Gå til innhold

Har ultralyd noen bivirkninger?

April

Anbefalte innlegg

Jeg er 17 uker på vei og har hatt 4 private ul, den første var jeg 8 uker på vei og det var bare for å se at det var liv der. Det samme ved uke 12. De to siste var bare for moro skyld for å se etter kjønnet. Hadde ordinær Ul på sykehuset i dag, men jeg må tilbake en gang til fordi jordmor fikk ikke sett alle de tingene hun ville, det var for tidlig ennå. Sendte mld til alle de nysgjerrige og fikk et svar fra min venninne om at hun var litt bekymret over alle disse UL`n mine, det var ikke noe leketøy..

Så bør jeg være bekymret? Er det noen "bivirkninger"?

Gynokologen jeg går til ville ta UL i uke 24 og 30, for å se at bebisen vokser som den skal! Men nå er jeg litt bekymret også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du lest Gro Nylanders bok "På vei"?

Hun skriver at det pr dags dato ikke finnes kjente risikofaktorer med ultralyd, men ingen vet med sikkerhet hvordan dette kan komme til å slå ut i neste generasjon.

Man kan jo ikke se om dette har innvirkning på f.eks. arveanlegg før en person som selv har vært utsatt for ultralyd får egne barn.

Derfor er det mange leger som opererer med "føre var prinsippet", og anbefaler så lite bruk av ultralyd som mulig.

Personlig ønsker jeg å utsette fosteret for så lite ultralyd som mulig, for sikkerhets skyld. De er tross alt veldig sårbare, og når jeg ikke trenger å gjøre det så kan jeg like godt la vær.

(Dessuten er jeg en fattig student som ikke har råd til slik luksus, så det er egentlig ikke noe reelt valg, men bare slik det er... :ler: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes å ha hørt noe om at det er flere forekomster av venstrehendthet blant babyer som ble sett på ofte under svangerskapet med UL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes å ha hørt noe om at det er flere forekomster av venstrehendthet blant babyer som ble sett på ofte under svangerskapet med UL.

- jeg er venstrehendt og klarer meg fint altså :ler: ..så om det bare er det kan du vel ta så mange ul du bare vil :wink:

Men pussig at hun ikke så nok da. Ordinær ul er jo alltid ved de tider..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UL har ingen bivirkninger. Var på mange jeg og og babyen min er frisk og rask.

Ikke for å være pirkete, men rent logisk kan du ikke trekke den konklusjonen.

At noe ikke skader en eller noen elle mange, betyr ikke at det ikke skader NOEN i det hele tatt...

Dessuten har du ingen forutsetninger for å kunne vurdere senskader av den typen legene eventuelt bekymrer seg for før det har gått litt lenger tid enn nå.

Jeg mener ikke å være slem med akkurat deg, men jeg synes jeg ser denne typen argumenter veldig ofte rundt omkring.

"Jeg røyker, og barnet mitt er friskt likevel, derfor er det ikke farlig."

"Jeg drakk alkohol under svangerskapet og det gikk fint, derfor er det ikke skadelig."

O.s.v.

Det holder vel streng tatt at det er skadelig for noen? Man vet aldri om man tilhører den ene eller den andre gruppen før det i tilfellet er for sent.

Når det er sagt, så gjør de aller fleste regning med at ultralyd faktisk IKKE er skadelig. Men som sagt, ingen vet noe om eventuelle langtidsvirkninger ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Jeg er veldig enig med Elle Melle!

Fire private pluss den ordinære pluss flere for vekstkontroller (stemmer det Juni04?) høres veldig mye ut.

Jeg skjønner godt at mange vil ta en tidlig UL for å se om det er liv der.

Men to stk. for å se om det er liv (når det er bekreftet på UL nr. 1) og så to bare for å se etter kjønnet: alt dette før den ordinære i uke 18/19, det skjønner jeg ikke at er nødvendig!

Og Elle Melle har rett i at argumenter av typen: "men jeg gjorde det, og alt gikk bra" ikke holder på noen som helst måte!

Både fordi det at det gikk bra med deg ikke betyr at ting er ufarlig, og fordi man ikke kan se noe til evt. senvirkninger ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om noen vil ha en ekstra UL for å se kjønnet er vel ikke så ille vel? Vi hadde selv en tidlig UL på grunn av mistanke om svangerskap utenfor livmor og måtte på oppfølging med ny UL to uker etter. Så var det den ordinære UL'en i uke 19 og en vekstkontroll i uke 32. Alt av medisinske årsaker altså. I tillegg ble jeg fulgt opp med UL tre ganger til på grunn av svangerskapsforgiftning. UL er lydbølger og derfor ikke bevist farlig - heller ikke senvirkninger. Det var iallefall det jeg fikk fortalt da jeg spurte på sykehuset om så mange UL'er var skadelig for barnet.

Du kan jo til og med kjøpe egen UL dings som du kan koble opp på PC'en på internett. Det er vel mer å bekymre seg for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Om noen vil ha en ekstra UL for å se kjønnet er vel ikke så ille vel?

Det var her snakk om fire stykker, før den ordinære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen så les nå hva vi skriver da! *blir litt oppgitt nå*

Legene VET IKKE om det kan forekomme senvirkninger i neste generasjon. Ingen vet det.

Ultralydbarna har ikke fått egne barn som har vokst opp ennå.

Derfor er det ingen mennesker i hele verden som kan si til deg med sikkerhet at det ikke er farlig på noen som helst måte.

De TROR ikke det er farlig, men de VET det ikke.

Risikoen for at det er skadelig er til stede, og derfor skal man begrense seg så godt det lar seg gjøre.

Du vet like godt som meg om alle de "ufarlige" tingene opp gjennom historien som har vist seg å ikke være så ufarlige likevel. Leger er bare mennesker, og at de tror noe ikke er skadelig beviser streng tatt ingen ting hvis ikke forskningen kan støtte dette 100%.

Jeg prøver ikke å si at ul er dødsfarlig (for det er det sikkert ikke), men jeg skulle ønske folk kunne være litt mer skeptisk og tenke litt mer selv.

Det var sikkert mange som sa at streke radiosignaler ikke var farlig heller, og se hva som skjedde med barna til flere av de ansatte på det marinefartøyet...

Høyspent var HELLER ikke farlig, før det plutselig etter 15 år var kreftfremkallende likevel, når de bare fikk forsket litt mer på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke innlogget Lula

Du kan jo til og med kjøpe egen UL dings som du kan koble opp på PC'en på internett. Det er vel mer å bekymre seg for.

Veeel....de jeg har sett på nett har bare vært spøk/tøys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det å ta UL bare for moroskyld ikke er noe vits. Selv har jeg det regelmessig fordi jeg har operert så mye i magen at de må følge med på utviklingen i tilfelle keisersnitt. Selvsagt er det spennende med UL og jeg gleder meg hver gang til å se babyen - men dette er ikke for gøy. To ganger for å sjekke kjønn, kan det være så viktig da? Det er ett av to, og du får ikke gjort noe fra eller til med det. Det er endten eller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det delte meninger.. Jeg får vel la være å ta noen flere ekstra, men at jeg må tilbake på sykehuset en gang til er ikke min feil. Men jeg synes det var rart at hun ikke fant ut det hun skulle..

At jeg gjorde det ene eller andre for moro skyld, er det ingen som har noe med. Kjønn er ikke såå viktig nei, men jeg er nysgjerrig og utålmodig, derfor ble dette gjort! Grunn til at jeg har tatt så mange UL, er fordi jeg synes jeg har vært altfor heldig med mye av det jeg har gjort i livet. Alt har på en måte gått min vei. Mange sliter med å bli gravide, vi fikk klaff på første forsøk. Det er mange som mister og jeg har tenkt at hvorfor skulle vi være så mye mer heldige enn mange andre! Derfor har det blitt noen ekstra UL`er som en trygghet for meg. Det viktigste har ikke vært å se kjønn, men om alt er bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig må du følge opp ting som de i helsevesenet ønsker at du skal få sjekket, skulle bare mangle!

Må man, så må man.

Det er nok slike tidlige og unødvendige undersøkelser de fleste mener man bør klare seg uten.

Men jeg skjønner deg veldig godt jeg. Hadde noen tilbudt meg en tidlig ul for å se at det var liv der, så hadde jeg vært veldig fristet selv. For det er neimen ikke lett å tro at det faktisk er noe der, og at alt er bra...

Gjort er gjort og det er fint lite å gjøre med det nå, men du har i alle fall fått noen synspunkter på hvorfor noen mener man bør begrense bruken av ul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det rare er at det ikke er flere som stiller spørsmål ved dette.

Det vil jo være interessant om de vet mer om tyve-tredve år. De har tross alt ikke hatt dette som "fast" sjekk i så veldig mange år. (20?)

Jeg hadde fire med førstemann. Tre etter den ordinære, som ledd i et forkningsprosjekt. Han er venstrehendt.

Hadde jeg visst at det er økt forekomst med venstrehendte blandt de med flere ultralyder så hadde jeg ikke hatt det. (Det viser jo at det har en kjent "bivirkning". Hva annen slags påvirkning kan det da ha, som ikke er kjent ennå.)

Nr.2 hadde jeg "kun" den ordinære. Vurdere det slik at dersom det var en hjertefeil eller noe som er viktig å vite før fødselen, så er det bedre å ta en UL enn å gamble med at de ikke hadde rett utstyr tilstede ved fødselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var på tretten ul med mitt andre barn, og han feilte heller ingenting, selvom en naturligvis ikke automatisk skal trekke konklusjoner av dette.

Forskning viser at barn som har vært "utsatt" for mange ul har en tendens til å bli venstrehendte, men det finnes ingen andre tegn på "avvik" på barn som ofte ble sett på kontra barn som ikke gikk gjennom like mange ul.

Min sønn er ikke venstrehendt selv etter tretten ul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går til spesialist og han tar UL hver 14 dag på alle som venter 2 eller flere.

tror nok han vet hva han gjør vil jo ingenting ofr og skade fosterene.

Bare ekstra sjekk for og se om alt står bra til med de :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UL som tas på bakgrunn av at det foreligger spesielle forhold (høyrisikosv.skap, sykdomshistorie hos mor, evt. forhold ved fosteret etc.) jo tas for at man bedre skal kunne være istand til å komme eventuelle komplikasjoner i forkjøpet. Dette blir jo vurdert av den aktuelle lege som nødvendig, uansett hvilke bivirkninger UL måtte ha. Men når vi ikke VET hvilke senvirkninger overdreven bruk av UL kan ha..så synes jeg det er en unødvendig risiko å ta når det gjelder min egen "nysjerrighet" (enten det gjelder kjønn eller bare for å se at det er liv der inne) Hvis jeg ikke hadde vært nødt til å foreta UL så hadde jeg nok foretrukket at dette ble gjort i minst mulig grad!! Vi kan ikke utelukke at UL-bruk kan gi andre konsekvenser enn venstrehendte barn, derfor synes jeg det er litt arrogant å avfeie kritikere med at :" mine barn har blitt utsatt for x-antall UL og har ikke hatt noen problemer på grunn av det...". Det er altfor tidlig å kunne dra noen bastante slutninger, til det har det blitt forsket altfor lite på feltet!

Det er helt klart en vurdering folk flest får ta for sin egen del. Tilbudet er der jo, du kan jo få foretatt UL når som helst bare du er villig til å betale for det.

Jeg for min del synes det er dårlig anvendte midler og bruk av ressurser dersom det ikke er noen "legitim" grunn til å foreta grundige undersøkelser, men akkurat DET får stå for min regning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UL som tas på bakgrunn av at det foreligger spesielle forhold (høyrisikosv.skap' date=' sykdomshistorie hos mor, evt. forhold ved fosteret etc.) [i']må jo tas for at man bedre skal kunne være istand til å komme eventuelle komplikasjoner i forkjøpet. Dette blir jo vurdert av den aktuelle lege som nødvendig, uansett hvilke bivirkninger UL måtte ha. Men når vi ikke VET hvilke senvirkninger overdreven bruk av UL kan ha..så synes jeg det er en unødvendig risiko å ta når det gjelder min egen "nysjerrighet" (enten det gjelder kjønn eller bare for å se at det er liv der inne) Hvis jeg ikke hadde vært nødt til å foreta UL så hadde jeg nok foretrukket at dette ble gjort i minst mulig grad!! Vi kan ikke utelukke at UL-bruk kan gi andre konsekvenser enn venstrehendte barn, derfor synes jeg det er litt arrogant å avfeie kritikere med at :" mine barn har blitt utsatt for x-antall UL og har ikke hatt noen problemer på grunn av det...". Det er altfor tidlig å kunne dra noen bastante slutninger, til det har det blitt forsket altfor lite på feltet!

Det er helt klart en vurdering folk flest får ta for sin egen del. Tilbudet er der jo, du kan jo få foretatt UL når som helst bare du er villig til å betale for det.

Jeg for min del synes det er dårlig anvendte midler og bruk av ressurser dersom det ikke er noen "legitim" grunn til å foreta grundige undersøkelser, men akkurat DET får stå for min regning!

Madden fikk vel skrevet det meste som jeg tenkte, men ikke klarte å få frem!

Signerer hennes innlegg jeg.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...