Gå til innhold

Ferske egg/økologisk

Anbefalte innlegg

Gjest GreenSky
Skrevet

Jeg lurer på noe om egg. Mormor kjøpte alltid økologisk egg før, men nå har hun sluttet med det. Hun sier at økologiske egg er mindre ferske enn 'vanlige' egg. Dette ser en på eggeplumma. På 'vanlige' egg står den ut, på økologiske egg er plumma flat. Det betyr at egget ikke er ferskt, sier hun. Det samme har jeg lagt merke til selv. Vil jo seff ha ferskest mulig egg... Men har det noe å si, egentlig? For smak og holdbarhet, f.eks? Er det mindre sunt å spise 'gamle' egg? (de har jo ikke gått ut på holdbarheten)

Skrevet

Det er en luftlomme i egg, og den blir større etterhvert som egget blir "eldre". Dette er lett å kjenne igjen hvis man legger egget i vann. Flyter det opp en del, slik at noe av egget er over vannet, så er det gammelt.

Men gamle egg er ikke farlige å spise i det hele tatt. De er heller ikke av dårligere kvalitet. Litt endringer i konsistens sier seg selv, men smaken er den samme. Men det om plomma har jeg aldri hørt før.

Datostemplingen på egg i butikken er bare tull og tøys. Det er vel nok et eu-direktiv, hvis jeg ikke tar helt feil. Egg holder seg i 2 måneder, gjerne mer, hvis de oppbevares riktig.

Vet dere forresten at hvis høna ikke får nok kalk i kosten, eller ikke klarer å nyttiggjøre seg kalken, så verper den såkalte skinn-egg? Dvs egg uten skall, kun holdt sammen av den tynne hinnen som ligger mellom skallet og hviten. Det er ganske fascinerende :)

Hvordan jeg vet dette? Besteforeldrene mine drev med høns i mange herrens år.

Gjest GreenSky
Skrevet

Ja, mormor drev også med høns i mage år, så det var slik hun lærte det. :)

Skrevet

Jeg kjøper ofte økologiske egg, men jeg har aldri lagt merke til at de er spesielt gamle i forhold til alt annet. Med de rigide reglene for datostempling man har, så tviler jeg egentlig på at de er gamle. Vanlige frokostegg fra prior er etter min erfaring som regel mye eldre enn de økologiske.

At plommen ikke er som vanlig kan ha en del med fór å gjøre også, regner jeg med. Jeg vil tro at økologisk produskjon av egg innebærer annen type fór enn ved vanlig produksjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...