Gå til innhold

Slep eller slør lengst?

Skal sløret være lenger enn kjoleslepet?  

1 stemme

1. 1. Skal sløret være lenger enn kjoleslepet?

• Ja, sløret skal være lengst
      7
    • Nei, sløret skal være kortere
      11
    • Spiller ingen rolle
      3
    • De skal være like lange
      6

Anbefalte innlegg

Skrevet

I morgen skal jeg starte på jobben med å sy brudekjole og slør. Jeg har bestemt meg for å ha et langt chiffonslør, men er usikker på hvor langt. Tror slepet på kjolen blir 1,0 - 1,5 meter. Skal sløret da være kortere eller lenger enn slepet?

Det som taler for et kortere slør enn slep er at det da er mer beskyttet mot skitt og ting på bakken/gulvet.

Noen meninger?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sløret skal aldri være lengre enn kjolen dersom du ikke heter Diana.

Du kan ha et kortere slør men da må det være KORTERE, og ikke bare en halvmeter.

Du kan ha slør til albuene, til rompa eller til bakken, men det fineste hvis du skal ha slep er at de er like lange, synes jeg...

Skrevet

Dette er veldig smak og behag, men personlig synes jeg det er flottest med slør som er kortere enn slepet. Mer praktisk er det også kanskje, for det er lettere å holde styr på sløret om det ikke blir så mye av det.

Jeg hadde slør som var fotsidt, mens slepet var nok 1-1,5 m. Du kan jo eventuelt se på noen av bildene på linken under for å se forskjellen på slepet og sløret mitt.

Men hva du velger er helt opp til deg og hva du selv synes er finest. Tror forresten det nesten bare er jenter i gifte-modus som legger merke til om sløret er kortere eller lenger enn slepet også... :ler:

Skrevet

Såvidt jeg vet heter ikke jeg Diana, men på kjolen min blir sløret lenger enn slepet - har nesten ikke slep på min kjole..... :wink:

Skrevet

Jeg skal ha slør som rekker til korsryggen fordi jeg syns slepet på kjolen er så fint, så jeg vil ikke dekke til det med slør.

Skrevet

Visste ikke at det var "regler" for dette også?

Jeg har gått etter hva jeg har lyst på og synes er fint og skal ha slør som er en god del lenger enn slepet. ¨ :oops:

Skrevet
Sløret skal aldri være lengre enn kjolen dersom du ikke heter Diana.

Må innrømme at jeg ikke er enig i den påstanden. Synes absolutt ikke lengden på slør har noe med ens tittel eller "posisjon" å gjøre, men heller hva som er pent eller ikke. Synes man det er finest at sløret er lenger enn kjolen, så velger man det.

Skrevet

Kjolen min er helt enkel (har ennå ikke sydd den...) uten mønster på slepet, så jeg er ikke redd chiffonsløret vil skjule noe særlig. Dessuten skal jeg ha et ettlags slør så det dekker ikke veldig mye i seg selv.

Tror sløret kommer til enten å bli i samme lengde som slepet eller litt kortere av praktiske hensyn :wink:

Takk til alle som svarte :-) og kom gjerne med flere synspunkter

Skrevet

Da jeg var på Brudekjolen i Oslo og kjøpte slør sa de klart og tydelig fra til både meg og de andre der, at sløret skal være minst 1 fot lengre enn kjolen. Jeg vet ikke hvorfor, men sånn skulle det visst bare være.

PS: Dette gjelder katedrallengde på sløret, ikke skulder-/hoftelange slør.

Gjest Anonymous
Skrevet

Dersom man skal ha langt slør og slep skal alltid sløret gå utenfor slepet. Ellers vil det faktisk se litt snurpete ut...

Det er helt riktig som brudekjolen sier...

Gjest Solgull
Skrevet

Det er det dummeste jeg har hørt , jeg har jobbet i brudesalong i over seks år og aldri noensinne hørt noen påstå det!

Og jeg burde vite det som driver med det til daglig.

Sløret skal ALDRI være lengre enn slepet, fordi jomfrudommen ikke ligger utenpå deg men inni.

Slepet representerer deg og den du er, dess lengre lep dess høyere rang har du. Sløret representerer renheten din og den kan ingen andre enn du selv vite noe om. Derfor skal sløret alltid være kortere eller like langt som slepet. Og det er sant som noen her sier, at dersom du ikke er jomfru skal du ha albuelangt slør.

Gjest Anonymous
Skrevet

sløret skal definitivt være lengst!!

Mette-Marit da var hun jomfru? :wink:

Skrevet
Og det er sant som noen her sier' date=' at dersom du ikke er jomfru skal du ha albuelangt slør.[/quote']

Ooops - får vel bytte det fotside sløret mitt jeg da... :roll::ler::ler::ler:

Skrevet

Jeg også!!!!!

Men jeg tror på Solgull, jeg de sier det samme på Kristins brudesalong på Strømmen, som jo er Østlandets største og beste brudesalong...

Skrevet

Da tror ikke jeg at jeg får bruke mitt nydelige laaaange slør heller... Jeg har nesten ikke slep på min kjole, men skal ha 3,5 m langt slør og syns det er fint :)

Skrevet
Da tror ikke jeg at jeg får bruke mitt nydelige laaaange slør heller... Jeg har nesten ikke slep på min kjole' date=' men skal ha 3,5 m langt slør og syns det er fint :)[/quote']

Tror nok trygt at du kan bruke sløret ditt meta.

Er jo i bunn og grunn en smakssak vet du. :wink:

Skrevet

Det burde vært et smiletegn i det første innlegget mitt. Kommentaren var til at man ikke skulle ha lenger slør enn til albuen om man ikke var jomfru.Og hvis det er reglen, kan ihvertfall ikke jeg ha langt slør :ler:

Skrevet

Synes sløret skal være kortere enn slepet. Ser kanskje litt rart ut hvis det blir for mye slør.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...