Ronja_80 Skrevet 3. september 2004 #61 Skrevet 3. september 2004 Hvis du ikke vil knulle så la vær å bli med fremmede gutter hjem til senga deres. Og du som ikke forsto sammenligningen. Hvorfor skal det plutselig være uten ansvar om kusa blir ranet, og det skal være fullt ansvarlig dersom penger blir ranet? Hvis jeg låner penger av deg og får blackout slik at jeg ikke kan betale tilbake, er det sammenligningsbart fordi hvis et samboerpar som har gjensidig ansvar for hverandres kjønnsorgan burde passe godt på det. Hvis dama mi får blackout slik at kjønnet hennes blir ranet er det minst like ille som at hun har hatt penger som hun har mistet under "blackout"...... Man burde passe bedre på tingene sine, og vil man ikke bli voldtatt (ranet) så lar man være å oppsøke omgivelser som kan føre til voldtekt (ran), som f eks å bli med ukjente gutter hjem til deres seng og sove der. Det er som å legge veska igjen hjemme hos andre åpen og i senga. Fritt fram sier man da. Waco Man sier da ikke fritt fram dersom man sier nei, gjør man vel? Men, jeg kan ikke si meg helt uenig med deg i dette, selv om jeg fortsatt vil kalle eksempelet ditt for voldtekt, så har man ett ansvar for å unngå å komme i situasjoner der en med full viten vet hva man kan bli utsatt for (hvilke var tilfelle i ditt eksempel).
waco Skrevet 3. september 2004 #62 Skrevet 3. september 2004 Hvordan kan du mene at straff ikke er ett gode? Skal en slik gjerning være ustraffet, er det det du mener? Bør ikke offeret settes i fokus fremfor overgriperen? Kansje vil det føles lettere for offeret dersom h*n vet at overgriperen settes bak lås og slå. Det blir lettere å bearbeide det en har blitt utsatt for, og en slipper å gå rundt å være redd for å treffe overgriperen på gata, eller at h*n skal komme etter deg. Overgriperen bør heller få tett oppfølgning etter at h*n har sonet sin straff, slik at faren for at det skal skje igjen blir minimal. Vakre ord, fine tanker og handlinger, men dessverre virkeligheten sier at dersom man straffer mennesker vil de som har blitt utsatt for straff få økt tilbøyelighet til å begå nye straffbare handlinger.... Hvorfor kan vi ikke heller se på hva som er fellesnevneren hos alle jenter som blir påstått voldtatt, - vi vet jo alle hva det er, - nemlig fylla og ubetenksomhet.... Waco
waco Skrevet 3. september 2004 #63 Skrevet 3. september 2004 Kansje vil det føles lettere for offeret dersom h*n vet at overgriperen settes bak lås og slå.. Jeg ville nok heller prøvd å konsentrere meg om hva som forårsaket hendelsene enn å gi ubetinget fengselstraff all fyllerelatert atferd. Noen vil straffe, andre vil prøve å forstå hva som igangsatte dette slik at det ikke kan gjentas. Waco
Peluche Skrevet 3. september 2004 #64 Skrevet 3. september 2004 Hopper rett fra hovedinnlegget og på svaret her jeg så ha meg unnskyldt om jeg mangler detaljinformasjon fra de mellomliggende sidene. Det er fullt mulig å bli voldtatt når man er kanon full. Men så lenge man har som vane å bli så full at man mister kontrollen er det vondt å frita deg for all skyld. Du sier jo selv at det har skjedd flere ganger når du har vært kjempefull. Du sier at den første gangen visste du ikke engang at du var blitt voldtatt. Da er det egentlig ingenting å ta på vei for. Du svelger alkoholen selv og setter deg selv i den situasjonen du kom i. Det er ikke så lett å vite for en mann som ikke kjenner deg om du er drita full eller lett på tråden, særlig ikke hvis han har drukket selv- og da er det altfor lettvint å kalle det voldtekt. Jeg vil nesten si at det du har gjort er like ille; han trodde kanskje du VILLE ha sex med ham og kunne ikke noe for at du hadde forandret din egen personlighet så mye vha alkohol at du ikke greide å ta avgjørelser for ditt eget beste lenger. Jeg er streng nå ja, men jeg vet både hva det vil si å være kanon full, å bli dopet og å bli voldtatt. Jeg har også hatt sex i nærmest bevisstløs tilstand og kunne helt sikkert kalt det voldtekt siden jeg bare lå der og ikke greide å snakke skikkelig engang. En gang hadde jeg drukket en halv whisky der noen faktisk HADDE puttet noe oppi, men da skjedde det heldigvis ikke noe verre enn at jeg havnet på akutten for overvåkning, og utestedet ble stengt grunnet funn av narkotika og våpen bak disken dagen etterpå. To ganger er jeg blitt voldtatt, og er du blitt voldtatt er det ikke til å forveksle med fyllesex. Etter å ha opplevd dette har jeg faktisk blitt mer beskyttende overfor menn som har sex med fulle damer. Jeg blir skikkelig irritert når venninner prøver å unnskylde seg med at de var så fulle og mannen burde skjønt at de ikke ville. Drikk mindre! Fulle kåte kvinner er likestilt med fulle slåssgale mannfolk, de bruker også alkoholen for å frita seg for skyld. Jeg anbefaler at du tar kontakt med et voldtektssenter (Dixi eller noe) for å snakke om dette, for har du blitt voldtatt er det noe du trenger hjelp med, ellers blir du sittende som meg om noen år og la det spise deg opp innenfra. At du kan miste samboeren din er faktisk et mindre problem. Kjærester kan byttes ut, den psykiske helsen din kan ikke det. Du burde også tenke på livsførselen din, for som du burde ha oppdaget nå så kan alkohol være utrolig ødeleggende om man takler det og/eller håndterer det dårlig slik du helt åpenbart gjør. Ta vare på deg selv. Livet er for kort til å synes synd i seg selv og til å finne på unnskyldninger. Det er bare feigt. Vær sterk og få hjelp. Det trenger du. Du trenger et sterkt Deg, ikke en samboer som ikke tror deg eller ønsker å hjelpe deg hva problemet ditt nå enn er. Lykke til!
sommerfuglene Skrevet 4. september 2004 #65 Skrevet 4. september 2004 Enig i at du bør snakke med noen; dixi, helsesasjon for ungdom eller andre. Men jeg har også et VELDIG GODT RÅD!!!!: SLUTT Å RUS DEG SÅ HINSIDES! Når du er så rusa og ikke vet hva som skjer, hvordan vet du da om det er du som blir voldtatt, eller er du som er utro? bare lurer...ikke vondt ment....
tingeling Skrevet 4. september 2004 #66 Skrevet 4. september 2004 Til trådstarter: Det er ikke din skyld. DET ER IKKE DIN SKYLD. DET ER IKKE DIN SKYLD!!!!!!!! (Og et lite tips: drit i hva waco skriver.) Jeg vil også anbefale Dixi. Organisasjonen ble startet av en dame som ble voldtatt selv og siden har jobbet med å hjelpe andre. Til dere som tror at det ikke er så farlig å bli voldtatt når man er så borte at man ikke husker noe etterpå: dere aner ikke hvor feil dere tar... Vær så snill og finn noen du kan prate med. Noen som kan fortelle deg at det ikke er din skyld. Stor klem fra Tingeling (som mener at kvinner burde ha rett til å være trygge, selv i beruset tilstand)
waco Skrevet 4. september 2004 #67 Skrevet 4. september 2004 (som mener at kvinner burde ha rett til å være trygge, selv i beruset tilstand) Jeg er helt enig med deg, det er derfor de ikke burde bli med fremmede hjem om natta og legge seg i senga deres, er du ikke enig..
tingeling Skrevet 5. september 2004 #68 Skrevet 5. september 2004 Nå var det ikke akkurat det trådstarter gjorde da, waco. Og dessuten: hvis du, etter en fuktig kveld på byen, blir med en dame hjem, og du etterhvert finner ut at denne damen har du ikke lyst til å bli mer "kjent" med, har du da rett til å gå, eller har hun rett til å slå deg helseløs og ydmyke deg på en slik måte at du kanskje ikke klarer å leve et normalt liv de neste 25 årene? Tingeling
Gjest Pet Skrevet 5. september 2004 #69 Skrevet 5. september 2004 Jeg vet om folk som ikke har virket spesielt fulle men som husker veldig lite dagen derpå. Hvis de da har hatt sex, er det voldtekt?
Peluche Skrevet 5. september 2004 #70 Skrevet 5. september 2004 Til trådstarter: Det er ikke din skyld. DET ER IKKE DIN SKYLD. DET ER IKKE DIN SKYLD!!!!!!!! (Og et lite tips: drit i hva waco skriver.) Jeg vil også anbefale Dixi. Organisasjonen ble startet av en dame som ble voldtatt selv og siden har jobbet med å hjelpe andre. Til dere som tror at det ikke er så farlig å bli voldtatt når man er så borte at man ikke husker noe etterpå: dere aner ikke hvor feil dere tar... Vær så snill og finn noen du kan prate med. Noen som kan fortelle deg at det ikke er din skyld. Stor klem fra Tingeling (som mener at kvinner burde ha rett til å være trygge, selv i beruset tilstand) Synes dette blir for naivt jeg. Jeg har blitt både voldtatt, neddoppet og hatt sex i fylla. Alle har en rett til å være trygge, men det betyr ikke at man ikke har ansvar for egne handlinger, deriblant å holde seg bevisst nok til å ta vare på seg selv. Å gå på byen og bli drita full og så bli overrasket over at det har skjedd ting man angrer på eller ikke ville gått med på i edru tilstand, er litt som å legge seg å sove midt i veien og så blir overrasket over at man ble overkjørt. Man gikk inn i situasjonen vel vitende om risikoen! Dessuten mener jeg at også menn skal være trygge for å bli misbrukt, og når kanon fulle jenter og kvinner ikke er i stand til å vite hvor deres egne grenser går, synes jeg dette er å lure mannfolkene også. Alle menn er ikke kriminelle griser, og det er ufattelig dårlig gjort å gjøre som flere kvinner i historien har gjort, å skjule sin egen dårlige samvittighet og skyldfølelse ved å anklage mannen. Jeg sier ikke at hovedinnlegger har gjort dette, men: hun sier selv at hun har vært hinsides beruset og dette gjør at hun ikke er fritatt for ansvar. Ingen vet om det ville skjedd om hun hadde vært edru, men sjansene hadde vært mye, mye mindre. Det er vel ingen som sier at det ikke gjør noe så lenge man var beruset. Det kan bare ikke sammenlignes med å bli voldtatt i "tradisjonell forstand" (beklager formuleringen, jeg fant ikke noen god måte å si det på, misforstå meg riktig!).
Gjest Eir Skrevet 6. september 2004 #71 Skrevet 6. september 2004 Det er jo ganske tydelig at enkelte jenter nærmest ber om å bli "voldtatt" da. Hvordan er det ellers mulig for noen å liksom bli voldtatt flere ganger? Det er fullt mulig at skjer iallfall. Feks så er det mange som har blitt seksuelt misbrukt som barn som oplever å bli voldtatt gang på gang som voksne, både av kjærester, venner og helt fremmede. Det er litt av den samme mekanismen som gjør at noen kvinner stadig blir sammen med menn som slår; man roter seg inn i/blir tvunget inn i ett mønster det tar tid å bryte seg ut av. Har man først blitt voldtatt en gang, på ett kritisk punkt i livet, så vil det gjøre at man blir mere usikker på seg selv, og det vil endre kroppsspråket. Dermed sender man ut "offer-signaler" som potensielle overgripere fanger opp, fordi de er ute etter noen det er lett å utnytte. Har man først havnet i offer-rollen en gang, vil det også være mye lettere å overgi seg til den i framtiden også. Dette er noe kvinnene det gjelder bør være bevisst, men mange trenger psykiatrisk hjelp for å greie å bryte dette mønsteret, og det tar gjerne lang tid. Men dette fritar heller ikke overgriperen for skyld, og man kan også si at det er verre å prøve å utnytte ett menneske som allerede er i en sårbar situasjon. Det at man oppfatter og utnytter slike offersignaler er heller ikke normal, de fleste menn fanger dem ikke opp i det hele tatt, eller det vekker beskyttelsesinstinkter feks.
Gjest Anonymous Skrevet 6. september 2004 #72 Skrevet 6. september 2004 Ergo er det kvinnenens skyld.
Gjest gjest1 Skrevet 6. september 2004 #73 Skrevet 6. september 2004 Fordi de fleste som blir tatt for voldtekt er tidligere straffedømte og har sonet fengsel. Fengsel hjelper nada. Husker ikke helt om det er 80 eller 90% av de som har sonet ubetinget fengsel for seksualforbrytelser som begår nye handlinger....? Kanskje du har tallet? Hvordan mener du at straff er et gode? Waco Hva mener du man bør gjøre med voldtektsforbrytere og andre kriminelle da, Waco? Du sier gang på gang at det er samfunnet som gjør folk kriminelle, og at fengselsstraff ikke hjelper. HVA er det som i dine øyne skulle hjelpe da? Hvis en kriminell/voldtektsforbryter eller en med veldig stor lyst til å voldta noen i en gitt situasjon visste at han ikke ville bli straffet for det - HVA ville ha stoppet ham da?
Gjest Anonymous Skrevet 7. september 2004 #74 Skrevet 7. september 2004 Hva mener du man bør gjøre med voldtektsforbrytere og andre kriminelle da, Waco? Finne ut årsakene vel. En hendelse oppstår aldri alene. Det er flere ganger blitt bevist at det ikke finnnes to bevegelser i naturen som ikke er avhengig av hverandre. Du må nok definere kriminalitet, det er ingen likhet mellom ondskap og kriminalitet. Det av to grunner, det finnes ikke ondskap, ondskap er ingen mørk dragedemon som i åndsform gjør ondskapfulle handlinger, og dersom man ikke klarer å forhindre bruk av fengsler bør man i det minste minimalisere den. En narkoman i fengsel vil dersom han tester positivt på en urinprøve bli ilagt isolat. Akkurat som det gjør rustrangen mindre. Hva med å hjelpe mennesker i stedet, kanskje i stedet for lysegrønne glattceller, et hull uten skyllemuligheter, ingen toalettpapir og et evig lys som står på hele døgnet i tilfelle mennesket skal prøve å avslutte sitt miserable liv. Natten er mennseker i fengsels aller verste drøm. Man får mareritt hver natt i fengsel, er man fanget vil det påvirke psyken. Og en slik behandling er ganske jævlig gjort av staten, man gjør tilværelsen så ensformig og trist at man hver eneste natt vil bli forfulgt av samme mareritt som heter lenket fast og ufri. Staten lytter ikke til menneskene, men påfører de pine for å gjøre tilværelsen ennå mer utholdbar. Det er ikke rart aggresjon og forakt for menneskeskapte regler får utvikle seg under slike forhold. Man påfører mennesker håndjern, selv dyr legger man ikke håndjern. Skal man ikke vise at man er like som sine medmennesker da? At vi alle har samme tilgang på fornuft og konsekvenstenkning, form for språk og deres forklaring, hvordan viser vi dette med å påføre andre mennesker den samme bevegelsefrihet som man har selv. Forventer man at intelligente personer skal være intelligente trenger man ikke ha mennesker i bånd. Dersom man gjør en kriminell handling så beviser man at de menneskeskapte lovene ikke er laget for alle.... Spørre et menneske, hei i stedet for å straffe deg skal vi hjelpe deg, vi vet du er ordblind, derfor skal vi lære deg og lese og skrive slik at du en dag kan skrive din egen jobbsøknad og oppfylle menneskehetens store drøm, å bo i eget hus, stifte familie og ha økonomisk trygghet for å gjøre et gode for andre...... Alle mennesker er jo sånn, de tenker jo likt, (hadde jeg bare hatt en milliard så hadde jeg hjulpet noen), og denne milliarden du selv drømmer om for å hjelpe andre kan være din egen 20 kroning som f eks ville reddet en fattig asylsøker fra å bli kastet ut av håpets land norge dersom han f eks ikke hadde penger nok til å betale billett, sniker man blir man hentet av politiet, og å kanskje dermed bli utvist. Når man har ligget i container for å komme 60 grader nord er det ganske angstfult å være redd for når som helst å bli fraktet ut av paradiset hage. Dere har selv sett hvor skremte måkene blir dersom haukene flyr over. Du sier gang på gang at det er samfunnet som gjør folk kriminelle, og at fengselsstraff ikke hjelper. HVA er det som i dine øyne skulle hjelpe da? Gi mennesket mareritt og lås dem inne. Det blir rehalibitering av slik. Noen mennesker er mindre flinke til å tolke kroppsspråk og det må jenter ta hensyn til. (gjelder voldtektssaker). Kvinner forlanger at menn skal anledning til å definere overgrep etter kvinnenes premisser. En mann skal kunne lese om en kvinne egentlig mener nei, mens en kvinne er fullstendig ufeilbar og uangripelig når det gjelder å drikke seg sanseløs, bli med en mann hjem på nachspiel og viske i øret hans,..... når jeg er så drita så glemmer jeg alt dagen etter..... Hvis en kriminell/voldtektsforbryter eller en med veldig stor lyst til å voldta noen i en gitt situasjon visste at han ikke ville bli straffet for det - HVA ville ha stoppet ham da? Ville ikke bli straffet for det? Hva mener du? Har man gjort en ond handlng blir man straffet av bestand-del som heter samvittighet. Ååååh som denne samvittigheten er tusen ganger forferdeligere enn alle isolasjonene tilsammen. Samvittighet kommer innenifra og påføres av egne handlinger og ikke andres respons. Tenk om man kunne tilgi seg selv....? Bøte for sine synder i et konfliktråd slik at det blir meningsfyllt for begge parter. Hva gjør du selv dersom du har gjort en slett handling? - Vil du ikke gjøre den god igjen? Fortelle offerat at nå er jeg en angrende synder og siden jeg har vært slem og deg er det på tide å være litt snill mot deg, og kanskje vi en dag kan bli enige og tilgi hverandre. Hvordan fungerer straffemetodene idag? Man gjør den dårlige samvittigheten man har til fienden man kjemper mot som heter innelukkelse og nøkler. Hvorfor straffe mennesker som har det vondt, sette dem i isolasjon i stedet for å la dem få en mulighet til å selv fortelle hva som er galt og hvordan de har tenkt til å gjøre opp igjen. Det er jo det alle mennesker vil være i andres øyne, hjelp og støtte for å gi oppmuntring og råd, men hvordan er det mulig under omgivelser som gjør at man frasperrer mennesker mentalt i mange år? Tenk dere selv hvordan det hadde vært dersom deres høyeste ønske er å gjøre uretten god igjen, men i stedet for å bruke sine evner på gode gjerninger blir ens handlinger løst bak celler med dører til bur, - man ønsker å hjelpe men hjelperne nektet deg å gjøre noen handlinger som vil oppveie det gale man har gjort. Hva med mennesker som ikke selv forstår hvorfor de blir straffet? - Hva hjelper det? Dersom man selv vet at man har gjort noe galt vil mulighens straff hjelpe....(eeh, det var en spøk, hadde man visst hva som var galt hadde man heller ikke gjort det), - ergo må vi konstantere at mennesker som gjør gale handlinger ikke alltid forstår hva de selv har gjort feil. De ønsket jo bare å være lykkelig. En gift mann som har ofret hele sin egen familie og sine egne drømmer oppdager plutselig at hennes kone har født naboens barn. En fullstendig tillatt handling. Denne mannen gjør seg selv gal av redsel, har han blitt bedratt mange ganger, var det en engangs hendelse, angsten for å være en inntektskilde og ikke mentalkilde kan gjøre at mange menn i sine illusjoner og bedrag om det lykkelige liv faktisk trodde at kona hans ønsket sex med ham....og ikke bare tok ham for pengene. Ifølge loven trenger ikke jenter si nei til sex for at det skal blir sidestilt som voldtekt. En mann som burde vite at kona hans egentlig ikke ønsket sex med ham