Gå til innhold

Oppskrift: Youghurtkake, frisk og deilig !

Anbefalte innlegg

Gjest Nivvy
Skrevet

Youghurtkake på 1-2-3 !

Ingredienser:

2 stk kremfløte (små)

1 dl sukker

1 stk melonyoughurt (stor)

8 gelatinplater

1 dl varmt vann

8 dl kaldt vann

Pynt:

Kiwi

Hermetiserte mandariner

Redskap:

Bakebolle

Visp

Liten panne

Aluminiumsfolie

Kakeform

Dette gjør du:

1: ligg gelatinplatene i 8 dl kaldt vann.

2: kremfløte og sukker vispes sammen til stivpisket krem.

3: bland youghurten oppi med kremen, rør godt.

4: kok opp 1 dl vann. Vri gelatinplatene, slik at overflødig kaldt vann går vekk, putt gelatinplatene oppi det varme vannet. La gelatinvannet avkjøle seg.

5: bland gelatinblandingen oppi youghurtkremblandingen, rør godt. Det er viktig å røre godt! Rører man ikke godt nok, får man gelatinklumper i kaken, og det vil man helst unngå! Er ikke så veldig godt å tygge på gummikuler!!

6: kaken skal i kjøleskapet, ikke i ovnen, derfor må du nå lage et aluminiumsfoliebelegg på innsiden av kakeformen, for å være sikker på at det ikke griser til hele kjøleskapet! Putt youghurtkremblandingen oppi kakeformen, lag gjerne et lokk med aluminiumsfolie over kaken. Putt den i kjøleskapet, hvor den skal stå et par timer.

Når kaken har stått et par timer, kan du pynte den med mandariner og kiwi! Eventuelt noe annet, om du ikke liker akkurat den type pynt!

Det skal ikke ta mer enn maks 15 minutter å lage denne kaken. Du bør klare det på under 10 minutter første gang du lager den :)

Lykke til!

Gjest Gjørk
Skrevet

Nam,nam denne skal jeg prøve meg på en dag, liker godt å lae enkle gode kaker. Kunne godt tenke meg andre oppskrifter og på enkle kaker siden jeg ikke er noen flink konditor kan man vel si. Skal snart ha barneselskap så denne yoghurtkaken kunne nok passe godt å lage.

Skrevet

Ooohhh, denne er god!! :D :D

Hos oss varierer vi ofte med forskjellige typer youghurt også....blir f. eks rosa dersom man bruker kiresbæryoughurt!

En annen ting som også er veldig godt er å bruker hermetiske fersken i kaken. Da kutter vi opp fersknene i nokså små biter og blander i "deigen" og pynter med (friske) fersken, jordbær ol frukt på toppen.

Har varmet opp litt av sukkerlaken fesknene lå i for å løse opp gelantinen også...så blir det litt andeledes smak.

Dette fungerer også godt med hermetiske mandariner....synes friske blir litt for surt, men det er jo smak og behag :D

Tror jammen jeg skal hjem og lage en sånn kake, jeg... :oops:

Gjest Nivvy
Skrevet

Ja, jeg tenkte på det i går, da jeg bakte en youghurtkake, om det hadde blitt godt om jeg kjøpe honningmelon, kuttet opp i småbiter og tilsatte kaken? Skikkelig gul og go'kake, denne her!

Har hørt at denne kaken i skogsbærvariant visstnok ikke er så god...synd, for jeg liker skogsbæryoughurt! :-?

Rufus: Hihi, du kjente smaken på tunga, ja?

Er merkelig denne kaken, en sånn en som når du først har smakt den en gang, glemmer du den aldri...tar du et stykke vil du ha mer...

Kirsebær, ja? Det må jeg prøve!! Takk for tipset :)

Åååh, og kanskje jordbær...men venter med det til sommeren...ha litt store jordbærbiter i kaken...pynte med jordbær på toppen...hm, gleder meg allerede!

Skrevet

Nå MÅ jeg bare dra hjem fra jobb...og starte på kake....så mye godt nå som jeg er såååå sulten....

...og så mye artig frukt man kan ha i og på kaka....glelmte forresten tidligere: Om man bruker fersken er det godt med fiken til....tror det blir dagens variant om jeg finner friske fiken i butikken.... :D

Forresten: Min søster fikk et innfall og forsøkte med VANNMELON en gang :roll: - IKKE en anbefaling...den ville aldri bli annet en "grøt"(...kunne vel kanskje vært løst med mer geleantin, men det tenkte hun ikke på før det var LITT sent...)

Gjest Nivvy
Skrevet

Hehe, vannmelon, jah? Hehe, nja, trokke det!

Fersken og fiken? mmm...

Åh, herre, vet du hva? Herregud, *sleve*,

hva med å putte hermetiserte pærer i? GhaaGhaa...det er så godt...MMM!

Men hvilken youghurt skal jeg ha til pærer? Hms....får tenke litt på den, jah!

Løp på butikken med deg, du! Se om du finner fiken og fersken! :)

Ta gjerne et bilde av kaken, og send det på mail til meg, hehe :P

Skrevet

Pærer...ummmm....dette har jeg nok ikke godt av - begynner fabulere om flere varianter her!!

Birthe:Takk for at du minnet meg på denne!!

At jeg kunne la det gå sååå lang tid fra sist jeg laget denne- utrolig!!!Tror jammen det var i september/oktober, jeg...

Kommer tilbake med resultatet i morra - om jeg klarer og rive meg løs og dra hjem, da... :ler:

(...men butikken roper navnet mitt HØYT nå!!)

Skrevet

Dette må jo bli omtrent det samme som framasj-kake...

Bare at da bruker jeg gele og krem, istedet for yoghurt, krem og gelatin. Jeg bruker å kle formen med rullekake skjært i skiver før jeg fyller opp i "røra".

Gjest Anonymous
Skrevet

Rufus: Uff, nei, nå håper jeg du har løpt din vei, før jeg kommer på mer goodis til denne kaken! Hehe :P

Gyda: tja, litt lik fromasj, men friskere og "lettere". God ide med rullekake rundt, men jeg tror ikke det ville passet like godt til youghurtkake, youghurten er frisk, mens rullekake som oftest er megesøt :(

Men kjeks i bunnen er faktisk ganske greit til youghurtkaken :) Gir litt mer fylde uten å bli tung!

( knust kjeks blandet sammen med et eller annet som jeg ikke husker hva var, tror ikke det var smør )

MÅ ha noe som holder kjeksen sammen, hvis ikke, faller den fra hevrandre og blir ødelagt idet du tar veggen på kakeformen vekk!

Ostekake er jo også en lignende type kake :)

Skrevet

Denne må prøves!! Men hvor stor form bruker du til denne oppskrifta?

Jeg trodde forresten at kiwi fikk denne typen "gelatinkaker" til å gå i oppløsning. Vet at det skjer med gele i alle fall.... Men å pynte med hermetiske mandarinbåter må jo være helt glimrende? Tror jeg skal prøve det :)

Skrevet

Ragnhild: Jeg har aldri hatt kiwi hakket i kaka....bare som pynt på toppen!! Den løser seg ikke opp om man bruker det som pynt iallefall...

Laget forresten en da jeg kom hjem i går :D - med melonyoghurt, ferskenbiter i og fiken til....kjempe godt!! (Selv om den ikke var helt ferdig da jeg bare måtte spise litt!!...sa da ble det fiken til istede for som pynt :oops: )

Skrevet

Sukk - hvorfor lar jeg meg så lett påvirke???

Nå står denne kaka i kjøleskapet mitt og bare venter på at jeg skal åpne døren :wink:

Og på tirsdag ble jeg "påvirket" av Minnie E. til å bake - da ble det boller og sjokoladekake.....

Jaja - godt er det i allefall---

*klem*

Gjest Nivvy
Skrevet

Chiquita: Smakte kaken?

Koselig at dere faktisk prøver den! :)

Gjest gjest1
Skrevet

Lagde yoghurtkaken din i helga.

Nam! :D

Den er jo genial som hyttekake siden den ikke skal stekes.

Jeg lagde en liten bunn av knust kjeks blandet med smeltet usaltet smør og litt kanel.

Skrevet

Ja, jeg vet, den er skikkelig digg :)

Er ganske grei i det hele tatt!

Enkel å lage, deilig å spise! :)

Skrevet

Jeg likte ikke denne kaka noe spesielt. Kanskje den hadde blitt bedre med vaniljeyougurt? Merkelig nok åpnet kjøleskapsdøren seg gang på gang og jeg snek inn en skje for å smake :ler: , men tror ikke jeg kommer til å lage den igjen.......

Skrevet

Cilla: likte den ikke? *se rart på* hehe :)

...men kjøleskapsdøren åpnet seg gang på gang? ..og du bare _måtte_ smake? Merkelig, om du ikke likte den :P

Skrevet

Hehe.............Sulten mens jeg lager middag da skjønner du....... Avslørt!

Den smakte altfor mye yoghurt, og egentlig er det ikke så rart siden den heter....YOGHURTKAKE!

• 1 måned senere...
Skrevet
Chiquita: Smakte kaken?

Har faktisk glemt å skrive hva jeg syntes om den, og oppdaget nå når jeg lette etter oppskriften på ny at du har spurt.... :oops:

JAAA, kaken var kjempegod, og nå står det en kake til i kjøleskapet...

(Må da ha noe godt til i morgen) :wink:

Min mor likte den også, og det er hun som har "bestillt" den til i morgen, egentlig....

Jeg har bare laget med melon jeg da (dvs. at det ble det denne gangen også, siden det var så godt sist), men neste gang har jeg lyst til å lage med jordbær....

*nam*

Gleder meg til i morgen....

*ha

• 1 år senere...
Skrevet

har en oppskrift på yoghurtkake jeg også - som er så god og som jeg syntes er svært så enkel å lage.

YOGHURTKAKE

1 stor yoghurt (dvs 1/2liter)

2 pk gelé

1/2 liter vann

1/3 liter fløte

- ev frukt, bær, sjokolade, nøtter...

Kok opp 2,5 dl vann. Pisk i gellen og ha i 2,5 dl kaldt vann. La det stå til det begynner å stivne.

Pisk så fløte og ha i yoghurten og geleen samt eventuelt tilsetninger som bær/frukt osv. Hel alt i en rund form. Pynt gjerne med bær, frukt ol.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...