hemmeligbrud Skrevet 4. april 2003 #1 Skrevet 4. april 2003 Vi funderer mye på dette her, nå har vi heldigvis god tid til å tenke på,m en det er så frustrerende å ikke vite sikkert. Dessuten skal vi ikke ha et dyt bryllup. Vi lurer på om vi skal ha stek med tilbehør og en kjapp utregning sier at dette ikke blir så fryktelig dyrt om man reiser til Sverige og kjøper stek til 100 kr kiloen. Eller passer på her når det er tilbud. Da vil vi altså lage maten en god del selv med hjelp på selve dagen. Men skal vi ha middag må vi jo ha forrett også....så det blir litt dyrere med det....samtidig vil det jo koste med koldtbord også. Ser de annonserer med 200 kr pr gjest... Svigermor mener vi må regne med 300 kr pr person til middag....Er ikke dette litt mye? Om man gjør det selv??? Vinen kommer ved siden av men annet drikke skal vi ikke ha, utenom brus da. Jeg ser det er mange her som bruker mye penger på brylluppet (gid jeg kunne være en av dere) men hva med dere som ikke skal bruke så mye?
Augustbrud02 Skrevet 4. april 2003 #2 Skrevet 4. april 2003 Vi hadde en veldig billig middag. Vi laget selv forretten og desserten, mens vi bestilte hovedretten fra catering. Totalt kom hver kuvert på ca 180 kroner, og da kostet hoverdetten ca 150 kr. Vi kom derfor veldig billig ut, og vi synes det var en fin løsning. Til forrett hadde vi blomkålsuppe og til dessert hadde vi ostekake. Vil forresten ikke anbefale noen å lage alt av hovedrett sett. Vi hadde opprinnelig tenkt til dette, men det hadde garantert ikke gått bra for oss. Vi hadde rett og slett ikke hatt tid til det + at det hadde vært for mye ansvar på selve dagen. Men dette ble altså en grei løsning og en måte å få hele middagen billig på. I tillegg kom selvsagt drikke, men man må jo ikek servere vin. For oss var det uaktuelt med koldtbord, da vi begge er enige om at vi synes middag passer mer til et bryllup. Forøvrig hadde vi et veldig billig bryllup, der vi sparte inn på alt det vi kunne. Vi brukte ”kun” 45 000, så det er mulig å få til et tradisjonelt bryllup uten 100 000 på konto.
Gjest sexysadie Skrevet 4. april 2003 #3 Skrevet 4. april 2003 koldtbord hørtest kjedelig ut i ett bryllupp.'
VesleBråka Skrevet 4. april 2003 #4 Skrevet 4. april 2003 300 pr pers til middag? Det er jo hvis dere er på restaurant, ikke hvis dere lager selv. Når man lager selv betaler man jo bare innkjøp av matvarer.. Jeg er selv usikker på hva som er best å velge. Middag rundt bord hadde vært så lett og greit. Men så er det hans familie som ikke er norske, jeg synes det er litt teit å reise helt hit for å få seg litt steik..derfor veier koldtbord ganske tungt, så de får smakt mye rart. En annen ting med koldtbord er at det løser røykegåten. Skal man sitte ved et bord 2-3 timer så er det mange som vil ha seg en røyk, og det er ikke røyking ved bordet. Når så mange går rundt synes det ikke at de stikker i salongen en tur for å fyre opp. Avhengig av flink toastmaster da, som dirigerer mellom Nåh kan man opp og gå og Nåh blir det tale. Fikk et godt tips her inne, om å ha dessert som tlrkservering for da vet folk når middagen er over, og takk for maten tale evt sanger kan tas sammen. Tror det blir en lett sorbet, siden det blir kakebord et par timer senere.. hvilerett kan være godt da. Pris er vanskelig å si, men pappa skyter elg...kjenner noen hvor han kan kjøpe laks til 30 kr kg... Forloveren min er kokk og skal hjelpe med å bestemme hvilke retter og hva som må kjøpes, og så blir vi vel en gjeng som legger opp og koker...tantene mine kommer med kaker...broren min dykker mye og kan vel overtales til å hente litt kamskjell... Jeg har ikke lyst på sånn standard koldtbord, men frese på med litt nordsjøbord og litt vilt og sånn. Tror det kan bli fint jeg. Så prøv å finne løsninger hvor du og dine tar jobben, så koster det mye mindre. Synd at det er svart hav og mye må kjøpes...
Gjest Augustbrud02_ Skrevet 4. april 2003 #5 Skrevet 4. april 2003 Men blir koldtbord egentlig så veldig mye billigere da? Kan liksom ikke se for meg at det er sååå mye å spare.
viwi Skrevet 4. april 2003 #6 Skrevet 4. april 2003 Noen her skrev at det hørtes kjedelig ut med koldtbord i bryllup. Men det er bare tull. Har vært i flere bryllup der de har hatt fantastisk god mat og stemningen har vært like bra selv om det ikke var en tradisjonell middag. Gjestene satt jo ved bordet og det ble holdt taler innimellom og ja det var kjempekoselig. Det ER så mye godt man kan ha på et koldtbord. I ett bryllup hadde de i tillegg varm suppe og det var en stor suksess!!!! Tror ikke det blir så veldig mye billigere enn vanlig middag, men det kommer jo an på hva dere servere og om dere lager det selv. (har egen kokk som dere f.eks kjenner)
Gjest Tex Skrevet 4. april 2003 #7 Skrevet 4. april 2003 Jeg vil også ha koldtbord i vårt bryllup og driver på og overtaler brudgommen. Personlig ville jeg satt langt større pris på å komme til en bryllupsfest der jeg selv kan velge hva jeg vil ha på tallerkenen fremfor å få servert en kjøttflis, med saus, poteter og stæsj... Vi som er allergikere må ofte pese etter hva maten er laget av osv, og det vil jeg at våre hundre gjester skal slippe. Noe særlig billigere enn middag blir det jo ikke med mindre man har en stor familie som kan lage mye av maten... Men jeg gjør mitt beste for å få servere koldtbord, jeg... Tenk på slankerne f ex, jeg har en tante som ALLTID spiser salatblader, da slipper jeg å tenke noe mer på henne, pluss at min hyper gluten-og-laktoseallergiske venninde finner ting hun kan spise. En glimrende løsning synes jeg...
Jinx Skrevet 5. april 2003 #8 Skrevet 5. april 2003 Jeg ville nok foretrukket å komme til et koldtbord jeg også (framfor en "vanlig" middag.. Er jo sjelden man har et helt koldtbord å velge fra..) Det er jo så mye godt der .... Å man kommer mer i snakk med folk også, men om det er billigere vet jeg ikke da..
RoadQueen Skrevet 6. april 2003 #9 Skrevet 6. april 2003 Vi skal ha middag, med forrett og dessert- og ordner det meste selv, og har de fleste råvarene tilgjengelig fra jakt og kjøkkenhage. Personlig er ikke koldtbord et alternativ for oss - beklager alergikere men ved en høytidsfest som bryllup synes jeg en flott middag er mer elegant enn koldtbord som for meg virker mer uhøytidelig og hverdgslig.
Gjest Anonymous Skrevet 6. april 2003 #10 Skrevet 6. april 2003 Mitt personlige valg ville bli koldtbord bestilt fra catering. Jeg syns det ville bli "festligere" enn stek som er ganske vanlig. Middagen eller maten i et bryllup skal jo være noe spes. og jeg syns det blir litt tamme greier i et bryllup. man kan gjøre så mye mere ut av et koldtbord med pynt og div.
Gjest Anonymous Skrevet 6. april 2003 #11 Skrevet 6. april 2003 Det var før i tiden man serverte stek i bryllup og andre store dager. Da var det sjelden folk spiste kjøtt. Det ble fest når en fikk servert kjøtt. Men det er veldig lenge siden. Lenge siden jeg har hørt om noen som har servert vanlig stek i et bryllup. Hva hadde dere tenk i tilegg av grønnsaker og saus?
glaciera Skrevet 7. april 2003 #12 Skrevet 7. april 2003 Koldtbord er kult! Variasjon og selvvalg er åpenbare fordeler. Det at folk må reise seg fra plassene med jevne mellomrom kan være både bra og ikke så bra. I et lite bryllup gjør det neppe noe. Tror også dere kan spare penger på det, fordi dere kan ha mange vegetariske innslag for eksempel. Og laks/ørret er billig mat som man kan gjøre mye gøy ut av. Men det høres grusomt slitsomt ut å skulle gjøre alt selv?! Dere skal kanksje ikke ha så mange gjester? Du skal jo stråle på din store dag, ikke sovne...
Gjest Anonymous Skrevet 7. april 2003 #13 Skrevet 7. april 2003 Vi skal ha koldtbord, og skal lage det meste selv ved hjelp av svigermor og mamma. Mye kan lages en god stund i forveien. Så har vi bestilt noe mat også for å gjøre det litt lettere for oss. Tror ikke vi sparer noe penger på å ha koldtbord fremfor annen middag, men det er det sosiale ved denne måten å gjøe det på som tiltaler oss. Folk MÅ "mingle", men ikke mer enn det de har lyst til, og de får sjansen til å reise seg noen ganger i løpet av en lang middag. At det er mulighet for å gjøre middagen litt mindre uformell og litt mer spesiell var ogå et poeng for oss.
Prada Skrevet 7. april 2003 #14 Skrevet 7. april 2003 Jeg tror hva man fortrekker har litt med familietradisjoner å gjøre. Jeg kommer fra en familie hvor man har koldtbord ved de fleste store anledninger - derfor velger vi tre-retters middag fordi vi føler det litt finere. Og man trenger ikke ha den tradisjonelle suppe, stek og is-varianten selvom man har tre-retters... Pris på koldtbord kontra middag kommer jo helt ann på hvilke "ressurser" man har i familien, og hvilke råvarer man skaffer selv osv - men pass på så ikke dine hjelpende famlier overabeider seg. (Jeg var i et bryllup der brudens mor ordnet MASSE - hun var utmattet allerede før middagen, og det er jo synd...) Synes det høres lurt ut å lage forett og dessert selv, men å bestille hovedrett...
surferosa Skrevet 7. april 2003 #15 Skrevet 7. april 2003 Jeg sa ja til min samboer forrige uke og vi har akkurat begynt å planlegge bryllupet vårt som skal være i begynnelsen av september i år! Vi har ikke anledning til å bruke så mye penger og håper derfor på å kunne holde fest privat slik at vi sparer leie av lokale. Vi vurderer å ha skalldyr og fiske-bord m/ div tilbehør som brød, dressinger, og gjerne en varm blåskjell/fiskesuppe. Fisk og krabbe kan vi få rett fra sjøen (Bergen), mens resten må kjøpes på vanlig vis, vi skal ha rundt 35 gjester tenker vi... Drikke vil være vin (Hvit og rosé) og øl + mineralvann Er det noen som har erfaringer fra bryllup hvor slik mat ble servert? Bør man servere dessert, eller vil det være akseptabelt med litt større kakebord? Er noen allergiske kan vel noe eget avtales på forhånd for disse?
Gjest Tex Skrevet 7. april 2003 #16 Skrevet 7. april 2003 Jeg vil også ha koldtbord i vårt bryllup og driver på og overtaler brudgommen. Jippi!!!!!! Nå er vi enige ! ! ! Det blir koldtbord !!
Gjest Anonymous Skrevet 8. april 2003 #17 Skrevet 8. april 2003 jeg vil også ha koldtbord.. nettopp for å gjøre det enklere.. vi skal ikke ha servitører, bare et par på kjøkkenet til å sette fram mat.. (det er et lite selskap) vi vil ha det slik også fordi vi vil unngå taler osv.. noen av dere synes sikkert at dette er "trist".. men VI er ikke spes glad i taler osv, så derfor vil vi ha det nettop slik.. gleder meg!
Gjest Tex Skrevet 8. april 2003 #18 Skrevet 8. april 2003 Vi skal nok ha en del taler og sanger vi da, men jeg regner med at toastmasteren ordner dette slik at det går greit allikevel....
Gjest Anonymous Skrevet 8. april 2003 #19 Skrevet 8. april 2003 selvfølgelig er det forstatt mulig å ha taler.. men for oss som ikke vil ha taler, så syntes vi at ved sitt ned middag, ville folk føle at taler mangler i større grad enn ved koldtbord.. men det vil sikkert mange synes uansett.. ja, ja.. vi får det i alle fall slik vil vil.. og dere også.. lykke til!
lillen Skrevet 8. april 2003 #20 Skrevet 8. april 2003 Er det noen som har erfaringer fra bryllup hvor slik mat ble servert? Bør man servere dessert, eller vil det være akseptabelt med litt større kakebord? Da pappa giftet seg serverte de en nydelig sjømat-suppe til middag...(med vin, loff og smør ved siden av). Det var på forhånd satt ut masse deilig frukt som en slags forrett (med musserende til). Etterpå var det kaker... Så så enkelt kan det gjøres! De hadde heller ikke mer enn 30-40 gjester. Kanskje ikke den mektigste maten, men mettende var den... Jeg synes det var en grei måte å gjøre det på, dersom man vil ha et litt rimeligere bryllup! Bryllupet var på en ute-restaurant ved sjøen, men jeg vet ikke hvor mye det kostet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå