Gå til innhold

Vegansk og vegetarisk kosthold - b12 vitaminer

Polluela

Anbefalte innlegg

Til alle veggiser og veganere i forumet:

Hvilke "tiltak" kjører dere for å få i dere stoffer som vitamin b12, vitamin D og så videre? Vet dere at dere får i dere nok? Grunnen til at jeg spør er at jeg har hatt mangel på b12-vitaminer og nå vet jeg ikke helt hvordan jeg skal opprettholde nivået i kroppen. Har kjøpt kosttilskudd, men er dette fritt for animalske ingredienser? Jeg har kjøpt B-vitamintabletter fra Colett.

Hvilke vegetariske matvarer ineholder mye b12?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en hendig bok her, og der står det om B12:

"Vitamin B12 (kobalamin)

Vitamin B12 inneholder kobolt-derav navnet. Finnes ikke i planter. Det finnes flere former for vitamin B12 i kroppen; hydroksy-, adenosyl-, og metylkobalamin. Cyanocobalamin er den mest brukte farmasøytiske form av vitamin B12. Vitamin B12 kan dannes av tarmbakteriene, og den lagres i leveren. For at kroppen skal ta opp vitamin B12, må det finnes et stoff i tynntarmens slimhinne som kalles "intrinsic factor". Dette produseres i magen. Kalsium er nødvendig for at komplekset (vitamin B12-intrinsic factor) skal kunne gå gjennom slimhinnene i tarmen" (ss. 239-249)

...

Lever og nyrer er de beste vitamin B12-kildene. Ved siden av dette finnes vitamin B12 i melk, ost, kjøtt, reker og østers" (Stig Bruset og Dag Tveiten. 1999 (revidert utgave 2001) Helse på grønn resept, Oslo:Gyldendal)

Så B12 finnes ikke i planteriket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aloe Vera og bare den har jeg hørt..... smaker fordervelse - lykke til!

Mistenker at jeg er allergisk... :-?

Jeg er iallfall den eneste jeg vet om som begynner å klø og svi som bare det når jeg bruker det. Spørs om jeg tør å spise det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hendig bok her, og der står det om B12:

"Vitamin B12 (kobalamin)

Vitamin B12 inneholder kobolt-derav navnet. Finnes ikke i planter. Det finnes flere former for vitamin B12 i kroppen; hydroksy-, adenosyl-, og metylkobalamin. Cyanocobalamin er den mest brukte farmasøytiske form av vitamin B12. Vitamin B12 kan dannes av tarmbakteriene, og den lagres i leveren. For at kroppen skal ta opp vitamin B12, må det finnes et stoff i tynntarmens slimhinne som kalles "intrinsic factor". Dette produseres i magen. Kalsium er nødvendig for at komplekset (vitamin B12-intrinsic factor) skal kunne gå gjennom slimhinnene i tarmen" (ss. 239-249)

...

Lever og nyrer er de beste vitamin B12-kildene. Ved siden av dette finnes vitamin B12 i melk, ost, kjøtt, reker og østers" (Stig Bruset og Dag Tveiten. 1999 (revidert utgave 2001) Helse på grønn resept, Oslo:Gyldendal)

Så B12 finnes ikke i planteriket.

Naturlige kilder

Kjøtt, lever, melk, ost, egg og grønne grønnsaker er gode vitamin B12-kilder.

fra lommelegen.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest GreenSky

Jeg er vegetarianer og har perisiøs anemi (dvs at tarmene ikke tar opp vitaminet), så jeg må få b12 sprøyter av legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

b - Jäst 200 (b vitamin piller, du får kjøpt de på så godt som alle helsekost forretninger), inneholder b12, og er 100 % vegan :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catwoman

rart jeg ikke har sett denne tråden nå...

Men etter en runde i helsekosten i går endte jeg også opp med b-jäst, som gjesten over her.

En tablett inneholder 9 microgram, og det er såvidt jeg vet en høyere dose enn i alle andre b-vitamin preparater jeg har sett. En dagsdose er 3-5 microgram.

Men hvis b12 i blode allerede er bltt for lavt, nytter det ikke med piller, da må man ha sprøyter, man må få det rett i blodet for å få det opp til normalt nivå, deretter kan man holde det oppe med piller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...