Gjest Jamila Skrevet 25. juni 2003 #1 Skrevet 25. juni 2003 Jeg er på jakt etter den perfekte italienske hjemmelagde pizzaen! Og lager derfor pizza ganske ofte. Har hittil invistert i 4-5 forskjellige former/stekeplater, steinplate til å legge inni steikovnen og x antall typer stekepapir. Og jeg sliter fremdeles med å få til perfekt (og jeg mener perfekt, ikke ok) bunn. Er det derfor noen av dere som har erfaring med Pizzaovn som jeg har sett annonsert i det siste? Rød, ser ut som en kulegrill og har steinplate inni? Er den så bra som det sies? Jamila-vil ha perfekt sprø tynn bunn!
maiaa Skrevet 25. juni 2003 #2 Skrevet 25. juni 2003 Kjæresten min fikk en sånn av meg til bursdagen sin i forrige uke, men vi har ikke rukket å prøve den ennå! Skal prøve å huske å kommentere hvordan den er!!
LilleBille Skrevet 25. juni 2003 #3 Skrevet 25. juni 2003 Den pizzaovnen er bare helt topp!!!! Et av de aller beste kjøpene jeg har gjort noen gang. Super både for å steke opp frossenpizza, varme opp "hente"pizza - og ikke minst til egne hjemmelagete... Hvis du f. eks. kjøper de ferdige rullene med pizzadeig på SmartClub (har også sett dem på Ultra noen ganger...) - så har du en nydelig italiensk pizza på no time...
Gjest Anonymous Skrevet 25. juni 2003 #4 Skrevet 25. juni 2003 Hev deigen to ganger. Kna den mellom hver gang. Ikke lag de for tykke. Strø salt på osten.
Gjest Anonymous Skrevet 25. juni 2003 #5 Skrevet 25. juni 2003 Hev deigen to ganger. Kna den mellom hver gang. Ikke lag de for tykke. Strø salt på osten.
Gjest Anonymous Skrevet 25. juni 2003 #6 Skrevet 25. juni 2003 Hev deigen to ganger. Kna den mellom hver gang. Ikke lag de for tykke. Strø salt på osten.
Nelle Skrevet 25. juni 2003 #7 Skrevet 25. juni 2003 Jeg har komfyr med pizzafunksjon. Det går ut på at man steker med ekstra bunnvarme. Jeg får til skikkelig perfekt italiensk pizza -men det gjelder å kjevle deigen veldig, veldig tynn. Nelle
Væren Skrevet 25. juni 2003 #8 Skrevet 25. juni 2003 Surfet litt rundt på nettet for å lete etter sånn pizzaovn, jeg! *vil ha!!!* Da fant jeg en artikkel om nettopp det å steke pizza; artikkelforfatteren hadde prøvd alle mulige teknikker og oppskrifter for å få pizzaen 100% vellykket. Han/hun mente hemmeligheten er å steke pizzaen nederst i ovnen ved 300 grader; kort steketid = sprø bunn og saftig fyll! Og følge godt med så pizzaen ikke blir svidd...
maiaa Skrevet 26. juni 2003 #9 Skrevet 26. juni 2003 Jeg kjøpte den på Smart Club, men har sett det på Stovner senter også, både på Jernia og Traktøren, hvis det er noe til hjelp!
Gjest Jamila Skrevet 26. juni 2003 #10 Skrevet 26. juni 2003 Tusen takk for tilbakemeldinger! Maiaa: kjempesnilt om du forteller om dine erfaringer etter at du har prøvd den. Da fant jeg en artikkel om nettopp det å steke pizza; artikkelforfatteren hadde prøvd alle mulige teknikker og oppskrifter for å få pizzaen 100% vellykket. Han/hun mente hemmeligheten er å steke pizzaen nederst i ovnen ved 300 grader; kort steketid = sprø bunn og saftig fyll! Og følge godt med så pizzaen ikke blir svidd... Høres veldig riktig ut! Men min ovn blir aldri så varm som 300 grader...
Fakse Skrevet 26. juni 2003 #11 Skrevet 26. juni 2003 Så den pizza-ovnen det er snakk om til salgs på Obs sist jeg var der, så det skal være mulig å få tak i den i alminnelige norske utsalg for elektriske varer.
Gjest Jamila Skrevet 26. juni 2003 #12 Skrevet 26. juni 2003 Du husker ikke hvor mye den kostet, Ragnhild?
Fakse Skrevet 26. juni 2003 #13 Skrevet 26. juni 2003 Beklager :-? Har lyst på, men har ikke plass på benken, så jeg lot være å friste meg selv.
LilleBille Skrevet 26. juni 2003 #14 Skrevet 26. juni 2003 Her er hvertfall ovnen... prisene varierer litt... jeg betalte ca. 1500,- for min på Hjem og hobbymessen for noen år siden... Vet at Stensback/Jernia selger ovnen.... Den ble også testet i matbladet de deler ut hos Rimi i fjor tror jeg... her var det mange gode oppskrifter .. http://www.gladimat.no/GladiMat/02/mat02-0...er_godt_det.htm http://www.elektrosenteret.as/pizzaovn.htm
Væren Skrevet 26. juni 2003 #15 Skrevet 26. juni 2003 Jeg fant den rundt omkring på nettet, og den kostet ca 1800,- og 1850,-. Litt tungvint å lage pizza til en hel familie i den, kanskje... Får heller nøye med med stekeovnen min, tror jeg. Og skru opp tempen!
Kalas Skrevet 26. juni 2003 #16 Skrevet 26. juni 2003 Vi har også eksperimentert mye med italiensk pizza, og lang heving, lite gjær, tynn bunn + sterk varme er en killerkombinasjon. Men hva slags mel bruker dere? Jeg pleier å bruke en blanding av italiensk durumhvetemel og vanlig hvetemel. Gjør den übersprø og lett å elte/kjevle! Gud, nå ble jeg sulten... 8)
maiaa Skrevet 28. juni 2003 #17 Skrevet 28. juni 2003 OK! Da har vi prøvd ovnen vår! Vi fant ut at vi skulle unne oss skikkelige ingredienser, siden vi skulle teste herligheten, og kjøpte mozarellakuler, parmaskinke osv.osv. Vi kjøpte også sånn ferdigbunn på Smart Club. Vi var ikke spesielt flinke...... :oops: Den første pizzaen gikk det hull på, og det skal jo ikke komme fyll på stenbunnen, så den pizzaen måtte i vanlig ovn. (Tok den på 300 grader, slik jeg hadde lest her, og den ble bra nok.) Den andre pizzaen derimot fikk vi litt mer dreis på, vi fikk den helskinnet inn i ovnen, og den ble faktisk ganske god! NESTEN som i Italia! Neste gang, da skal det bli enda bedre, for da vet vi hvordan det skal gjøres! (Og jeg tror faktisk at vi heller kommer til å lage bunn selv...) Jeg angrer ikke akkurat på kjøpet!
Væren Skrevet 28. juni 2003 #18 Skrevet 28. juni 2003 ...og jeg har laget kjempedeilig pizza i min vanlige stekeovn i kveld: La all min sjel i pizzabunnen; fast og god deig med 20-25 gr. gjær, 3-4 ss olje, salt, vann og mel til passe deig. Lot heve, trykket ned og hevet igjen! 1 glass pizzasaus (heter den Felix, mon tro??? Kjøpt på REMA). Revet ost oppå sausen, samt rød paprika og oregano. Så kronen på verket: Løvtynne strimler av mørbradbiff (skulle hatt biff i helgen, men så ble ikke det noe av, derfor biffkjøtt på pizza'en!). Biffstrimlene lot jeg ligge noen timer i en marinade som jeg laget selv av olje, salt, pepper og hvitløk. Biffstrimlene ble lagt oppå pizzaen uten at de var stekt på forhånd; helt rå. Så stekte jeg pizzaen nest nederst i ovnen ved 250-260 grader. Gjett om den var god! Deigen var sprø utenpå, myk inni, kjøttet og fyllet var kjempesaftig og osten helt perfekt! Konklusjon: 3 hakk bedre enn no.11 fra Peppe's! Måtte bare skryte litt, jeg! *selvskryt skal man høre på - for det kommer fra hjertet*
Gjest Jamila Skrevet 2. juli 2003 #20 Skrevet 2. juli 2003 Nå har jeg kjøpt ovnen--følg med for testrapporter! Tror jeg skal kopiere oppskriften din, Væren. Høres kjempebra ut.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå