Pludre Skrevet 3. juli 2002 #1 Skrevet 3. juli 2002 Hei Som dere sikkert har fått med dere så skal vi ha koldtbord i bryllupet vårt. Og i den forbindelse trenger vi litt inspirasjon til hvilke retter vi ha på koldtbordet. :o :o Vi vil ha det litt spesielt, ikke bare røykelaks og roastbiff osv. Og så trenger vi litt hjelp til hvilken/hvilke varmretter vi bør ha. Her er listen vi har satt opp foreløpig: * Roastbiff med remulade og stekt løk. * Svinestek med surkål og svisker * Kald helkokt laks * Røykelaks med eggerøre * Gravlaks med sennepssaus * Varmrøykt pepperlaks * Oppskåret skinke med tilbehør * Aspic i forskjellige varianter * Kokt egg og reker * Spekemat og eggerøre * Potetsalat i forskjellige varianter * Grønn salat i forskjellige varianter * Diverse dressinger Varmretter: * varme kyllinglår * varme karbonader med løk * smårettpølser og stekte poteter(kanskje) Og selvfølgelig skal vi ha brød i forskjellige varianter og smør til. Har en følelse av at vi har glemt noe viktig, kan ikke dere hjelpe oss med spennende forslag ?? Setter stor pris på all hjelp :D :D Hilsen Pludre med samboer
Rufus Skrevet 3. juli 2002 #2 Skrevet 3. juli 2002 Har dere tenkt til å ha noen deserter, da? Vi pleier altid ha karamellpudding/sjokoladepudding/tilslørte bondepiker også vi...sånn om noen vi ha "noe søtt på toppen" ... Selv om det ikke er varmrett synes jeg selv ofte det kan være godt med ost og kjeks sammen med "koldtbor-mat"...og reker el... Ellers synes jeg det hørtes kjemefint ut, jeg
tps_0709 Skrevet 3. juli 2002 #3 Skrevet 3. juli 2002 Listen din er temmelig lik vår, bare at vi i tillegg vil ha tre - fire oster m/ tilbehør. Vet ikke hvilke oster det blir enda, men antakelig: Brie, Port Salut, blå castello, og evnt. en til. Et utvalg kjeks må vi jo ha til, og litt frukt og grønt: druer, paprika, tomat, agurk osv. Vi kommer sikkert også til å ha et fruktfat og noen desserte: karamellpudding og sitronfromasj er våre favoritter. Men hva vi ender opp med vet vi ikke helt enda.
CecilieB Skrevet 3. juli 2002 #4 Skrevet 3. juli 2002 Vi hadde desserten etterpå, sånn som man har det når det er vanlig middagsservering. Ellers så gikk det veldig lite salat i vårt bryllup, og det har jeg hørt hos andre også.
HMSP Skrevet 3. juli 2002 #5 Skrevet 3. juli 2002 Hei Pludre! Fint at ting går fremover for dere også. Her er listen jeg fikk fra Ricks: Røkelaks Gravlaks Fiskepate med ørretroser Skalldyrfat Egg med Kaviar 2 typer sild Cabaret med grønnsaker og skalldyr Kyllingbryst, marinert Roastbeef Spekemat Fylt skinke med italiensk salat og asparges Ostefat Eggerøre Potetsalat Grønn salat Garnityrer (-hva de nå mener med det :blunke: ) Dressinger Remulade Majones Brød Smør Kjeks Varmrett:Oksehøykam Grønnsaker Poteter Saus Desserter:Fromage/Mousse Karamellpudding Iskake Frukter Kake Sauser - Vi kommer (les: har) endret noe på dessertbordet. Tror det var kake og iskake som gikk mot gele og fruktsalat. For denne herligheten (inkl. lys/blomster/lokalleie) betaler vi 385 pr pr. Tror det skal bli ganske greit. Lykke til - vi snakkes Klem
jbkaarud Skrevet 3. juli 2002 #6 Skrevet 3. juli 2002 Etter hva jeg kan se, kan du ikke ha glemt noe særlig viktig. Et lite tips er å ha Waldorfsalat, kanskje ha det i stedet for så mange varianter av potetsalat? Hvis det hadde vært opp til meg, hadde jeg også byttet kyllinglår med kyllingbryst. Det synes i hvert fall jeg er både bedre og enklere å spise med kniv og gaffel. Uansett synes jeg koldtbordet dere skal ha, ser både variert og godt ut. :D
scorpion73 Skrevet 3. juli 2002 #7 Skrevet 3. juli 2002 her kommer det vi skal ha på vårt koldtbord: reker krabbe kreps blåskjell røyka laks og eggerøre gravlaks og sennepssaus rømmesild sursild fjellsild ovnsbakt torsk med pesto kald kokt ørret med agurksalat og rømme karbonader m. løk kylling m ris og salat svinebogstek m. svisker kalkunfilet og waldorfsalat vikingskinke' provenceskinke pepperskinke kryddermarinert oksebog roastbiff m løk og remulade spekeskinke fenalår sognemår stabburspølse trønderfår krydder salami speket reinsdyr pølse elg pølse vilt pølse vossakorv honning marinert skinke sommerskinke bayonneskinke kokt skinke salt bankekjøtt amerika skinke rekesalat potetsalat italiensksalat sildesalat egg og bacon salat skalldyrsalat port salut camembert brie små taffeloster babybel krem oster tre varianter ridderost blå baiå kokte egg m ansjos dessert bordet vårt blir satt ut når det ser ut som folk begynner å bli mette på mat, og der skla det være: karamellpudding sjokoladepudding jordbaærgele multekrem riskrem fromasj greie med nøtter sjokolade, og frukt vanilje is m friske frukter vaniljeis m varme bjørnebær daim iskake fruktsalat tror dette var alt, ihvertfall så husker jeg ikke mere akkurat nå.
Gjest Anonymous Skrevet 4. juli 2002 #8 Skrevet 4. juli 2002 Forundrer meg at flere skal ha koldbord til bryllup! Synes ikke det er særlig festmat akkurat. Har vært i andre selskaper med koldtbord og det er evinnelige køer, og noen står alltid og forsyner seg med mat mens andre prøver å holde en tale e.l. Med innledi kokk kan man lett få en toretters middag til samme pris, og så kan man kjøpe inn iskaker e.l. til dessert. Hallo - det er bryllupet deres!!!
Gjest Augustbrud02_ Skrevet 4. juli 2002 #9 Skrevet 4. juli 2002 Jeg kan komme med et lite og billig tips, som vi alltid har på våre koldtbord når vi serverer det! Og det er eggesalat, hjemmelaget sådan. det smaker nydelig, og spesielt i varmen. Og bollen blir alltid tom uansett hvor mye man lager, det er virkelig en slager! Eggesalat, 1 porsjon: 6 kokte egg 1 pose ekte majones Purre (1 liten purre eller så mye som ønskelig) -Del eggene i biter. Jeg pleier å dele de i 4 båter og så dele de opp i mindre biter igjen. -Kutt opp purren i småbiter. Jo mindre biter der er, jo drøyere blir salaten, men samtidig skal de ikke være for små slik at man mister litt av purre-smaken. -Bland alt sammen sammen. -Det kan være lurt å bare ha litt purre til å begynne med, og synes man det ser litt lite ut, kan man ha opp i mer. -Tilslutt kan man ha oppi litt salt. Og et tips til dette her: ikke bruk lettmajones, for det gir ikke samme smaken. Dette er virkelig utrolig godt, er så vanvittig enkelt å lage!
HMSP Skrevet 4. juli 2002 #10 Skrevet 4. juli 2002 Jeg er en av de som skal ha koldtbord. Jeg kan prøve å forklare litt av bakgrunnen for vårt valg. Vi skal betale alt selv og det er klart at noe som er billig dermed blir prioritert. Imidlertid ønsket vi likevel et godt måltid. Vi bor 50 mil fra der vi skal ha bryllupet og må ordne alt selv. Vi hadde håpet på litt mere hjelp, men det var ikke gjennomførbart. Dermed måtte vi på selskapslokaler og ta deres mat "til takke". Etter en gjennomgang av de aktuelle stedene kom jeg også ut med at en billig 3 retters er omtrent så dyr som koldtbord, men kravene sluttet ikke der. Det er nemlig veldig mange med matproblemer og allergier. Dermed hadde vi slitt med å lage en meny alle ville likt - og for meg var det et ønske. Dermed var et koldbord med en god varmrett et godt alternativ. Her får vi variert mat og ikke minst flere desserter å velge i. Jeg har en toastmaster som skal holde styr på bølingen , og han har ikke noen planer om å la folk forsyne seg mens andre taler. Min forlover skal også ha med sin lille sønn og for henne blir det lettere å kunne gå til og fra med koldtbord. Så for oss var valget enkelt. Jeg sier ikke at jeg ikke i en annen situasjon ikke ville ha valgt middag, men med den sammensetning jeg har her var dette det enkleste og billigste. Lykke til med ditt bryllup! Klem
Gjest Jamila Skrevet 4. juli 2002 #11 Skrevet 4. juli 2002 Hei siste Gjest: du sa det selv: Hallo! det er bryllupet deres! Og siden det er mitt/vårt bryllup kan vi gjøre det vi ønsker selv, uten å ta hensyn til alle andre som har en mening om det. Vi skal også ha koldtbord i vårt bryllup, av litt andre grunner enn HSMP', men for oss er det også et helt riktig valg! Og jeg tror det blir en stor suksess, ikke minst fordi familiene våre ikke kjenner hverandre spesielt godt fra før, og koldtbord gjerne er mer sosialt og ikke så formelt. Når det gjelder spørsmålet ditt, Pludre: enig i at du godt kan ha litt ost og kjeks på koldtbordet. Jeg ville også hatt frisk frukt oppskjært ved osten evt. på dessertbordet. For varmrett ville jeg droppet karbonader, og heller hatt en helstekt steik med saus eller en helstekt varm laks/ørret med saus. For meg er det litt mer "festsus" over det. Dersom du vil gå litt utover det tradisjonelle, hva med en pasta eller couscous salat? Pleier alltid å være populært når vi har hatt koldtbord tidligere. En siste ting: uansett hva du gjør, så styr unna reker med skall! Med så mye annet godt å velge mellom vil sannsynligvis gjester med finstasen på velge andre ting før reker. Nå ble jeg jammen sulten! :-)
prinsessa Skrevet 4. juli 2002 #12 Skrevet 4. juli 2002 "Vanlig" koldtbord er nok kanskje litt kjedelig. Men har du litt fantasi kan du få et sikkelig festmåltid av koldtbord. Bytt ut karbonader med løk og kyllinglår med marinerte kyllingbryst og diversen paier. Eller hva med blåskjell? Det er jo kjempegodt. Eller kanskje aspargis med parmasanost og tomatsaus. Det er bare fantasien som setter grenser. Vi hadde grill koldtbord i vårt bryllup med masse forskjellige grillretter. Og det var både vi og gjestene veldig fornøyd med. Var også i bryllup i forrige mnd. med et koldtbord som var helt rått! Så mitt tips er ut med kyllinglår og inn med marinerte kyllingbryst.
Gjest Solskinn Skrevet 4. juli 2002 #13 Skrevet 4. juli 2002 Hva med noen "smarriga" paier med godt innhold, f.eks fetaost, spinat (fantasktisk godt, faktisk)... En herlig pastasalat med masse godt? (mozarella, parmaskinke, soltörkede tomater, paprika, coctailtomater++) Jeg har sett at Tinas MAT har begynt på NRK2, hun laget noen spennede bufferetter (og noen herlige desserter for dere som er ute etter det) i den siste serien (som gikk på svt nå i vår), oppskriftene finner dere her: MAT Jeg har dessuten oppskrift på en fantastisk grönn potetsalat med chevré og ruccola om noen vil ha en anderledes oppskrift! Lykke til alle sammen!! :D
meta Skrevet 5. juli 2002 #14 Skrevet 5. juli 2002 Bare en liten kommentar: scorpion73- kan jeg komme, dette ser jo superdeilig ut Tror det blir kjempebra med koldtbord i bryllup jeg, vi skal selv ha tre retters, men det er vanskelig å finne noe alle liker..
Kame Skrevet 5. juli 2002 #15 Skrevet 5. juli 2002 Vi hadde også koldtbord i vårt bryllup, ikke fordi det ble rimeligere (vi hadde egen kokk som laget ALT fra scratch, og brukte 60 timer på herligheta), men fordi vi begge ønsket oss et litt mindre formelt bryllup. Responsen vi fikk var overveldende! Alle syntes det var kjempekjekt å kunne velge selv hva de ville spise, og ikke minst, hvor mye. De som hadde større røykebehov kunne svippe ut, og det var lettere å ta "organiserte" luftepauser innimellom talene. Det ble selvsagt litt venting for de som fikk forsyne seg sist, men da koldtbordet var organisert bra, gikk det radig unna når folk forsynte seg, og etter første forsyning var det fritt fram, men ikke nevneverdig med kø. Det var ikke noe problem med at folk var borte når talene var, dette sørget toastmasteren for. Det vi valgte å ha, var et eget bord med drikkevarer - viner, øl, mineralvann og vann. Dette for å sørge for at alle har noe i glasset når de vil ha det, og spesielt når det kom til taler og skåling. Vi trodde kanskje vi måtte ut med noen tusenlapper mer i drikke pga dette, men det så egentlig ikke ut til at det gikk veldig mye mer drikke fordet. Og siden det plutselig kom inn stadig flere talere, ble det mye bordsitting etter at folk var godt ferdig med å spise, så da var det nok kjekt med drikke... Erfaringen vår var at folk var veldig glad i fisk og skalldyr (lakser i de vanligste variantene, skalldyrsalat med ris, samt kamchatka og krepsehaler naturell). Vi hadde lite igjen av fisken, men MASSE kjøttpålegg (som heldigvis er greit å fryse ned, så det nye fryseskapet (gave fra mine foreldre) er stappa med elg/rein/okse). Spesielt hvis det er varmt i været, synes folk det fort blir "tungt" med masse kjøtt. En annen ting er å ha navnekort på de forskjellige rettene, sånn at folk vet hva de spiser, det er nemlig ikke så innlysende som man tror. I tillegg gjør gode dressinger seg til maten - kanskje spesielt dressinger til fisk (som sennepsdressing til laks, og urtedressing til krabbe).
Gjest Jamila Skrevet 5. juli 2002 #16 Skrevet 5. juli 2002 Takk for gode tips, Kame! Kjekt å vite hvordan gjennomføringen er fra noen som faktisk har gjort det! Dette med eget drikkebord og matkort høres veldig smart ut! (legge til på egen huskeliste :D ) Hvor mange gjester var dere, og hvor mange var det til å rydde i forhold til antall gjester? Og hadde dere noen som sjenket drikkevarer i tillegg, eller forsynte alle seg selv? Vi planlegger den biten akkurat nå.
Pludre Skrevet 5. juli 2002 Forfatter #17 Skrevet 5. juli 2002 Hei igjen Tusen takk for overveldende hjelpsomhet fra dere :D Det var kjempeflott Har fått noen flere ideer nå, blant annet det å merke maten med navnelapper :D Det er jo folk som ikke våger å smake på ting fordi de ikke vet hva det er Og til deg som foreslo eget drikkebord, hvordan gjennomførte dere det ?? :o Hadde dere ikke folk til å sjenke vin og slikt ?? Hadde vært fint å få svar på dette, ser at det er flere som lurer på dette :D KLem fra PLudre :D :D
scorpion73 Skrevet 5. juli 2002 #18 Skrevet 5. juli 2002 Til Meta: Klart du kan komme, hadde vært hyggelig det................
prinsessa Skrevet 5. juli 2002 #19 Skrevet 5. juli 2002 Svarer litt til her; vi hadde også drikkebord. Slik vi gjorde det var at servitørene skjenkte i første glass. Så satt de vinkaraffel, øl, brus på hvert bord (vi hadde småbord). Når det ble slutt på drikke på bordene, gikk gjestene å henta seg selv på et bord vi hadde ved maten. Dette fungerte kjempefint, og jeg tror gjestene satt pris på å hele tiden kunne velge hva de ville drikke og hvor mye de ville drikke.
Kame Skrevet 5. juli 2002 #20 Skrevet 5. juli 2002 Vi var vel 94 stykker til middagen, og hadde to servitører i tillegg til kokken selv. Tror det gikk helt greit, så ikke noen tomme fat, og har heller ikke fått noen tilbakemelding på annet. Men, så var dette et orntlig storkjøkken med massevis av fat, så det gikk fort å bytte fat når de ble tomme. Vi valgte å ikke la servitørene sjenke drikke i det hele tatt (litt fordi de ble færre enn først beregnet, og fordi de var 17 år gamle og ikke vant til vin), vi lot toastmaster opplyse om at alle henter seg det de vil drikke selv, og ba egentlig de som var sist i "matkøen" om å hente seg drikke først, sånn at de iallefall hadde NOE mens de ventet på tur. Drikkebordet var rett og slett plassert litt for seg selv, med 3 sorter rødvin og 2 sorter hvitvin + øl og brus. Hvitvinen, ølet og brusen ble tatt inn like før maten skulle på bordet, og servitørene åpnet endel flasker. I tillegg lå det vinåpnere fremme - vi tenkte litt på dette med tilbakelevering til polet, og åpnet ikke flere flasker enn nødvendig. Resteflaskene ble tatt inn i baren etterpå, og brukt der. Som sagt så hadde vi et forholdsvis uformelt bryllup, og da føltes det riktig å gjøre det på denne måten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå