Gå til innhold

For de som ikke liker halloween

Anbefalte innlegg

Skrevet

For ikke å ødelegge tråden til Thomasine... :wink: Så starter jeg en ny.

Jeg liker ikke halloween feiringa. Mine barn skal ikke kle seg ut og gå og tigge godteri. Og kommer det noen barn på døra her er det såre lite å få med seg... Og de kan jo bare prøve seg på å kaste egg eller lignende på huset vårt... DA blir det bråk da.

Og noe av det verste med hele greia er jo at folk ikke engang kan bli enige om hvilken dag man skal gjøre dette, så da har man gjerne unger rekende i flere dager her da.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

helt enig liker ikke denne tradisjonen og ikke skal jeg hjelpe til med at det skal blir en folke sykdom....

Skrevet

Jeg er ikke fryktelig begeistret for Halloween i Norge, men er likevel ikke helt motstander. Det som irriterer meg mest er når foreldre lar ungene feire det, uten ha ha kontroll på hva de egentlig gjør. For eksempel egg-kastingen som ble nevnt. Det kunne være en idè å forhøre seg litt rundt hos familie og bekjente om hvem som er positive til besøk, også la ungene gå dit fremfor å fare villmann omkring. Det kan jo virke som at Halloween er kommet for å bli. Jeg mener det er slik i USA at unegen ikke går til hus som har utelyset av eller ikke har Halloween-pynt, for da er det et signal om at Halloween ikke feires der.

Skrevet

Ja jeg mener også det er noen "regler" eller mer uskrevne lover kanskje, om det du nevner starya, at er det mørkt eller ikke pyntet til halloween så skal man ikke gå dit.

Mye mulig halloween er kommet for å bli ja, men jeg liker ikke tigging jeg da... Hverken fra mine egne barn eller andres, kanskje spesielt ikke andres... ;-) Mine barn vet godt hvor grensa går, vel de to største i hvert fall. Litt tidlig å forvente det så mye av 2åringen.

Men grunnen til at jeg startet denne tråden var mest så de som ikke liker denne feiringen kan ta det opp her og ikke ødelegge Thomasine sin tråd. Hun spør jo om et spørsmål som ikke berører liker/liker ikke følelsene.

Gjest LoisLane
Skrevet

Lurt å starte egen tråd.

Skal i det lengste motstå Halloween-feiring blant mine egne barn. Synes vi har tatt det verste fra amerikanernes feiring, og oppfordrer heller ungene mine til å gå julebukk - en gammel norsk skikk

(høres jeg litt Vigrid ut nå, tro? :-? )

Skrevet
For ikke å ødelegge tråden til Thomasine... :wink: Så starter jeg en ny.

Jeg liker ikke halloween feiringa. Mine barn skal ikke kle seg ut og gå og tigge godteri. Og kommer det noen barn på døra her er det såre lite å få med seg... Og de kan jo bare prøve seg på å kaste egg eller lignende på huset vårt... DA blir det bråk da.

Og noe av det verste med hele greia er jo at folk ikke engang kan bli enige om hvilken dag man skal gjøre dette, så da har man gjerne unger rekende i flere dager her da.

Amen.

Skrevet

Synes tradisjonen med å gå julebukk er mye hyggeligere! Det var alltid gøy å kle seg ut som nisser og gå rundt og synge når vi var små. Blitt færre og færre av julebukkene de seinere årene synes jeg. Vil heller bidra til å føre den tradisjonen videre.

Gjest Anonymous
Skrevet

Tigger man mindre som julebukk da :-? , man kler seg jo ut for å få godteri da også

Skrevet

Folk må gjerne kle seg ut og gå halloween, men man må jo finne den riktige dagen, da.....

Jeg hadde helst sett at det ble forbigått i stillhet, men jeg har to barn på småskolen, så det er ikke så lett dessverre. Julebukk er det vel ingen som går lengre, jeg har ikke sett eller hørt om noen.

Men eggkastingen som bedrives på halloween er en skikkelig uting og hvis jeg hører antydninger om at mine unger har bedrevet slike aktiviteter.....

Og dessuten får de så mye udelikat godteri :kvalm:

Skrevet

Dette med å kaste egg e.l. på hus man ikke får noe godteri fra er ikke noe som kommer fra USA. I USA er det vanlig praksis at de som ikke ønsker besøk på Halloween slår av utelysene sine. Veldig enkelt, og ingen sure miner. Hadde noe slikt blitt tradisjon i Norge også hadde nok Halloween blitt en mye hyggeligere opplevelse for alle.

Gjest Anonymous
Skrevet

husker halloween for noen år tilbake - en ung gutt hadde gått til feil hus, ble møtt i døra av en huseier med skytevåpen - som ikke likte halloween besøk. han døde den kvelden.

trenger vel ikke nevne at jeg ikke er begeistret for halloween.

og når det gjelder julebukk; det er jeg mer for dersom man kler seg ut (ikke bare en maske altså), og synger en sang. poenget er vel da også at barna ikke skal gå helt alene/uten at noen voksne vet hvem de går til.

det er mange raringer ute i samfunnet...

Gjest Anonymous
Skrevet

Eggkasting er en ting, men jeg har hørt om unger som ødelegger biler hvis de ikke får godteri. "Tigging" er en ting, men herverk vitner om manglende respekt for folks eiendom.

Skrevet
Tigger man mindre som julebukk da :-? ' date=' man kler seg jo ut for å få godteri da også[/quote']

Jo, men jeg synes det er hyggeliger at barna kler seg ut som nisser og synger "På låven sitter nissen" og slikt, enn at de kler seg ut som gjenferd og hekser og bare roper "slikkerier eller spikk" eller hva det nå er.

Er forsåvidt klar over at fjøsnissen fra norsk folketro heller ikke var særlig snill da.

Skrevet

Huff, er det den tiden på året igjen nå da :-?

Hvilken dato er det?

Jeg liker ikke denne skikken. Dette er ikke noe som var vanlig i norge 10 år tilbake. Det er noe vi har blitt pådyttet fra USA. Og jeg mener vi trenger ikke kopere alt. Valentinesday er også noe som er blitt "in" de siste årene.

Julebukk synes jeg er annerledes. Det er noe vi har gjort i norge i mange, mange år. Koselig med utkledde barn og julesanger. :-) Det er noe annet enn Tigging og trusler om spetakkel og herværk om man ikke føyer seg.

Skrevet

"Halloween" skal feires den 31. oktober.. Eller natt til 1.november er egentlig det som er riktig.

Jeg liker ikke den kommersielle halloween-tradisjonen, men i min religion, er dette vår nyttårsaften(Den Keltiske nyttårsaften). Vi ønsker mørket velkommen og forbereder oss til vinteren.

Jeg liker opprinnelsen. "De dødes dag". Dagen man tente lys for å lede de døde over til den andre siden. Dagen hvor båndet mellom verdenene mellom levende og døde var som nærmest. Dagen man kledde seg ut som det man fryktet mest og inviterte de døde til sin siste fest. De satte frem ekstra stoler ved bordene og lyste opp gatene slik at de skulle finne frem.

Jeg gleder meg til halloween og alle søte små i skumle kostymer er velkommen på min dør! :)

Gjest lilletroll
Skrevet
Dette med å kaste egg e.l. på hus man ikke får noe godteri fra er ikke noe som kommer fra USA. I USA er det vanlig praksis at de som ikke ønsker besøk på Halloween slår av utelysene sine. Veldig enkelt' date= og ingen sure miner. Hadde noe slikt blitt tradisjon i Norge også hadde nok Halloween blitt en mye hyggeligere opplevelse for alle.

:Nikke: Jeg har også feiret Halloween i USA og vet at dette stemmer!!

Gjest Anonymous
Skrevet

Synes det er greit å feire Allehelgensdag om man feirer den på gammelt vis. Som f.eks feire overgang til mørkere tider eller en dag for de døde sjeler.

Halloween der barn går rundt med ferdigkjøpte Disney-kostymer og tigger godteri er en uting! En stygg uting. Det er ikke barnas skyld. Denne nye motetingen som er adoptert fra tanketom-konsum Amerika kommer fra foreldre som skal være kjempehippe. "Det er så kult å feire Halloween. Barna har det sååå morsomt. Vi må da tenke på barna." :roll: (Hører forøvrig de samme argumentene fra foreldre som drar med barna på skjønnhetskonkurranser)

Ja, hva med barna? For det første så får dagens barn godteri i tide og utide, og for det andre: Hva med å tenke på hva dere overfører og lærer barna deres? Dette er en så tom tradisjon at jeg klarer nesten ikke å kalle det en tradisjon. Julebukk er en fon og od tradisjon, siden dette går langt tilbake i norsk historie, og tradisjonen innebærer en forklaring og historie. Dette er en tradisjon med mening i. Ikke en skape-en-tradisjon for å være jævel og kreve, kreve, kreve. Kjøpe, kjøpe, kjøpe.

Hadde noen unger kastet egg eller ramponert biler i vårt nabolag, hadde nok høytrykkslangene kommet fort frem. Makan! :o

Skrevet

Her i huset er HAlloween dagen der vi slukker utelyset, kobler ut ringeklokka og tenner talglys!

Vi later som vi ikke er hjemme, sier ingenting til eldstemann om at noen kommer til å ringe på, (han er så nysgjerrig at han bare må lukke opp når det skjer...), siden vi har kobla ut ringeklokka hører vi det ikke likevel.

Hvorfor vi gjør det? Jo, for å slippe at eldstemann blir plaga av mareritt i uker fremover pga av skumle masker ol.

Om vi bare slukker utelyset er det likevel ingen som respekterer det.

Gleder meg til Halloween er over jeg.

Skrevet

Har bare to ting å si om Halloween: unødvendig, kostbar.

Julebukkene synes jeg man kan holde på for det har lang tradisjon. Men det får holde med en sånn kle seg ut feiring.

Skrevet

Har ikke sansen for Halloween i Norge. Det blir feil å "ta" andre lands tradisjoner og gjøre dem til våre. Da er det bedre å holde på våre egne tradisjoner med for eksempel å gå julebukk. Er det noen som gjør det lenger? Jeg har ikke hatt besøk av noen i hvert fall :nisse:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...