mens kvinner ikke vil ha det ubehagelig ved vekttrening.. Finnes heldigvis unntak Ubetvilsommt mye i hva du selv sier her. Men det er jo også et spørsmål om hva man vil med treningen sin. Jeg tror svært mange som går til, eksempelvis S a t s for å trene, ser på det som en deilig avsporing fra livet ellers, og bare de føler seg litt slitne etter en økt - så holder dette. Det kan selvsagt diskuteres hvor mye trening man får av å benytte 30 minutter eller mer til å prate med sidemannen, se nyheter eller reality-shows på tv hengende i taket, og/eller lese magasinet 'i form' mens man drikker en juice sittende i behaglige sittegrupper omgitt av sunne farger Men jeg tror mange er fornøyd med å ha det akkurat slik.
Gjest Daniella_ Skrevet 20. mars 2005 #6 Skrevet 20. mars 2005 Jeg har opplevd det helt motsatte jeg. Etter en eller annen dame har brukt apparatet så kommer jeg og fjerner en hel haug av vekter. Det er litt flaut, men, for meg er det tungt nok.
Gjest Madam Felle Skrevet 20. mars 2005 #7 Skrevet 20. mars 2005 jeg forstår heller ikke hvorfor det irriterer deg, for hva har du egentlig med hva andre gjør. Skal du bestemme hvor tunge vekter andre skal trene med, fordi du selv har utnevnt deg til treningsguden, eller? Beklager, men det blir for dumt, å irritere seg over hva andre trener med.
Gjest Daniella_ Skrevet 20. mars 2005 #8 Skrevet 20. mars 2005 jeg forstår heller ikke hvorfor det irriterer deg, for hva har du egentlig med hva andre gjør. Skal du bestemme hvor tunge vekter andre skal trene med, fordi du selv har utnevnt deg til treningsguden, eller? Beklager, men det blir for dumt, å irritere seg over hva andre trener med. Hun sikter vel til de som bare sitter der og løfter null og niks. Kan godt hende 5kilo er kjempe tungt for en, men man klarer jo fint å se om en person strever eller ikke? Jeg skjønner godt poenget hennes i allefall. Trener jeg aerobic så ser jeg enkelte folk som bare ER i salen. De hinker litt hit og dit, og de gjør virkelig ingen innsats. Og ja, det er irriterendes å se på. Men, da kan jeg jo la være å se på? Ja, det gjør jeg også som regel. Men, for all del. Kanskje de er der av helt andre grunner? Hvem vet...
Gjest gjest1 Skrevet 20. mars 2005 #9 Skrevet 20. mars 2005 Det irriterende er når folk klager over manglende resultater. Som om resultater kommer uten anstrengelse... Men kanskje jeg ikke burde irritere meg, men heller glede meg over at jeg faktisk ser at trening gir resultater Men for all del...folk må "trene" som de vil.
Mathias Skrevet 20. mars 2005 #10 Skrevet 20. mars 2005 Skal man trene styrke, så får man jo effekt selv om man bruker "feil" muskler.... De som ikke tar i trener ikke styrke, men får psykisk og fysisk effekt av å være i aktivtet..
CeeCee Skrevet 20. mars 2005 #11 Skrevet 20. mars 2005 Kanskje de nettopp har begynt å trene? Vet iallefall at når jeg skal begynne å trene vekter, som aldri har trent en dag i hele mitt liv, så må jeg begynne forsiktig å øke etterhvert.... Ellers ditto til de andre innleggene!
Gjest miau Skrevet 21. mars 2005 #12 Skrevet 21. mars 2005 En god grunn til å bruke lette vekter må være enten skade eller det at de bare vil stramme opp, ikke få bulende muskler? Vet ikke helt... Men det er mange folk som klager og syter over manglende resultater, samtidig som de ikke har anstrengt seg no særlig
Krølltoppen Skrevet 21. mars 2005 #13 Skrevet 21. mars 2005 Vet ikke hvorfor dette irriterer meg, men hver gang jeg trener vekter på SATS, så ser jeg at kjempemange kvinner trener med aaaltfor lette vekter. . Jeg vet ikke hvorfor det irriterer deg jeg heller. Skjønner ikke at det kan være noe å irritere seg over i det hele tatt jeg. Men hvis du har observert meg så er det en grunn til at jeg bruker spesielt lette vekter på armene. Fordi jeg trener meg opp etter en skade. Ble du mindre irritert nå?
Gjest Anonymous Skrevet 21. mars 2005 #14 Skrevet 21. mars 2005 Vet ikke hvorfor dette irriterer meg' date=' men hver gang jeg trener vekter på SATS, så ser jeg at kjempemange kvinner trener med aaaltfor lette vekter. [/quote'] Ser det samme selv. Altfor mange som tar altfor lite i (ok, det finnes selvfølgelig medisinske unntak). Kanskje de er blandt dem som ikke skjønner humoren i bildet under: http://img.photobucket.com/albums/v11/purp...m/24fitness.jpg
Tusenfryd Skrevet 21. mars 2005 #15 Skrevet 21. mars 2005 I all verden! :o Hva har du med dette å gjøre? Hva vet du om du gjør øvelsene riktig eller ikke - og hvorfor det bruker så "pinglete" vekter? Jeg ser også mange som tar øvelser altfor fort for eksempel og dermed har høyere vekt enn andre som har færre kilo med gjør øvelsene "riktigere". Men det har ikke jeg noe med, jeg er ikke deres instruktør, og hvis de vil ha instruksjon så ber de om det. Noen har belastninger som er tilpasset en skade kanksje, eller de har nettopp begynt å trene. Men at folk faktisk tenker som deg, gjør at folks tenkning om at "de andre ser sikkert rart på meg for jeg klarer ikke så mye, jeg lar heller være å gå på sånne flotte treningsstudioer" faktisk har noe for seg. Og det synes jeg er trist! De som er der, har glede av å trene, være i bevegelse og det er uandelig mye sunnere enn at de sitter hjemme. Jeg håper du aldri sier dette til dem! :evil: Å, kjente jeg ble skikkelig provosert nå!
Gjest gjest1 Skrevet 21. mars 2005 #16 Skrevet 21. mars 2005 :o Nei, folk må som sagt få lov til å trene uten å få resultater. Så får jeg heller si i fra når de lurer på hvorfor de ikke får det... Ble en underholdende tråd i hvert fall
Gjest TomKrus Skrevet 21. mars 2005 #17 Skrevet 21. mars 2005 Det er nok mange jenter som tror de blir store og klumpete hvis de trener med tunge vekter. Jeg nekter å tro at langt over flertallet av jentene på sats trener med alt for lette vekter for å bygge seg opp igjen etter en skade. Når du tar ti reps på en belastning du kunne tatt tretti på, så får du bare takke deg selv for at du ikke får noen framgang. Kunne trodd mange var livredde for å svette. Kanskje det ikke er så bra for frisyren og sminken..?
Gjest Gjesta Skrevet 21. mars 2005 #18 Skrevet 21. mars 2005 Og når i tillegg magasiner som i Form reklamerer med "slik trener du styrke uten å få store muskler", der de i reportasjen viser en dame som ser ut til å lide av direkte MANGEL på muskler, bidrar de til å opprettholde fordommene, selv om de i bitteliten tekst inne i selve reportasjen faktisk nevner at det er svært få jenter som er disponerte for å få "store" muskler fra naturens side. Testosteron spiller faktisk en vesentlig rolle når det gjelder muskelvekst.... Men mange lurer seg selv, ja. Og det er svært påfallende at det virker å være de samme som sminker seg i garderoben før de går ut i treningssalen, som løfter vekter en toåring kunne løftet, for så å se ut, to timer senere, som om de ikke har trent i det hele tatt
Gjest Anonymous Skrevet 21. mars 2005 #19 Skrevet 21. mars 2005 :o Slike uttalelser som Susanne, Tom Krus og Lillith kommer med gjør at jeg kvier meg for å gå på treningsstudio.
Gjest Anonymous Skrevet 21. mars 2005 #20 Skrevet 21. mars 2005 Eg eg heeelt enig med Lilith og Tom Krus ,men vi treng ikke si noe før de sier de lurer på hvorfor de IKKE får fremgang...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå