Gjest lmr Skrevet 20. mai 2005 #21 Del Skrevet 20. mai 2005 Var i bryllup hvor gjestene måtte betale all drikke etter maten. Tror de aller fleste inkludert meg selv syntes det var helt greit. Det er jo ikke lengre så vanlig at foreldrene betaler gildet, og det må jo få være lov til å gifte seg før fylte 40?!?! Selv om man drøyer ett år til, så er det i etableringsfasen masse andre ting å bruke pengene på (les: huslån, oppussing, barn etc). Skal forøvrig selv ha fri bar. Har snikspart ved å handle på tax-fri og noen flaser vin her og der på polet i tillegg til den faste månedlige summen :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s Skrevet 20. mai 2005 #22 Del Skrevet 20. mai 2005 Om man ikke har råd til alkohol, så er vel ikke brus og mineralvann sånn kjempeutgift? Jeg skjønner ikke hvorfor man ikke heller sparer inn på noe som ikke er så synlig? Det kan da umulig være brusbudsjettet som velter hele brylluppet?! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 20. mai 2005 #23 Del Skrevet 20. mai 2005 jeg har vært i noen bryllup opp igjennom, og jeg vet at noen av disse har brus vært gratis men alkohol etter maten har en måtte bekoste selv, og vet du hva, som gjest, jeg HUSKER ikke hvilke bryllup jeg fikk alt i eller hvilke jeg måtte betale alkoholen selv i etter maten jeg!! når jeg drar i bryllup, så drar jeg for å være med på kjente og kjæres store dag i livet, og jeg er der fordi jeg ønsker å ta del i brudeparets glede. om jeg må betale for alkoholen etter middagen eller ikke, gjør ikkenoe inntrykk på hvordan festen er ellers. og hadde det bare vært ett godt råd, så hadde det vært ok, men når man disser folk fordi de bevisst velger å gjøre ting annerledes en en selv, da ser det ikke ut som ett godt råd lenger i mine øyne. noen velger dyre hoteller, få gjester og alt inkludert, andre velger rimeligere samfunnshus etc, mange gjester og alkohol betalt selv etter middag og kaffe avec, hvorfor i alle dager skal det ene være bedre en det andre. dette går på følelser, ingen sitter med fasiten for andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minerva Grey Skrevet 20. mai 2005 #24 Del Skrevet 20. mai 2005 Når det gjelder brus og slikt er det vel størst forskjell på om man har festen på sted med egen servering, eller lokale hvor man selv står for mat og drikke. Mange steder (hoteller, restauranter) koster jo brus omtrent det samme som øl, så det blir ikke billigere av at man dropper alkoholen. Dersom man selv står for drikkevarene er ikke brus en stor utgift, nei. Samtidig er det ikke bare å be folk om å 'vente' - mange har planlagt bryllup i et par år, og for de som tenker på barn og leilighet og skattesmeller så er det ikke nødvendigvis smart å vente heller. Før du vet ordet av det er sparekontoen tom, nemlig! Dersom man må velge mellom flott bryllup i år, med bonger til gjestene etter middag, og flott bryllup neste år med gratis bar, tror jeg alle våre venner ville vært helt enige i at vi burde gifte oss i år. Som tidligere nevnt var det nesten ingen hos oss som drakk overmåte mye, og vi satt igjen med masse drikkevarer. Hadde vi hatt en familie (eller venner) som var mer 'tørst' ville jeg nok holdt meg til bong/kostpris uansett - greieste måten å begrense drankerne på. Bryllup handler faktisk ikke om alkohol. Det er en markering, en anledning til å feire at to mennesker elsker hverandre, og folk som blir bedt kommer for å bevitne dette, hjelpe til med å feire det, og få med seg flotte minner. Ingen av disse tingene er avhengige av alkohol, selv om mange ser ut til å synes det. "Stemningen blir bedre med alkohol" er et utsagn som faktisk er litt trist. Klarer vi ikke å hygge oss uten rus? Selv begynte jeg å drikke alkohol først i en alder av 23 år, siden jeg syntes alt smakte pyton. Selv i dag kan jeg fint bli med på byen uten en dråpe å drikke, selv om jeg kanskje tar et glass for å være selskapelig. Mange brudepar har svært stram økonomi, og dersom de velger å legge penger på fotograf, invitasjoner og ringer i stedet for på drikkevarene, er det helt greit! Jeg har vært i fire bryllup, og kan ærlig si at jeg kun husker èn rett fra et av dem, ingenting mer. Mat og drikke er glemt om to uker, mens bilder og ringer og invitasjoner er minner for alltid! Spør du gjestene (i hvert fall de kvinnelige) vil nok mange heller ha fine takkekort med bilde enn en ekstra gratisdrink! Uansett er det ikke riktig å forsøke å overtale folk til å følge din måte å gjøre ting på, jannemm, og det å gi stressa og økonomisk utsatte brudepar dårlig samvittighet tjener heller ingenting til! Spar propagandaen din, og prøv heller å tenke på at folk legger forskjellige ting i 'en god fest' enn det du gjør! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spirito Skrevet 20. mai 2005 #25 Del Skrevet 20. mai 2005 Jeg kunne ikke tenkte meg å "spare et år til" når jeg først var blitt fridd til og skulle tenke på dato! :o Man har jo planer med livet, ting skal komme i riktig rekkefølge og til riktig tid. Jeg skal ikke gifte meg før jeg er ferdig med studiene, samtidig som jeg har lyst på barn når jeg er rundt 27-28. Gammeldags som jeg er, vil jeg gjerne være gift før jeg får barn, og det gir meg én sommer å gifte meg på. Skulle jeg utsette bryllup og dermed barn et år for at gjestene mine skulle drikke alkohol gratis så mye de vil hele kvelden? :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miss.Chanel Skrevet 20. mai 2005 #26 Del Skrevet 20. mai 2005 vis det er meg du mener som "disser" andre så har du lest mellom linjene i steden for på de. jeg bare gir mine meninger, fra gjestenes side. og det skrives "velger", "velger bonger", "våres måte" , "vårt valg" etc., når alt kommer til alt er det ikke noe "valg"!, men for lite økonomi som avgjør! SÅ: F.eks: Viss dere vunnet 100.000; i lotto, hadde dere fortsatt hatt bonger og solgt brus? det er vist frykteli vanskelig å svare på mine spørsmål!? jeg også kan "velge" et bryllup med 150 personer, klart det! vis de betaler brus/øl/drinker selv! jeg tror på kvalitet fremfor kvantitet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Revenka Skrevet 20. mai 2005 #27 Del Skrevet 20. mai 2005 dette går på følelser, ingen sitter med fasiten for andre. Helt enig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Teletubbien Skrevet 20. mai 2005 #28 Del Skrevet 20. mai 2005 men det føles rart at når et par sparer lenge til bryllupet sitt, at det ser ut som at de bare d*iter i å spare til siste biten liksom...drikkevarene! (brus.øl, whatever). lurer på hvorfor? når man sender innbydelsene til et bryllup, forventer ikke motaker å måtte ha med penger til en cola! jeg mener dette virkelig! jeg hadde skammet meg og vert flau! vi har ikke noe "kongebryllup" vi heller, men alt er gratis for gjestene. og vi har spart, og skal bruke skatte/feriepengene våres pga. at det skal bli BRA! ikke halveis fordi VI vil gifte oss...da hadde vi drøyd et år lenger...får at alt skulle bli gratis for de innbudte. Jeg tror ikke du finner et eneste brudepar som IKKE vil at kvelden skal bli helt super, både for seg selv og sine gjester!!!! At det er nødvendig å ha bonger om man holder bryllupet i et festlokale hvor man må betale ettersom hvor mye hver gjest drikker - ærlig talt, mener du at man skal vente med å gifte seg til man har tjent så mye at alle kan drikke ubegrenset Ha bryllupet ditt som du vil du, og la oss andre også få ha bryllupene våre i fred :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s Skrevet 20. mai 2005 #29 Del Skrevet 20. mai 2005 Denne tråden her handler jo ikke om alkohol, den handler om brus!! (hva kan det koste å holde gjestene med brus? 1000 kroner?) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miss.Chanel Skrevet 20. mai 2005 #30 Del Skrevet 20. mai 2005 det er snakk om brus her! skal folk som får innbydelse til bryllup ha med seg penger til en Cola? men jeg gir meg! gidder ikke noen sure miner... det finnes så mye annet fint å diskutere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 20. mai 2005 #31 Del Skrevet 20. mai 2005 Denne tråden her handler jo ikke om alkohol, den handler om brus!! (hva kan det koste å holde gjestene med brus? 1000 kroner?) Denne tråden handler ikke om brus.... Trådstarteren har skrevet ørten innlegg om viktigheten av fri bar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spirito Skrevet 20. mai 2005 #32 Del Skrevet 20. mai 2005 vis det er meg du mener som "disser" andre så har du lest mellom linjene i steden for på de. jeg bare gir mine meninger, fra gjestenes side. og det skrives "velger", "velger bonger", "våres måte" , "vårt valg" etc., når alt kommer til alt er det ikke noe "valg"!, men for lite økonomi som avgjør! SÅ: F.eks: Viss dere vunnet 100.000; i lotto, hadde dere fortsatt hatt bonger og solgt brus? det er vist frykteli vanskelig å svare på mine spørsmål!? jeg også kan "velge" et bryllup med 150 personer, klart det! vis de betaler brus/øl/drinker selv! jeg tror på kvalitet fremfor kvantitet. Jeg synes ikke det er vanskelig å svare på dine spørsmål. Det er igrunnen ganske lett. Jeg hadde valgt bonger selv om jeg var "millionær", fordi jeg ikke vil at gjestene mine skal bli drita. Jeg har vært i bryllup i vennegjengen før, og folk oppførte seg ikke bra utover kvelden. Valg om fri bar eller ikke har ikke alltid noe med økonomi å gjøre, men også å statuere et eksempel om at man ikke ønsker fyllefest. her jeg kommer fra er det helt vanlig at folk betaler fra første drink, så jeg tror ikke noen tar seg nær av det! Her er bonger luksusalternativet, og fri bar er harrybryllup med dårlig spirit... For meg har det ikke noe med økonomi å gjøre, det er et valg om hvordan jeg vil ha bryllupet mitt. Å si at det ikke er noe valg er det verste vrøvvelet jeg har hørt på lange tider. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minerva Grey Skrevet 20. mai 2005 #33 Del Skrevet 20. mai 2005 SÅ: F.eks: Viss dere vunnet 100.000; i lotto, hadde dere fortsatt hatt bonger og solgt brus? Da hadde jeg nok betalt ned 2/3 av studielånet, eller endelig fått nok egenkapital til å kunne tenke på å kjøpe leilighet. Men hadde kanskje unnet oss gratis bar. jeg tror på kvalitet fremfor kvantitet. Det argumentet tror jeg ikke ville trøstet de av våre venner som i så fall ikke ville blitt bedt. Skulle gjerne holdt festen på hotell, med alt inkludert (også pynting og slikt) sånn at jeg slapp alt stresset og maset og kanskje hadde fått mer enn 4 timer søvn natten før bryllupet. Men da hadde det blitt fest for de 20 nærmeste, og 40 ganske skuffede nære venner og litt mindre nære slektninger. For meg var det viktigst at de menneskene som betyr noe i livet vårt fikk være med og feire dagen vår, og skape minner som betyr noe både for dem og for oss. Dèt er kvalitet for meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spirito Skrevet 20. mai 2005 #34 Del Skrevet 20. mai 2005 "F.eks: Viss dere vunnet 100.000; i lotto, hadde dere fortsatt hatt bonger og solgt brus?" Handler ikke bonger om alkohol, jannemm? At brussalg er i overkant gjerrig, det er jeg enig i. Da må man jo gå på do og drikke vann om man har glemt lommeboka. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 20. mai 2005 #35 Del Skrevet 20. mai 2005 du sier helt klart at dersom man ikke gjør det slik du gjør det, så gjør man det halvveis i ditt syn, at det ikke kan bli bra dersom man ikke gjør det på din måte, det synes jeg er å disse de som synes noe annet en deg er like bra. de som velger å ha betalt alkohol etter middag, trenger ikke være fordi de ikke hadde hatt økonomisk mulighet til å gjøre dette. det hadde sikkert gått an å velge ett rimeligere sted kanskje? bedt ett par færre gjester. men for DE så er det da viktigere å ha det slik de velger fremfor å ha fri bar etter middag. det er deres VALG!! det kan da godt hende de har ekstra penger på bok selv om de velger slik, men det kan hende folk har andre ting å bruke penger på også. så ja, det kan da godt være ett VALG å ikke ha fri bar, ikke bare ett økonomisk must som de kunne løst ved å spare ett år ekstra. endel ser det faktisk likevel som ett fullverdig bryllup selv om vi må kjøpe evt alkohol selv etter middagen, selv om ikke du gjør det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sixx Skrevet 20. mai 2005 #36 Del Skrevet 20. mai 2005 Dette er kanskje det dårligste forsøket på å redde ansiktet jeg har sett. Okey, dere snakker om brus. Og det er viktig å ha fri flyt av brus. Ellers blir det ikke en god fest. Et lite sitat fra trådstarters hovedinnlegg bare: med tanke på dere skal ha bonger etc... at brus skal koste penger for gjestene? er dere ikke flaue? hva skriver dere i innbydelsene? "ta med drikkepenger"? Altså...brus Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minerva Grey Skrevet 20. mai 2005 #37 Del Skrevet 20. mai 2005 Har nok en gang lest igjennom hovedinnlegget ditt, jannemm, og skal prøve å moderere meg. Ja, jeg forstår at du mener du snakker om brus, men problemet er at du har sagt så mye om temaet 'fri bar' at folk (meg inkludert) leser alt dette inn i posten din. På temaet brus: Må nok si meg enig i at det bør være noe gratis drikke på festen, slik at barn, de med dårlig økonomi etc i hvert fall har noe å drikke. Står ved alle mine utsagn om gratis bar/alkohol/bonger, men må si meg enig her, med litt forbehold. Tror ikke noen 1 1/2 liters flasker med cola vil knekke budsjettet, såpass er det stort sett mulig å spare inn. Er litt forskjell på den ene tusenlappen og de 10-15 som fri bar fort kommer opp i. Kanskje vi bare skal droppe denne diskusjonen, siden vi vel egentlig bare må være enige om å være uenige? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 20. mai 2005 #38 Del Skrevet 20. mai 2005 dersom dette kun er snakk om brus, så beklager jeg. fri bar og bonger (og tidligere uttalelser som: "stemningen blir bedre med alkohol" i andre tråder om fri bar og bonger) snakkes det for meg om alkohol. er helt enig i at man bør ha brus gratis i bryllup, at gjestene skal gå med glassene på do for vann dersom de ikke har med seg penger, skjønner jeg blir oppfattet som gnient. har aldri vært i bryllup der ikke brusen var gratis, så det tenkte jeg ikke over engang. (og siden du skrev dette med uskarpe kniver rett etter mitt innlegg, så kan jeg jo se på det som rettet mot meg, da må jeg bare få svare at joda, denne kniven er skarp selv om den ikke er enig med alle de andre knivene i skuffen om alt bestandig) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s Skrevet 20. mai 2005 #39 Del Skrevet 20. mai 2005 Da er vi jo ganske enig da? Gjestene bør kunne få seg et glass brus eller vann uten å måtte betale for det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 20. mai 2005 #40 Del Skrevet 20. mai 2005 Da er vi jo ganske enig da? Gjestene bør kunne få seg et glass brus eller vann uten å måtte betale for det Hehe. Denne diskusjonen ble jammen morsom etterhvert. Selv gikk jeg glipp av at det var noen som mente at brusen/vannet IKKE skulle være gratis (både i denne tråden, og alle de andre..). Kan sikkert skje den skarpeste kniven i skuffen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå