Gjest keisha Skrevet 11. august 2004 #1 Skrevet 11. august 2004 husker jeg spiste ris på en kinesiskrestaurnat for noen år siden og de fortalt meg at det var stekt ris. det var også egg og skinke oppi tror jeg... har noen oppskrift på dette? hva mer skal oppi? må jeg koke risen før den stekes ellers blir den vel hard?
Gjest Lea Skrevet 11. august 2004 #2 Skrevet 11. august 2004 Du må nok koke risen , ja. Jeg pleier å kjøpe bokser med erter og gulrot som jeg har oppi. Og litt strimlet skinke, noen reker og/eller litt kylling i strimler. Til slutt hakker jeg et egg oppi. Krydder etter ønske.
Gjest Gunthergjest Skrevet 11. august 2004 #3 Skrevet 11. august 2004 Jeg har smakt stekt ris og det smaker jo presis det samme som vanlig kokt ris! Så dette med å steke først koke ris å så steke den høres bare unødvendig slitsomt ut for min del, smaken er jo den samme! Konsistensen og.....
Gjest Lea Skrevet 11. august 2004 #4 Skrevet 11. august 2004 Da tror jeg nok at du har smakt stekt ris på feil sted. Jeg synes i alle fall at stekt ris smaker helt annerledes og mye bedre.
Arkana Skrevet 11. august 2004 #5 Skrevet 11. august 2004 Stekt ris med egg og vårløk (2 pers.) 1,25 dl basmatiris 1 vispet egg 1 vårløk, delt i to på langs og finsnittet ½ ts salt ½ finhakket løk 1 ss soyasaus Kok risen i lettsaltet vann. Hell den over i en bolle og rør gjennom den med en gaffel, la avkjøles helt. Fres løken gyllen i litt olje. Tilsett risen og la steke ½ minutt. Hell i egget og rør rundt til egget er stekt i små biter. Rør inn vårløk og soyasaus. Kinesisk stekt ris (4 pers.) 25 g kinesiske tørkede reker 5 g kinesisk tørket sopp 1 liten løk, finhakket 4 strimler bacon, skåret i små biter 50 g erter 2 store egg, lettvispede 2 vårløk, delt i to på langs, og finhakket 1 ss Japansk soyasaus 2,25 dl basmatiris 1 finhakket liten løk 1 ts salt Fres løken i litt olje noen minutter, rør inn risen. Tilsett 4,5 dl kokende vann og saltet og la koke 15 minutter. Legg reker og sopp i en bolle med 4,5 dl kokende vann og la trekke 30 minutter. Klem ut væsken, kast soppstilkene og finhakk dem. Fres løk og bacon noen minutter i litt olje, tilsett reker, erter og sopp og la frese 1 minutt. Tilsett ris og la steke ½ minutt. Hell i eggene, og rør rundt til eggene kokes i små biter. Rør inn vårløk og soyasaus til slutt. Smaker nydelig både alene og som tilbehør til annen kinesisk mat. Chatuchak stekt ris (4 pers.) 3 finhakkede sjalottløk 2 knuste hvitløksfedd 1 finhakket rød chili 2,5 cm finrevet ingefær ½ finstrimlet grønn paprika 150 g babyaubergine, delt i fire 90 g sukkererter, blansjerte 90 g babymais, delt i to på langs, blansjerte 500 g kokt jasminris 1 tomat i 8 biter 90 g bønnespirer 2 ss ketchup 2 ss soyasaus Fres sjalottløk, hvitløk, chili og ingefær til løken er myk. Tilsett paprika og auberginer, og så sukkererter, babymais, tomat og bønnespirer og fres 3 minutter. Tilsett risen og fres under omrøring 4-5 minutter. Rør inn ketchup og soyasaus.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå