NIKI Skrevet 23. april 2005 #1 Skrevet 23. april 2005 Nå er grillsesongen her! Grillet for første gang i går. Jeg pleier å lage egen potetsalat, og etter jeg begynte med det, er det ikke godt med ferdigsalat lengre. Så jeg lurer på om dere har noen oppskrifter på god potetsalat til meg. For å variere litt med den jeg bruker. Jeg har poteter, gressløk, majones, rømme, salt og pepper. Noen ganger sitronpepper. Noen som har en annen å anbefale? Niki.
Gjest Anonymous Skrevet 23. april 2005 #2 Skrevet 23. april 2005 Din hørtes jo kjempegod ut. Hm..jeg har da aldri laget potetsalat selv ettersom jeg er en katastrofe på kjøkkenet. Kunne jeg få oppskriften med mengde osv. tror du....?
Gjest Dalwhinnie Skrevet 23. april 2005 #3 Skrevet 23. april 2005 Jeg lager min potetsalat med følgende: - poteter - rødløk - purreløk - sylteagurk - slangeagurk - rømme - salt og pepper Deler alt i små biter (potetene størst, løken finhakket) og tilsetter rømme, salt, pepper og evt litt lake fra sylteagurken. Dette blir en veldig frisk potetsalat som ofte har falt i smak hos folk som vanligvis ikke er så glad i potetsalat som inneholder masse majones og smaker lite.
NIKI Skrevet 23. april 2005 Forfatter #4 Skrevet 23. april 2005 Din hørtes jo kjempegod ut. Hm..jeg har da aldri laget potetsalat selv ettersom jeg er en katastrofe på kjøkkenet. Kunne jeg få oppskriften med mengde osv. tror du....? Eh... Jeg har vel ikke akkurat en oppskrift på den. Men kan jo forklare hvordan jeg gjør det. Vi er to personer, og hvis bare vi skal spise tar jeg to litt store poteter, evt 4 mindre. Skjærer potetene i små terninger. Krydrer dem, der må man bare ta litt etter smak. Bruker ca 50/50 med majones og rømme. Kan jo ta mer av den ene om du er spesielt glad i den. Blander bare til du synes den har passe konsistens..... Gressløk tar du også i etter smak. Jeg bruker mer om jeg har fersk, men om butikken bare har på krydderglass bruker jeg litt mindre, for jeg synes ikke den er like god. Så for meg blir det bare en dæsj her og der.... Hehe, ble ganske rotete det der da.... Men håper du forstår
NIKI Skrevet 23. april 2005 Forfatter #5 Skrevet 23. april 2005 Den hørtes god ut den da Dalwhinnie Er ikke glad i sylteagurk og lake jeg da, men det blir vel sikkert annerledes når man blander det med masse annet da. Får prøve den til uka om det fortsatt er grillvær. Mangler litt mye av det jeg trenger.... Tusen takk for tips :-)
Arkana Skrevet 23. april 2005 #6 Skrevet 23. april 2005 Min potetsalat er veldig lik din, men hemmeligheten er å bruke hjemmelaget majones. Det gjør salaten utrolig god, og jeg kan love deg at den får ben å gå på. Jeg bruker kokte poteter i terninger, hardkokte egg i terninger, maiskorn og hakket rødløk. Så har jeg i hjemmelaget majones av to eggeplommer (+ 1 teskje sennep, salt/pepper og visper inn ca 2,5 dl olje og en skvett sitronsaft til slutt), og litt balsamicoeddik. Nam nam!
NIKI Skrevet 23. april 2005 Forfatter #7 Skrevet 23. april 2005 Min potetsalat er veldig lik din' date= men hemmeligheten er å bruke hjemmelaget majones. Det gjør salaten utrolig god, og jeg kan love deg at den får ben å gå på. Jeg bruker kokte poteter i terninger, hardkokte egg i terninger, maiskorn og hakket rødløk. Så har jeg i hjemmelaget majones av to eggeplommer (+ 1 teskje sennep, salt/pepper og visper inn ca 2,5 dl olje og en skvett sitronsaft til slutt), og litt balsamicoeddik. Nam nam! Den høres jo vanvittig god ut da Hvor mye egg bruker du i forhold til poteter? Egner den seg like godt til grilling? Eller blir det mer som eggsalat og pålegg? Har aldri prøvd å lage majones selv før jeg. Bruker du stavmikser til å blande det eller? Og hvilken type olje bruker du? Spiller det noen rolle hvilken type balsamicoeddik man bruker? Er majonesen holdbar lenge? Hehe, ble en hel masse spørsmål dette, men kjempefint om du gidder å svare :-) Klem fra Niki som håper på masse grilldager framover
Arkana Skrevet 23. april 2005 #8 Skrevet 23. april 2005 Tja, til 10-12 poteter bruker jeg kanskje 5 egg. Det kommer jo litt an på hvor godt du liker egg. Den er veldig god til det meste egentlig, grillmat inkludert. Eller f.eks. til kald sommerskinke e.l. Den er ikke noen påleggssalat i allefall. Når jeg lager majones bruker jeg håndmikser, men du kan bruke stavmikser om du vil, unngå foodprocessor eller blender, da blir majonesen tynn. Jeg bruker omtrent 50/50 olivenolje og maisolje (eller du kan bruke en annen nøytral olje). Bare olivenolje blir for skarpt. Smak litt etterhvert, så finner du selv den balansen som passer deg best. Husk å tilsette oljen dråpevis først, og etterhvert i en tynn stråle. Hvis den skulle skille seg kan du tilsette litt sitronsaft og se om den blir bedre da. Hvis ikke har du en ny eggeplomme i en ny bolle, så visper du gradvis inn den "ødelagte" majonesen, og så fortsetter du med oljen som vanlig. Ingen katastrofe med andre ord. Majonesen holder seg lenge. Nå forsvinner den alltid fort her i huset, men vi har hatt den i kjøleskap i allefall en uke uten problemer. Hvilken balsamicoeddik du bruker er akkurat det samme, bruk den du synes smaker godt. Jeg bruker Il Torrione, som man får på de fleste dagligvarebutikker. Jeg bruker forresten sennepspulver (Colmans, fås på Meny, Ultra o.l.), men du kan godt bruke ferdigsennep, da helst en litt sterk en som Dijonsennep. Majonesen blir litt tynnere da, men ellers ingen forskjell.
Annie Skrevet 16. juni 2005 #10 Skrevet 16. juni 2005 Min potetsalat er kjempegod og bollen blir tom før maten er ferdig grillet som regel. Jeg bruker: Poteter Majones Fløte som jeg pisker, men ikke helt stiv. Sylteagurk i SMÅ biter Laken fra sylteagurkene. Dette blir utrolig godt. Tror jeg må lage det i dag.
Mistyen Skrevet 16. juni 2005 #11 Skrevet 16. juni 2005 Sylteagurk i SMÅ biter Laken fra sylteagurkene. Enig - pluss litt mais.
Gjest gjesten Skrevet 16. juni 2005 #12 Skrevet 16. juni 2005 Jeg lager potetsalat uten majones. Synes den blir altfor tung med det. Oppskriften er enkel, men for meg blir det ikke sommer uten denne: 1 dl lettrømme 1 ss eddik (jeg bruker vanlig husholdlningseddik) 1 ts sukker litt salt og hvitløkspulver Bland alt og ha i de kokte oppskårne potetene. Dryss gressløk på toppen. Sett i kjøleskap til den er kald. Går fort om potetene er kalde fra før. Normalt ganger jeg oppskriften med 3 (3 dl rømme), men man må bare prøve seg fram med mengden. Jeg blander ofte litt stangselleri i potene.
hilli Skrevet 16. juni 2005 #13 Skrevet 16. juni 2005 Det finnes så mange gode potetsalater! Alle de dere har nevnt høres deilige ut, kjempesulten nå... En variant jeg liker veldig godt er med rømme, majones, Idun grov sennep(blir ikke like god med andre typer), litt sukker og selvfølgelig poteter. Denne passer kjempegodt hvis du ikke er så glad i rå løk.
Gjest Gjest24 Skrevet 16. juni 2005 #14 Skrevet 16. juni 2005 Det er godt å bruke poteter, rømme, majones, vårløk, litt eplebiter, litt kulturmelk, litt lake fra sylteagurker, og noen små biter med sylteagurk. Dette er min favoritt. blir litt frisk og syrlig!
Brunhilde Skrevet 16. juni 2005 #15 Skrevet 16. juni 2005 Min favoritt består av 1 pakke majones og 1/3 lettpisket rømme som smakes itl med salt og pepper. Tilsett MYE finhakket løk og en finhakket purre samt kokte poteter. Kjempegodt! (Takk storsøster!)
Gjest til brunhilde Skrevet 17. juni 2005 #16 Skrevet 17. juni 2005 Hvor mye poteter bruker du sånn ca. til denne oppskriften? Hørtes kjempegod og enkel ut, helt etter min smak!
Brunhilde Skrevet 17. juni 2005 #17 Skrevet 17. juni 2005 En 8-10 stk, tenker jeg. (Koker du for mange så kan du jo dele de i to å grille ved siden av...)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå