Gå til innhold

Noen som har prøvd Lady Comp?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har ikke brukt Lady Comp men jeg har brukt Persona sitt apparat. Og det er veldig mye rimligere! Tror det skal være omtrent samme greia. Jeg er veldig fornøyd med min i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persona er billigere hvis du bare skal bruke det en kort periode. Men du må kjøpe nye pinner til den, og så skal du måtte tisse på de pinnene om morgenen, i motsetning til Lady comp der du måler temperaturen under tungen om morgenen. Lady compen kan du bruke livet ut, og det er bare en engangsinvestering. Jeg bruker Pearly, og er kjempefornøyd. Har brukt den i ca 4 md.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pearly er den nyeste PFC. Kall den lillesøster til Ladycomp, for den har et annet og mindre design, og litt mindre funksjoner (Ladycomp har noen tilleggsfunksjoner). Men sikkerheten er den samme. Les om den på hjemmesida til PFC'ene.

www.buenaventura.no

Bare spør hvis det er noe mer du lurer på ang bruk av PFC :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vurderer pearly eller ladycomp selv. Noen tanker om hva man bør velge, den ene forran den andre?

Jeg tenker i første omgang prevensjon, men håper jo å kunne begynne baby-planlegging i løpet av et år eller to, men hadde ikke planer om å gjøre det til en "teknsik greie", så babycomp eller sånn er ikke aktuelt for meg, det er som prevensjon jeg tenker dette i hovedsak skal brukes, og når baby-tiden kommer bare sørger vi for ekstra sex på de røde dagene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babycomp er hovedsakelig for de som har problemer med å bli gravide.

Hvis du skal bruke PFC som prevansjon holder det med Pearly. jeg bruker den og er kjempefornøyd. Forskjellen mellom LC og Pearly er at Ladycomp lagrer 180 dager, mens Pearly bare lagrer 99 i syklushistorikken. Men 99 d er ca 4 sykluser, så det er syklusdata i massevis hvis du vil gå tilbake og se på hvordan de tidligere syklusene dine har vert.

Babycomp har også mulighet til onlkine oppkobling, der du får opp diverse syklusdata. Men sikkerheten på PFCene er den samme, så de ekstra pengene betaler du for tilleggsfunksjonene, og ikke sikkerheten.

Jeg tror ikke du trenger Ladycomp hvis du ikke har veldige behov for å følge tett med på syklusen din. Pearly gir deg også muligheten til å følge opp om syklusen din siden den lagrer 99 dager. I tillegg er Pearly mindre, lekrere, og lettere å ta med på reise o.l.

En fordel med Ladycomp er at du kan oppgradere den til en babycomp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vel, jeg kan jo ikke vite om jeg vil få probløemer med å bli gravid, da jeg aldri har prøvd. Om arv har noe å si, så tok det mine foreldre fire år å få meg, men mamma gikk jo da på medisiner som jeg har lest kan vanskeliggjøre graviditet...

Så, vel, jeg tenker ikke babycomp, og å lagre i 3 måneder er nok for min del tror jeg (kan vel alltids skrive det av om jeg ønsker å lagre lenger? Putte inn i et regneark eller noe?)

Så da burde den pearly være nok da, antakelig. Er jo ikke til babyer jeg i hovedsak tenker på den, men som prevensjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Si det, har ikke helt bestemt det da (sikkert kondom, om humøret kommer over oss)

Dette er enda bare på et tidlig vurderingsnivå, jeg er bare så lei sv disse hormonene, som tar fra meg sexlysta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte Persona og var veldig fornøyd. Men jeg ble uplanlagt gravid på en grønn dag, da. I ettertid er jeg veldig fornøyd med det, men det var jo ikke helt det jeg hadde tenkt meg å oppnå med Persona...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Jeg har lest at ganske mange blir gravide på grønne dager med persona, så det anser jeg ikke som et alternativ for meg, men sikkerheten med pfc er visst langt høyere? (håper jeg)

Nå er det ikke KRISE om det blir baby da, men det er ikke noe vi planlegger, og det ville innebære en del endring av planer, så derfor skal vi jo forsøke å unngå det da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ladycomp er visst sikrere enn Persona, men følger du med på sekret i tillegg til temperatur (Google f eks Billings method eller TCOYF) er du enda sikrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Om jeg sørger for annen sikkerhet (avholdenhet eller kondom) på de røde dagene, trenger jeg da sette meg inn i det med sekret i tillegg? Jada, jeg har lest litt om det, men da mest i sammenheng med babyplanlegging, så jeg trodde det var viktigere i den sammenheng, at jeg ikke trengte det med en pfc, om jeg bare passet på de røde dagene?

Hmm, jaja, enn så lenge knasker jeg p-piller, det funker jo greit...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Det er nettopp fordi du skal ha det til prevensjon og forhindre at du blir gravid at du (kanskje) burde sette deg inn i det med sekret. "Problemet" med PFC er at den bruker kalendermetoden (syklushistorie) for å finne de "sikre" dagene før eggløsning, noe som betyr at den vil være usikker dersom du en gang skulle få en tidlig eggløsning. Med PFC er de helt sikre dagene de grønne dagene etter at eggløsning har inntruffet.

Ble litt kronglete dette her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Nja, ikke bare kalendermetode, det er jo snakk om temperatur, og å finne et system i denne fra måned til måned, så vidt jeg har skjønt? Selvsagt, en måned kan det komme en tidelig EL, og da blir det usikkert. Det er jo også grunnen til at jeg ikke vil benytte dette dersom de er KRISE med en baby, men det er det jo ikke for oss da.

Vel... jeg burde sikkert bli bedre kjent med kroppen min, selvsagt. Må vel bare finne ut av det. Piller er enklere....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det med EL er ikke så vanskelig: Når det er tre temperaturer som er ca. 0,2 C høyere enn de 6 siste vet du at du har hatt EL. Etter det er man sikker.

Jeg bruker Ladycomp, men bare som back up til min egen analyse. Tegner opp tempkurven min på papir i tillegg.

Står litt om metoden her: http://www.sexualhealth.com/article.php?Ac...nnel=2&topic=90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tenkte å tegne opp på pc jeg da (papirer roter jeg bare bort, pc er grei) sånn for å se... men stoler sikkert mer på pfc enn meg selv da, siden jeg ikke er så inne i dette...

Eller... kanskje jeg feiger ut og holder meg til pillene mine. Som tross alt har fungert 100% i 4,5 år nå. Men som bare dreper sexlysta mi da, med hormonene sine...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...