Gå til innhold

Minnie's Mocca-Espresso kake for gode venninner

Fremhevede innlegg

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet

Kakebunn (rund form, 24 cm)

2 egg

1 1/2 dl. sukker

150 gr melange

50 gr (halv plate) Freia Dronningsjokolade

1 1/2 dl hvetemel

1/2 ts bakepulver

Visp egg og sukker sammen til stiv eggedosis, smel melange og sjokolade sammen i vannbad, la den smelte uten å røre i den, da korner den seg ikke, sikt sammen mel og bakepulver.

Vend mel og bakepulver forsiktig inn i eggedosisen, tilsett smør og sjokoladeblandingen og rør godt sammen til en glatt røre. Hell røren i smurt form (Formfett på spray er supert til kaker som dette). Stek ved 175 grader i ca 30 min (kjenn med nål om kaken er ferdig). Ta den ut og avkjøl på rist, skjer langs kanten og ta den ut av formen. Bruker du Formfett slipper den formen svært lett.

La kaken avkjøle seg og del den inn i 2 lag.

Hvit sjokoladekrem:

40 gr melange

100 gr Freia Hvit Dronning Sjokolade

1 egg

ca 75 gr. melis

1-2 ss fløte

Smelt smør og sjokolade i vannbad på samme måte som til kakebunnen, sett kjelen på ett kjøkkenhåndkle og finn frem en god visp. Visp inn nesten all melisen, tilsett egget og visp til du får en silkeglatt blank glasur, tilsett resten av melisen og fløten til du får en ganske tykk glasur og sett til side så den avkjøles litt.

Lag 1/2 dl sterk espressokaffe og dynk kakebunnen forsiktig, spre den hvite glasuren utover og legg på den andre halvdelen av kaken. Sett kaken kaldt mens du lager den mørke sjokoladeglasuren.

Mørk sjokoladeglasur:

50 gr melange

1 plate Freia Dronning Sjokolade (100 gr)

1 egg

75 gr melis

1-2 ts espressokaffe

Moccabønner (pynt)

Denne glasuren lager du på samme måte som den hvite sjokoladekremen. Spre den utover kaken, vær generøs og la glasuren renne nedover sidene av kaken. Sett kaken kaldt en stund så den får satt seg litt. Pynt kaken med Moccabønner.

Serveres med krem eller bare som den er til en kopp kaffe eller te. Spises med gaffel.

Minnie

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har liggende en plate hvit sjokolade som jeg ikke har fått brukt til noe, så kanskje det blir kake til helga? Denne ser i alle fall god ut :) Men det får vente...i dag blir det bare tid til å bake brød.

Skrevet

Mmmm....

Den høres veldig god ut - og så enkelt det så ut å bake den....

(må prøve en dag)

Oppskriften er i allefall skrevet ut og hengt på kjøleskapet for at jeg skal huske på det!!!!! :wink:

*klem*

Skrevet

Er det en nødvendighet å bruke hvit sjokolade i fyllet, eller går det fint med vanlig sjokolade også? Synes nemlig hvit sjokolade kan være litt kvalmende (i hvert fall som spisesjokolade, men det kan være det blir annerledes som ingrediens i en kake).

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet

Du kan fint bytte ut hvit sjokolade med vanlig mørk men da mister kaken litt av sitt særpreg. Hvit sjokolade egner seg også best i kaker, ikke som spise-sjokolade.

Minnie

Skrevet
Du kan fint bytte ut hvit sjokolade med vanlig mørk men da mister kaken litt av sitt særpreg. Hvit sjokolade egner seg også best i kaker' date=' ikke som spise-sjokolade.[/quote']

Da stoler jeg på deg og gjør et forsøk med hvit sjokolade (som jeg egentlig hadde bestemt meg for aldri mer å spise igjen)! :) Kaken høres i hvert fall spennende ut!

Gjest Tristessa
Skrevet

Hvit Dronning er jammi. Men jeg er så ekkel (?) at jeg spiser den som den er og, jeg. Selv om Milkas hvite er den beste.

Skrevet

Hehe.. denne kaka liker ikke sambo.

Det betyr at den kanskje får litt lengre levetid enn 2 timer i vårt kjøleskap.

Oppskriften lagres og puttes i riktig mappe så fort jeg kommer hjem!

Skrevet
Hehe.. denne kaka liker ikke sambo.

Har du laget denne kaken før du, da?

Gjest Anonymous
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor du bruker melange i kaken, spesielt i fyllet.

Til skikkelig baking er det usaltet smør som gjelder, ikke ekle margarinprodukter.

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet

Til skikkelig baking er det usaltet smør som gjelder, ikke ekle margarinprodukter.

Melange er suveren til baking selv om jeg vet at mange bruker usaltet smør. Smak og behag Gjest.

Minnie

Gjest Gjesta
Skrevet

Denne kaka hørtes helt nydelig ut, Minnie! Har skrevet ut oppskriften - kanskje det blir kake på meg i helga! :wink:

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet

Som jeg skrev til Gry (red)- denne kaken er ett narkotikum.

Minnie

Skrevet

Hvor kjøper du den hvite sjokoladen da, og hva slags merke??? De har ikke det i vanlige matbutikker????? Eller????? :roll:

Trulta

Skrevet

Nam... :Nikke:

Den må jeg prøve-..

Skal jo ha innflytningsfest snart, så da kan jeg lage den....

Er den vanskelig å lage????? :oops:

Ekke så flink kakebaker jeg skjønner dere... :D

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet

Freia Hvit Dronningsjokolade finnes i vanlige butikker nå- før måtte du kjøpe hvit sjokolade i feks. konditorier.

Minnie

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet

Er den vanskelig å lage????? :oops:

Ekke så flink kakebaker jeg skjønner dere... :D

Den er ikke vanskelig, bare følg mine anvisninger nøyaktig.

Minnie

Skrevet

Ååååh! Hørtes ut som en passe slankekur for meg!!

Synd jeg ikke får bakt noe før til høsten. Har ikke former eller de riktige redskapene her, og det gidder jeg ikke å kjøpe heller.

Til høsten derimot!

Skrevet

mmmm.............. den kaka di hørtes bare SÅÅÅ god ut!

Tror jeg og må prøve denne!

Takk for at du ville dele denne med oss, Milla! Eh.....Minnie, mener jeg! :oops:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...