Gå til innhold

Bruk av smilefjes

Anbefalte innlegg

Gjest En ting til
Skrevet

Hva med en liten henstilling til alle de som kun poster en smily som svar på andres innlegg? Synes det forsøpler like mye. Trådene blir i hvert fall veldig lange og uoversiktlige uten noe nytt innhold av det.

Ref. innlegg nr 2 i denne tråden f.eks.

Tråden er delt fra den opprinnelige, som du finner her. Hege (admin)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Et bilde sier mer enn tusen ord", sies det. Et smilefjes brukt i riktig sammenheng kan gjøre samme nytte som mange ord. Vi må bare huske på at smilefjes også kan misbrukes, men det har jeg ikke sett i denne tråden. :wink:

Gjest Eksempel
Skrevet
"Et bilde sier mer enn tusen ord", sies det. Et smilefjes brukt i riktig sammenheng kan gjøre samme nytte som mange ord. Vi må bare huske på at smilefjes også kan misbrukes, men det har jeg ikke sett i denne tråden.  :wink:

:o

Skrevet

Eksempelet ditt er eksempel på at det Hege sier stemmer. Ditt smilefjes forteller for eksempel meg at du er forundret over Heges svar. Om du derimot hadde tenkt å kommentere ytterligere var et smilefjes ikke nok.

Innlegget til Venus_venus viser tydelig at hun likte hovedinnlegget og dermed også er enig. Det var det hun ønsket å formidle, noe jeg synes hun klarte veldig bra kun ved hjelp av et smilefjes. At hun ikke kommenterer videre er sikkert ok, for jeg tror ikke dette var ment som en tråd til debatt.

Dette: :kvalm: sier også mye om hva en bruker synes eller mener, men kan fort komme til å bli brukt eller oppfattet som personhets. Misbrukes altså, men like fullt et virkningsfullt smilefjes som ikke trenger så mange ord i tillegg.

Det er altså fullt mulig å både glede og såre, kun ved valg av et enkelt smilefjes, og helt uten bruk av flere ord.

:tunge1:

Gjest Anonymous
Skrevet
Eksempelet ditt er eksempel på at det Hege sier stemmer. Ditt smilefjes forteller for eksempel meg at du er forundret over Heges svar. Om du derimot hadde tenkt å kommentere ytterligere var et smilefjes ikke nok.

Innlegget til Venus_venus viser tydelig at hun likte hovedinnlegget og dermed også er enig. Det var det hun ønsket å formidle, noe jeg synes hun klarte veldig bra kun ved hjelp av et smilefjes. At hun ikke kommenterer videre er sikkert ok, for jeg tror ikke dette var ment som en tråd til debatt.

Dette: :kvalm: sier også mye om hva en bruker synes eller mener, men kan fort komme til å bli brukt eller oppfattet som personhets. Misbrukes altså, men like fullt et virkningsfullt smilefjes som ikke trenger så mange ord i tillegg.

Det er altså fullt mulig å både glede og såre, kun ved valg av et enkelt smilefjes, og helt uten bruk av flere ord.

:tunge1:

:enig_animasjon:

Gjest Anonymous
Skrevet

Med all respekt for den gode debatten vil jeg påstå at smilefjes ikke har mye funksjon.

Når det gjelder brukere som spør andre brukere om noe, eller generelle utspill fra brukere så greit nok.

Men når det gjelder en debatt - altså en aktuell sak hvor man diskuterer så er smileys bare forstyrrende.

Som regel er en god tommelfingerregel at man ikke poster medmindre man har et argument å komme med. En smiley er ikke noe argument.

Ofte utarter debatter til en form for "pissing-contest" hvor et fåtall debatterer, mens det er en rekke "tilhengere" som bare poster smileys for å markere at man er enige med den ene eller den andre siden.

Gjest Anonymous
Skrevet

Det å sitere femti linjer bare for å poste et smilefjes er en rett for oss som ikke er så flinke til å utrykke oss selv eller ikke mener noe som helst om saken

nemlig!

Skrevet
Det å sitere femti linjer bare for å poste et smilefjes er en rett for oss som

(...) ikke mener noe som helst om saken

Da er det vel bare for å få oppmerksomhet da... :murvegg:

Gjest Ninakanin
Skrevet

Var da voldsomt så gjestene hadde noe å si på den tråden her da ;)

Hvis smily'er ikke skulle brukes, tror jeg ikke KG hadde gjort seg så mye bry med å lage versjoner fra vanlig smil til baby-smokk-smil.

Er glad for smilyene, er flotte å bruke når man står fast, eller når man vil pynte litt på innleggene sine, eller understreke det man sier.

Gjest Ubuden gjest
Skrevet
Er glad for smilyene' date=' er flotte å bruke når man står fast, eller når man vil pynte litt på innleggene sine, eller understreke det man sier.[/quote']

Akkurat! Men da må man jo ha noe å si (skrive) først.....

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvis smily'er ikke skulle brukes, tror jeg ikke KG hadde gjort seg så mye bry med å lage versjoner fra vanlig smil til baby-smokk-smil.

Er glad for smilyene, er flotte å bruke når man står fast, eller når man vil pynte litt på innleggene sine, eller understreke det man sier.

For det første er det forskjell på bruk og misbruk av smileys. Om posten ikke inneholder noe argument, bare smileys, så ødelegger det hele debatten.

Skrevet

En smily kan si like mye som en lang setning iblant - ellers er smilyene bra til å understreke nyanser i utsagn som ikke kommer frem i skriftspråket

Kart sagt jeg er ikke enig med deg, trådstarter.

Gjest Anonymous
Skrevet
En smily kan si like mye som en lang setning iblant - ellers er smilyene bra til å understreke nyanser i utsagn som ikke kommer frem i skriftspråket

Kart sagt jeg er ikke enig med deg, trådstarter.

Også når det utelukkende er brukt en smiley?

Dette for eksempel: :hoho:

JA, personen ler og synes det er festelig. Men er dette debatt?

Om det ikke introduseres nye momenter så tror jeg ikke det.

Skrevet

JA - en smily som dette; :hoho: , dette; :roll: , eller dette; :sjarmor: - kan si like mye som et utsagn.

Og ja - det er også debatt.

Gjest Anonymous
Skrevet
JA - en smily som dette; :hoho: , dette; :roll: , eller dette; :sjarmor: - kan si like mye som et utsagn.

Og ja - det er også debatt.

Så om vi forestiller oss en debatt hvor en deltager bare bruker ulike ansiktsuttrykk for å utrykke seg - bidrar hxn til debatten? Er hans/hennes bidrag nyttig?

Alle reaksjoner er relatert til de argumentene som andre bringer på bane. Vil det for eksempel være nyttig om folk bare skrev "enig" eller "uenig" her?

Skrevet

Det må være "lov" å uttrykke at man er enig i et utsagn, enten bare med en smily eller ved å skrve "enig" - noen ganger sier andre det du selv føler er riktig å si i sammenhengen - og om du da velger å sitere og nikke (med smily) så må da det være greit.

Samtidig ville det ikke i lengden bli noen holdbar debatt om to brukere bare skrev en smily hver - det hadde blitt for mye rom for misforståelser og debatten hadde dødd ut.

Smilyer er et supplement som av og til kan stå alene.

Gjest Anonymous
Skrevet

:roll:

Jeg har inntrykk av at den ovenfornevnte smiley vel så ofte brukes av debatanter som ikke har forstått argumentene (uten å selv være klar over det da).

Videre kan den virke ganske så hånlig, men mulig det er viktig å framstå slik i en debatt..

Gjest Anonymous
Skrevet
Det må være "lov" å uttrykke at man er enig i et utsagn' date=' enten bare med en smily eller ved å skrve "enig" - noen ganger sier andre det du selv føler er riktig å si i sammenhengen - og om du da velger å sitere og nikke (med smily) så må da det være greit. .[/quote']

I "resten" av forumverdenen nevner man gjerne bare aol i slike poster, da det i tidligere tider på forum på aol ofte var mange som bare kom med ok, i agree osv. meldinger. Funker kanskje på samliv, men bidrar lite til en aktuell debatt.

Gjest Anonymous
Skrevet
Det må være "lov" å uttrykke at man er enig i et utsagn, enten bare med en smily eller ved å skrve "enig" - noen ganger sier andre det du selv føler er riktig å si i sammenhengen - og om du da velger å sitere og nikke (med smily) så må da det være greit.

Samtidig ville det ikke i lengden bli noen holdbar debatt om to brukere bare skrev en smily hver - det hadde blitt for mye rom for misforståelser og debatten hadde dødd ut.

Smilyer er et supplement som av og til kan stå alene.

Greit nok - det vil jo ikke være mulig eller ønskelig å forby noe sånt. I RL-debatter er jo ikke dette noe problem da slike ting stort sett oversees.

Når debatten foregår skriftlig er det litt verre fordi alle må lese seg nedover. Derfor mener jeg det burde være kutyme å ikke utelukkende poste smileys når det gjelder en "seriøs"-debatt.

Skrevet

Greit nok - det vil jo ikke være mulig eller ønskelig å forby noe sånt. I RL-debatter er jo ikke dette noe problem da slike ting stort sett oversees.

Når debatten foregår skriftlig er det litt verre fordi alle må lese seg nedover. Derfor mener jeg det burde være kutyme å ikke utelukkende poste smileys når det gjelder en "seriøs"-debatt.

Jeg mente ikke bokstavelig å forby altså - så det er sagt - men jeg skrev "lov" for å markere allmen akseptanse.

Ja alle må lese seg nedover - og skal jeg være helt ærlig syns jeg det er et større problem at debattanter oversiterer (altså ikke vet hvordan de skal klippe ut akkurat det utsagnet i et foregående innlegg som de reagerer på og derfor siterer hele forrige innleg hvor langt det enn er) enn at det kommer bare en smily.

Smily'er er adskillig lettere å "lese" enn tekst uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...