Gå til innhold

Små "sølvdyr" på badet

eugenie

Anbefalte innlegg

Hver gang jeg må på do midt på natta ligger det mange små "sølvdyr rundt på badegulvet. Ofte prøver de å unnslippe meg ved å pile inn i sprekker nede langs veggen.

"Dyrene" er rundt 1 cm lange, ganske tynne og litt sølv/mørke grå i fargen. I tillegg er de litt "skjoldete".

Noen som har vært borti disse før? Hvordan får man de vekk? icon_confused.gif

Synes det er litt ekkelt...12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Dette høres ut som du har såkalte sølvkre på badet. At man har disse i huset tyder på fuktighet i huset. Vi hadde en skjult lekkasje under stuegolvet og en stor mengde med sølvkre (hadde aldri sett disse før heller). Da lekkasjen ble utbedret og alt tørket, forsvant dyrene. Svigerforeldrene mine har disse på vaskerommet i kjelleren og jeg har hørt andre ha disse på badene.

De gjør ingen egentlig skade, men jeg synes de er ganske ekle.

Fra Skadedyrkontrollens websider:

Når det avdekkes aktivitet av sølvkre bør en forsøke å finne ut om det kan være unaturlig fuktighet enkelte steder. Sjekk i benkeskap med vannrør, sluk og om det er sprekker i gulvbelegg/fliser m.m. Utbedring av eventuelle fuktighetsproblemer vil løse problemet med sølvkre.

Behandling med kjemikalier vil kun ha en kortvarig virkning, og ikke løse årsakene til problemene.

Her finner du mer informasjon:

http://www.aktiv-skadedyrkontroll.no/solvkre.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! icon_smile.gif Jeg er ganske sikker på at det må være sølvkre. De lignet i hvert fall fryktelig mye.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vi har også disse krypene i huset, på et rom hvor det tidligere har vært vannskade(rommet ligger vegg i vegg med badet).

Jeg har satt frem lokkebokser som er beregnet på maur, men de skal visstnok være effektive mot sølvkre og andre kryp også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 19 år senere...
  AnonymBruker skrev (På 25.5.2022 den 16.57):

Sølvkre?

Anonymkode: 2e05e...750

Ekspander  

Tråden er fra 2002, tviler på at TS bor der lenger en gang 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 25.5.2022 den 16.57):

Sølvkre?

Ekspander  

sommerfugl154 skrev (På 25.5.2022 den 16.59):

Tråden er fra 2002, tviler på at TS bor der lenger en gang 

Ekspander  

Hvordan klarer man å finne en 19 år gammel tråd egt, må jo være mer relevante treff som dukker opp hvis man googler «sølvkre»

Anonymkode: db575...afb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 26.5.2022 den 17.34):

Hvordan klarer man å finne en 19 år gammel tråd egt, må jo være mer relevante treff som dukker opp hvis man googler «sølvkre»

Anonymkode: db575...afb

Ekspander  

Googlet sikkert sølvdyr 😅

Anonymkode: 2a69d...2e5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  eugenie skrev (På 29.5.2002 den 7.38):

Hver gang jeg må på do midt på natta ligger det mange små "sølvdyr rundt på badegulvet. Ofte prøver de å unnslippe meg ved å pile inn i sprekker nede langs veggen.

"Dyrene" er rundt 1 cm lange, ganske tynne og litt sølv/mørke grå i fargen. I tillegg er de litt "skjoldete".

Noen som har vært borti disse før? Hvordan får man de vekk? /Forum/images/smiles/icon_confused.gif

Synes det er litt ekkelt...12

Ekspander  

Fint om du kunne sagt om det var sølvkre. Opplever det samme, ekkelt!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...