Gå til innhold

NuvaRing?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Benedikte

Jeg har søkt litt her inne på dette forumet, og lagt merke til at det har vært utrolig mye negativ omtale av NuvaRing: uhygienisk, humørsvinginger, økt utflod osv. Det jeg lurer på, er om her ikke er noen som har brukt den en stund og fått positive virkninger av den?

Selv er jeg 24 år gammel, og har brukt p-piller fra jeg var 19. Jeg har prøvd Trinordiol, Trionetta, Exlutona og Yasmin. Problemet med det er at jeg har konstant hatt 0 sex-lyst og enorme humørsvinginger, og i fjor fant jeg ut at jeg skulle prøve p-plasteret med litt mindre hormoner. Da turte jeg ikke å ha sex i det hele tatt av frykt for å bli gravid... :-? Så prøvde jeg p-ringen i ca. 2 måneder, før jeg fant ut at jeg skulle prøve å være helt uten hormoner og se om ting kom seg da.

Nå har jeg gått uten hormoner (bruker LadyComp) i ca. 1/2 år, og humøret er bedre! :-) Men fortsatt tør jeg ikke å ha sex, da en graviditet ville vært katastrofe for meg nå! Altså lurer jeg på å gi hormonprevensjon en sjanse til, for hva er vel et samliv uten sex? :wink:

Vel, kjæresten min sier og at jeg er gladere nå, det merka han spesielt da jeg slutta på p-pillen og prøvde plasteret. Fra p-ringen til LadyComp merka han ingen forskjell. Dermed lurer jeg på om jeg rett og slett skal prøve NuvaRing igjen, og har veldig lyst til å få innspill fra dere som har litt er erfaring med den! Eller andre lav-hormon metoder, for den saks skyld... Anyone? Det viktigste for meg er å beholde mitt gode humør som jeg ikke har hatt på flere år! :-) (Og -så klart - å tørre å ha sex igjen!)

Klem fra Benedikte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde problemer med at jeg ble deppa og en smule sint av p-piller, så da NuvaRing endelig kom på markedet, løp jeg til legen og ba om den. Jeg synes ikke den har innvirkning på humøret, men jeg synes det er et problem at de er lagd etter 'one size fits all-prinsippet' - iblant kjennes det rett og slett ut som om den er på vei ut, og jeg har fått litt plager med luft i skjeden :oops:

Helt utrolig at spiraler og p-ringer ikke finnes i flere størrelser :o ! Tror jeg skal prøve p-stav neste gang jeg skal ha ny resept.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Har du vurdert kobberspiral? Helt uten hormoner, og kan fint brukes av kvinner som ikke har fått barn også.

Jeg har det, og er kjempefornøyd. Prøvde omtrent alt som er på markedet av hormon prevensjon, inkludert p-ring. Det var ikke noe meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Har du vurdert kobberspiral? Helt uten hormoner, og kan fint brukes av kvinner som ikke har fått barn også.

Jeg har det, og er kjempefornøyd. Prøvde omtrent alt som er på markedet av hormon prevensjon, inkludert p-ring. Det var ikke noe meg.

Hvor lett er det egentlig å få kobberspiral om man ikke har født barn? "Må" man ha prøvd det meste av p-piller og slikt først? Jeg har blitt veldig skeptisk til p-piller for min egen del, selv om jeg kanskje bør gi noen med lavt hormoninnhold/uten østrogen en sjanse...

hilsen en annen gjest:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

susanne: Var det vanskelig å få legen til å gi deg spiral. Jeg også har det slik at jeg sliter med lysten, og jeg har prøvd en del forskjellige typer prevensjon. Kan trygt si jeg tror det er hormonene i prevensjonen som stjeler lysten min. :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også prøvd kobberspiral for noen år siden, men den var rett og slett for stor og gjorde skikkelig vondt. Den settes jo inn i livmorhalsen, og størrelsen på spiralen er utformet for å passe til damer som har født barn. Jeg hadde den på plass i ett år, men så orket jeg ikke mer.

Utrolig irriterende at det skal være så vanskelig å finne et prevensjonsmiddel som fungerer skikkelig :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, forresten, det var ikke vanskelig å få spiralen selv om jeg ikke har født, det var nok å vise til et par forsøk med forskjellige p- og minipiller som ikke fungerte så bra for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Jeg har også prøvd kobberspiral for noen år siden, men den var rett og slett for stor og gjorde skikkelig vondt. Den settes jo inn i livmorhalsen, og størrelsen på spiralen er utformet for å passe til damer som har født barn. Jeg hadde den på plass i ett år, men så orket jeg ikke mer.

Utrolig irriterende at det skal være så vanskelig å finne et prevensjonsmiddel som fungerer skikkelig  :evil:

Vel, livmoren forandrer IKKE størrelse nevneverdig etter fødsel. Hvis en spiral kjennes, så sitter den ikke riktig! Dette burde legen din visst..

Til dere andre, det er ikke vanskelig å få spiral hvis man ikke har født. Møter dere en lege som fortsatt holder på den myten, så be han eller henne oppdatere seg...

Spiral er noe av det lureste jeg gjorde i fjor. Og jeg trodde faktisk ikke jeg fikk SÅ mye bivirkninger av pillene :-? Jeg (for å ikke nevne kjæresten min) merker at jeg har mye mer stabilt humør, og sexlysten er også mer stabil og større kanskje :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, livmoren forandrer IKKE størrelse nevneverdig etter fødsel. Hvis en spiral kjennes, så sitter den ikke riktig! Dette burde legen din visst..

Nei, jeg burde kanskje forklart tydeligere, selve livmoren blir ikke større. Men: åpningen i livmoren der babyer kommer ut fra, og der spiralen skal sitte, blir betydelig strukket når et babyhode har passert gjennom. Og kobberspiralen jeg fikk var ihvertfall helt tydelig utformet for kvinner som har født. Dermed: *skikkelig* vondt. Var hos to leger til kontroll for å være sikker på at den satt riktig, så det var ikke problemet i mitt tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catwoman
og i fjor fant jeg ut at jeg skulle prøve p-plasteret med litt mindre hormoner. Da turte jeg ikke å ha sex i det hele tatt av frykt for å bli gravid

Hvorfor turde du ikke å ha sex med p-plasteret? Det skal jo være like sikkert som andre ting det. Jeg har brukt det i litt over et halvt år, syns det er veldig greit.

Har prøvd p-ring og. Og den funket egentlig supert på alle måter, unntatt at den var veldig i veien ved sex syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mista sexlysten av Cerazette....og ble sinna av Trionetta. P-ringen var bare i veien og falt ut, så nå blir det kondomer fremover. Det er vel litt forskjell fra person til person,må vel prøve litt for å finne ut hva som fungerer... :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Forslag:

Lady-Comp

Kondom

Sæddrepende middel

Eventuelt pessar

Dette er det vi bruker, pga sykdom.

Blir det unge av dette er det tett på et mirakel ;)

(Håper jeg, men en mirakelunge er ikke å forakte, selv om det kommer til å bli et beintøft svagerskap, lider av ekstrem svangerskapskvalme og vurderer sterilisering)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Benedikte

Wow, så mange svar! Takker og bukker for tips! :-)

Jeg glemte forresten å si i hovedinnlegget mitt at jeg og typen bruker nå (de sjeldne gangene vi ha sex :-? ) kondom, men verken jeg eller han liker det... Jeg synes faktisk det blir litt vondt når han har det på...

P-plasteret brukte jeg i ca. 3 måneder, men jeg fikk det aldri til å sitte ordentlig. Der stod noe i bruksanvisningen om at hvis det løsna i kantene, var det bare å sette på et nytt. Men for meg var det liksom alltid løst i kantene, så jeg måtte bare gi det opp...

LadyComp bruker jeg nå, og det er sikkert bra, men jeg oppdaga her en dag at jeg fikk rød dag, og senere den dagen fikk jeg mensen... Hvis ikke mensen er en trygg dag (altså "grønn dag"), så vet ikke jeg... :-?

Kobberspiral virker litt interessant, men jeg er litt skeptisk til at det skal gjøre så fryktelig vondt å sette den inn... Er kjempepysete! :)

Så det det koker ned til er egentlig enten Cerazette eller NuvaRing igjen. Er Cerazette det samme som den tidligere minipillen? (F.eks. Exlutona?) Den var jeg i ok humør av, men måtte slutte fordi mensen min gikk helt berserk: blødde i 2 uker i strekk, så 8 uker uten, så 1 dag blødning, så pause 3 uker, så 4 dager blødning osv. Litt ekkelt å aldri vite om jeg var gravid eller ei... Kan dere som har brukt den en stund fortelle litt om deres erfaringer?

Klem fra Benedikte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benedikte

Heisann, meg igjen! :-)

Oppdaga at der går en egen tråd om Cerazette her på forumet nå, skulle ha sjekka der før jeg skrev mitt hovedinnlegg... Sorry about that! :oops:

Klem fra Benedikte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker NuvaRing og er storfornøyd med dette. Har brukt den i over 2 år nå, og har ikke hatt noen bivirkninger enda heldigvis. Litt rart å bruke den i begynnelsen, men ble vant til det. Har anbefalt den til venninner og de liker den også. Mye på grunn av at de slipper å ta p-pillen hver dag, noe som kan være vanskelig å huske. Jeg kommer forsatt til å bruke den videre =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

eg bruka NuvaRing og e kjempefornøgd..

egentlig aldri følt meg meir sikker, den e lixom der heile tida.. glømmte ofte å ta p-pillene mine..

har ikkje hatt nåken uheldige bivirkninga av den, og eg har hatt den i et år no...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...