Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan gjør man hvis man vil ta et bilde på maskinen, og få det fra f.eks 100 kb til 10 kb?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja.. da må du vel endre oppløsningen og størrelsen litt (eller kanskje veldig mye). Hvordan man gjør det kommer an på programvaren.

Skrevet

ok.., og programvaren,- er det f.eks:windows, eller... (Er grønn ja :oops: )

Skrevet

Hva slags program bruker du? Bruker du PhotoShop (eller andre liknende prog.) vil du tjene mye på å;

- slå sammen alle lag

- redusere oppløsningen så mye som mulig

- gjøre bildet fysisk mindre

- lagre det i PNG- format

Skrevet

Jeg har ingen kjennskap til Imaging, men det kan helt sikkert brukes!

Skal du bruke bildet som avatar?

Skrevet

Jeg fikk det til for bare et par timer siden, så da klarer du det sikkert også!

Skrevet

Tja, er veldig grønn på data, men skal prøve i alle fall. Thanks!

Skrevet

Prøvde det i Imaging, men fikk det ikke til.. :-?

Vet ikke om det er fordi det ikke går ann, eller om det bare er fordi jeg ikke får det til.. :forvirra:

Skrevet

Kva måte som er best til å krympe filstorleiken kjem an på kva type bilete det er.

Fotografi (den typen bilete): Lagre med stor kompresjon (fører til dårlegare kvalitet.)

Teikning (store, reine flater): Lagre som png (evt. gif, men png er betre.) Lagra med 256 eller færre fargar.

Korleis du gjer det i Imaging veit eg ikkje, men skulle du finna på å lasta ned IrfanView er det ganske rettfram.

Skrevet

Takk for tips Crazee. :-) Får det ikke til i imaging, så jeg lurer på om jeg skal laste ned IrfanView.

..Men eksen min, som er en "datafyr", er så skeptisk til å laste ned nesten noe som helst av programmer, fordi det øker faren for at maskinen kræsjer.

Han har formatert så mange ganger p.g.a det, at han til slutt er nærmest fanatisk motstander av å laste ned. :ler:

Er det trygt å laste ned dette..?

Skrevet

Jeg lasta ned irfan greiene..men skjønner ikke noe jeg.

Ikke kan jeg se noen av bildene lenger heller.. så står det en rød kladd og irfanview bak...

*lost jeg*

Skrevet

Irfanview er trygt å lasta ned. Lastar du ned alle pluginane òg, så er det eit svært så fleksibelt program :)

Enkelte nyttige funksjonar:

Ta utsnitt av bilete: Marker med musa, trykk Ctrl-Y (evt. edit -> Crop selection)

krympe bilete i pikslar: Ctrl-R (image -> Resize)

Færre fargar (Fint om du skal krympe filstorleiken til gif/8-bits png-bilete): Image -> Decrease Color Depth

Konvertere frå film til enkeltbilete (I alle fall AVI): Options -> Extract images

Små filstorleikar:

Save as - og velg ønska format

* For gif/png brukar du færre fargar, som nemnd over

* For PNG med 'millionar av fargar' får duòg opp eit ekstra vindauge, der du kan velge bl.a. kompresjon.

* For JPG får du opp det ekstar vindauga òg, med valg av bl.a. kompresjon. For små storleikar passar du på å evt. fjerne avkryssing for ekstra informasjon, slik at dette ikkje blir lagra i fila.

I same vindauga får du litt valg for GIF-filer, om du vel det formatet.

Thumbnails: Trykk 'T' og du får opp eit vindauge med oversikt over alle bilete (og andre filer programmet forstår) som thuimbnails. Du kan lagra desse, om du vil. (Og sidan standard storleik er 80x80 pikslar passar det godt som avatar her... ;))

Trur det held for no, men leik litt med funksjonane - du kan gjera ein del.

Mackenzie, at det står ein raud kladd og Irfanview bak filnamnet betyr berre at om du dobbeltklikkar på fila, vert ho opna i Irfanview. Den raude kladden kan du forresten endra i oppsettet.

Skrevet

Så snill du er som forklarer så mye Crazee! :) Tror jeg laster det ned nå i løpet av helga og prøver meg frem litt.

Tusen takk! :klem:

Skrevet

Hvis du har innlagt office 2003-pakke så følger det med et program som heter Picture Manager. Sjekk om du har det, så kan jeg eventuelt forklare hvordan du forminsker bildet der slik at det kan brukes som avatar. Veldig enkelt :-)

Skrevet

Ok..., har ikke sett at jeg har det, men skal sjekke det. Takk for tips! :-)

Skrevet

Oj, dette var bra. Lett og bruke og så fleksibelt :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...