Gå til innhold

Vegansk og vegetarisk kosthold - b12 vitaminer

Fremhevede innlegg

Skrevet

Til alle veggiser og veganere i forumet:

Hvilke "tiltak" kjører dere for å få i dere stoffer som vitamin b12, vitamin D og så videre? Vet dere at dere får i dere nok? Grunnen til at jeg spør er at jeg har hatt mangel på b12-vitaminer og nå vet jeg ikke helt hvordan jeg skal opprettholde nivået i kroppen. Har kjøpt kosttilskudd, men er dette fritt for animalske ingredienser? Jeg har kjøpt B-vitamintabletter fra Colett.

Hvilke vegetariske matvarer ineholder mye b12?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aloe Vera og bare den har jeg hørt..... smaker fordervelse - lykke til!

Skrevet

kjøp tørka tang på helsekosten, ha det i supper og sånt

Skrevet

Jeg har en hendig bok her, og der står det om B12:

"Vitamin B12 (kobalamin)

Vitamin B12 inneholder kobolt-derav navnet. Finnes ikke i planter. Det finnes flere former for vitamin B12 i kroppen; hydroksy-, adenosyl-, og metylkobalamin. Cyanocobalamin er den mest brukte farmasøytiske form av vitamin B12. Vitamin B12 kan dannes av tarmbakteriene, og den lagres i leveren. For at kroppen skal ta opp vitamin B12, må det finnes et stoff i tynntarmens slimhinne som kalles "intrinsic factor". Dette produseres i magen. Kalsium er nødvendig for at komplekset (vitamin B12-intrinsic factor) skal kunne gå gjennom slimhinnene i tarmen" (ss. 239-249)

...

Lever og nyrer er de beste vitamin B12-kildene. Ved siden av dette finnes vitamin B12 i melk, ost, kjøtt, reker og østers" (Stig Bruset og Dag Tveiten. 1999 (revidert utgave 2001) Helse på grønn resept, Oslo:Gyldendal)

Så B12 finnes ikke i planteriket.

Skrevet
Aloe Vera og bare den har jeg hørt..... smaker fordervelse - lykke til!

Mistenker at jeg er allergisk... :-?

Jeg er iallfall den eneste jeg vet om som begynner å klø og svi som bare det når jeg bruker det. Spørs om jeg tør å spise det...

Skrevet
Jeg har en hendig bok her, og der står det om B12:

"Vitamin B12 (kobalamin)

Vitamin B12 inneholder kobolt-derav navnet. Finnes ikke i planter. Det finnes flere former for vitamin B12 i kroppen; hydroksy-, adenosyl-, og metylkobalamin. Cyanocobalamin er den mest brukte farmasøytiske form av vitamin B12. Vitamin B12 kan dannes av tarmbakteriene, og den lagres i leveren. For at kroppen skal ta opp vitamin B12, må det finnes et stoff i tynntarmens slimhinne som kalles "intrinsic factor". Dette produseres i magen. Kalsium er nødvendig for at komplekset (vitamin B12-intrinsic factor) skal kunne gå gjennom slimhinnene i tarmen" (ss. 239-249)

...

Lever og nyrer er de beste vitamin B12-kildene. Ved siden av dette finnes vitamin B12 i melk, ost, kjøtt, reker og østers" (Stig Bruset og Dag Tveiten. 1999 (revidert utgave 2001) Helse på grønn resept, Oslo:Gyldendal)

Så B12 finnes ikke i planteriket.

Naturlige kilder

Kjøtt, lever, melk, ost, egg og grønne grønnsaker er gode vitamin B12-kilder.

fra lommelegen.no

Gjest GreenSky
Skrevet

Jeg er vegetarianer og har perisiøs anemi (dvs at tarmene ikke tar opp vitaminet), så jeg må få b12 sprøyter av legen.

Gjest Anonymous
Skrevet

b - Jäst 200 (b vitamin piller, du får kjøpt de på så godt som alle helsekost forretninger), inneholder b12, og er 100 % vegan :)

Gjest Catwoman
Skrevet

rart jeg ikke har sett denne tråden nå...

Men etter en runde i helsekosten i går endte jeg også opp med b-jäst, som gjesten over her.

En tablett inneholder 9 microgram, og det er såvidt jeg vet en høyere dose enn i alle andre b-vitamin preparater jeg har sett. En dagsdose er 3-5 microgram.

Men hvis b12 i blode allerede er bltt for lavt, nytter det ikke med piller, da må man ha sprøyter, man må få det rett i blodet for å få det opp til normalt nivå, deretter kan man holde det oppe med piller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...