Gå til innhold

Visum til USA?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei

Drar til Usa om ikke så lenge og så kom jeg på at jeg kanskje burde vite om jeg måtte ha visum for innreise? Må man det enda? Vet det var visum for et par år siden, men er det det enda?

JEg fikk nytt pass for ca 5 år siden (helt ny type den gang), vil det være ok å reise inn med dette? Har hørt at Usa nå stiller strenge krav til passtypen også.

Jeg begynner jo å få det litt travelt ser jeg......

Tusen takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Innføringen av de nye passreglene er utsatt til 24. oktober i år. Før dette kan du reise til USA uten å ha søkt om visum på forhånd med alle typer, gyldige norske pass. Passet på imidlertid være gyldig i minst seks måneder etter planlagt retur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er feil, Leo.

Dersom du ikke har maskinlesbart pass (som er den nye typen), må du ha visum til USA. Dette får du ved å henvende deg til den amerikanske ambassaden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, stemmer!

Nå blandet jeg litt selv her, undersøkte nettopp hvordan reglene er for barn uten pass evt barn med ikke-maskinlesbart pass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg har forstått MÅ man ha maskinlesbart pass til USA, men reglen om de nye elektroniske passene har blitt utsatt.

(Det er altså forskjell på maskinlesbart og elektronisk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke lag forvirringen fullkommen her nå da....

Det jeg sier stemmer; Jeg har sjekket det med den amerikanske ambassaden i Oslo og imigrasjonsmyndighetene i USA. Jeg har også vært i USA med mitt seks år gamle pass uten å søke visum på forhånd etter oktober 2003 og har tenkt å gjenta det nå i mars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg forvirret vel ikke noe mer nå?? :-(

Det er kun etter 26. oktober i år man må ha maskinlesbare pass, og har man ikke det må man ha turistvisum. Før den datoen kan man altså bruke vanlig pass og trenger ikke visum.

Hilsen Lille meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

NÅ begynner dere å forvirre meg her....... :-?

HAr jeg forstått det korrekt at jeg kan reise med mitt ca 5 år gamle pass UTEN turistvisum nå i mars!?!

Jeg må ikke ha turistvisum ved innreise til USA? Håper egntlig Leo har rett her, for jeg har ikke tid til å skaffe meg hverken nytt pass eller turistvisum....

Takk igjen :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg vil si at JA du kan reise på ditt gamle pass når det er snakk om nå i mars.

Ta også en titt på linken jeg la rett over her som viser til politiets sider om pass.

God tur!

Hilsen Lille meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, Lille meg, jeg mente ikke at du forvirret!

Og, gjest, det er svært få ting jeg er så sikker på som akkurat dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...