kan bbli straffet med mange års fengsel. Og kona som ikke ville ha sex, men ikke vil si det det rett ut siden lovens tolkning sier at "han burde vite" og han trenger jo ikke vite at "migrene" hennes skyldes at nabomannen utpulte henne lever lykkelig videre i hans drømmehus med naboens unge, mens menneskets som bare ønsket bekreftelse for sin attraktiviet og usikkerhet stirrer ut av cellevinduet vel vitende om at kona som bedrev utro (en lovlig handling) får sine velfortjente 100 000 kroner for det "forferdelige" det er å ha sex mot sin vilje.... Jeg skulle så gjerne ønske det var så enkelt..... Å fremtrylle en magi som man kaller krefter i naturen og som består av ondskap..... Når noen mennesker sier at det finnes ondskap blir jeg veldig redd. Ingenting er ondt fordi ingenting er godt. Alle handlinger gjør vi allikevel utifra våre egne forutsetninger, egen rasjonelle tankegang, evne til å tenke konstruktivt og løsninger bestemmes av vår egen handlingsmønster og atferd, ALLE MENNESKER ER ULIKE, det er derfor man aldri kan forklare andre menneskers atferd. Når man ikke engang kan forstå andre mennesker er det en tanke som minner psykopatens om at man må straffe, når man ikke selv forstår hvorfor man blir straffet, - Og da er mitt spørsmål til dere kjære leserinner, dersom man ikke selv vet hvorfor man er innesperret vil det aldri komme noe godt ut av dette uten et hat mot et system som ikke tar hensyn til mennesker, men ansvarsfriheten, man vil plage mennesker som allerede har det vondt? Det er jo ingen som plager mennesker som er innesatte som forfølgelsen av egen person, det er jo personen som følger med som har brakt mennesker ulykke, hvem andre enn en fortvilt ensom person vil hate en som mye som en selv? Man har klart det kunststykket å havne i fengsel, for en uflaks, hvem andre enn seg selv kan man egentlig bebreide? Og disse som hater seg selv skal vi gjøre det uendlig mye mer utrivelig for. Man kunne lært opp dysletiker i fengsel å lese slik at han selv kan skrive sine egne opplevelser slik at juristene kunne forhindre flere mennesker i og bil straffet for en lovtekst som er skapt av lovmakere for å holde juristene igang. Når man fengsler mennesker forutsetter man at andre tenker likt som en selv, dvs at man lærer av paranoia og klaustrofobi, og dermed ikke vil gjøre handlingen igjen..... Denne tanken om at andre tenker likt som en selv er et hån mot alle innesperrede, jeg mener....hadde man tenkt likt hadde man heller ikke begått lovbrudd, fordi handlinger er avhengig av en tidligere hendelser og straff er for de som ikke forstår spillereglene. De som ikke forstår skal ihvertfall ha det vondt. Men juristene vil ikke lytte til folk som har begått lovbrudd for å lokalisere feilen fordi at i følge juristene logikk vil en mal over hva som er rett og galt, hvor vi straffer mennesker som er uenige i stedet for å forsvare sin rett. Dysletikeren som vil skrive leserinlegg og fortelle omverden om sine forhold og sin anger har ikke ressurser nok. For dere skjønner nemlig det dere, at siden fengsel er så god løsning bruker man mer penger på urinteste mennesker i stedet for å lære de å lese å skrive! Beviset for at fengsel ikke hjelper forklares med at alternativbasert medisin som er rusflukt, avløses av en verre trageide, nemlig fullstendig isolasjon og kroppsvisiteringer. Fordi folk tro at virkelighetsflukttrangen blir mindre dersom man blir straffet? Altså at mennesker som i utgangspunktet har det motbydelig skal altså forverre sine egne situasjoner, og i den hensikt å helbrede? Hva med å behandle mennesker som mennesker, respektere ulike menneskers rett til å tilnærme seg en hendelse oppdratt slik en selv forstår handlingene? En ting er å straffe mennesker som er domfellte og har fått sin forklaringsmulighet, noe helt annet er varetektsfengslede som uten dom eller avgjøring av skyldspørsmålet som lider sine skjebne i uvisshet. I kristiandsand fengsle er det flere celler for mennesker uten dom (varetekt) enn mennesker som har blitt domfellt (soning i ubetinget fengsel), det er altså flere innesperrede uten dom enn med dom. I løpet av 2 år har totalandelen celler i norge økt med 10 %. Nå kan dere forestille dere hvordan fremtiden vil se ut dersom vi skal øke fangekapasiteten med 10 % annenhvert år.... Hvis man skal lære en person at det er galt å slå, bør politimyndigheter slå en ukjent person inn til hans celle? Jeg håper jeg blir så gammel at jeg vil oppleve fengsler og innesperring som forbudt. Man vil heller lage en ny regel om at TILGIVELSE strekker seg lengere enn straff. Amnesty! Sanctuary! Hva om man kunne vise at man hadde rett ved ord og handlinger og ikke trusler om langvarig pine i ensomhet og destruktiv atferd! Å gi et menneske selvrespekt er som å tenne et lys i det mennesket, mennesket får en anledning til å vise seg om et godt menneske. Blir man behandlet som en kriminell blir man en kriminell, derfor må vi heller si til mennesker som gjør handlinger uforståelig for de som ønsker fengsler og tror på et menneskepåført onde, "idag er du ikke mer kriminell, men du er et menneske. At mennesker blir kriminelle tyder på et skjevt fordelingssystemog løses med gjensidig forståelse og ikke ubetinget straff! Waco
waco Skrevet 7. september 2004 #75 Skrevet 7. september 2004 Hans kone skulle det stå....ikke hennes kone...
Gjest Anonymous Skrevet 7. september 2004 #76 Skrevet 7. september 2004 Waco, du blir for ekstrem. Hadde det vært en artikkel av en fagperson ville jeg kanskje giddet å lese, men det ble altfor langt for meg. Voldtektsmenn skal i fengsel. Derfor er det viktig at kvinner ikke anmelder uskyldige menn for voldtekt. Dette underminerer de kvinnene som faktisk har blitt voldtatt. En kvinne som sier ja i fylla, men angrer seg dagen derpå er ikke voldtatt. Mannen har da ikke utnyttet kvinnen. En kvinne som blir tvunget til seksuell handling selv om hun ikke vil er blitt voldtatt. Poenget er at kvinnen må på forhånd ha gitt uttrykk for at hun ikke ville ha sex for å kunne kalle det voldtekt. Så enkelt er det.
waco Skrevet 7. september 2004 #77 Skrevet 7. september 2004 Ikkesant gjest, det er mye enklere med korte hastige konklusjoner om at det er sånn og sånn. Mannen er overgriper og kvinnen er alltid offer. Slik er det, enkelt og greit. Hvorfor gjøre ting vanskelig egentlig....og hvorfor gidde å lese andres synspunkt...? Jeg skriver jo bare om hvorfor straff gjør galt verre. Waco
Rakel Skrevet 7. september 2004 #78 Skrevet 7. september 2004 Det er fullt mulig at skjer iallfall. Feks så er det mange som har blitt seksuelt misbrukt som barn som oplever å bli voldtatt gang på gang som voksne, både av kjærester, venner og helt fremmede. Det er litt av den samme mekanismen som gjør at noen kvinner stadig blir sammen med menn som slår; man roter seg inn i/blir tvunget inn i ett mønster det tar tid å bryte seg ut av. Har man først blitt voldtatt en gang, på ett kritisk punkt i livet, så vil det gjøre at man blir mere usikker på seg selv, og det vil endre kroppsspråket. Dermed sender man ut "offer-signaler" som potensielle overgripere fanger opp, fordi de er ute etter noen det er lett å utnytte. Har man først havnet i offer-rollen en gang, vil det også være mye lettere å overgi seg til den i framtiden også. Dette er noe kvinnene det gjelder bør være bevisst, men mange trenger psykiatrisk hjelp for å greie å bryte dette mønsteret, og det tar gjerne lang tid. Men dette fritar heller ikke overgriperen for skyld, og man kan også si at det er verre å prøve å utnytte ett menneske som allerede er i en sårbar situasjon. Det at man oppfatter og utnytter slike offersignaler er heller ikke normal, de fleste menn fanger dem ikke opp i det hele tatt, eller det vekker beskyttelsesinstinkter feks. Helt enig med deg!!!! Synes dette var det mest fornuftige svaret hittil. Det er rart hvor fordømmende mange er. Grunnlaget er at personen er blitt voldtatt mer enn en gang. Og da må det være jenta sin feil, hva.... Det var slike metoder de brukte i gamle dager. gransking av kvinnens sexvaner, partner(e), hvordan hun gikk kledd osv. Noen kan komme inn i galt mønster, d.v.s at etter en voldtekt kan jenta føle seg mindre verdt, skitten, og uten så mange rettigheter. Dersom ikke selvverdet blir bygget opp, vil hun signalisere dette utad, og bli enda et nytt offer for kyniske voldtektsmenn. Og hun er like fullt blitt voldtatt, og det er like alvorlig som første gangen. Anbefaler henne å bygge opp selvverdet igjen, OG å anmelde dette. Selv om de ikke får tak i mennene har du fått det dokumentert. Det er viktig på mange områder.
kverulantine Skrevet 7. september 2004 #79 Skrevet 7. september 2004 Jeg reagerte også på innlegget. Hva som har skjedd i dette tilfellet er vanskelig for meg å utale meg om' date=' MEN MEN MEN........... For meg ser det ut som om hun selv har oppfordret til sex. [/quote'] ????????????????????????????
kverulantine Skrevet 7. september 2004 #80 Skrevet 7. september 2004 Jeg sitter her med en flau smak i munnen av alle "de rettferdige" her... Jeg begynte på et svarinnlegg... i en sint tone.. fordi jeg egentlig syntes at mange av dem som svarte på jentas innlegg hadde fortjent en solid knyttneve på kjeften. Det kom fra en at man ikke kan betrakte det som å ha blitt voldtatt dersom man ikke husker hva som skjedde. Og noe sånt som "det er alltid mulig å si fra".. Vel, nei, det er ikke det. Har vedkommende hørt om rohypnol? Ikke? Nei da bør du kanskje lese litt om det. Det er ofte brukt i mange slike tilfeller, der offeret blir dopet ned, og voldtatt. Helt ute av stand til å gjøre motverge. De uheldige har også "våknet" under voldtekten, og husker noe av det. Men om vedkommende ikke husker det, fordi de hun/han var bevisstløs, så er det fremdeles en voldtekt. Det er trist... veldig trist.. at åpenbart unge mennesker, fremdeles er så inngrodd i fordommer og kjønnroller at de kan komme med uttalelser som at "noen jenter ber nærmest om å bli voldtatt" og "hvis man går utfordrende kledt og flørter så må man forvente sånt"... Hvorfor? Skal vi bruke burka for å unngå voldtekt? Det er jo vitterligen sånn muslimene tenker.. damene må dekke seg helt til for "ikke å friste menn".. ergo er det kvinners skyld om de blir voldtatt, fordi de har FRISTET... Man er aldri.. og jeg gjentar gjerne.. ALDRI.. ansvarlig selv for å ha blitt voldtatt. De av dere som mener det.. jeg vet ikke helt hva jeg skal si til dere.. men jeg har litt lyst til å jage dere tilbake til middelalderen, der dere åpenbart hører hjemme. Til trådstarter: pkt. 1. Det var IKKE din feil pkt. 2. Du må anmelde det, selv om du ikke vet hvem overgriperne er pkt. 3. Tro aldri på noen som sier noe annet enn pkt. 1 Ang samboeren din.. vel... om du bør si noe. Vel, det må du avgjøre selv... men om han beskylder DEG for å være skyld i voldtektene... vel.. da sier det atskillig mer om han enn om deg.. ~kverulantine~ (som grøsser over at middeladerens mørkemenn (og kvinner) ennå lever i beste velgående
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå