AUF Skrevet 21. november 2002 #1 Skrevet 21. november 2002 Er det noen som vet om det er lett å få seg jobb som helsesekretær eller apotektekniker? Jeg går vk1 helseservicefag nå, og vil helst bli helsesekretær. Det kommer vel litt an på hvor i landet man bor, og om man vil jobbe i by e.l., men vet noen sånn ca hvor stor sjangs jeg har for å få jobb? Jeg har også utdannelse som aktivitør (mangler lærlingetiden), og det har jeg egentlig mest lyst til å bli, men det var ikke jobber/lærlingplasser å oppdrive her.
Gjest Diva Skrevet 21. november 2002 #2 Skrevet 21. november 2002 Hei! Jeg er utdannet helsesekretær fra videregående skole. Jeg har gått i Oslo og der har det vært nok av jobber. Fikk ikke jobb med en gang, men da jeg kontaktet et medisinsk vikarbyrå, kom jeg over den barrieren. Nå bor jeg i Skien og det er ikke så mange jobber her, så er i gang med en annen utdannelse. Ellers vil jeg si at arbeidsmarkedet generelt er litt labert fortida, så ingen har vel garanti akkurat nå, men det er bare å prøve. Du kan jo både jobbe på sykehus, medisinske laboratorier og i primærhelsetjenesten (muligens også på sykehjem og liknende institusjoner), så det er jo heldigvis flere muligheter. Det jeg har opplevd er at det er litt mer rift om jobbene ved legekontorer o.l., men jeg vil absolutt si at sykehus er utrolig spennende og lærerikt : ) Og det er kjempegøy å jobbe med mange ulike yrkesgrupper i helsevesnet. For å få et bilde av arbeidsmulighetene, kan du jo (hvis du ikke har gjort det da) sjekke jobb og stillingsannonser på nettet, aetat osv.. og sjekke hjemmesiden(e) til sykehuset/(ne) du er interessert i å jobb i. Apotektekniker vet jeg ikke så mye om. Hadde lyst til å bli apotektekniker selv før og. Men det ble helsesekretær. Du har i allefall flere muligheter der og : farmasøytiske firmaer, sykehus (farmasøytiske avdelinger) og apotek. Håper du får flere svar fra folk som kjenner til det yrket. Lykke til med valget! Er det noe mer du lurer på mht å være helsesekretær, er det bare å si ifra...
AnonymBruker Skrevet 5. september 2015 #3 Skrevet 5. september 2015 Drar opp igjen denne og spør om noen vet hvordan arbeidsmarkedet er i dag? Jeg bor på Vestlandet om det skulle ha noe å si. Anonymous poster hash: 01deb...c28
AnonymBruker Skrevet 5. september 2015 #4 Skrevet 5. september 2015 Drar opp igjen denne og spør om noen vet hvordan arbeidsmarkedet er i dag? Jeg bor på Vestlandet om det skulle ha noe å si. Anonymous poster hash: 01deb...c28 Jeg bor på vestlandet, og gikk helseservice i fjor. Da fikk vi høre fra lærerene at spesielt apotektekniker var en utdanning du nesten kunne velge og vrake i jobber med, fordi det var så mange ledige. Anonymous poster hash: 0e2b6...6eb 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2015 #5 Skrevet 5. september 2015 Jeg bor på vestlandet, og gikk helseservice i fjor. Da fikk vi høre fra lærerene at spesielt apotektekniker var en utdanning du nesten kunne velge og vrake i jobber med, fordi det var så mange ledige. Anonymous poster hash: 0e2b6...6eb Oi,det høres bra ut:)Men jeg ser så få ledige stillinger.Kanskje markedet er begynt å bli mettet her i Bergen? Anonymous poster hash: 01deb...c28
AnonymBruker Skrevet 5. september 2015 #6 Skrevet 5. september 2015 Oi,det høres bra ut:)Men jeg ser så få ledige stillinger.Kanskje markedet er begynt å bli mettet her i Bergen? Anonymous poster hash: 01deb...c28 Nå er dette litt lenger nord enn Bergen da, så mulig du er på feil sted på vestlandet Grunnen til at de mente det var så godt marked var fordi det er så mange gamle apotekteknikere som pensjonerer seg, og at det blir et slags generasjonsskifte i bransjen. Anonymous poster hash: 0e2b6...6eb 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2015 #7 Skrevet 5. september 2015 Nå er dette litt lenger nord enn Bergen da, så mulig du er på feil sted på vestlandet Grunnen til at de mente det var så godt marked var fordi det er så mange gamle apotekteknikere som pensjonerer seg, og at det blir et slags generasjonsskifte i bransjen. Anonymous poster hash: 0e2b6...6eb Ok.takk for svar Ser ut som det jobber endel "gamlinger" rundt omkring ja Anonymous poster hash: 01deb...c28
AnonymBruker Skrevet 5. september 2015 #8 Skrevet 5. september 2015 Hvordan er markedet for vanlig sekretær utdannelse? Ser det søkes mye etter tannlegesekretærer - tar men helsesekretær da?Anonymous poster hash: 98d41...744
AnonymBruker Skrevet 5. september 2015 #9 Skrevet 5. september 2015 I Bergen er det vanskelig å få jobb som helsesekretær. Ofte går du i årevis som vikar for folk i svangerskapspermisjon. Anonymous poster hash: 5b5fe...02a
AnonymBruker Skrevet 5. september 2015 #10 Skrevet 5. september 2015 Hvordan er markedet for vanlig sekretær utdannelse? Ser det søkes mye etter tannlegesekretærer - tar men helsesekretær da?Anonymous poster hash: 98d41...744 I Bergen er det vanskelig å få jobb som helsesekretær. Ofte går du i årevis som vikar for folk i svangerskapspermisjon. Anonymous poster hash: 5b5fe...02a Til dere begge: Det utlyses stillinger innimellom ser jeg,men det er maaaange søkere på hver jobb,ofte flere hundre etter det jeg har hørt.Jeg søkte nylig på en vanlig sekretærstilling i kommunen og den var det over 200 søkere på. Jobben gikk til en som allerede jobbet i kommunen og hadde fortrinnsrett.Tror det er ganske vanlig.Og uten erfaring og autorisasjon (dersom det er snakk om helsesekretær) så tror jeg det blir det vanskelig for tiden.Forhåpentligvis blir det enklere neste år. Anonymous poster hash: 01deb...c28
AnonymBruker Skrevet 5. september 2015 #11 Skrevet 5. september 2015 Det jobber ganske mange apotekteknikere med baltisk/Polsk opprinnelse på mange av apotekene. - og som kunde med en kronisk sykdom hvor medisindosene ikke er konstante, så har jeg i løpet av 10 år byttet apotek en gang fordi apotekteknikeren hadde bestemt seg for at det var hun som som bestemte hva jeg skulle få på min veldig gyldige blå resept.Anonymous poster hash: 599c0...dfd
Sandie Skrevet 5. september 2015 #12 Skrevet 5. september 2015 (endret) Det jobber ganske mange apotekteknikere med baltisk/Polsk opprinnelse på mange av apotekene. - og som kunde med en kronisk sykdom hvor medisindosene ikke er konstante, så har jeg i løpet av 10 år byttet apotek en gang fordi apotekteknikeren hadde bestemt seg for at det var hun som som bestemte hva jeg skulle få på min veldig gyldige blå resept.Anonymous poster hash: 599c0...dfd Du tenker sikkert på farmasøyter.Veldig mange fra Øst-Europa har kommet hit pga farmasøytmangelen. Er forøvrig enig i at mange har for lite kunnskap om det norske lovverket og mange snakker dessuten alt for dårlig norsk. Endret 5. september 2015 av Sandie 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2015 #13 Skrevet 5. september 2015 Du tenker sikkert på farmasøyter.Veldig mange fra Øst-Europa har kommet hit pga farmasøytmangelen. Er forøvrig enig i at mange har for lite kunnskap om det norske lovverket og mange snakker dessuten alt for dårlig norsk. Om hun er utdannet som farmasøyt eller ikke skal jeg være forsiktig med å mene noe om, men jeg vet hvem som er administrerende på det apoteket og han er i alle fall farmasøyt. Ellers veldig enig med deg ja. Man blir ganske fortvilet når apotekteknikeren (mulige farmasøyten) nekter deg å ta ut livsviktig medisin (insulin) fordi hun har bestemt at du får 8 esker per år og resepten på slike legemidler ikke inneholder antall esker eller doseringer.Anonymous poster hash: 599c0...dfd 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2015 #14 Skrevet 5. september 2015 Om hun er utdannet som farmasøyt eller ikke skal jeg være forsiktig med å mene noe om, men jeg vet hvem som er administrerende på det apoteket og han er i alle fall farmasøyt. Ellers veldig enig med deg ja. Man blir ganske fortvilet når apotekteknikeren (mulige farmasøyten) nekter deg å ta ut livsviktig medisin (insulin) fordi hun har bestemt at du får 8 esker per år og resepten på slike legemidler ikke inneholder antall esker eller doseringer.Anonymous poster hash: 599c0...dfd Sjefen på et apotek må være farmasøytutdannet ja, men han/hun er sjelden eneste farmasøyt. Hvis en person ekspederer resepten din på egen hånd og tar alle avgjørelser er det en farmasøyt, hvis vedkommende må ha dobbeltkontroll fra en kollega før utlevering av medisin er det en apotektekniker (eller tilsvarende).Anonymous poster hash: 05292...f17
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå