Gjest Anonymous Skrevet 26. september 2003 #1 Skrevet 26. september 2003 hva er viktigest for deg; feire brullupet eller ha formalitetene i orden? en litt annen vri på spørsmålet; hadde du vært like opprømt over å gifte deg dersom du ikke skulle ha noen fest? litt tanker omkring valg av størrelse på festen osv.. vi satser på et liiiite bryllup.. vil heller bruke pengene på reising, lelighetskjøp osv.. så en stor fest blir bare for dyr etter våre prioriteringer..
cappocino Skrevet 26. september 2003 #2 Skrevet 26. september 2003 Det er nok selve vielsen som er viktigst her ja, det er jo derfor vi gifter oss. Det at vi i tillegg ønsker å feire med vår familie og venner er vårt ønske for dagen.
monja Skrevet 26. september 2003 #3 Skrevet 26. september 2003 hadde du vært like opprømt over å gifte deg dersom du ikke skulle ha noen fest? JA!!! :D For oss betyr selve ekteskapsinngåelsen og ekteskapet mer enn noen som helst fest i verden :D
nessi Skrevet 26. september 2003 #4 Skrevet 26. september 2003 Det viktigste er å bli gift, og vise hele verden at vi vil tilbringe fremtiden sammen. Vi velger å ha fest fordi vi ønsker å dele dagen med familie og venner, da disse betyr mye for oss. Kan godt skjønne de som gifter seg i det stille også.
Gjest Tex Skrevet 26. september 2003 #5 Skrevet 26. september 2003 Både ja og nei. For meg er det viktig å vise familie og venner at vi mener alvor og at de også er med i kirken. Og vi kan ikke ha dem i kirken uten å invitere til feiring etterpå. Jeg kunne aldri giftet meg så smått som bare oss to, dette er så stort at våre nærmeste venner og vår familie er sterkt ønsket tilstede. I vår familie er det heller ingen tradisjon på å stikke av, og jeg er ikke den som starter en slik tradisjon.....ikke har jeg kyst heller. Men det er ingen tvil om at velsignelsen i kirken er det som står høyest i kurs denne dagen hos meg.... (Kunne aldri giftet meg på et dommerkontor....)
Gjest Muppi Skrevet 26. september 2003 #6 Skrevet 26. september 2003 For meg er selve vielsen høydepunktet. Festen er mer for venner og familie. Gleder meg også til å se bilder av oss i bryllupstasen i ettertid, og gleder meg til å sette fram ett bilde av oss i ramme fra bryllupet i vår nye leilighet.
Gjest Anonymous Skrevet 26. september 2003 #7 Skrevet 26. september 2003 (Kunne aldri giftet meg på et dommerkontor....) hvorfor?? dersom det å gifte seg er poenget, så må da selv et dommerkontor være bedre enn inget ekteskap?? og tror du virkelig ikke at familie og venner skjønner at dere mener alvor, selv om de ikke hadde sett på??
ringblomst Skrevet 26. september 2003 #8 Skrevet 26. september 2003 Vielsen er den viktigste og det jeg gleder meg mest til, men jeg synes at en slik dag skal deles med sine kjære. Festen føler jeg betyr mye mer for våre foreldre og resten av familien enn oss, noe som også kommer tydelig frem i at de ville spandere hele festen.
Chiquita Skrevet 26. september 2003 #9 Skrevet 26. september 2003 "formalitetene" (altså vielsen og papirene etter) er det viktigste for meg. Å feire med slekt og venner etterpå er jo bare morro. Hyggelig at de vil feire med oss, liksom
Gjest Muppi Skrevet 26. september 2003 #10 Skrevet 26. september 2003 Jeg vil gifte meg i kirken, da jeg føler att jeg der får guds velsignelse, og for meg er det den tryggeste mest riktige starten på ett ekteskap.
Gjest Anonymous Skrevet 26. september 2003 #11 Skrevet 26. september 2003 For oss var selve vielsen og at vi skulle gifte oss det viktigste. Vi giftet oss hos sorenskriver og hadde kun den nærmeste familie etterpå. :D Synes faktisk det å gifte seg hos sorenskriveren er like flott og høytidlig som kirkelig. I allefall for oss som ikke er kristne og ikke ønsket et kristelig bryllup.
mellom Skrevet 26. september 2003 #12 Skrevet 26. september 2003 For oss var festen viktigst - å samles, drikke, spise, spille og bli underholdt - morsomste kvelden i mitt liv. da var jeg 24 år og uten barn - ville kanskje lagt mer vekt på seremonien nå. Men den gang var det å samle alle vi likte og var glad i - og feire det at vi elsket hverandre (litt cheesy sagt, men) som var hovedgrunnen for oss. Aner ikke om viv ille giftet oss nå, etter å ha ått barn - følelsene er de samme, sterkere til og med -men, forbandt det å gifte seg med det å gå fra fri til mer knytt sammen - tja. Sorry - fullstendig avsporing her.
Fakse Skrevet 26. september 2003 #13 Skrevet 26. september 2003 For oss var det uaktuelt å gifte oss i kirka, siden vi ikke er kristne. Vil ikke blande inn en gud jeg ikke tror på når jeg avgir et så viktig løfte. Og det var nettopp løftet vi gav hverandre som ble det aller viktigeste for oss. Vi fikk ordna det formelle dagen før selve vielsen, det vil si at vi var innom byfogden med forlovere og foreldre (de insisterte). På selve dagen hadde vi en seremoni ved hjelp av humanetisk forbund. Den inneholt mye av det en vanlig vielse i kirka inneholder, med musikk, tale og allsang. Der gav vi hverandre løfter vi hadde skrevet selv, og utvekslet ringer (med inskripsjon inspirert av teksten i løftene). Lokalet var pent pynta og fyllt med sikkert nærmere 100 venner og familie. Mange kom for å være til stede der selv om de ikke var invitert på festen etterpå. Vi hadde selvfølgelig en tradisjonell bryllupsmiddag med påfølgende fest etterpå. For oss var det i midlertid løftene vi gav hverandre som var det viktigeste. Festen var til ære for venner og familie, ikke for vår del føler jeg. På søndag er det ett år siden, og vi skal feire med god mat og drikke, og mimre over bilder fra den store dagen.
Gjest Tex Skrevet 26. september 2003 #14 Skrevet 26. september 2003 hvorfor?? dersom det å gifte seg er poenget, så må da selv et dommerkontor være bedre enn inget ekteskap?? For meg er et ekteskap uten kirkelig velsignelse ikke et ekteskap jeg vil leve i. Kirkelig velsignelse får du kun i kirken. Av og til lurer jeg på om det er samme gjest som på død og liv må kommentere alt jeg skriver.....
Cawarra Skrevet 26. september 2003 #15 Skrevet 26. september 2003 For oss vil selve vielsen og poenget med den være det aller viktigste. Men festen vil også være viktig! Ikke fordi vi skal feste, men fordi vi gjerne vil at alle vi er glade i og som betyr noe for oss skal være med oss på vår store dag. (Dette er også hovedgrunnen til at vi ennå ikke er gift, økonomien tillater ennå ikke en fest av slike dimensjoner .)
punkyB Skrevet 26. september 2003 #16 Skrevet 26. september 2003 Jeg tror mange holder en stor fest for seg selv vel så mye som for venner og familie da ..... :blunke: Hvis jeg skulle komme til å gifte meg en gang er det hvis vi planlegger barn og ønsker formalitetene iorden. Giftermålet skal helst foretas på et romantisk sted i utlandet uten for mye stæsj. Har vært i noen bryllup og synes dog det er veldig hyggelig. Men som jeg begynner med - så for meg kan folk gifte seg hvor de vil og bruke åresvis på planleggingen.
bookwormgirl Skrevet 26. september 2003 #18 Skrevet 26. september 2003 (Kunne aldri giftet meg på et dommerkontor....) :o Har du i det hele att sett vielsesrommet på Tinghuset i Oslo? Det er et stort flott rom med plass til 60 personer, pyntet med moderne kunst og stilige møbler. For meg, som ikke er troende og ser det som helt uaktuelt å gifte meg i kirken, så er det kjempefint at det går an å gifte seg et sted som allikevel er høytidelig. Vi gleder oss til å gifte oss, men føler at det er noe vi ønsker å feire sammen med venner og familie! Det skal jo være en festdag! Vi er jo happy så det holder over å gifte oss med hverandre
VesleBråka Skrevet 26. september 2003 #19 Skrevet 26. september 2003 Jeg har sett vielsesrommet i trondheim tinghus, og der er det iallefall ikke plass til 60 personer.. 10 gjester, max.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå